Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - apidapi

Sivuja: [1] 2 3 4 ... 9
1
ei taida tulla. Jos meinaat rakentamaan alkaa niin tutustu http://rc-tyokoneet.proboards.com/

3
Cti:ltä tulossa mielenkiintoisia sylintereitä Bruder modauksiin. Mulla on kysely hinnoista ja toimitusajoista vetämässä. Saan parin viikon päästä lisää tietoa, laitan teille tästä infoa kun saan vastauksen.

http://www.cti-aichtal.de/movies/IMG_0592.MOV

4
Kipeenä lueskellessani rc kauppojen sivuja...... vaikuttaa aika kalliilta harrastukselta.
Täytyy nyt vähän muuttaa suunnitelmaa aluksi.

Ja eikä oikein mitään työkaluja ole vai tarviiko mitään "erikois työkalua" 

ja mistä tietää käykö akseli juuri siihen autoon mihkä sitä hommaa. esim raideväli...

No, näissä on mahdollista tehdä kalliisti ja halvasti. Halvimmillaan tuollaisen bruder modin tekee nelivetoiseksi noin satasella + traktori.

Työkaluista joilla pärjää:
Dremel
rautasaha
Pora (kunnon terät), pylväspora on jo todella hyvä
Viilat

Eli peruskäsityökaluilla. Materiaaleja saa liitettyä toisiinsa vaikka millä eri keinoilla. Saksalaisfoorumeilla näkee usein pyöräkuormaajia ja kaivinkoneita jotka kasattu epoksiliimalla

Ja mistä sitten selviää, että miten tehdä? Kannattaa lukea saksalaisia foorumeita, alkuun vaikka nämä:

baustelle.de
http://www.modelltruckforum.com
http://www.modell-baustelle.de

Itse huomannut, että tämä on harrastus jossa ajattelua tarvitaan 80% ja loppu toteutusta :-)

5
Valtrasta valtrasta :grin:.Joo ja ei uskoisi että tuon mittakaava olisi 1:16 sehän näyttää huomattavasti isommalta mutta kaipa se on toi runko ja renkaat mitkä sen tekee...
E:Mitä noita robben cargo akseleita katoin niin ainakaan tohtorilta ei löytynyt noita täys alumiinisia. :undecided:
Että mistä itse hommasit ne akselit kun googlekaan ei auttanut.

http://www.afv-model.com/4711shop/index.php?cat=c54_Axles.html

6
Mulla on Fendtissä täysalumiiniset Robben akselit.

Kummit saa vaikka täältä http://www.formenbau-traenkl.de/Produkte/Shop/Felgen-Reifen.php

Nostolaitteissa mulla on 17 kg servot ja etunostolaitteen servo on ihan keulassa konepeiton alla.

Mistä Bruderista meinaat tehdä?

Ja mittakaava on 1:16 mulla.


7
Joo toihan näyttää ihan saamerin hyvältä systeemiltä,kiitosta vaan tästä lähdetään  :grin:

Tässä linkki ohjeeseen jossa kuvattu yhdenlainen tapa muokata. Tällä mallilla saa voimaa ihan hienosti mutta ei nelivetoa.

Mulla on muuten Robben akseleita, ne on vähän kapeampia kuin Tamiya. AFV:llä on myös hyviä vaihtoehtoja (ja niissä on oikein napaperät) mutta maksaa vaan aika suolaisesti.

Jos teet koneen vaan ajelua varten niin takaveto ok mutta jos jotain oikein haluaa tehdä niin neliveto on välttämätön juttu. Ja painoa kannattaa kehittää siihen tavalla tai toisella.
Se linkki? :grin: Joo kyllä nyt kun tarkemmin ajattelen niin ei sillä takavedolla pärjää.Tamiyan akseleita meinasin käyttää jospa se ei näyttäisi ihan tyhmältä.Ajattelin että varmaan aika pakko tehdä apurunko niinkun sinunkin valtrassa?Ja yksi kysymys mikä myös heräsi että miten nostolaitteet toetuttaisi?käyttäisikö tecnic sylintereitä,ja niiden kanssa heräsi toinenkin kysymys mistä tarpeeksi pieni kompura?No mutta katsotaan mihin tässä nyt joutuu.....

http://www.modelltruckforum.com/index.php?page=Thread&threadID=20847

Akseleiksi suosittelen Robben cargo akseleita ja niistä täysialumiinisia. Tai sitten kavennettu Tamiyan akseli käy kanssa. Hexistä hexiin mitta saa maksimissaa olla 140 mm.

