Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SuperMajori

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Yokomon kuningaspulteista
« : 05.08.09 - klo: 11.39 »
Kävi tuossa niin että katosi kisan tiimellyksessä omasta Yokomosta johonkin toisen etupyörän kuningaspultit ja niiden liukuholkit. Ihmettelin hetken ja mietin tuota rakennetta. Varaosalaatikkoa tonkiessa huomasin että melkein jokaisesta siellä olevasta pyöränkannattimesta oli kuningaspultin kiinnityskierteet hävinneet. Syynä tähän lienee se että teräspultti hakkaa röykyissä muoviseen kierteeseen, josta kierre sitten ottaa nokkiinsa ja häviää. Toinen vaihotehto on se, että holkit on kuluneita tai viallisia jolloin renkaita käännettäessä kuningaspultti ei käänny pyöränkannattimen mukana vaan pultti pysyy paikallaan ja pyöränkannattin kääntyy, jolloin kierre toimii liukuna, ei hyvä sekään.

Vähän aikaa pähkäiltyäni päädyin kuvan http://www.aijaa.com/v.php?i=4618669.jpg mukaiseen rakenteeseen. Tämä on helppo toteuttaa valmiilla osilla, joita löysin varastosta. Eli käytännössä tarvitaan M3x10 pultteja, M3 sisäkierreholkkeja ja muovi tai metalliputkea OD4/ID3. Putkea päätin käyttää holkkina, koska en jaksanut alkaa sorvilla tuollaisia pikkuosia hinkkaamaan. Itse käytin jotain kovaa nailonputkea, johon tuo M3 pultti sopi sisään tiukasti. Osat kuvassa http://www.aijaa.com/v.php?i=4618402.jpg

Tästä sitten rakentelemaan. Porasin sisäkierreholkille sopivan reiän pyöränkannattimeen ja asensin holkit liiman kanssa paikoilleen. Ennen asennusta katkaisin myös holkkien laajenavat ulokkeet pois tarpeettomina. Sitten hioin holkin laippoja hieman ohuemmaksi, jotta pyöränkannatin mahtuu paikoilleen. Seuraavaksi nailonputki pultin päälle. Ulkohalkaisijaltaan 4 mm putki laajeni hieman kun pultti tuli sen sisään. Tästä syystä avarsin hieman toista kuningaspultin reikää tukivarressa. Toinen oli jo valmiiksi sopiva, liekö hakkautunut jo aiemmin ajossa. Holkki katkaistaan siten että sen pituus on hieman (esim 0,5 mm) suurempi kuin tukivarren paksuus pultin kohdalla. Kuvassa http://www.aijaa.com/v.php?i=4618409.jpg osat asennusvalmiina. Tässä tärkeät kohdat ovat se että holkki on riittävän pitkä (muutoin pulttia kirittäessä alkaa osat kanittamaan) ja että holkin ja tukivarren välissä on olemattoman pieni välys (muuten kääntyy taas väärästä paikasta).

Ja sitten vaan kasaan. Kuvassa http://www.aijaa.com/v.php?i=4618414.jpg osat kasattuna. Osien löydyttyä aikaa rakenteluun meni n. puoli tuntia ja rakenne on erittäin tukeva, ainoa mikä arveluttaa on tuossa holkin reikää poratessa ohentunut pyöränkannattimen seinämä. Eihän tässä isoa säästöä tullut, mutta toivottavasti ei nyt kulu nuo osat yhtä nopeaan.

Sama idea käy varmaan muihinkin vastaavan rakenteen omaaviin peleihin, ei muuta kuin rakentelemaan.

Tapsa

2
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 17.06.09 - klo: 22.56 »
Nyt on sitten lipoille laturit ja tasurit hommattuna. Enää onkin ongelma että liittimet ei ihan sovi yhteen. Siis tasurin ulostulossa on kuvan http://www.aijaa.com/v.php?i=4382300.jpg vasen liitin ja akussa kuvan oikea liitin. Milläs nämä saa toisiinsa kiinni ja vielä johdot oikeaan järjestykseen? Aloittelijalla ei pienintäkään hajua liitinten nimistä tms. joten valistusta siinäkin suhteessa otetaan vastaan. Jos saisi molemmille liittimille vastakappaleet ja tietää vielä kytkentäjärjestyksen, niin luulisin selviäväni lopuista. Mutta paras olisi jos tuohon löytyis välijohto valmiina kuin Manulle illallinen.


3
Yokomo / Vs: Yokomo MR-4TC SD
« : 17.06.09 - klo: 22.40 »
Paikalla alurunkoiset, mukana myös muoviset.

4
Yokomo / Vs: Yokomo MR-4TC SD
« : 17.06.09 - klo: 15.36 »
Pitäiskös tämän aiheen tiimoilta nostaa vanha keskustelu henkiin...

