Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SepiMies

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9
151
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.03.10 - klo: 21.58 »
Ehdoton alaraja on 2.5v per kenno (Jonka alle mentäessä akku vaurioituu), suositeltava on tuo 3v per kenno.
Eli 3v tasoon voit päästää huoletta.

Jep, näin oletinkin. Mutta koitin tarkoittaa, että saako kennot olla tuolla ~3V sitten, kun akku on jo "palautunut"? Joshan akun jännite vain notkahtaa cut-offiin, niin silloinhan se sitten nousee takaisin. Eli juuri sitä haen takaa, että mitä kennot saa alimmillaan ajon jälkeen näyttää, vaikka juuri sen 15min. jälkeen? Vähän on vaikea selittää mitä haen takaa. Tiedän, että liikun vielä turva-alueella, mutta jotenkin näiden akkujen kanssa on kaiken nettiopiskelun jälkeen tullut "ylivarovaiseksi"  :grin:.

152
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 04.03.10 - klo: 21.21 »
Pahoittelen jos tästä on jo juttua, mutta en ainakaan löytänyt. Eli lienee normaalia, että LiPo:kin lataus - purku syklien määrän lisääntyessä alkaa toimimaan "paremmin". Eli mikä pisti silmään, on että akulla tuli nyt n. 15. sykli täyteen ja se purkautuu aina alemmas. Eli ajonjälkeinen kennojännite on aina ollut alhaisempi. Lähti aluksi siitä, että ajon jälkeen kennot oli ~3,6V ja siitä n. 10. syklin kohdalla ~3,5V ja nyt viimeinen ~3,45V. Eli ehdoton alarajahan on 3V, mistä ollaan vielä kaukana, mutta jännitehän nousee akun oltua hetken levossa. Eli mietin lähinnä onko noilla volteilla cut-off vielä sopiva? Nopari on ensimmäisen (kai?) sukupolven VXL-3s missä toivottavasti cut-off on riittävän korkealla. Mitä teillä muilla näyttää kennot n. 15min. ajon jälkeen?

153
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 03.03.10 - klo: 18.06 »
Olisiko tästä laturista kokemuksia:

http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10382&Product_Name=iCharger_206B_300W_8s_Balance/Charger

Ei mullakaan suoraan tuosta ole kokemuksia, mutta sarjan pienin 106B+ löytyy käytöstä. Ja en osaa sanoa siitä oikeastaan mitään muuta huonoa, kuin että näyttää ladatessa akun jännitteen hiukan yläkanttiin. Ero kasvaa mitä suurempia virtoja käyttää. Esim. itse lataan 4100mAh akkua sillä 4,1A:lla, niin näyttää esim. 8,20V ja todellinen jännite 8,13V. Kennojännitteet ovat täysin kohdallaan.

Powerina mulla on iChargerin oma P350 ja siitä lähtee se 345W, mikä riittää jo aika pitkälle. Antaa siis 15V ja 23A.

Kummatkin noista on lämpöjen tasaannuttua aika hiljaisia. Poweri pitää lähinää ääntä silloin kuin tuuletin miettii pyöriäkkö vaiko ei. Toki nuo pikkutuulettimet aina pitää ääntä, mutta on nuo aika hiljaisia.

Ja Sabesta noita saa lähes samoihin hintoihin. Ja aina voi kysyä pientä "rabattia".


154
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 02.03.10 - klo: 19.17 »
Jep tuo 4000kV on pikemminkin niin, että sen verran moottori yrittää tuottaa kierroksia minuutissa per käytetty voltti. Eli esim. täyteen ladattu 2s LiPo pyörittäisi tuollaista moottoria maks. 8,4Vx4000=33600rpm. Käytännössä noihin lukemiin päästään vissiin vain jos moottoria "huudatetaan" ilman kuormaa. Tarkoitan, että moottori on irti autosta ja sen akselissa on korkeintaan pinjoni. Tämä viimeinen lause on tosin mutu pohjalta.

155
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 02.03.10 - klo: 15.07 »

Kävisikö esim. tämä kombohttp://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Speed-Passion-Drift-Master-Combo-103405

MInkä takia tämä on halvempi:http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-onroad-p-22734.html kuin tämä:http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-road-p-22732.html?

Onko 4000kv riittävästi?

Kummat lipo akut kannattaisi valita 3 vai 2 kennoiset?

