1
Polttisautot / Buggyjen siipien mitat vs. Turun SM katsastus
« : 21.05.08 - klo: 14.54 »EFRA Handbook 2008 sivu 106
5.5. WINGS
The rear wing with a maximum overall size 217 mm
length and a chord of no more than 85 mm may be fitted.
AKK sääntökirja 2008 sivu 240
- takaspoilerin
- jänne max 77 mm
- leveys max 217 mm
- max kulma 45 ast
Turun SM-kisoissa hylättiin katsastuksessa buggyja laittoman siiven vuoksi. Kuulemani mukaan esim. LRP, Hong Norin jokin malli ja vanha Himoto olivat laittomia. Mittaus suoritettiin AKK:n kirjan sivulla 240 olevan ohjeen mukaan. Protestoidessani asiaa minulle kerrottiin sääntöjen muuttuneen!
Katsastajat ovat oikeassa, säännöt ovat muuttuneet! EFRA:n sääntökirjassa sivulla 106 mainitaan mittaustavaksi jänne, mutta maksimimitaksi 85 mm. Esim. vanhan Himoton mitta on 77,8 mm, joka mahtuu mainiosti vielä säädettyihin mittoihin, kuten kaikki muutkin Turussa hylätyt siivet.
Vanha mittaustapa, jonka jäännökset näkyvät AKK:n kirjassa, suoritettiin rata-autoissa jänteen mittauksena, mutta off-road autoissa siiven ollessa max. 45 asteen kulmassa. Erilaisesta mittaustavasta oli sääntökirjassa maininta, joka on tänä vuonna poistettu, koska mittaustapa on nyt sama. Mittaustavan muutoksesta johtuen on 1/8 off road autojen
jännemittaa nostettu 85 mm. Tämä muutos on Turun katsastajilta jäänyt huomaamatta, eikä sitä muutosta ole AKK:n kirjaan edes tehty. Muutoksen huomaaminen olisi vaatinut myös EFRA:n sääntöjen seuraamista, jota ei oikein voi näin harrastuspohjalta odottaakaan saati vaatia. Kyllä AKK:n kirjan pitäisi olla ajan tasalla!
AKK:n sääntökirjassa on vanhentunutta tietoa, joten kysynkin, aiotaanko SM- kisoissa noudattaa AKK:n vai EFRA:n mittaussääntöjä.
Terveisin
Pekka Eklund