Kesän vääjäämättä lähestyessä alkoi tehdä mieli pienempää kaksivetoista E-Maxx:in kaveriksi. Stampedeä ja Rustleria harjattomana on jo ollut ajokkina, joten piti saada jotain erikoisempaa. Traxxasin valikoima ei kuitenkaan näiltä osin sähköautoissa kovin suuri ole.
Jatoa on tullut katseltua sillä silmällä jo pitemmän aikaa, mutta ainut huono puoli siinä on nitromoottori...
Muutamista Jaton sähkökonversioista tuli sitten lueskeltua mm. RC-Monster:in foorumilta, jolloin kiinnostus kohosi siihen pisteeseen, että tuli tutkittua ebayt ja huutonetit läpikotaisin rullaavaa Jatoa etsien. Ostoilmoituskaan ei tuottanut tulosta, joten oli pakko tilata pränikkä Jato 3.3 jenkeistä. Purkuunhan se menee suoraan laatikosta, eli kaikki nitrovehkeisiin liittyvä (+ vakioradiot) otetaan irti, sekä myydään pois jos ostajia löytyy. Tilalle sovitellaan sitten harjatonta tekniikkaa, ilmeisesti Lehner:in Basic-sarjasta joko 4200- tai 5300-malli. Nopariksi tilasin ihan mielenkiinnosta Turnigy:n Plush 100A:n - halpuus myös houkutteli, katsotaan nyt onko vehkeestä mihinkään.
Akkuina tulee ainakin alkuun olemaan LiPot - 7,4V 8000mAh, sekä 11,1V 4200mAh tai 8000mAh vuorotellen.
Eli tähän mennessä tilanne on siis tämä:
- auto + muuta tarpeellista pikkusälää tilattu (399.15$ + rahti 67.07$ + verot 65.60€)
- nopari + ohjelmointikalikka tilattu (64.95$ + 6.95$ + rahti 7.79$ + verot ?€)
- akut on jo omasta takaa
- moottori Lehner Basic 5300 tilattu
Medasec Ky- vastari Futaba R603FS tilattu
Medasec KyProjektikuvia on tarkoitus postailla kunhan saadan kalikat kotiin ja päästään itse asiaan.
Muistelin myös täällä jollain olleen E-Jaton - omistaja voisi kertoilla tekniikasta ja konversion toteutuksesta jos sattuu tätä lukemaan (ja viitsii).
Kommentteja projektista otetaan tietysti myös vastaan - ja kysymykseen miksi vaivautua sähkömoottorimuutokseen vastaan jo etukäteen: Nitroista en muuta ymmärrä kuin että ne pitävät aivan prkleellistä meteliä, haisevat pahalle eivätkä pelaa kunnolla yhtä ajokertaa... (tästä ei sitten tarvitse kenenkään vetää herneitä nenään)
Mikään noista ei niin hirveästi kiinnosta, joten sähköillä mennään - ja toivottavasti vielä ihan kohtuullista vauhtiakin.