Runko kannattaa tehdä samoin kun tein Fendttiin, se on paljon helpompi rakenne. Tossa kuvia siitä. https://picasaweb.google.com/102573386039205431936/Fendt936

Toinen tapa on tehdä siten, että laitat vetävän etuakselin ja sille oma moottori ja sitten taka-akseliin kaksi vaihteistomoottoria. Nopariksi sitten sellainen nopari jolla saa ajettua etu- ja taka-akseleiden moottoreita eri nopeudella. Esim tällainen http://www.der-getriebedoktor.de/shop2/artikeldetails.php?aid=1645. Koska tilaa on vähän varmaan tämä malli on kaikkein paras ja halvin tapa tehdä hyvä.

8
Joo toihan näyttää ihan saamerin hyvältä systeemiltä,kiitosta vaan tästä lähdetään  :grin:

Tässä linkki ohjeeseen jossa kuvattu yhdenlainen tapa muokata. Tällä mallilla saa voimaa ihan hienosti mutta ei nelivetoa.

Mulla on muuten Robben akseleita, ne on vähän kapeampia kuin Tamiya. AFV:llä on myös hyviä vaihtoehtoja (ja niissä on oikein napaperät) mutta maksaa vaan aika suolaisesti.

Jos teet koneen vaan ajelua varten niin takaveto ok mutta jos jotain oikein haluaa tehdä niin neliveto on välttämätön juttu. Ja painoa kannattaa kehittää siihen tavalla tai toisella.

9
VAU!!!
 Poijjaat, miehet ja papat!  :tongue:
Upeita laitoksia, toine toisensa jälkeen!
Tulipahan luettua koko setti läpi, aloitin kun oli muutama viesti ensimmäsellä sivulla, pidin taukoo luin noin parikyt sivua, jokune hetki meni muissa jutuissa, olikin jo tullut tyylii 50 sivua lisää, jnee.. ennenkuin tänään sain urakan valmiiks.

Uusia harrastajia palvelis kyllä, perustaa kone kohtaisia topickkeja, ja sallia edelleen vapaampi foorumi keskustelu, kuten ilokseni tässä huomasin!!!
Jos ei muuten, eikö joku voi väsätä "oman" / uuden foorumin kokonaan??

Mut mut, jatkakaa, itse tyydyn toistaiseksi ihastelee teidän tuotoksia!  :wink:

Joo, tuota ehdotin modeille. Eli tiedustelin, että saataisiinko tänne oma osio työkoneita ja kuormautoja varten. Tuonne sitten voisi jokaisesta projektista tehdä oman ketjun. Helpottaisi tiedon etsimistä ja uusille olisi paljon helpompi. Mutta kylmää olkaa tarjoiltiin. Pitäisi kuulemma tehdä tuonne sähköautojen sekaan samalla tavalla. Mielestäni kuitenkin nämä on ihan omaa luokkaansa, moni tekee käytännössä ajopelit aika pitkälti käsin ja näin nämä ei ehkä istu tuonne Traxxas - keskustelujen keskelle. Mutta tällä mennään. Oma foorumi olisi hieno mutta taitaa suomessa olla jo riitttävästi radio-ohjattavien keskustelupalstoja.


10
Juu tuota olen uusi rakentaja/harastukseen hurahtanut. Luin jonkun verran ketjua muten kokonaan   :grin: .

Itseäni kiinnostaisi kuorma-autot ja traktorit.
Mistä te kokeneemmat alotatte ,kun alotatte tekemään kuorma-autoa tai jotain konetta.
Ostatteko jonkun valmiin sarjan ja muokkaatte sitä?

Anteeksi tietämättömyyteni.

Mieleläni kuulisin vinkkejä.

