Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - -Jari-

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 11
1
Jäsenyys on heti voimassa jos sen maksaa suoraan KITIstä, ja lisenssin voi myös ostaa heti samalta istumalta.

2
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Bunkkerin RC-keskus
« : 17.09.15 - klo: 21.14 »
Millaisessa vaiheessa touring-baana on?
Vaiheessa vielä, jonkun suunnitelman mukaan olis kai lauantaina aamupäivällä tarkoitus mennä talkoilemaan sitä mutta en uskalla luvata että olisi vielä lauantaina ajokunnossa.

3
Kyllä mä vähän tiesin tilannetta, alun kämmin jälkeen tasaista nousua ja Tinosta taisin mennä ohi pitillä ja nousin kolmanneksi. Sitä en tiedä oliko Tinolla jotain tilanteita mutta huomasin kyllä että ero kasvoi hieman. Tinolla taas puolestaan oli todella jäätävä alkueräsuoritus, oli todella hyvän näköistä menoa!

4
Radalla oli kyllä kaksi laskentakohtaa, yksi ennen varikkoa ja toinen varikon jälkeen. Maanantaina kierrokset laskettiin vielä ennen varikkoa olleella luupilla, ja ehkä tiistaina ja keskiviikkonakin, mutta kaikki viralliset ja merkitykselliset ajat otettiin varikon jälkeisellä luupilla.
Käsittääkseni kilpailun järjestäneellä paikallisella organisaatiolla ei ole tämän fiaskon kanssa mitään tekemistä, päätös käyttää varikon jälkeistä luuppia ei ollut järjestäjätahon tekemä.
Ratana tämä oli kyllä erikoisin missä olen koskaan ajanut polttistouringia, rata oli kyllä tavallaan yksi parhaista jolla olen koskaan ajanut. Jo se että radassa on esim triplasti enemmän mutkia kuin esim Ettlingenissä teki radasta huomattavasti mielenkiintoisemman ajaa.
Jos itse saisin päättää niin kaikki EMt voisi ajaa vuorovuosina Italia-Espanja-Portugali akselilla, jossa radat ja ilmasto on varmuudella kohillaan.

5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 11.08.15 - klo: 21.21 »
Kyllä, tänään oli lähes täysi päivä radalla.
Huomenna myös heti aamusta, mutta en vielä osaa sanoa kuinka pitkään (nimenhuudossa numero johon voi soittaa ja tiedustella jos on vasta iltapäivällä tulossa ja nimenhuudossa ei ole muita ilmoittautuneita).

6
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 03.08.15 - klo: 17.12 »
Joo, rata on just kuivunut ja pidotettu.

7
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 01.08.15 - klo: 22.10 »
Perjantaina käväsin illansuussa ja oli mega-lätäköt. Maanantaina ois tarkoitus mennä päivällä tyhjentämään lätäköt et tiistaina pääsee ajamaan.

8
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 22.06.15 - klo: 18.42 »
Tulevan viikonlopun kisojen tiimoilta multa on muutamalta taholta kyselty kuinka Tattikselle pääsee treenaamaan nyt viikolla. Itse en viikolla pääse porttia availemaan/sulkemaan, mutta avaimenhaltijat ilmoittakaa Nimenhuutoon SEKÄ mieluiten vielä tänne kuinka olette radalle menossa niin on muillakin kuin avaimenhaltijoilla mahdollisuus päästä treenaamaan!

9
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 14.06.15 - klo: 13.35 »
Pikkasen raskaan oloinen tuo dm1 suhteessa .21 tehoihin.

Mitenhän tuota vois keventää? 3,8kg korin ja grp renkaiden kanssa. Life akku.
Onko se tuo pillow ball ripustus joka painaa? Puskuri ja taka ilmanohjain pois ? ;)
Punnitsin huvikseni osia kun kasasin uutta TP-10 autoa, XRAY NT1:sen teräs pivot pallot (8kpl) on yhteensä noin 20g painavammat kuin alupallot, siitä saa varmaan vähän suuntaa. Muoviosissa tuskin on hirveästä eroa eri ripustusten välillä.

10
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 01.05.15 - klo: 20.35 »
On muuten hemmetin nätti maalaus Jari.
Monta tuntia upposi töihin?
Vaikea arvioida aikaa kun teen yleensä vähän kerrallaan, muutama ilta menee kuvion piirtämiseen ja nestemaskin leikkaamiseen, ja muutama ilta maalaamiseen. Tehokasta aikaa meni yhteensä varmaankin joku 7 tuntia per kori. Vasemmanpuoleista koria olisi vielä muutama "tuotantolinjalla", ne tulee nopeammin kun kuvion voi piirtää jo maalatusta läpi. Maalausteknisesti tuossa ei ole mitään erityistä tai vaikeaa.

