RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: janus - 24.02.09 - klo: 20.30

Otsikko: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: janus - 24.02.09 - klo: 20.30
Itselläni on vielä epäselvää millä ruuveilla noi kiinalaiset 1/10 koneet kiinnitetään eli M3 näyttää olevan melkoisen väljä. Onko jollain parempaa tietoa. Yritin kysellä suoraan Hobbywingiltä mutteivat ainakaan kovin nopeasti vastaa sähöposteihin. Mahtanee olla joku jenkkistandardi tai jotain?
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Jabe - 24.02.09 - klo: 20.50
Ainakin nuo isommat eli XL koneet menee M3 pulteilla kiinni, luulempa että sinullakin on M3 kiinnitys, mutta laatu on vaan huonoa että ovat väljät. Onko kyseessä Hobbywing kone vai joku KD-36?
Noiden KD alkuisten koneiden valmistaja on Keda Motors.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: rubberduck - 24.02.09 - klo: 20.59
1/18 Hobbywingin koneet kiinnitetään M2.5 ruuveilla.
(http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/catalog/3650-m.jpg)
Tosta 1/10 motin kuvasta kun kattoo, niin akseli on 3.17mm ja kiinnitysreijät vähän pienempiä.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: jsalmela - 25.02.09 - klo: 08.37
Itselläni on vielä epäselvää millä ruuveilla noi kiinalaiset 1/10 koneet kiinnitetään eli M3 näyttää olevan melkoisen väljä. Onko jollain parempaa tietoa. Yritin kysellä suoraan Hobbywingiltä mutteivat ainakaan kovin nopeasti vastaa sähöposteihin. Mahtanee olla joku jenkkistandardi tai jotain?

Samaa vikaa oli yhdessä omassa kiinanpadasssakin. Kierre yrittää kaiketi olla M3, nousu on sama, mutta on vaan liian väljä. Tuumakierrekään se ei taida olla. Tämä on näitä kiinalaisten omia standarteja/toleransseja taas.
Vaikka kannussa on kiinnitysreikiä 3 paria, niin sain hyvin äkkiä korkattua kaikista reijistä kierteet lippiksen radalla. Sain koneeseen onneksi vaihtopäädyn, jossa on edellistä tiukemmat jengat, ja korkanneen päädyn pystyy kierteyttämään itse helposti uudelleen.  Se akselinpuoleinen pääty lähtee kannusta irti pyörittämällä vastapäivään: kannu ruuvipenkkiin, pari ruuvia reikiin ja niistä vääntämällä aukeaa.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: rubberduck - 25.02.09 - klo: 12.51
Sepä kumma ettei kierteet kestä. Olen käyttänyt muistakseni 7-8kpl eri valmistajien 1/18 autoihin sopivia "kiinanmotteja", eikä vielä tähän mennessä ole tullut yhtään huonoa kiinnitysreikää vastaan. Kokeilin äsken vielä kahdella juuri paketista otetulla hobbywingillä, että M2.5 ruuvi sopii todella napakasti reikään, eikä minkäänlaista välystä tunnu mihinkään suuntaan.
Moottorin pääty sensijaan saattaa korkata helpostikin ja jos kone kuumenee ajossa enemmänkin, ei pikaliimat tai ruuvilukitteet oikein riitä pitämään päätyä paikoillaan. Melkein kannatta liimata pääty kiinni kannuun noista joissa on pääty kierteillä kiiinni (http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3848&Product_Name=KB20-40-12L_4800kv_Brushless_Motor_(FIN)).
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: janus - 25.02.09 - klo: 16.30
Kyllä mullakin kaikenmaailman KD:t tai DY:t yms. 1/18 toimii, mutta nyt onkin nuo Janin kokemukset tiedossa ja fakta että ruuvit on todella väljät tuossa 1/10 koneessa. Ei kai se auta kun vetää noilla M3:lla kiinni ja korjata sitten kun korkkaa. Kyse kuitenkin Drifteristä eli ei saa ihan niin pahaa settiä kun hyppivä auto.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Casull - 25.02.09 - klo: 16.53
Tai jos kannun ruuvaa heti auki ja pyöräyttää tilalle 4mm:n kierteet hyvällä tapilla tentun kanssa jo ennekuin alkaa ajamaan pinjonin/spurrin tuhoutumisen riskillä.

Tenttu on ainoa kunnollinen harrastajaystävällinen leikkuneste alumiinille.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: rubberduck - 25.02.09 - klo: 17.19
Tai jos kannun ruuvaa heti auki ja pyöräyttää tilalle 4mm:n kierteet hyvällä tapilla tentun kanssa jo ennekuin alkaa ajamaan pinjonin/spurrin tuhoutumisen riskillä.

Tenttu on ainoa kunnollinen harrastajaystävällinen leikkuneste alumiinille.

Tota mäkin mietin että tekee itse paremmat kierteet tilalle ennen kuin tulee ongelmia, niin ei tarvi painia huonojen kanssa.
Jos käsiräikällä vääntää rauhallisesti niin leikkuuneste ei ole pakollinen. Jotkut kun tekee kierteitä esim. akkuporalla niin siinä saakin jo olla litkua välissä.

Kyllä mullakin kaikenmaailman KD:t tai DY:t yms. 1/18 toimii, mutta nyt onkin nuo Janin kokemukset tiedossa ja fakta että ruuvit on todella väljät tuossa 1/10 koneessa. Ei kai se auta kun vetää noilla M3:lla kiinni ja korjata sitten kun korkkaa. Kyse kuitenkin Drifteristä eli ei saa ihan niin pahaa settiä kun hyppivä auto.

Kyllä mä sen uskon oikein hyvin, että ne on huonoja mutta mun pointti olikin, että on se kumma jos isommissa on kierteet mitä sattuu kun kaikissa pikkumoteissa on ollu ihan kelvolliset kierteet. :roll:
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: tturku - 25.02.09 - klo: 18.47
Täällä on hobbywingin 540 kokoinen 5.5T kannu ja en itse huomannut, että olis huonot kierteet. Ei oo ainakaan vielä korkannu takatuupparista vaikka sillä on hypitty aika hurjia voltteja ja droppeja suoraan tasaiselle betonille.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: rubberduck - 25.02.09 - klo: 20.23
Täällä on hobbywingin 540 kokoinen 5.5T kannu ja en itse huomannut, että olis huonot kierteet. Ei oo ainakaan vielä korkannu takatuupparista vaikka sillä on hypitty aika hurjia voltteja ja droppeja suoraan tasaiselle betonille.

Onko siinä ihan kunnolliset M3 kierteet vai onko jotain tuumakokoa?
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: *HOKE* - 25.02.09 - klo: 21.25
3M siinä on.

Ps: kuinka tturku ajettava sun auto on tolla moottorilla?
Ja onko paljon rajoteltu.
Itsellä 7.5T moottori ja tehoja on oikeasti liikaakin.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: LaNi5 - 25.02.09 - klo: 22.17
Moottorit ja kierteet on kaunisti eloksoitu. Eloksoinnissa (esikäsittelyssä) alumiinia syöpyy eli reijät kasvaa (samalla häviää työstöjälkiä, mikä edesauttaa kaunista pintaa). Pienet kierteet tulee helpolla väljiksi eli kierteet on voinut olla mitoillaan ennen eloksointia. Tämän takia pitäisi käyttää normaalia pienempää kierretappia ja olla hyvin huolellinen eloksoinnin suhteen, että kierteet kasvaa aina saman verran.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: tturku - 25.02.09 - klo: 22.40
eilen kävin ajelemassa lippiksessä. Alussa kolmannes pois ohjaimesta eli siellä 100 nurkilla arvo, kun 150 on maksimi, lopussa päästelin jo 120 arvolla. Hyvin huilaa :) Ei se 5.5T taida olla ihan vertailtavissa oleva lukuarvo esim LRP:n koneiden kanssa. kv arvokin on vaan 6000.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: *HOKE* - 25.02.09 - klo: 23.28
No juu, ei se suoraan verrattavissa ole kieltämättä, mutta olettaa voisin että 6000 kv arvolla oleva moottori on kyllä perhanan potkukas lippulaivassa vaikka hobbywing onkin.

Jos nyt siis lipo akut on käytössä.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Koheltaja - 26.02.09 - klo: 07.49
Anodisoinnin osuus kierteiden syövyttämisessä on melko pieni, suurempaa sutta saadaan aikaiseksi tuotantovaiheessa työkaluilla jotka ei ole toleransseissa.

Kiinan toleranssit on hyvin tuttu käsite jo vuosien takaa, halvalla hyvä tulee :wink:
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: tturku - 26.02.09 - klo: 13.05
Joo, lipot tietty käytössä. Kyllä sen saa tolla 120 auton keulimaan kun vähän yrittää, bunchi on muistaakseni laitettu minimiin myös säätimestä. Eli kyllä tolla motilla sen auton saa lentämään miten sattuu jos haluaa, mutta kyllä siitä saa ihan ajettavan myös.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: laban - 03.03.09 - klo: 10.10
(http://www.swanghobby.com/images/cache/free-shipping-b54fd4124940b555154a3ea29524a6b9.jpg)
http://www.swanghobby.com/product.php?productid=435&cat=36&page=1

tommosen tilasin

Joku sanoi tuolla ylempänä että hobbywingin 1/18 koneet laitetaan 2,5 M ruuveilla kiinni. Onko asson rc18 vakiomoottorin kiinnitykset samoja ruuveja, ja jos ei niin mistä mä tiedän hommata oikean pituiset ruuvit tohon? pitääkö tilata jotkut rc-kaupan 5 $ ruuvit että löytyy sopivat? :D
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: *HOKE* - 03.03.09 - klo: 10.36
2.5mm ruuvit ovat.
Älä siitä pituudesta huolehdi.
Jos on liian pitkät niin lyhennät.

Asson omat ruuvit ei muistaaksei sovi.
Muistelisin että asson vakio moottori on 3mm ruuveilla.

Eikä tarvii mitään rc liikkeiden special ruuveja tilailla.
ruuvi.net löytyy varmasti
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Fabe - 03.03.09 - klo: 14.39
Ole kuitenkin tarkkana noiden ruuvien pituuden kanssa. Liian pitkillä pilaa käämin hetkessä. Käämit suoraan ruuvinreikien alla.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: laban - 03.03.09 - klo: 14.56
jep, sitä mä vähän pelkäänkin. osaako joku sanoa kuinka pitkät ne saa olla?
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: vwaltsu - 03.03.09 - klo: 15.02
jep, sitä mä vähän pelkäänkin. osaako joku sanoa kuinka pitkät ne saa olla?

Tuohan riippuu ihan moottorista ja moottoripukistasi. Kierrät kiinitysruuvit ensin varovasti kädellä loppuun asti ja katsot kuinka paljon jää 'tyhjää' ja vertaat sitä moottoripukkiisi. Jos ovat liian pitkät, katkaiset lyhyemmäksi tai hankit uudet  :p Siis tässähän toimii ihan 'maalaisjärki'
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Fabe - 03.03.09 - klo: 21.39
Työntömitta (tönäri) on ihan käyttökelpoinen työkalu.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Fabe - 09.03.09 - klo: 11.41
Tuli tuollainen 35A/12T + ohjelmointi kortti paketti. Nyt sitten luin heidän sivuiltaan, että tuo noparin flekti ei kestä 3s lipoa. Kehotettiin vaihtamaan suuremman jännitteen kestävä flekti. Eikös tuon flektin jännitten voi otta Becistä, mistä vastarillekkin menee. Kait se nyt sen kestää tuon yhden servon lisäksi. Flekti otta n.120mA. Vai onko tuossa joku juttu, kun eivät ole sitä suoraan siihen kytkeneet? Kokeilin ja ainakin ilman servoa toimii.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: tturku - 09.03.09 - klo: 12.05
luulis kyllä että virtaa riittää flektiä pyörittämään myös beciltä otettuna
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Fabe - 09.03.09 - klo: 12.30
Paljonkohan tuollainen 1/10 auton ohjausservo suunnilleen nappaa virtaa? Riippuu tietysti servosta ja tilanteesta, mutta n.arvo? Tuossa edellä mainitussa noparissahan on 1,5A Bec.   
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: rubberduck - 09.03.09 - klo: 12.31
Tuli tuollainen 35A/12T + ohjelmointi kortti paketti. Nyt sitten luin heidän sivuiltaan, että tuo noparin flekti ei kestä 3s lipoa. Kehotettiin vaihtamaan suuremman jännitteen kestävä flekti. Eikös tuon flektin jännitten voi otta Becistä, mistä vastarillekkin menee. Kait se nyt sen kestää tuon yhden servon lisäksi. Flekti otta n.120mA. Vai onko tuossa joku juttu, kun eivät ole sitä suoraan siihen kytkeneet? Kokeilin ja ainakin ilman servoa toimii.

Itselläni on samanlainen nopari ja satuin huomaamaan manuaalissa tuon saman asian juuri ennen kuin olin lähdössä ulkoiluttamaan autoa ja uutta noparia 3S lipon kanssa.
Olettaisin että kyse ei ole siitä että BEC:n virta loppuu kesken, vaan siitä että tuuletin saattaa aiheuttaa häiriöitä BEC:n tuottamaan jännitteeseen. Tuuletinhan on silloin samassa syttöjännitteessä kuin vastari ja servot, joten jos kytkee tuulettimen BECiin, kannattaa testailla servojen ja vastarin toimivuutta kunnolla ennen kuin lähtee ajelemaan.