Kestääkö 1A laturilla auton akun lataus liika?http://www.hobbylinna.com/lipo-laturi-13kennoatasaava-p-7221.html

Tämä varmaan olisi parempi?:http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630

Minkä laiset akut olisivat hyvät,halvat&sopiva?

Kiitos vastauksista jo etukäteen!


No jospa mä nyt sitten vaikka pistän vähän "tarkemman" vastauksen. Eli alkuun olis hyvä tietää, minkä ikäinen aihio on kyseessä. Uudet XL-5 mallit ovat jo voimansiirroltaan samaa tavaraa kuin VXL mallit, joten sinne ei tarvitse muutoksia. Jos vanhempaa mallia, niin idler-gearin ja diffin voi vaihtaa VXL mallin vastaaviin.

Tuo RF:n combo on tarkoitettu driftaukseen, joten taitaa olla aika avoinainen moottori --> soralla ajelun jälkeen täynnä p**kaa. Vrt. VXL:n velineon moottorin avasin hiljattain ekan kerran ja sisällä ei ollut kuin hiukan pölyä. Samaa sanoisin noista HL:n seteistä. Halvempi asvaltille ja kalliimpi hiekalle. Vaihtoehtona voisi olla tämä castlen setti, tosin paljon porukka ajelee noilla EZ-Run seteilläkin joten nekin lienee toimivia. Ja 4000kV kyllä tod. näk. riittää. Tuo vakiokone (3500kV) siivittää tämän auton jo sellaiseen lentoon 3s lipolla, että heikompia hirvittää (kulkee päälle 100km/h).

Akkuvalinta on sitten ihan omasta itsestä kiinni. Jos haluaa päästä h**ve***lisiä nopeuksia niin 3s on silloin sopiva valinta. Uskoisin kyllä että 2s:lläkin pärjää, menee tuo jo silläkin välityksiä pidentämällä n. 70km/h. Ja muista toki perehtyä LiPojen käyttöön.

1A:lla lataus kestää tasan niin kauan kuin akun kapasiteetti on. Eli jos vaikka lataat 5000mAh akkua tuolla laturilla, niin se kestää 5 tuntia. Tuo noista kalliimpi tarvitsee sitten vielä oman virtalähteen, ei siis toimi suoraan 230V pistorasiasta. Itsellä käytössä tämä laturi ja tämä virtalähde ja olen erittäin tyytyväinen. Hintava setti tosin, mutta kykenee lataamaan vaikka kolmea 2s pakkaa kerralla 10A:n virralla. Mutta latureita on moneen lähtöön.

Hyvät ja halvat akun löydät täältä. Hyviä ovat "kaikki", mistä irtoaa n. 100A:n purkuvirta ja ovat mielellään kovakuorisia esim. tämä.

Tulipa pitkä postaus, mutta toivottavasti on apua =D.

156
Radiolaitteet / Vs: Futaba 2PL 2,4GHz
« : 25.02.10 - klo: 12.44 »

Lopulta päädyin 2PL:ään. Ajo on lähinnä monttubashausta, joten enemmillä säädöillä tuskin teen mitään :smiley: Valintaa puolsi myös 4xAA patterivaatimus. Luvatulla kantomatkallakaan (80m) ei ollut eroa verrattuna kalliimpaan Futabaan.

Radiot lähti juuri tilaukseen Suomesta, ehkä tiistaina jo asennushommiin :cool:


Itseä myös korpeaa nuo TRX:sin AM radiot ja apua etsin noista em. radioista ja itsekin olisin tuon 2PL:än kannalla. Joten pistätkö käyttökokemuksia, kun saat radiot kiinni? Tulisi itselläkin lähinnä erinäiseen bashaukseen, mutta kuitenkin niin, että jotain perus kisaamista voisi kokeilla myös. Mitään bling bling "pilkunn**simis" säätöjä en usko tarvitsevani. Jotenkin kuitenkin tuo 80m kantama aika lyhyeltä. Onhan se nyt lähes jalkapallokentän mitta, ja siellä kaukaisuudessa auton ajo ei ehkä ole enää kovin tarkkaa, mutta monilla gigaradioilla sanotaan olevan "näkökentän" kattava kantama. Joten jos voisit laittaa myös kantavuudesta tietoa. Jokatapauksessa nykyinen n. 20m kantama kasvaisi 4-kertaiseksi.

