Kirjoittaja Aihe: Hubipainot, miksi  (Luettu 3400 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hubipainot, miksi
« : 14.11.12 - klo: 10.50 »
Neo-buggyn sivuilla uutisoidaan uusimmasta virityksestä laittaa 10-15 g painoja hubeihin. Parantaa käyttäytymistä ja kääntyvyyttä. Olen ollut siinä uskossa, että jousittamaton massa on pahasta. Miksi se tässä on parannus? Vai onko tämä hämäys MM-kisojen alla!

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #1 : 14.11.12 - klo: 11.32 »
Neo-buggyn sivuilla uutisoidaan uusimmasta virityksestä laittaa 10-15 g painoja hubeihin. Parantaa käyttäytymistä ja kääntyvyyttä. Olen ollut siinä uskossa, että jousittamaton massa on pahasta. Miksi se tässä on parannus? Vai onko tämä hämäys MM-kisojen alla!

Kyllä näitä samoja on kokeiltu Mugenissakin.... On monia asioita mitä ei ymmärrä mutta ne vaan toimii.... Muistan ajan kun ihmettelin ääneen miks touring autoissa ei ole Ratasdiffejä.... Joku herra totes mulle että kannatais opiskella fysiikka et tajuis miks ei ole ratas diffejä.... Noh mitä on nyt kaikissa touring autoissa.
« Viimeksi muokattu: 14.11.12 - klo: 12.24 kirjoittanut hmort »
-Henry Mort

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #2 : 14.11.12 - klo: 12.59 »
Rc autoilussa tehdään paljon sellaista mikä on järjenvastaista, sellasia asioita jotka ei toimis oikeissa autoissa. Se johtuu siitä että autot, iskarit ja renkaat eivät ole kehittyneet sille tasolle että autoista saadaan maksimaalisen nopeita. Esim, oikeissa autoissa painon lisääminen on rangaistus, rc autoilussa monesti saadaan lisää pitoa ja auto on helpompi ajaa...

Hubipainoilla haetaan sitä että rengas pysyy paremmin tiessä etenkin mm kisa tyylisellä radalla jossa on paljon pieniä röykkyjä. Sama asia saadaan myös hoidettua oikein säädetyllä iskunvaimennuksella.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #3 : 14.11.12 - klo: 14.13 »
Ymmärränkö siis oikein ettei The Autoon tule hupipuntteja vaan parempi säätöopas? Ei siis mikään ultimaatti lappu onneen. Onhan tuo jousitus tosiaan niiiin monen tekijän summa vai tulo vai mikälielaskutoimitus.

Ja olen joo havainnut tiettyä järjenvastaisuutta rc-autoilussa!

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #4 : 14.11.12 - klo: 16.29 »
Kyllä me on tätä koitettu ralliautossa 90 luvulla ihan hyvin tuloksin.... Okei, isossa autossa 10-30kg:n painoilla.
Silloinen idea lähti Juha Honkasalon suusta. Rata-autoissa 70 luvulla tätä kikkaa käytettiin taka-akselilla esim. formula w-max:eissa...

Ei siis mikään ihan uus juttu. Tosin nykytrendi isoissa autoissa kuten Jose jo mainitsikin niin voi rangaistuksena saada lisäpainon autoonsa jos menestyy hyvin...
Racers Group Finland Team

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #5 : 14.11.12 - klo: 17.12 »
Neo-buggyn sivuilla uutisoidaan uusimmasta virityksestä laittaa 10-15 g painoja hubeihin. Parantaa käyttäytymistä ja kääntyvyyttä. Olen ollut siinä uskossa, että jousittamaton massa on pahasta. Miksi se tässä on parannus? Vai onko tämä hämäys MM-kisojen alla!

Kyllä näitä samoja on kokeiltu Mugenissakin.... On monia asioita mitä ei ymmärrä mutta ne vaan toimii.... Muistan ajan kun ihmettelin ääneen miks touring autoissa ei ole Ratasdiffejä.... Joku herra totes mulle että kannatais opiskella fysiikka et tajuis miks ei ole ratas diffejä.... Noh mitä on nyt kaikissa touring autoissa.

Henkka, sä oot ihan guru  :grin:  Hyvä, että otit puheeksi, ja jo ihan muutamassa vuodessa melkein kaikki valmistajat noudattivat neuvoa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #6 : 14.11.12 - klo: 17.21 »
Neo-buggyn sivuilla uutisoidaan uusimmasta virityksestä laittaa 10-15 g painoja hubeihin. Parantaa käyttäytymistä ja kääntyvyyttä. Olen ollut siinä uskossa, että jousittamaton massa on pahasta. Miksi se tässä on parannus? Vai onko tämä hämäys MM-kisojen alla!