Minä ratkasin asian ottamalla tuulettimen kokonaan pois ja kokeilin ensin varovaisesti 2S lipolla lämpeneekö säädin. Eihän se mihinkään lämmennyt, joten vähän kerrallaan annoin kovempaa kyytiä ja sitten kun olin päässyt 3S lipolla 15min kaahailun ja todennut että nopari on edelleen kädenlämpöä kylmempi, uskalsin vasta ruveta ajelemaan ilman että tarvitsee pelätä noparin kuumenemista.

Jos kokeilee ilman tuuletinta niin kannataa vähän testailla ennen kuin alkaa rymistelemään kunnolla.
Käytän noparia Mini-Infernossa ja moottorina on max 28A ottava 24mm x 35mm 4400kv, akkuna 3S 1600mAh ja noihin nopari riittää kevyesti ilman tuuletinta.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: rubberduck - 09.03.09 - klo: 12.55
Paljonkohan tuollainen 1/10 auton ohjausservo suunnilleen nappaa virtaa? Riippuu tietysti servosta ja tilanteesta, mutta n.arvo? Tuossa edellä mainitussa noparissahan on 1,5A Bec.   

Servoja tosiaan on monenlaisia, mutta kyllä normaali käyntivirta pitäisi pysyä alle 1A jos kaikki on kunnossa. Tarkoitan siis että ohjauslinkit ja muut matkanvarrella olevat vivut, tangot ja nivelet pääsevät liikkumaan vapaasti, eikä servon varren päällä makaa mitään 1kg painoista akkua :mrgreen:
Varmasti maailmasta löytyy enemmänkin virtaa syöviä servoja, mutta oletan että puhutaan ns. perusservosta.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Fabe - 09.03.09 - klo: 13.07
Juu, tuo häriöjuttu kävi mielessä. Motti oli tarkoitus laittaa toiseen Spedeen, toisessa Velineon. Virrat varmaan vähän kovemmat. Täytyy kokeilla tuleeko häiriöitä. Varmaan tuon flektin voi ottaa poiskin ja laittaa vaikka vähän lisää jäähdytysripaa.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Fabe - 09.03.09 - klo: 19.37
Enpä tuossa huomannut mitään häiriöitä, ainakaan pöydällä kokeillessa. Tuntuu vain liian helpolta, että tuo toimisi noin. Tai siis ihmetyttää, ettei flekti ollut valmiiksi tuossa Becissä kiinni.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: tomik78 - 09.03.09 - klo: 20.13
Joo itse olen käyttänyt ez run60A mallia 3-4lipolla ja tuuletin on kytketty begin lähtöön ja ohjausservo on hitec mg645.
mitään häiriöitä ei ole ilmaantunut vaikka 4kennoa on käytössä. Tosin am27 radiolla oli häiriöitä jo kahdella kennolla, nyt käytössa gigaset radiot ja toimii.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: Timbe - 12.03.09 - klo: 15.51
Tommonen setti tuli tänään postissa myös, eZrun60A + 5.5T. Täytynee testata mihin siitä on vai onko ylitehokas drifteriin (kuskin taidot huomioonottaen) :grin:

(http://www.xtmodel.com/uploadfile/UpLoad/eZrun-60A-4(1).jpg)
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: tturku - 12.03.09 - klo: 18.13
ei muuta kun kiinni vaan. Jos tehoa on liikaa niin ohjaimesta epat vaan pienemmälle
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: teucca81 - 15.03.09 - klo: 12.03
Tommonen setti tuli tänään postissa myös, eZrun60A + 5.5T. Täytynee testata mihin siitä on vai onko ylitehokas drifteriin (kuskin taidot huomioonottaen) :grin:

(http://www.xtmodel.com/uploadfile/UpLoad/eZrun-60A-4(1).jpg)

Tuliko minkä hintaiseksi tuo paketti? tuohon omaan tt-01seen olen myös ajatellut tuollaista, kun tuo vakiopaketti ei tunnu riittävän mihinkään.
Otsikko: Vs: Hobbywing yms. kiinakoneet ja kiinnitys.
Kirjoitti: tturku - 16.03.09 - klo: 10.33
mulla on sama paketti takatuupparissa kiinni ja myös kaverilla, olisko ollut 80 euroa kotiin asti, ei menny tulliin. Jos alvit olis joutunu maksamaan niin reilun kympin kalliimpi hinta, mutta hyvin on toiminu oma kone ja nopari, eli jees hinta/laatusuhde mun mielestä. Ja varmasti kuljettaa kiitettävästi tt01:stä.