157
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 20.02.10 - klo: 21.19 »
Nyt mielenkiinnolla odottamaan milloin myös näihin tulee gigaradiot. Nyt jo 4x4 slashissa on, uudessa harjattomassa E-MAXX:ssa, uudessa revossa, harjattomassa revossa. Joten aika voisi olla kypsä, että myös näihin "eniten myyviin" saisi jo kunnon radiot mukaan. Eipä se enää omaa tilannetta muuttaisi, mutta saisi ainakin uuden ostajat kunnon radiot mukaan. Tosin en tiedä noista trx:n gigaradiosta mitään, mutta ainakaan huonommat kuin TQ Am radiot ne ei voi olla.

Nyt se sitten on tapahtunut. Tästä listasta voi katsoa mitkä kaikki TRX:n sähköautot omaa nyt gigaradiot. Saa nähdä miten vaikuttaa autojen hintoihin. Niille jotka eivät vaivaudu tuonne sivulle asti, niin refereoidaan: Stampede VXL, Rustler VXL ja Bandit VXL ovat nyt siis gigaradioilla.

158
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 20.02.10 - klo: 15.39 »
Kyllä täällä ainakin ajellaan, mutta kun ei ole erityisemmin ollut mitään ongelmaa tai kunnon "tapahtumia", niin ei jaksa kirjoitella, että "taas kävin ajamassa, mitään ei hajonnut"  :grin:. Itse olen viimeajat ollut täysin LiPo:n vallassa. On ne vaan niin paljon paremmat kuin NiMH:it. Kun välityksiä hiukan pidensi, niin 2s vastaa 8s:ää nopeudeltaan. Ainoa ero vaan on, että käytössä on julmasti enemmän voimaa (keula ei enää pysy maassa, pitää laittaa keulimarauta takaisin). Eikä tuokaan akku ole kuin 4100mAh ja 25C purku. Ja yksi mukava ominaisuus on se, ettei akun tarvitse olla juuri ladattu/täynnä, että siitä irtoaa tehoja. Eikä LiPo pura itseään tyhjäksi viikossa.

Ihmettelenpä vain, miksen jo aiemmin siirtynyt niihin. Kesäksi ajattelin kokeilla 3s:ää. Pelkään vain, että sen jälkeen kävellään "lakki kourassa" kyselemään varaosia vähän enemmän  :grin:.

159
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 18.02.10 - klo: 00.32 »
Saahan noita onneksi vielä kalliitakin lipoja...

Esim: http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=07.14005&familj=FamAck&BildLopNr=01

Karua, niin karua. Toisaalta ei se ole hullu joka pyytää, hullu on se joka maksaa. Tuo "tuote on myynnissä" on jotenkin jo koominen, voi olla aika pitkään myynnissä.

160
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 17.02.10 - klo: 18.27 »
Alkaa ihan oikeasti Suomessakin pikkuhiljaa hintataso laskemaan. Pidin jo Hobbylinnan hintoja edullisina, mutta nyt tuossa selaillessa osui silmiin jo jotain ihan muuta. Tämä akku ei ole enää hinnalla pilattu ja vakkei "kiinalipojen" hintaan ihan vielä ylletä, niin on tuo jo aika halpa. Karua ajatella pari vuotta taaksepäin, kun pehmeät 4,2Ah akut oli vielä siellä 70€-80€ luokassa  :grin:. NiMH akut varmaan nyt viimeistään alkaa häviämään.

161
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 05.02.10 - klo: 14.16 »
Jeh. Pienten alkuvaikeuksien jälkeen nyt ollaan LiPo ajassa, ja aikamoinen ero on, niinkuin on mainostettu, LiPolla ja NiMH:llä. Ei ehkä ihan samoja huippuja kerää kuin 8s pakalla, mutta muuten voimaa on paljon enemmän. Uskoisin, että pinjonia on varaa suurentaa, millä kompensoi tuota puuttuvaa jännitettä. Ajoaikaakin tuli reilu 5min. lisää. Hiukan tosin vielä mentiin "sydän kylmänä", mutta ajon jälkeen akku oli tuskin kädenlämpöinen, joten jatkossa vaan kovaa ajoa.

162
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 03.02.10 - klo: 23.28 »
Pojan nikko auton akun laturi kadonnut. Akku on neliön möykky 4.8v ja 700mah nimh. Ajattelin kokeilla tuolla omalla swallows laturilla. Siinä on nimh ohjelmassa vain amperimäärä. Millä a-määrällä tota kannattais ensin purkaa ja sitten ladata? Nim. Lipoja vain ladannut

No latauksessa ylärajana voi pitää sitä 1C ja kaikki sen alle tietenkin käy. Ainakin NiMH:it mitä mulla on ollut, on rajattu tuohon 1C lataukseen. Kerran yhden akun tuhosin lataamalla sitä 1,5C:llä, minkä jälkeen oon tyytynyt tuohon 1C:hen. Lipoista tiedät tuon C-jutun. Purkamaan tuota ryhtyisin jollain 1-2C:llä. Purkaa voi toki varmaan suuremmillakin virroilla, mutta ajon jälkeen ei siihen kauaa mene 1C:lläkään.

163
Sähköautot / Vs: laturin
« : 01.02.10 - klo: 21.08 »
Eihän tästä puusta enää tajua yhtään mitään :grin:. Vaikka kuinka yrittää, niin ei vaan ymmärrä mitä ihmiset yrittää tarkoittaa. Mutta joo sarkastinen vastaus tuohon edelliseen kysymykseen: Laittamalla sen laturin auton akusta ottamaan virtaa, laittamalla LiPo tilan päälle, virrat ja kennomäärät kohilleen ja sitten vaan odottamaan akun latautumista.

Taas sitten tuo jos tarkoittaa sitä, että miten laturi voi työntää ulos 21V vaikka se ottaa vaan 12V. Siihen en sano mitään, mutta olis sellanen mutu tuntuma, että kun laturi pystyy ottamaan virtaa vaikka 15A:lla ja lataa 10A:lla, niin se käyttää sen jäävän 5A siihen, että se nostaa jännitettä. Tämä siis täyttä mutu tuntumaa.

164
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 30.01.10 - klo: 22.25 »
Mikä muuten olisi oikeaoppinen tapa tasausladata lipoa? Akun pitäis saapua ensi viikon alusta, niin nyt on vissiin hyvä hetki kysyä. Eikä huolta, olen opiskellut lipojen käytön tarkoin, mutta tätä ei ole käsitelty. Eli iCharger pystyy tekemään erilaisia tasauksia. Oletuksena se lataa ilman tasausta niin kauan, että yksi kennoista pääsee sinne 4,2V. Siitä se sitten aktivoi tasurin, ja alkaa pitämään tuota yhtä kennoa siellä 4,2V:ssa. Itselle kuullostaisi toinen vaihtoehto jotenkin paremmalta. Eli toisena voi tasurin pitää päällä koko ajan ja näin laturi tasaa heti alusta alkaen kaikkia kennoja. Kestäähän lataus niin vähän pitempään, mutta luulisi ainakin kennojen pysyvän paremmin balanssissa.

Mutta onko suurta väliä kumpaa noista käyttää?

165
Kukaan ei tainnu vielä vastata juuri tätä, että ainakin hobbylinnassa noita 1/16 revoja oli, mutta nyt näkyy ei oota. Hyllyssä kyllä niillä muistaakseni sellainen on, jos haluaa päästä hipelöimään sellaista ihan "livenä".

166
Heh ite oon aina kuitannu, kun joku ihmettelee "iso mies ja leikkii radio-ohjattavilla" että "joo katos ei se sisäinen lapsi mihinkään oo aikuistunu". Ja kyllä täytyy myöntää, että RC-kaupoissa aikuisia useammin näkee kuin junioreja. Joten ulos ajelemaan vaan, jos joku sitten ihmettelee, niin ihmetelkööt.

167
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 18.01.10 - klo: 20.15 »
Satuin tuossa katteleen ProLinen sivuja ja silmiin osui nämä. Liekö kellään tietoa noista? Ainakin näyttää aika "HighTech" kamalta. Voisihan noita harkita, jos vakioiskarit saan joskus rikottua. Hintavathan ne on eikä varmaan hirveän suurta eroa tee ajettavuuteen, mutta varmaan pärjäävät Big Boreille kestävyydessä, kai.

168
Sähköautot / Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« : 18.01.10 - klo: 17.10 »
Tuli tuosta mieleen, että jos jännitettä nostettaisiin esim. juuri tuonne 22,2V:iin ja samalla virtaa laskettaisiin esim. puoleen, niin eikö se johtaisi myös lämpöjen alenemiseen? Tämä tuli väsyneeseen mieleen :grin:

169
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 15.01.10 - klo: 19.09 »
Ja mikähän liike on noin edesvastuuton, että edes kehtaa suositella pehmeitä akkuja?
Varsinkin pihasuttauksessa, sitä pientä terävää kiveä lentelee.
Ja ne pienet terävät kivetkin painaa niitä kennoja, jos rungon ja akun välissä ovat.
Sitä ei pehmeä jeesusteippikään estä, ne kivet painaa kennoja koska jesari joustaa.
Maalaisjärki käteen ja autokäyttöön AINA kovakuoriset Li-Po akut.

No jätetään nyt nimi mainitsematta, mutta oletin, että tiesivät mistä puhuivat. No kuitenkin taitaa mennä kovakuoristen hankintaan. Eipä niillä ole kuin se pari kymppiä hintaeroa. Täytyy tosin myöntää, että kysymykseen "kumpi kannattaa laittaa, kovakuorinen varmaankin?" vastaus "kyllä pehmeälläkin pärjää. akun alle menevät kivet on tosin haitallisia, mutta sinne voi laittaa pohjaan teippiä lisäsuojaksi." yllätti. Voi toki olla, että jompikumpi ymmärsi jotain jossain kohtaa väärin.

170
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 15.01.10 - klo: 12.42 »
Laturiksi tulee (ellei ihan mitään kummaa satu) iCharger 106B+ ja sille joku soveltuva poweri. Saanut aika hyvin arvosteluja, varsinkin LiPo:jen tasaamisen tarkkuudesta.

Mutta sitten itse akku. Kovakuorinen vs. normaali? Pihasuttaukseen se tulee, joten kuinka herkkiä nuo normaalit akut ovat akkukotelossa pyöriville kiville? Rustlerissa siellä on aina pieniä kiviä pohjalla, joten meneekö sellaiset jo kennoihin sisälle? Kysyn siksi, että hobbylinnassa alkaa nuo nosramin LiPo:t olemaan sen verran edulisia, että jos kova kuori ei ole ehdoton, niin sellainen päätyy akuksi. Ja 3s:ät on lähes poikkeuksetta "pehmeitä". Alkuun pitää päästä Suomen markkinoilla, joten Zippyt yms. ei tule kyseeseen.

No niin laturi hommattu, ja täytyy myöntää, että tuollainen kunnon laturi on ihan omassa kastissaan verrattuna tuohon entiseen "2A, 3.5A, 5A" laturiin. Siinä missä sillä 5A:lla 4,2Ah akkua latasi tunnin, tuo uusi hoitaa homman 4,2A:lla ~40min. (sinne meni ~3Ah). Eli akku on jo parhaat päivänsä nähnyt (kysessä siis vanha NiMH). Toisen 6kk käyttämättä olleen se jopa elvytti. Parilla syklillä se otti 3,9Ah vaikka se on vaan 3,6Ah akku. Ja kauppiaan mukaan pehmeällä lipolla pärjää. Jos haluaa oikein varmistella, niin akun pohjaan ja sivuille pari kerrosta "jesaria", niin ei pitäisi olla ongelmaa.

171
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 11.01.10 - klo: 14.22 »
No niin vihdoin aika on kypsä NiMH akkujen hautaamiseen (viimeinen käytössä ollut ei anna enää virtaa kunnolla ulos, vaikka jännitettä onkin) ja jäljellä on enää yksi huoli. Muuten LiPo:ista on opiskeltu varmaan ainakin lähes kaikki mahdollinen.

Laturiksi tulee (ellei ihan mitään kummaa satu) iCharger 106B+ ja sille joku soveltuva poweri. Saanut aika hyvin arvosteluja, varsinkin LiPo:jen tasaamisen tarkkuudesta.