Kyllä näitä samoja on kokeiltu Mugenissakin.... On monia asioita mitä ei ymmärrä mutta ne vaan toimii.... Muistan ajan kun ihmettelin ääneen miks touring autoissa ei ole Ratasdiffejä.... Joku herra totes mulle että kannatais opiskella fysiikka et tajuis miks ei ole ratas diffejä.... Noh mitä on nyt kaikissa touring autoissa.

Henkka, sä oot ihan guru  :grin:  Hyvä, että otit puheeksi, ja jo ihan muutamassa vuodessa melkein kaikki valmistajat noudattivat neuvoa.

Perhana pitäis useammin ajatella ääneen  :grin:  :grin:
-Henry Mort

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #7 : 14.11.12 - klo: 18.07 »
Kyllä näitä samoja on kokeiltu Mugenissakin.... On monia asioita mitä ei ymmärrä mutta ne vaan toimii.... Muistan ajan kun ihmettelin ääneen miks touring autoissa ei ole Ratasdiffejä.... Joku herra totes mulle että kannatais opiskella fysiikka et tajuis miks ei ole ratas diffejä.... Noh mitä on nyt kaikissa touring autoissa.

Henkka, sä oot ihan guru  :grin:  Hyvä, että otit puheeksi, ja jo ihan muutamassa vuodessa melkein kaikki valmistajat noudattivat neuvoa.

Perhana pitäis useammin ajatella ääneen  :grin:  :grin:

Mitä, ajatteleksä hiljaisestikin  :grin: :grin: :grin:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #8 : 14.11.12 - klo: 19.46 »
Jos olettaisi, että renkaan insertti olisi pehmeä ja renkaan jousto vaikka 2cm ja jos jousittamaton paino (rengas,vanne,insertti jne) olisi painoton.
Kun rengas kohtaisi vaikka 1cm korkuisen esteen, niin rengas ei antaisi periksi vaan nousisi esteen päälle (sama kuin rengas olisi kivikova) ja jousitus (iskarit ja jouset) tekisivät vaimennus/jousto työn. Toki esim hingepinnien ja muiden linkkien kitkat vaikuttavat myös asiaan.

Jos taas rengas olisi painava (kuitenkin siten, ettei insertti mene liian kasaan) renkaan kohdatessa esteen paino auttaa rengasta painumaan kasaan ja liike tai koko liike ei välity jousitukselle.

Jos taas liike välittyy jousitukselle, niin jousitus on paljon kovemmalla verrattuna "painottomaan" versioon.

Tuo siis vain ajatuksia kirjoitettuna "ääneen"

Eli voisi kuvitella painon auttavan, jos rengas ei pääse nousemaan ilmaan, mutta jos nypyt on niin suuria, että rengas kuitenkin nousee, niin alastulo renkaalla taas kestää kauemmin ja hyödyt häviää.

Kyse lienee pitkälti massan "hitaudesta"

Pitäisiköhän tuota kokeilla käytännössä ja ottaa vaikka videolle nypyn yli ajaminen. :)




« Viimeksi muokattu: 14.11.12 - klo: 19.50 kirjoittanut Bigbear »
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Hubipainot, miksi
« Vastaus #9 : 15.11.12 - klo: 11.00 »
Rc-auton renkaat ovat oikeaan autoon verrattuna erilaiset, kun ilmanpaine puuttuu renkaan sisältä. Toki se on korvattu vaahtomuovilla. Kun rc-rengas pyörii vinhaa vauhtia se kasvaa tunnetusti eli tietyssä mielessä renkaan ilmanpaine kasvaa. Ja taas toisaalta ilman vetoa sekä nopeutta rengas on pehmeämpi.

Onko nyt niin, että tätä rengasnopeuden="rengaspaineen" vaikutusta voidaan poistaa hupipainolla?

Ne, jotka on kokeilleet tätä painoa tietävät varmaan, että onko vaikutus suurimmillaan suurella nopeudella vai alhaisella?

Ïtse päädyn siihen, että voidaan käyttää kovempaa kumi/insertti yhdistelmää, joka toimii hitaalla nopeuksilla paremmin hupipainon ansiosta ja kovemmilla nopeuksilla kovempi rengas ja insertti toimii luonnostaan paremmin.

Onko tässä myös se syy, että miksi joissakin autoissa "ei toimi" joku rengas?

Mielenkiintoista pohdittavaa syysilmaan kuitenkin.  :azn: