Jos olettaisi, että renkaan insertti olisi pehmeä ja renkaan jousto vaikka 2cm ja jos jousittamaton paino (rengas,vanne,insertti jne) olisi painoton.
Kun rengas kohtaisi vaikka 1cm korkuisen esteen, niin rengas ei antaisi periksi vaan nousisi esteen päälle (sama kuin rengas olisi kivikova) ja jousitus (iskarit ja jouset) tekisivät vaimennus/jousto työn. Toki esim hingepinnien ja muiden linkkien kitkat vaikuttavat myös asiaan.
Jos taas rengas olisi painava (kuitenkin siten, ettei insertti mene liian kasaan) renkaan kohdatessa esteen paino auttaa rengasta painumaan kasaan ja liike tai koko liike ei välity jousitukselle.
Jos taas liike välittyy jousitukselle, niin jousitus on paljon kovemmalla verrattuna "painottomaan" versioon.
Tuo siis vain ajatuksia kirjoitettuna "ääneen"
Eli voisi kuvitella painon auttavan, jos rengas ei pääse nousemaan ilmaan, mutta jos nypyt on niin suuria, että rengas kuitenkin nousee, niin alastulo renkaalla taas kestää kauemmin ja hyödyt häviää.
Kyse lienee pitkälti massan "hitaudesta"
Pitäisiköhän tuota kokeilla käytännössä ja ottaa vaikka videolle nypyn yli ajaminen. :)