Mutta sitten itse akku. Kovakuorinen vs. normaali? Pihasuttaukseen se tulee, joten kuinka herkkiä nuo normaalit akut ovat akkukotelossa pyöriville kiville? Rustlerissa siellä on aina pieniä kiviä pohjalla, joten meneekö sellaiset jo kennoihin sisälle? Kysyn siksi, että hobbylinnassa alkaa nuo nosramin LiPo:t olemaan sen verran edulisia, että jos kova kuori ei ole ehdoton, niin sellainen päätyy akuksi. Ja 3s:ät on lähes poikkeuksetta "pehmeitä". Alkuun pitää päästä Suomen markkinoilla, joten Zippyt yms. ei tule kyseeseen.

172
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 10.01.10 - klo: 21.42 »
No itse autosta en mitään tiedä, mutta kun sähköt on samaa VXL-3s sarjaa, kun muissa on käytetty, niin kyllä 2s:lläkin jo pitäisi pärjätä ja sitten jos haluaa reilusti voimaa, niin sitten 3s. Lähinnä jää omaan valintaan, kuinka paljon voimaa autosta haluaa ulos.

173
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 29.12.09 - klo: 14.43 »
Nyt mielenkiinnolla odottamaan milloin myös näihin tulee gigaradiot. Nyt jo 4x4 slashissa on, uudessa harjattomassa E-MAXX:ssa, uudessa revossa, harjattomassa revossa. Joten aika voisi olla kypsä, että myös näihin "eniten myyviin" saisi jo kunnon radiot mukaan. Eipä se enää omaa tilannetta muuttaisi, mutta saisi ainakin uuden ostajat kunnon radiot mukaan. Tosin en tiedä noista trx:n gigaradiosta mitään, mutta ainakaan huonommat kuin TQ Am radiot ne ei voi olla.

174
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 22.11.09 - klo: 15.25 »
Jees nuo jouset on ollut jo pitkään haluamislistalla, mutta ovat vielä toistaiseksi jääneet. Hommasin sitten losin pinkit (kyllä, erittäin näyttävä väri :grin:) jouset, joiden jäykkyys on 2,3 ja öljyksi laitoin 35 WT, myöskin losin valikoimasta (liekö valmistajalla niin väliä).

Ainakin näin painelutuntumalta keula muuttui sopivasti pehmeämmäksi ja laskeutuu nyt alemmaksi kuin ennen. Näkee sitten ajossa miten tuo käyttäytyy, mutta eipä nuo normaalit jouset nyt juurikaan mitään maksa, joten vaihdetaan sitten jos täysin kammottavaksi muuttui. Öljy + jouset taisi olla jotain 6€.

No niin nyt on perusteellinen koeajo suoritettu ja täytyy myöntää, että tyytyväinen olen. Ohjattavuus parani huomattavasti ja pienten röykkyjen yli mennään nyt ilman merkittävää pomppimista. Taaksekin vaihtui 45 WT öljy, kun 60 oli liian "hidasta". Sekä edessä että takana on vielä 3 reikäiset männät. Isoista hypyistä tuolla ei nyt ajeta, mutta eipä ole tarkoituskaan. Selvittää sellaiset "normihypyt" kunnialla.

Tähän säätämiseen jää jotenkin vielä koukkuun. On taas mietinnässä, miten tuota alustaa voisi vielä parantaa ilman leventämistä ja pidentämistä. Koukuttavaa...

175
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 22.11.09 - klo: 11.22 »
Tuli mieleen, kun tätä luki läpi, niin eikös jos LiPo on ajon jälkeen oikeasti kuuma, niin siitä irtoaa liian vähän virtaa? Ja kun virrananto ei riitä, niin kohta auto on kirjaimellisesti "tuli p*rseessä" ajossa. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt asian olevan, että LiPo ei saisi ajossa tulla kuin lämpimäksi eikä suinkaan kuumaksi asti.

Jos olen väärässä, niin korjatkaa. Polymeerit tulossa keväällä =D.

176
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 16.11.09 - klo: 21.37 »
Juu ei mullakaan oo "räjähtäny" kuin yks pilipaliteeman kumi, mutta sekin nastoineen päivineen varmaan tekee häijyä jälkeä, jos osuu esim. 1:1 auton kylkeen. Ja ei tosiaan tänne etelään sitä lunta tartte taaskaan varmaan paljoa odottaa.

