Onko näissä kv hommissa että mitä suurempi kv sen enemmän nopeutta mutta vähemmän tehoa?
Sori OT.
No vastataan nyt, itse en ole mikään fysiikkanero (lukiossa 2 kurssia)
, mutta englannin kursseilla en oo nukkunut ja RC-monsterista löytyy todella paljon juttua harjattomista moottoreista ja matala vs. korkea kv:n moteista.
Samalla jännitteellä on vähempi tehoa matalamman kv:n moteissa, mutta ideana matalamman kv:n moteissa on, että voidaan käyttää suurempaa jännitettä ja silti kierrokset pysyvät vielä moottorin rajoissa. Hyöty mikä saadaan kun käytetään matalamman kv:n mottia on parempi vääntö ja vähemmän lämpöä, koska matalamman kv:n motit ottaa lähtökohtaisesti vähempi ampseja, mikä on suurin syy lämpenemiselle. Varsinkin isoissa esim 1/8 kokoisissa sähkökonversio autoissa käytetään maksimissaan noin 2500 kv:n mottia aina 1500 asti. Mutta pointtina onkin ajaa 4-6 jopa 8 kennosilla lipoilla. Esim. itsellä löytyy E-Revo projektiin 2 kpl 3s 8000 mAh Lipoa joita on sarjassa tarkoitus ajaa tulevalla Mamba Monsterilla joka kestää juuri tuon 6s Lipon, moottorin kv tulee olemaan joko 1700 tai 1500.
Eli kulkua voidaan saada saman verran 5000 kv:n motilla kuin 2500 kv:n motilla jos vaan ajetaan 2500kv:n motilla suuremmalla jännitteellä ja käytetään vääntöä hyväksi välityksiä laitettaessa. Myös ajoaika saman mAh:in omaavilla akuilla pitäisi olla parempi matalamman kv:n moteilla. Haittapuolena matalamman kv:n moteissa samaan kulkuun pyrittäessä vois pitää painoo (esim. 1 kenno enemmän) ja akkujen hinta (esim 2 vs. 3 kennonen lipo). Joku (Hermanni?) korjatkoon jos olen väärässä...