11
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 30.04.15 - klo: 10.06 »
Uusi kesä, uudet värit:

12
Suoralla oli tutka, oisko nopein vauhti jonka itse näin ollut 112km/h.
Radan kotisivulla (www.collariraceway.it) on mainittu radan pituudeksi 315m, siitä kun laskee vaikka tuolla Henkan 15,3s läpillä niin keskinopeudeksi tulee 74,1km/h.

13
Miten olisi jos sallisi vaikka kaksi autoa/joukkue, mutta auton vaihdosta "sakotetaan" esim. 5min pakkostopilla? Toi mahdollistaisi että sitä autoa voi myös huoltaa kesken kisan, esim. vaihtaa kytkinlaakereita, tehdä iskarit yms. Tällä voisi myös ehkäistä isompia tuhoja ennakoivasti, eikä niin että ajetaan väkisin niin kauan kuin vehkeet liikkuu.

Samalla autolla saisi kuitenkin jatkaa heti pienten huoltotoimenpiteiden jälkeen, esim. vastariakun vaihto, renkaidenvaihto yms.

14
Tulokset / Vs: NEO X 2015
« : 06.04.15 - klo: 19.47 »
En ole kyllä ikinä tajunnut tota intoa laittaa lähtövälit noin pieniksi, semienkin startit oli ihan hirveetä lottoa.

15
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 03.04.15 - klo: 01.34 »
korin maalaus: http://youtu.be/ASs9ADisf5Y
Maskiaineen levitys käy huomattavasti nopeammin kaatamalla koriin maskiainetta ja sitten vaan leveällä pensselissä levittää maskiaineen, itse käytän 30mm "rautakauppapensseliä".

16
Entä saako niitä numerotarroja kisajärjestäjältä kisapaikalla kuten WJ-kisoissa?
Ensimmäisessä kilpailussa (johon osallistuu) jaetaan numeroita x-kappaletta.

17
Oma näkemys matto touringista on se, että suurin osa kolisteluista johtuu joko siitä että:
-mollaosuman jälkeen auto ei ole hallinnassa ja perässätulija törmää siihen koska edellämenevä auto ei enää etene normaalilinjaa, ja etenkään normaalivauhtia
-kaksinkamppailussa mutkaan ajettaessa ajolinjat on valittu, mutta edellämenevä ei tunnista tilannetta että on "väärällä" ajolinjalla eli menettänyt jo sijoituksensa, ja vaihtaa linjan takanatulijan eteen (boonuksena vielä Hannun mainitsema radallepaluu eteen)
-takanatulija ajaa mutkaan ylikovaa ja osuu edellämenevään

Kahdessa ensimmäisessä tapauksessa yleensä kärsii enemmän se joka on mennyt edellä, ja stopparin saa se joka on osunut perään/kylkeen, vaikka todellisuudessa sillä takanatulleella ei kummassakaan tapauksessa ole mahdollisuutta välttää osumaa. Kolmannessa tapauksessa tilanne on selvä, takanatulija on ajanut perään ja ansaitsee rangaistuksensa.

Tuomarointi ei todellakaan ole helppoa. Kuten Hannu mainitsi, tuomarin pitää:
-nähdä tilanne kokonaan
-ymmärtää mistä tilanne johtui / mitä tilanteessa tapahtui
-tehdä päätös heti, jos päätöstä joutuu miettimään niin se on jo mennyt tilanne

Itse olin sunnuntaiaamupäivän tuomaroimassa. Yhdessä mattisalkuerässä tuomion antaminen kesti koska ei vaan pystynyt näkemään auton numeroa. Joitain kolisteluja meni ohi koska radalla oli samaan aikaan enemmän kuin yksi "taistelupari". Pääsääntöisesti kyllä ainakin sunnuntain alkuerät meni niin että ensimmäisellä eräkierroksella oli eniten tapahtumia, ja sen jälkeen jokaisessa erässä kaikilla oli tieto kenelle annetaan heti suosiolla tietä ja kenelle muutaman mutkan jälkeen tarvittaessa (nopeuserot erien sisällä oli aika suuret).

18
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri kännykkä keskustelu!
« : 01.12.14 - klo: 18.26 »
Onko tämä se mitä luulet linssisuojukseksi: http://www.klc.fi/fin/tuotteet/Nokia-E7-00-Varaosat/E7-00-TOP-CAP-CORE-ASSEMBLY-0257318 ? Sitä se ei ole.

19
TP-10: Jari Valkola, 4 (+x ulkomailla), XRAY, Novarossi, PKSRCA

20
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 26.07.14 - klo: 23.28 »
Juu

21
Totta, on sielläkin tiukkaa

22
Kilpailijoiden kanava / Vs: Ensikertalainen kilpailuissa.
« : 23.07.14 - klo: 19.27 »
Lisenssinumero on just se Motorsport-ID.

