FinTrack Tour + C-12 SM 2012 –ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12, CS-12Päivitetty 3.1.2011
1 Osakilpailut ja yhteyshenkilöt1.1 FinTrack Tour talviosakilpailutFTT I 14.-15.1. Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kalle.lehto (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT II 25.-26.2. Oulun seudun pienoisautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa_yli (a) hotmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Pentti Minkkinen
FTT III 14.-15.4. Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Sami Munck
1.2 FinTrack Tour kesäosakilpailutFTT IV 26.-27.5.* Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
FTT V 9.6. Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Arto Lehto
FTT VI 14.7. Uusikaupunki
Yhteyshenkilö: Arto Lehto, arto.lehto (a) pp.inet.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin
*TSM-10 luokan PM-osakilpailu, TSS-10 ajaa normaalisti 1-päiväsen kilpailun
1.3 C-12 SM-osakilpailutC-12 SM I 28.1. Etelä-Pohjanmaan Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Ari-Pekka Kyykkä, ari-pekka.kyykka (a) nic.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Ville Sipola
C-12 SM II 25.2. Oulun seudun pienoisautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli: vesa_yli (a) hotmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Pentti Minkkinen
C-12 SM III 24.3. Tampereen Urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Heikki Helin, heikki.helin (a) kolumbus.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Arto Lehto
C-12 SM IV 21.4. Kymenpienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kalle.lehto (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Matti Korvenmaa
1.4 Sarjojen yhteyshenkilöSarjojen yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: O4O 728 6533
2 Ajettavat luokatTSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) FinTrack sekä Nuorten Mestaruus –sarja
C-12 (12th Modified) avoin Suomen Mestaruus –sarja
CS-12 (12th Spec) FinTrack -sarja
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2012 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.
Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä on ilman erillistä lupaa sarjan yhteyshenkilöltä kielletty.
2.1 OsallistumisrajoituksetKilpailija saa osallistua vain yhteen 1/12 -luokkaan samassa osakilpailussa. TSM-10 –luokkaan osallistuvat, eivät saa osallistua muihin touring-luokkiin samassa osakilpailussa. TSS-10 ja TSP-10 –luokissa osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaan. Lisäksi TSS-10 –luokassa yli 18-vuotiaiden osallistumista rajoitetaan seuraavasti.
TSS-10 FinTrack-sarjan osakilpailuihin
yli 18 vuotiaista ei saa osallistua...- kahden edellisen kauden aikana jossain sähkö rata SM-sarjassa (C-12, TSM-10) parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- kahden edellisen kauden aikana muissa ROA SM-sarjoissa (TP-10, M2-10, M4-10, M-8, LS-5) parhaaseen kolmannekseen sijoittunut kilpailija
- kahden edellisen kauden aikana ROA EM/MM -kilpailuissa parhaaseen puolikkaaseen sijoittunut kilpailija
- edellisellä kaudella TSP-10 FinTrack-sarjassa parhaaseen kolmannekseen sijoittunut
- edellisellä kaudella TSS-10 FinTrack-sarjassa kolmen parhaan joukkoon sijoittunut yli 18 v kilpailija
3 IlmoittautuminenKilpailuihin ilmoittaudutaan AKK:n KITI-järjestelmän kautta. KITI-ilmoittautuminen on sitova!
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy torstaina reilua viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite, puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero.
Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 30 €, TSP-10, TSS-10 ja CS-12 luokissa 25 €. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.
4 Kilpailuformaatti• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit
Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.
Poikkeuksena TSM-10 –luokka ajaa Kuusankosken (FTT I) ja Laukaan (FTT III) talviosakilpailuissa, sekä Kuusankosken PM-kilpailussa (FTT IV) 2-päiväisellä formaatilla.
Lauantaina
• 3 ohjattua harjoitusta
• 3 alkueräkierrosta
Sunnuntaina
• 1 ohjattu harjoitus
• 2 alkueräkierrosta
• 3 x finaalit
4.1 TalvellaTalvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Touring-luokista lauantaina ajetaan TSS-10 ja sunnuntaina TSP-10. TSM-10 ajetaan Kuusankosken ja Laukaan osakilpailuissa 2 päiväisenä ja Oulussa sunnuntaina. C-12 ja CS-12 –luokat ajetaan lauantaina. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.
Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Kisaradan tulee olla profiililtaan uusi ja ajamaton.
Finaalipaikat (alkuerätulokset) touring-luokissa määräytyvät seuraavasti
Jos ajetaan 5 alkueräkierrosta (TSM-10)- pistelasku 2/5 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)
C-12 ja CS-12 riippumatta alkueräkierrosten määrästä- paras tulos (EFRA "Fastest Time")
4.2 Kesällä• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit
FTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.
Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:
Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)
Eri alkuerätavat on esitelty sääntökirjassa.
4.3 LähetystapaAlkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisessa järjestyksessä.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.
5 KilpailunumerotNumerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan. Numerotarroja on saatavilla katsastuksessa.
Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö.
Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet hakevat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä (kalle.lehto (a) gmail.com).
6 KatsastusKilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.
Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailuerän jälkeisessä katsastuksessa katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkujen laillisuus
Lisäksi ennen erää voidaan katsastaa LiPo-akkujen jännite sekä vakioluokissa (TSS, TSP, CS) säätimien asetukset. C-12 ja CS-12 -luokissa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää. Ennen erää tehtävä katsastus on läpäistävä, ennen radalle pääsyä.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.
Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.
6.1 Lisäykset sääntökirjan tietoihinTouringluokkien renkaatTalvi
Schumacher Sorex 28R (FinTrack 2012)
- Sorex 28R+ JB + Revlite24 Stiff
Kesä
Kuivan kelin rengas:
Schumacher # XG-32RY (Sorex 32R+Yellow+Revlite24)
Sadekelin rengas:
65055 VTEC Rain Tire Dunlop D20 pre-glued
Valmiiksi liimattujen rengassettien renkaiden ja vanteiden muokkaaminen kielletty (pois lukien renkaan pinnan hiominen ja liimaaminen).
Renkaiden kemiallinen käsittelyAinoastaan kaupallisesti saatavilla olevat hajuttomat pitoaineet ja pienoisauton renkaiden puhdistukseen tarkoitetut hajuttomat puhdistusaineet sallittu. Jarrukliinerit, moottorisprayt yms. auto- tai apteekkikemikaalit ehdottomasti kielletty!
KorilistatEFRA-korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4.
TSP-10, CS-12 ja TSS-10 moottoritTSP-10 ja CS-12:
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
CS Magnetic Pro2 BL Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero; C110231
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290 tai 104468
Moottoreissa käytettävä vakioennakkoa.
Moottorien muokkaaminen laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty, Roottorin saa vaihtaa täysin alkuperäisen kaltaiseen
CS Magnetic Pro2 BL Motor 10,5T -mottorin sallittu ajoitus (CS) GM 10.5 -moottorin sallittu ajoitus.TSS-10:
LRP X12 Vector Stock Spec 17.5
- Valmistajan osanumero: 50852
Nosram PURE Evolution 17.5T
- Valmistajan osanumero: NS-91851
Molemmissa moottoreissa on käytettävä neljän pisteen (oooo) ennakkopalaa.
Moottorien muokkaaminen laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty, Roottorin saa vaihtaa täysin alkuperäisen kaltaiseen.
TSS-10, TSP-10 ja CS-12 NopeudensäätimetTSS-10, TSP-10 ja CS-12 –luokissa on käytettävä ROAR-hyväksyttyä ns. 0-ennakkosäädintä ja säätimessä hyväksynnässä mahdollisesti mainittua profiilia. ROAR hyväsytyt säätimet on nähtävillä ROARin nettisivuilla “ROAR Approved Sportsman ESC’s” osoitteessa
http://www.roarracing.com/?page_id=737LiPo-akutSallitut akut sekä lataussäännöt on esitelty liitteessä 5.
6.2 Renkaiden merkkausTouring-luokissa talvella kilpailija ostaa kisarenkaansa järjestäjältä ilmoittautumisen yhteydessä. Renkaat merkitään sinetillä renkaan ja vanteen saumaan tässä vaiheessa. Kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.