Eli nyt on topicin mukainen auto ja siihen olen noita jousia ihmetellyt. Mulla tuli siis auton mukana kuvan http://www.aijaa.com/v.php?i=4379982.jpg mukaisia jousia 2- 4 kpl kutakin + vihreät ja oranssit, jotka autossa parhaillaan kiinni. Aiemmin tästä topicista löysin jonkun listan jousien jäykkyyksistä, taitaa päteä näihinkin. Onko mitään tietoa kellään miksi osa jousista on pidempiä kuin muut, esim tuo musta n. 7-8 mm ja metallinharmaakin n. 3-4 mm keskimittaa pidempiä. Voi olla että jouset eksyneet mukaan jostain muusta autosta, en tiedä.

Ihmettelen tätä, koska jos musta (löysin) on käytännössä puristunut kasaan 1/4 tuuman iskarille asennettuna, on sen jäykkyys jo suurempi kuin esim keltaisen jousen, jota ei tarvi puristaa juurikaan. Ei tämä ainakaan helpota säätöjen hakemista...

Nyt on autossa paikallaan nuo oranssit ja vihreät ja meinaa puskea reilusti. Täytynee vaihtaa vähemmän jäykkiin jotta saa kääntymäänkin...

Tapsa

5
Sähköautot / Vs: Noviisi kyselee
« : 11.06.09 - klo: 23.24 »
Tänään kokeilin vastoin kaikkia varoituksia (tai no, auto oli jo kasassa ennen kuin varoitukset luin) sitä että takana on one-way ja kuuladiffi edessä. Auton käyttäytyminen parani pikatestin perusteella huomattavasti verrattuna siihen kun diffit olivat päinvastoin. Täytyypä rakennella spooli eteen ja kokeilla sitten mitä tapahtuu...

6
Yleinen keskustelu / Lahdessa paikkaa sähkötouringeille?
« : 11.06.09 - klo: 00.16 »
Moi!

Onkos kellään tietoa onko Lahdessa tai lähistöllä hyviä paikkoja ajella matalan maavaran sähköautolla? Itse olen suttaillut työpaikan parkkiksella ja joskus Prisman parkkiksella mutta eivät ole kovin hyviä paikkoja. Onkos talviajaksi sisäratoja tiedossa tai olemassakaan?

Yritin vanhoja viestejä selata mutta sieltä löyty krossimiesten juttuja, ei pääse omilla vehkeillä sellaisilla alustoilla...

Tapsa

7
Sähköautot / Vs: Noviisi kyselee
« : 10.06.09 - klo: 23.58 »
Noniin, nyt on sitten uus (vanha) auto hankittuna. Päädyin tälläkin palstalla myynnissä olleeseen Yokomon MR-4TC:n. Autossa oli kiinni harjaton motti ja sopiva nopari sille sekä mukaan tuli lipoakut, joten nyt tuli hypättyä monessakin asiassa uudelle tasolle.

Eka testien perusteella ei voi kuin ihmetellä nykyaikaista tekniikkaa. Koneessa riittää pauhua vaikka kuinka, ainakin entiseen autoon verrattuna. Yksi 5000mAh:n lipo-akku kestää n. 4-5 kertaa pidempään kuin edellinen 3600mAh:n NiMH. Moottori ja akku eivät lämpene ajossa juuri nimeksikään.

Itse alustan tekniikka on kyllä myös kunnossa, mutta kulunutta kuitenkin. Mitä lie auto vanha, 5 vuotta varmaankin? Täytyy pikkkuhiljaa käydä tekniikkaa läpi ja kunnostaa mistä tarvetta löytyy. Olisko raadilla tiedossa takuuvarmoja vikapaikkoja, joihin kannattaisi varautua etukäteen? Vetarin tapit on aika kuluneita, samoin diffin ulostuloissa on kulumajälkiä. Tasauspyörästön hammasrattaat on takana lähes loppu. Näihin kaikkiin löytyy onneksi varaosat auton mukana tulleesta sekalaisesta varaosaläjästä. Mistä Yokomoon saa parhaiten/edullisimmin varaosia?

Auto oli varusteltu driftailu käyttöön ja eteen on laitettu one-way diffi. Tämä ei ekan testin perusteella ole ehkä paras ratkaisu "normaalissa" ajossa, kun yritetään parkkikselle tehdyllä radalla kiertää. Auto pyörähtää (perä irtoaa) todella helposti, kun kaasua hiemankin keventää tai jarruttaa. Johtuu varmaan siitä että jarruvoimat välittyy pelkästään takapyörille. Takana on normaali kuuladiffi ja auton varaosissa tuli myös spooli sekä toinen kuuladiffi. Nyt täytyisi yrittää näistä rakentaa paras yhdistelmä "radalle". Olisko vinkkejä? Itse ajattelin ihan kokeilumielessä laittaa ensimmäisenä one-wayn taakse ja kuuladiffin eteen. Näin taakse ei välity jarruvoimia (ei pyörähdysvaaraa) mutta auto voi kyllä alkaa puskemaan jarrutuksissa tai kun kaasun löysää. Jos tämä ei toimi, niin täytyy varmaa laittaa kuuladiffit eteen ja taakse.

Olenko käsittänyt oikein että kuuladiffin "lukkovoima" on säädettävissä? Vai mihin tämä diffeissä oleva säätö oikein vaikuttaa? Onkos vinkkejä miten tuollaisen kuuladiffin lukon "jäykkyyden" saisi likimain oikeaksi jo kasausvaiheessa?