23
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 22.07.14 - klo: 21.56 »
Oma ajatukseni jakaa TP-10 ja Ratakasi –luokat eri päiville pohjautuvat näihin seikkoihin:

-   Mahdollistaa helpomman osallistumisen molempiin luokkiin. Meidän tapauksessa Aleksanteri TP-10 ja itse Ratakasi.
-   Sunnuntain luokan kuskit voivat mekata lauantaina ja lauantain kuskit voivat sitten mekata vastavuoroisesti sunnuntaina.
Helpottaa ehkä siinä tapauksessa että saman perheen sisällä ajetaan molempia luokkia, mutta pahoin pelkään että muutamaa poikkeusta lukuunottamatta lauantaina kisapaikalla on lauantain kuskit ja sunnuntaina sunnuntain kuskit, eli tilanne menisi vain huonompaan suuntaan.


Pysytään nyt yhden päivän kisoissa. Jo nyt kuskeja on huolestuttavan vähän.
Se mitä pitäisi miettiä on aikataulu. Mihin tarvitaan 4 alkueräkierrosta kun  kaikki kuskit on semeissä automaattisesti?
Miten olisi 3 kierrosta ja eräkierrosten välin edes 15 min tauko. Lounastauolla ei oo mitään virkaa.
Tietysti on oma valinta mutta vähän on hoppu päivä kun ajaa molempia luokkia ja sit mekkaa kahta  tp-10 kuskia alkuerät.
Noissa tauoissa olisi sekin hyöty että teemu ja simo jne ehtisivät oman kisaamisen ohessa paremmin auttaamaan muita koneiden kanssa jne.
Toisekseen jos homma menee kahdelle päivälle kuskit ja varsinkin mekkarit loppuu  ihan kesken kun nytkin on pulaa.
Täysin samaa mieltä! Lisäyksenä vielä se että erien lähtöväliä voisi kasvattaa nykyisestä 11minuutista vaikka 15minuuttiin, myös tällä saavutettaisiin se että Teemulla on paremmin aikaa auttaa ja kerkeää tarvittaessa katsomaan myös miten kone/kytkin/vaihde toimii radalla. Se on kuitenkin ehkä tärkeintä että koko toi kombo on balanssissa.

24
Radiolaitteet / Vs: SANWA MT-4
« : 22.07.14 - klo: 21.09 »
En osannut vaikka luin ohjeista miten sen pitäisi toimia  :cheesy: se on varmasti yksin kertainen mutta en kuitenkaan osannut.
Mitä vastaria olet bindaamassa?

26
Mestaruus näyttää jo ratkenneen, mutta sijoilla 2-7 on vielä sopivasti panoksia viimeiseen kisaan.

27
Kilpailijoiden kanava / Vs: TP-10 & Ratakasi Kausi 2015
« : 21.07.14 - klo: 14.04 »
Vain kolme kisaa kesässä: kesä-, heinä- ja elokuun lopussa. Kaikki kisat lasketaan loppupisteisiin. Päivämäärät sovittaisiin mahdollisimman aikaisin jotta muut kesämenot pystyy suunnittelemaan kisojen mukaan.

TP-10 ja Ratakasi eri päivinä (la/su). Ei muita luokkia kisojen yhteydessä.

Kisaradat: Tykkimäki, Hyvinkää ja Tattarisuo


Oma mielipide kilpailijana on se että TP-10 ja C8 pitää ehdottomasti pitää samana päivänä, ellei molempiin luokkiin saada vähintään 20-25 osallistujaa. Pienemmällä kilpailijamäärällä ei vaan yksinkertaisesti riitä mekaanikot finaaleissa, koska molemmissa luokissa on kuskeja joilla ei ole vakimekkaria.
C8 kuskien kannalta tilanne on tällä hetkellä valitettavasti se että C8 kilpailijat tukee TP-10 kuskeja auttamalla finaalien mekkaamisessa, mutta TP-10 kuskit ei välttämättä pysty auttamaan C8 kuskeja koska TP-10 finaali ajetaan heti C8 finaalin jälkeen. Eli TP-10 finalistit saa autot katsastuksesta mekattavaksi finaalia varten kun C8 ajaa finaalia (itse jouduin kieltäytymään juuri tästä syystä kahdelle eri C8 kuskille). Alkuerissä ristiinmekkaaminen onnistuu ihan hyvin molemminpäin.