Kuivan kelin kisarenkaat ostetaan ilmoittautumisen yhteydessä kilpailun järjestäjältä. Hinta 30 € / rengassarja. Sadekelin renkaat voi jokainen kilpailija hankkia itse. Sadekelin rengas on sama kuin esim. viime kesänä, joten vanhoillakin saderenkailla voi ajaa.
TSS-10 ja TSP-10 –luokissa saa käyttää myös edellisessä kilpailuissa käytettyjä renkaita (pitää löytyä aikaisemman kisan tarrat ja sinetit), mutta nämä lasketaan myös sallittuun maksimirengasmäärään kilpailua kohti. TSM-10 –luokassa edellisissä kilpailuissa käytettyjä renkaita ei saa käyttää.
Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti
Luokka Normaali Sade
TSM-10 8 4
TSP-10 sis. 4 / ulk. 8 4
TSS-10 sis. 4 / ulk. 8 46.3 YmpäristöKilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.
7 TuloslaskentaKilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailukutsussa on mainittava, mikäli kilpailussa käytetään lainattavia tai vuokrattavia personal transpondereita. Mikäli ponderivuokraa peritään on sen suuruus 5 eur/ponderi.
7.1 LopputuloksetKilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan sarjan yhteyshenkilölle ja SM-luokkien (C-12 ja TSM-10) tulokset AKK:n Ralf Petterssonille ralf.pettersson@gmail.com
8 TuomarointiKilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan ja tuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa.
8.1 TuomarointikohteetSääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.
2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.
3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.
5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.
7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.
8. Radalle paluu ilman kolhimista.
9. Korokekäyttäytyminen. Kanssakilpailijoille tulee antaa keskittymisrauha. Korokkeelta poistuminen kesken erän sekä turha metelöinti on ehdottomasti kielletty.
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.
9 PalkinnotSarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan kaikissa luokissa 6 parasta, B-finaalin 3 parasta ja alempien finaalien voittajat. Lisäksi TSS-10 –luokassa palkitaan kaikki alle 18 vuotiaat kilpailijat erillisillä Nuorten Mestaruus –palkinnoilla (esim. mitalein)..
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 2 €. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat järjestäjiltä ja hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa.
Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.
Touringluokissa ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti.
10 SarjapisteetPisteet lasketaan eri luokissa seuraavasti:
C-12 SM-sarja 3 / 4
CS-12 FinTrack-sarja 3 / 4
TSM-10 SM-sarja 5 / 6
TSS-10 NM-sarja 5 / 6 vain alle 18 vuotiaat huomioidaan
TSS-10 FinTrack-sarja 5 / 6
TSP-10 FinTrack-sarja 3 / 3 (talvi)
TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty (= KITI-ilmoittaumisten määrä) vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.
TSP-10, TSS-10 ja CS-12 –luokkien osakilpailuissa jaetaan FinTrack-sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty (= KITI-ilmoittaumisten määrä) vähintään 10 kilpailijaa. TSS-10 NM-pisteitä jaetaan riippumatta alle 18-vuotiaiden osallistujien määrästä.
Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti: 11 Kilpailijoiden jako alkueräryhmiinMaksimissaan 10 kuljettajaa/alkueräryhmä. HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. FTT-rankin löytyy rc10.fi –foorumilta. Sarjan yhteyshenkilö avustaa tarvittaessa eräjakojen muodostamisessa. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana. Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
Kuljettajien jako finaaleihinLiitteetLiite 1 - Kilpailijanumerolista
Liite 2 - 1/12 korilista
Liite 3 - EFRA 1/10 korilista
Liite 4 - Harjattomat sähkömoottorit
Liite 5 - LiPo-akut
Liite 6 - Nollaennakkosäätimet
* * *
Edit 19.12.: Lisätty tuomariston puheenjohtajat
Edit 3.1.: Lisätty kuva CS Pro2 -moottorin sallitusta ajoituksesta (TSP-10 ja CS-12)
Edit 16.5.: Liitettä 6 (Nollaennakkosäätimet) päivitetty