Noniin. Luinpa tätä keskustelua hieman lävitse. Mitä tulee nyt tähän patterikasiin, niin sitä ei olla työntämässä viimeisen M-8 SM osakilpailun yhteyteen mukaan (Lavanko). Se että keksitään 3 viikkoa ennen kisaa että olisi kiva ajaa näitä tuolla kisassa, niin se ei huutoäänestyksellä tilannetta muuta että Lavangossa ajetaan M-8 SM-sarjan päätös jota ei nyt lähetä sössimään millään kokeiluilla.
M-8e autoista on jo pitkään puhuttu, mutta niiden todellinen tuleminen on vielä minulta jäänyt näkemättä vaikka sitä on odotettu ainakin 5 vuotta. Käytännössä odotan näkeväni kilpailusarjan jossain muodossa, jossa osallistujia olisi enemmän kuin 15. Sen jälkeen luokan tulevaisuutta voidaan miettiä vakavasti. Tarkoitan nyt esim. kerhokisasarjaa taikka jotain muuta vastaavaa (Finnish Open, Hobao Cup tms), joka siis käytännössä vaatii aktiivisuutta seuroilta / harrastajilta. Hieman sama kuin huuma Truggyjen suhteen aikoinaan, joka ei sitten kuitenkaan kestänyt.
Uusien sarjojen / luokkien suhteen homma menee aina siten, että ensiksi pitää olla pohja jonka päälle rakentaa jotain kansallista sarjaa tms yleensäkin virallisia sääntöjä. Jos tätä pohjaa ei ole ja on vain 5 tms kuskia, niin silloin on todela vaikea lähteä siitä rakentamaan mitään kestävää ratkaisua luokalle.
Uusille luokille ei koskaan anneta suoraan SM-arvoa vaan ensiksi ne kirjoitetaan sääntöihin tavalla taikka toisella ja sen jälkeen niissä ajetaan esim. kansallista sarjaa ilman SM-arvoa, kunnes sitten jos niin halutaan, niin SM-arvoa voidaan esittää sarjalle. Tosin ei tässä nyt varmaan kukaan mitään SM-arvoa ole kaipaamassakaan välttämättä, mutta joku sen tässä ketjussa otti esille.
Itse näkisin että M-8e voitaisiin tavalla taikka toisella ottaa huomioon M-8 luokan osakilpailujen yhteydessä esim. kansallisena luokkana / sarjana, mutta tosiaan se pitää suunnitella kunnolla ja sitä ennen kyllä pitäisi niitä autoja näkyä jossain muuallakin että tiedetään kysyntää olevan.
Mitä tulee tässä ketjussa puhuttuun SC sarjan ja M-8e sarjan yhdistämiseen, niin se on toki yksi vaihtoehto. Tällä hetkellä myös vakavissaan mietitään SC luokkien lisäämistä maastosarjan yhteyteen kansallisten luokkien tilalle lauantaille ja sunnuntaille. Jos SC menee maastosarjan kylkeen ja M-8e puolestaan M-8 mukana, niin silloin molemmat luokat olisivat niille tarkoitetuilla radoilla (toisin kuin jos yhdistettäisiin) ja saataisiin myös kesän aikataulua hieman helpotettua. Jos meillä on epävirallinen SC / M-8e sarja, niin se on taas sitten kalenterin kannalta ongelma (vie viikonloppuja).
Lisäksi toisin kuin yleisesti luullaan, niin SM-kilpailun yhteydessä on mahdollista ajaa täyteluokka ilman lisenssivaatimusta. Käytännössä kilpailut tulee vain eriyttää paperilla ja kerhokisaluokka tms voidaan ajaa ilman lisenssivaatimusta. Luokkien pitää myös nostaa oman luokkansa sisällä. Tämä on aina ollut mahdollista, mutta sitä ei pahemmin olla koskaan hyödynnetty. Tämän pitäisi helpottaa SC luokan lisäämistä Maastosarjan kylkeen (joka kaiketi oli aiemmin ongelma) ja sama koskeen M-8e luokkaa jos sellainen halutaan M-8 sarjan kylkeen. Käytännössä SC suhteen tiedetään että pohja on olemassa, mutta M-8e suhteen olisi hieman steppejä joita pitäisi tapahtua jos ensi kaudeksi sarja halutaan:
1) Sarjan vastuuhenkilö
2) Sarjasääntöjen laadinta jne
3) Kerhokisasarja loppuvuosi 2012 - 2013 alku, josta nähtäisiin että kuljettajia on (loppukesästä ulkona, syksyllä / talvella sisällä).
Tuon jälkeen sitten voitaisiin yhdessä esim. Lintulan kanssa katsoa miten käytännössä sovitus tehtäisiin kaudelle 2013 että M-8 ja M-8e voisivat elää yhdessä