Mites muuten tuo akku niin erikoinen on? Eipä näitä valmiita auto-LiFe-akkuja nyt kauheasti ole myynnissä näkynyt, mutta tuosta saa kuitenkin täyteen ladattunakin vain maks. 7,2V jännitettä. Tekniikka on toki hyvä ja mielenkiintoinen, mutta saisivat vielä kutistaa kennoja niin paljon, että 3s mahtuisi auton kyytiin. Sillon lähtisi jo maks. 10,8V. Käsittääkseni 3s LiFe ei kuitenkaan enää ihan mihin vaan sovi  :sad:.

177
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 15.11.09 - klo: 12.14 »
Muistakaa muuten, kun ruuveja renkaisiin laitatte, että kaikki kumit eivät kestä tuota ruuvien aiheuttamaa lisäpainoa. Vahvistakaa sitä, niinkuin JL- onkin tehnyt, vaikka jesarilla, jottei gummi veny ihan muodottomaksi. Ongelmaa vähentää myös ruuvien sijoittelu kumin ulkoreunaan. Muuten saattaa käydä se, mitä itelle viime talvena. Kumi repeää pyörittäessä "paskista" jolloin se lähtee tangetin suuntaan nopeammin kuin silmä reagoi. Kyseistä kumin osaa ei ikinä löytynyt, vaikka se repesi futiskentän keskellä (lensi siis pois kentältä). Nämä oli siis biltema renkaat, mutta varmaan sama koskee myös muita kumeja.

Tarkoitus ei ole pelotella, mutta pitäkää järki mukana siinä, kuinka paljon ruuveja/rengas laitatte. Tuon JL-:n esimerkin määrä on aika hyvä.

178
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 13.11.09 - klo: 15.57 »
Juu jotain tuollaista olisi tarkoitus juuri seuraavaksi väsätä. Kuvioita ei pahemmin tule, koska en vielä jaksa alkaa "leikkimään" nestemaskilla. Korkeintaan on siis tiedossa jotain mietoa teippikuviointia tai sitten koko kori vaan samalla värillä.

Noita värejä kun katsoi ja googletti, niin niitä näkyy olevan lähinnä vaan ruiskumaaleina. Ja kun tilanne on se, ettei ruiskun kanssa ole mahdollista touhuta, niin pitänee ainakin toistaiseksi laittaa ajatus "jäihin". Joitain kameleontti maaleja taitaa kuitenkin olla jopa spray purkeissa, mutta sijainti taitaa olla tuolla rapakon takana. Pitänee sitten kokeilla kahta erisävyistä "pearlescent" maalia ja katsoa mitä tulee.

PS. Tuo em. "candy" maaleilla tekeminen kumoutui jo omalla googletuksella. Se on tarkoitettu ihan eri tehtävään.

179
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 12.11.09 - klo: 19.45 »
Nyt kun on eka koppa kunnialla maalattu (tuli jopa ihan onnistunut), niin nälkä kasvaa syödessä. Eli seuraavan kopan värimaailma on jo harkinnassa, ja kuumottaisi tehdä siitä "kameleontti" sävyinen. Eli miten se käytännössä tapahtuu? Jos olen vähääkään guuglettamisella ymmärtänyt, niin tarvitaan kahta eri sävyistä "candy" maalia, mitä sitten ensin ruiskitaan kumpaakin ohut läpikuultava kerros (todellakin niin ohut, että näkyy selvästi läpi) ja sitten näiden pohjalle esim. hopeaa.

Mitä muuta "kameleontti" maalauksessa pitää ottaa huomioon, vai onnistuuko se yleensäkään näihin autoihin.

Ainakaan tässä ketjussa en huomannut vastaavaa kysymystä.

180
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede
« : 10.11.09 - klo: 19.38 »
Jees nuo jouset on ollut jo pitkään haluamislistalla, mutta ovat vielä toistaiseksi jääneet. Hommasin sitten losin pinkit (kyllä, erittäin näyttävä väri :grin:) jouset, joiden jäykkyys on 2,3 ja öljyksi laitoin 35 WT, myöskin losin valikoimasta (liekö valmistajalla niin väliä).

Ainakin näin painelutuntumalta keula muuttui sopivasti pehmeämmäksi ja laskeutuu nyt alemmaksi kuin ennen. Näkee sitten ajossa miten tuo käyttäytyy, mutta eipä nuo normaalit jouset nyt juurikaan mitään maksa, joten vaihdetaan sitten jos täysin kammottavaksi muuttui. Öljy + jouset taisi olla jotain 6€.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9