Sitten mielipide kilpailunjärjestäjän näkökulmasta. TP-10 & C8 ja LS-5 kisat ajetaan juuri noilla kolmella radalla (+nitro-rataluokat myös Kuusankoskella), ja kilpailujärjestäjät on jokaisen luokan osalta samat, en näe kilpailujärjestäjän kannalta mitään järkeä tuplata A) järjestämisen työmäärää, ja B) kisaorganisaation varattuja viikonloppuja eriyttämällä nitro-rataluokat ja LS-5 eri viikonlopuille. Myös kilpailuorganisaatio (kilpailunjohtaja, tuomariston puheenjohtaja, katsastaja(t), tuomari(t), puhvettipitäjä(t), kierrostenlaskija yms.) haluaa tehdä kesällä muutakin kuin järjestää kilpailuja 0-korvauksella, varsinkin kun osa järjestävästä porukasta ajaa vielä jotain muita luokkia.
Puhumattakaan siitä miten nitro-rataluokat ja LS-5 saadaan kilpailukalenteriin eri viikonlopuille kun kalenteri on muutenkin jo täynnä.

Itse ajaisin ihan mielellään vielä neljännenkin osakilpailun Kuusankosken radalla niin kauan kuin siellä ollaan halukkaita järjestämään kilpailut.

***
EDIT: Lisäys vielä Vatasen ja Joukon vastausten jälkeen.

Perjantain ottaminen mukaan viralliseen ohjelmaan (kuten myös la-su kaksipäiväisyys) tarkoittaa käytännössä myös sitä että kilpailijat joutuu joko ajamaan tuplasti edestakaisin kisapaikalle tai olemaan hotellissa yötä, jonka ainakin itse haluaisin välttää. Ja vaikuttaa myös töissäkäyviin kisajärjestäjiin.

Ja tuosta kisatapahtuman venyttämisestä vielä sekin, vaikka kilpailijoiden määrä olisikin suurempi, esim. M8:a on pystytty ajamaan 72 kilpailijalla suht järkevästi yksipäiväisenä (6kpl 12 auton eriä). Rataluokissa ei olla vielä lähelläkään tuota kuuden täyden erän (60 kuskia) osallistujamäärää niin en koe muutosta järkeväksi edes aikataulun kannalta.
Kilpailutapahtuman pidentämisellä saavutettaisiin enemmän "virallista" ajoaikaa, ainakin näillä kuskimäärillä, mutta onko siinä oikeasti mitään järkeä hinkata vielä enemmän treeniä tai lähes merkityksettömiä alkueriä, kun vasta yli 34 kuljettajalla jouduttaisiin ajamaan 1/8-finaaleita jolloin alkuerien tuloksen merkitys kasvaa (1/4 + Semi + Finaali on vielä aivan mahdollista ajaa ilman suurempia huoltoja jos mitään ei ole rikki).

28
Xray / Vs: Xray XB4 4WD krossiauto
« : 19.07.14 - klo: 22.41 »
Perjantaina EM:ien livefiidissä haastateltiin Hupoa ja Neumannia jotka on myös testanneet keskidiffiä, molemmat oli sitä mieltä että keskidiffillä auto on hieman hitaampi, mutta keskivertokuskille paljon helpompi ajaa.

29
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 15.07.14 - klo: 21.23 »
Kiitos pienelle, mutta aktiiviselle talkooporukalle! Täytettiin muutama letku ja leikeltiin turffisuikaleet suoran päähän sepelin päälle. Letkut ja turffit on paikoillaan.
Huomenna olisi tarkoitus niittää vähän heinikkoa jos vaan kone on käytettävissä, mahdollisesti kuljetetaan teltat Lavangosta Tattikselle ja tyhjennetään roskikset. Ei ole paljoa tekemistä joten autot vaan mukaan ja kovaa ajoa.

Yleisenä kommenttina talkoiden aikaan ajamiseen, itselle on ainakin ihan ok että Tattiksella joku ajaa vaikka talkoot on käynnissä (silloin kun radalle ei tehdä mitään, maalata kanttareita tms.). Ja varsinkin kun kyse ei ole tulevaan kilpailuun harjoittelemisesta.

30
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 13.07.14 - klo: 22.43 »
KISATALKOOT:

Tiistaina 15.7. kello 17->, paikkana LAVANKO!
Tehtävät:
1. prioriteetti: Täytetään lisää letkuja, tarvittavat materiaalit on lavangossa (4-5 henkilöä)
2. prioriteetti: Leikataan turffisuikaleita (ja tyhjennetään hiekka/kumirouheesta) pääsuoran päähän (2-3 henkilöä)

***
Keskiviikkona 16.7. kello 17->, Tattarisuo (ALUSTAVA VARAUS)
-Roskisten tyhjennys
-uudet letkut paikalleen
-niitetään lisää heinikkoa matalaksi (Ilpo saatko koneen mukaan?)
-laitetaan turffit suoran päähän (jos saadaan ne tehtyä tiistaina)

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 11