Tuolta löytyy kuvia miten olen Fendttini tehnyt https://picasaweb.google.com/102573386039205431936/Fendt936

11
Liebherr tuli melkein valmiiksi

https://picasaweb.google.com/lh/photo/sa86YitzUq3oQ3RRtcuodA?feat=directlink

Pettymys oli valtava kun testasin sähköjä ja huomasin, että kaksi nopeudensäädintä oli rikki. Nämä säätimet tuli tuon Liebherin aihion kanssa saksasta.

Hyvä esimerkki käytetyn tavaran ostamisesta. Laitoin reklamaation myyjälle.

Ajovideot jää tästä syystä ensiviikolle.

Maalit ja viimeistelyn teen talvella. Nyt pitää päästä vaan kokeilemaan :-)

12
Moro!

Olin viimeviikonloppuna Power Parkissa järjestetyssä Power Truck Showssa ja siellä oli esilla kattava määrä pienoiskuorma-autoja ja rekkoja! Ne oli tehty etupäässä EMEKin vehkeistä modaamalla mutta niissä ei ollut samalla tavoin toteutettuja ohjauksia yms. kuin tällä foorumuilla oleviss vehkeissä.

Ne siis lähinnä hienosti maallattuja varusteltuja, tukkirekassakin "oikeay" puut kyydissä.

Tuli mieleen että olisiko mielenkiintoa osallistua ko. tapahtumaan ensi vuonna ja esitellä siellä suuri lukuiselle (n.15000) kävijä joukolle kalustoa. Järjestvä organisaatio varmasti mahdollistaa sinne osallistumisen. Toki ainahan asiaa voi kysellä suoraan Power Parkin kauttakin.

Varmaanmyös Härmä Pullingin järjestämään Tractor Pulling tapahtumaan pääsee esille ja saa varmaan myös "oman" paikan missä voi vehkeitä demota.

Ja esim. Valtra kiinnostuu mikäli jollain intoa radiomallia esitellä, apidapi vissiin jotain vastaavaa viritellytkin joskus (olenko oikeassa?). Toki tietysti muutkin merkit jos malli niiden tuotteen pienoismallia esittää.


Rohkeesti vaan esille niin saadaan lisää alan harrastajia suomeen.

Apilla ja Mitsuevolla tulossa hienoo kalustoa jälleen.

Makke

Moro,
itsellä oli kanssa mielessä, että olisin lähtenyt Power Truckseihin esitteleen näitä mutta koska pullingin EM-kisat on kohta ovella sinne olisi tarkoitus mennä niin jäi väliin. Härmään alustava suunnitelma on saada Junkkarin kärryt joiden lavalle sitten hiekkaa/sahanpurua. Suunnitelmissa on mennä tuonne Valtran ja Fendtin kanssa sekä mahdollisesti Liebherin kanssa ajeleen.

Jos on joku innokas joka lupautuu tuleen mukaan ajelemaan omalla niin laittakaa mulle privaviesti niin sovitaan tarkemmin

- ari

13
Pannaas pari kuvaa  kauhastakin

https://picasaweb.google.com/lh/photo/ozZ-FYTQ4LsCmzoOfG8XoA?feat=directlink

Kiinnikkeet on vähän kököt. En alkanu jyrsiä parempia koska haaveissa on tehdä pikakiinnityslevy ja näin ollen nämä jää väliaikaisiksi (miten pitkäksi aikaa, ei vielä tiedä).

Tähän pitäisi mahduttaa pari rajakytkintä nostoa varten.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/efi5_ds1GY0LmdN0FJIKCQ?feat=directlink

Muuten mekaanisesti vehje on valmis. Seuraavaksi laitetaan sähköjä paikalleen. Katotaan jos huomenissa pääsisi jo ajelemaan.


14
Aika tymäkkä kartaani  :grin:

Liebherr olisi tarkoitus saa ajovalmiiksi ennen Härmän EM pulligeja ja jos suunnitelmat toteutuu niin ottaa se mukaan sinne ajohommiin.

Tarkoitus oli ehdotella ajokokoontumista tänne eteläänkin. Yksi foorumin jäsenistä tarjosi käyttöön jos hiekkakuoppiakin johon saisi tarvittaessa sähköjäkin. Tätä en kuitenkaan kaiken hässäkän keskellä ole ehtinyt sen pidemmälle viedä.