Tässäpä taas kysymyksiä. Ja sitä lipo-laturia tasurilla saa tarjota, ostoilmoitukseni -> http://rc10.fi/index.php?topic=36933.0

Tapsa

8
Sähköautot / Vs: Noviisi kyselee
« : 07.06.09 - klo: 01.45 »
Joo, kiitos vaan kaikille vastauksista. Täytyypi kavereiden kanssa pähkäillä, että jos koko porukka vaihdettas smartechit johonkin samankaltaisiin peleihin, niin kisavarustelu pysyis jotenkin hanskassa.

Mikäs tämä DF-03Ra oikein onkaan? Ei ilmeisesti krossari, mutta ei ihan puhdas on-roadikaan? Tuommoinen TT-01 sopivasti aluosilla höystettynä on aiemmin ollut kiikarissa, siihen ainakin ilmeisesti löytyy palikkaa vähän joka nurkalta. Liekö asia samoin DF-03 kohdalla? Meinaan siis tukivarsia yms. alustan osia.

Mitenkäs osien hintataso ylipäätään on merkkiautoissa? Tämmöisiä yleensä hajoavia osia (tukivarsia, olkavarsia, iskareita, kardaaneja, hammasrattaita yms) kun on saanut tohon Smartechiin työpaikan "käsivarastosta" ihan muutaman euron panostuksella. Jos kaverin kanssa vetää pikkusen kovempaa vastakkain (kuten on harrastuksen tässä vaiheessa käynyt muutamaan kertaan) niin ei innostais sijoittaa kymppejä uusiin tukivarsiin tms...

Varmaan tärkein asia auton kanssa ropatessa on sitten ne jälleenmyyjät. Eli kuka sitten olis asiallinen jälleenmyyjä, jolta saa osat postissa oikeasti tulemaan ilman viikkojen odotteluja (ja jatkuvaa kavereiden irvailua)? Täytyy varmaan valita tuote sen mukaan kuka oikeasti on sitten hyvä asiakaspalvelija.

Tapsa

9
Sähköautot / Noviisi kyselee
« : 06.06.09 - klo: 01.32 »
Eli nyt on hetken harrastettu jo RC-autoilua. Kaluna on tuollainen halpis-Smartechin 4-veto 1/10 touring. Sitä on sitten alkuperäisen tekniikan pettämisen myötä päivitelty: moottori tehokkaampaan (on joku entinen kisamotti, potkua piisaa ihan ok) ja nopari peruuttavaan 15-lankasen rajoituksella. Kardaania piti vahvistella myös jotta kestää. Akkuina on 3000-4000 mAh:n NiMH:jä kolme erilaista. No tänään sitten kisatessa moottori lauloi viimeset laulunsa ja hiilien vastinpinnasta on jäljellä enää vain muisto.

Olen tässä nyt savun hälvettyä miettinyt että pitäisiköhän jatkaa tämän Smartechin päivittelyä, johon moottorin laittamisen ja alustan myötä nyt menis rahaa jonkin verran. Smartechin vaki-alusta kun on enemmän ja vähemmän väljä vähän joka suuntaan, joten mitään säätöjä tähän on vähän turha hakeakaan.

Toinen vaihtoehto olisi ostaa joku ns. merkkipeli (Tamiya, Kyosho, Yokomo, Xray ja mitä niitä onkaan) vähän käytettynä ja toivoa tästä saavansa paremman alustan tulevia virittelyjä varten. Tähän varmaan alkuun menis vähän enemmän rahaa, mutta tulos vois olla parempi.

Kysymys kuuluukin että minkälaista pakettia kannattais metsästää ja mistä, jotta sais järkevää vastinetta rahoilleen? Hakusessa kuitenkin edelleen sähköauto, jossa kohtuullisen hyvä  kulkupuoli ja järkevä ajoaika. Tähän reseptinä sitten varmaan tarttis olla joka paikka kuulalaakeroituna, hyvä moottori (harjattomaan pakettiin ei taida ihan alkuun vielä pystyä sijoittamaan) ja timmi alusta, jota vois harkita jopa säätävänsäkin.

Kun auto täytyy käytettynä hankkia, niin mitä kohtia pitäisi tarkastaa erityisesti, jotta ei ihan sontaa osta? Alustan ja ohjauksen kunto tietysti, voiko jostain päätellä servon jäljellä olevasta eliniästä mitään? Kuinka hyvin näissä alustan nivelet ja laakerit kestää ajoa? Eli onko väljää jo parin tunnin jälkeen vai miten pitkä elinikä on odotettavissa? Entäs moottorin ja noparin kunto, näkeekö päältä mitään? Onko lipoista muuta hyötyä kuin että samaan tilaan mahtuu suurempikapasiteettinen akku? Antaako nämä virtaa jotenkin "paremmin"?

Siinäpä nyt alkuun. Jos jollakulla myynnissä kuvatun kaltainen paketti, niin saa tarjotakin.

Tapsa

Sivuja: [1]