Moro,
Minkälaiset moottorit ja vaihteistot siinä on vakiona? Aika iso välitys varmaan....
Omia kokemuksia "alalta":
Laittelin itse plasto mopoon halpis akkuporan moottorin. Siinähän on noin vajaa 80W tehoa, ja pyörii 550rpm. Plaston tapauksessa välitin vielä hieman alaspäin pp ketjulla -> pyörät pyörii noin 400rpm -> kulkee 3V kuski päällä asvaltilla noin 10-12km/h. Siinä on ihan se akkuporan oma säädin jota käyttää bilteman jarrukahva vaijerin välityksellä. Penkin sisällä 12V 4,5Ah lyijyakku. Originaali muovirenkaat ja jäykkä taka-akseli, niin sutii hienosti. Mopo painaa jotain 10 kg akkuineen. ja kuski vajaat 20kg.
Välitys on tälle teholle, nopeudelle ja painolle aika passeli. Tosin jos ajaa nurmikolla pienillä kierroksilla (ei tuuleta moottoria kunnolla), niin savukiehkura nousee moottorista hetken päästä. Ihmeen hyvin kestää, vaikka savua noussut useamminkin... Suuremmilla kierroksilla ei ongelmia. Eli on-off -kaasussa on kyllä hyvätkin puolensa... Jos meinaat talvikäyttöön, niin sanoisin että aika tiheä välitys saa olla ettei ala käry nousta. Lumessa ajo voi olla aika rankkaa. Riippuu tietysti moottorin tehosta, yms... Voishan sinne koittaa jotain lisätuuletustakin laittaa, kun motti on varmaan jossain muovien uumenissa.
Momenttisäädön olen jättänyt tarkoituksella vaihteistoon. Ei mene paikat rikki niin helposti, kun estyy ns täysjumi-tilanne. Voiko mönkkärissä muuten mennä pyörät jumiin ilman moottorin palamista? Jos voi, niin sitten moottori on kyllä aika luumu.
Omasta mielestä tuo 10km/h on aika sopiva vauhti. 20:llä tulee jo aika komeet pannut...
Porakoneista saa ainakin halvalla nuo moottorit ja vaihteet nopeudensäätimet, ja vielä sen momenttisäädön. Uskoisin että mönkkäri kulkee kahdella akkuporan moottorilla(yhteensä 160W) 10km/h ihan jees. Noissa poran säätimissähän on kaikissa se sama puolijohde. Voisikohan kahta ohjata samalla liipasimella.... Yhden lutikan perään ei varmaan voi kahta moottoria laittaa. Tosin ei ole kyllä vielä yhtään poran säädintä palanut.
-p-