Kuka tulisi ja mikä ajankohta mallaajille sopisi?



16
Vähän päivitystä Liebheriin. Pyörät paikallaan, seuraavaksi runkonivel ja ohjaus. Sitten nosto ja kauha sekä sähköt.

Kumit on täytetty hiekalla. Toimii ällistyttävän hyvin  :grin:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/nDDfB6n9GTBQkYmCfymb-g?feat=directlink


17

Vielä ehtis koontumaan esim. tractor pulling EM tapahtumaan!!

Tais olla syyskuun eka viikonloppu tai jotain!!

Olisi sopivasti kaukana kaikesta ja varmasti uteliasta kävijää jos haluaan kalustoaan esitellä ja kertoa niistä!

Kotimode

P.S, Juupeli pääsee kyydissä jos lähet Alahärmään!!

Joo, tulkaa vaan :-). Mä oon menossa sinne esittelemään omia koneitani. Alustava suunnitelma olisi laitta kaksi traktorin peräkärryä takapäistä vastakkain ja sitten siihen eteen kehittää jokin koroke josta pääsisi ihmettelemään. Myös ideoita otetaan vastaan ajopaikan vaatimuksista. Millaista kalustoa Juupelin ja Kemin mukana tulisi?

Katotaan jos saataisiin vähän Alahärmää etelämmäs sessio myös. Homma on työnalla siltäkin osin:-)


19
Millaisia kokemuksia jos on käyttö kokemuksia ko radiosta auto / kone käytössä, esim tuntuma yms.. ja mitä kaikkea kivaa pystyy ohjaamaan ko radiolla.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w%2F_Module_%26_8ch_Receiver_Mode_2_v2_Firmware.html

Mulla on toi (tai siis eri nimellä mutta käytännössä sama) Fendtissä. Muutaman kympin ohjaimeksi ihan ok, säädettyä saa vaikka mitä. Käytännössä kuitenkin liukukytkimet (mitä mulla on Valtran ohjaimessa) on melkoisesti käteensopivampi kuin noi pyöritettävät mitä tuossa on.

Toinen juttu on, että käytännössä kaikki vipukytkimet on kaksiasentoisia. Näillä kyllä keksii jotain käyttöä mutta (vaikka puskulevyn kääntö aina toiseen laitaan suoraan) mutta eipä oikein muuta.

Parasta on se, että ei mitään häiröitä kertaakaan joita taas Valtran kanssa omiin tarpeisiin kideradion kanssa :grin:

20
Olisi tosiaan hienoa jos tänne saataisiin oma osio näille. Olisi melkoisesti helpompaa.

Alahärmän tractor pulling sm-osakilpailussa oltiin tosiaan pojan kanssa ajelemassa. Kurvailtiin noin 2 h lasten polkutraktorikisapaikan vieressä ja kiinnostuneita oli tosi paljon, niin nuoria kuin vanhoja.

Koska kiinnostusta oli näin paljon niin nyt olisi sitten tarkoitus viritellä vähän asiallisemmat ympyrät saman seuran EM-kisoihin syyskuulle.

Fendt pelasi hienosti, saattaa olla kuitenkin, että talvella hidastetaan vähän menoa allennusvaihteen välityksen muutoksella. Menee melkoista vauhtia nimittäin  :tongue:

Seuraavaksi alkaa sitten pyöräkuormaajan kasaaminen.

Ainakin osa ilmoitti olevansa kiinnostunut jos kokoonnuttaisiin syksyllä vielä täällä etelässä jossain päin harrastuksen merkeissä. Olisiko kenelläkään ideaa missä olisi hyvä paikka kokoontua (eli sopiva maaperä ajeluun ja ajeltavaa)

21
Pientä päivitystä tiehöylän tiimoilta; terän sivusiirtosylinteriä ja nostosylinterien korvakkeita :grin:
Tulee kyllä komee höylä.

Tuli mieleeni, että olisikohan me saatu syksylle aikaseksi jotku ajokinkerit tänne Etelä-suomeen? Olisi mukava nähdä "kolleegoita" ja ajella kimpassa ajopeleillä.



22
Sain valtran ajo kunnolliseksi, toimii teknisesti muten mutta keula liian kevyt.
Hienoa työtä hemillä.

Laita kuvia Valtrasta.


23
Ok, siellä taitaa olla ihan kunnon kinkerit pystyssä :-)


Mites muuten sulla ja Hemillä on noissa pyöräkuormaajissa moottorien sähköt. Onko kaikki koneet rinnan vai akselilla motit sarjassa ja sitten etu ja takapäät rinnan. Aloin vaan miettiä oman koneen osalta, että mikä järkevin ratkaisu.

Sovittelin vähän paloja paikallensa ja kyllä ne laserilla leikatut osat istuu hyvin. Kuumottaisi päästä pistään pyöräkuormaajaa kasaan..


24
Mihin Juupeli on menossa ajeleen viikonloppuna?

25
Fendt sai painot takapyöriin


26
Tehtiin Fendtillä vähän hiekan tasausta  :azn:

Hyvin pelasi, ohessa videota http://www.youtube.com/watch?v=dm8NLe80ByA

Jos sää salii ja muuten hommat järjestyy niin ensiviikonloppuna olisi tarkoitus mennä vähän ajeleen Alahärmään traktorivedon SM-osakilpailuun lasten iloksi.

Eli siellä pitäisi sitten olla Valtra ja Fendt. Toinen saa kärryt ja toinen puskulevyn   :grin:


28
Onko foorumilaisilla tietoa mistä saisi hankittia lyijyteippiä tai lyijylevyä. Pitäisi saada Fendtin etupainoon täytettä ja Valtran renkaisiin vähän massaa sisälle.

Eilen illalla askartelin vielä kuoret Fentin päälle. Aika ahdas siitäkin sitten tuli. :shocked:

Etulokarien kiinnitysidea on nyt valmis. Vielä tarttisi toteuttaa...

29


Ohjameksi hankin jo talvella FLYSKY FS-TH9 ohjaimen. Tämähän on lentokoneille tarkoitettu 2.4 GHz ohjain mutta otin hinnan takia kokeiluun (50€, posteineen 70€). Toimii ihan hyvin hintaisekseen. Ja säädöt sopii myös työkoneisiin sillä ohjaimesta pysyy asettamaan servojen liikkeitä yms. Esim Fendt kulkee ainoastaan puolta vauhtia taakse päin ja täysiä eteenpäin.


tuosta radiosta sen verta että siihen saa nykyään myös halvalla taustavalon.http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?catname=2%2E4Ghz+Turnigy&idCategory=309&ParentCat=190 :cheesy:

katos, siistin näköinen, ja aika edukas :-)

30
Komeita kuvia :-)

Tänään oli juhlallinen päivä sillä Fendtillä suoritettiin koeajo. Meno vastasi täysin odotuksia, voimaa ja nopeutta todella hyvin sekä pienen säädön jälkeen myös nostolaitteet toimivat molemmissa päissä suunnitellusti. Myös kärryn kipin liittimet (samalla tavalla kuin Valtrassa jotta voin käyttää samaa kärryä) toimi.

Enää pitäisi saada johdot riittävän piiloon ja koppi päälle. Sitten olisi etulokareitten vuoro.

Otan viedota kun sää paranee.

Ohjameksi hankin jo talvella FLYSKY FS-TH9 ohjaimen. Tämähän on lentokoneille tarkoitettu 2.4 GHz ohjain mutta otin hinnan takia kokeiluun (50€, posteineen 70€). Toimii ihan hyvin hintaisekseen. Ja säädöt sopii myös työkoneisiin sillä ohjaimesta pysyy asettamaan servojen liikkeitä yms. Esim Fendt kulkee ainoastaan puolta vauhtia taakse päin ja täysiä eteenpäin.

Ja koska nämä on näin halpoja niin voi ostaa jokaiselle vekottimelle oman ohjaimen   :smiley:, kuskeja koneille kuitenkin aina enempi kuin yksi.


Sivuja: [1] 2 3 4 ... 9