Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - masse

Sivuja: 1 [2] 3
31
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 21.08.03 - klo: 12.04 »
Kiitos vihjeistä!

Ohjeessa kehotettiin laittamaan 1ohm 25W vastus 5V keinokuormaksi. Myös 12V 55W autolampun kerrottiin riittävän. Riittääköhän tuo n.5A kuormitus tuonne viiteen volttiin. Kokeilemalla se kai selviää. :)

32
Sähköautot / PC-powerit ja powerit yleensä
« : 21.08.03 - klo: 09.41 »
Tällainen topic akkulatureiden powereita tutkiskelemaan.

Itseäni on mietityttänyt se, että paljonko tarvitaan potkua 12V
powerista jos akkulaturi lataa kuutta kennoa esimerkiksi
viidellä ampeerilla?

Jos tehosuhteet menisi yksi yhteen niin:

Lähtöpuolella kuluu 5A * 7.2V = 36W
Joten 12V tulon pitäisi antaa vain: 36W / 12V = 3A (käytännössä tietenkin enemmän)

Mutta minkälaisia häviöitä tuossa tapahtuu? Powereita on kaikenlaisia, mutta mun järjen mukaan ainakin 5A 12V-powerista pitäisi riittää? Meikäläisen matematiikka, fysiikka ja logiikka voi mättää tässä pahasti, eli valaiskaa mua! :) Vai onko niin että sopivan latausjännitteen reguloinnissa (12V alentamisessa sopivaksi latausjännitteeksi) tapahtuu häviöitä, ja että 12V-puolen virrankulutus pitäisi laskea sen latausjännitteen mukaan?

Ottakaa kantaa taustoihin, olisi ehkä mukava kuulla jokin perusteltu kanta riittäväksi powerin antotehoksi.

Itse olen rakentelemassa PC:n AT-powerista 12V teholähdettä, ja mietin että riittääkö siinä potku. Lupaavat kyltissä 8A 12-volttiin. Jotkin powerit vaativat keinokuorman 5V puolelle että 12-puolta voidaan kuormittaa, onko tästä kokemuksia? Ajattelin virittää H4-lampun 5V keinokuormaksi. Onko minkälaisia kokemuksia puolesta ja vastaan tuon PC-poweriprojektin kanssa?

33
Sähköautot / Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« : 21.08.03 - klo: 08.59 »
Mitä eroa on harjoituserillä ja  eräharjoituksella? Noissa varmaan voi ajella vähän nuutuneemmilla akuilla ja säästellä paremmat välieriin ja finaaleihin, vai kuinka?

Oon huomannut ettei 2400mAh ja 3000mAh-akkujen hintaero enää hirvittävä ole, on ilmeisesti parempi ostaa sitten noita 3000:sia. On selvää ettei tuolla kapasiteetillä välttämättä tee mitään stanussa, mutta onpahan sitten kaikki akut samalla tekniikalla (NiMH).

Kiitos hyvistä kommenteista! Kai se on niin että ajotaito ratkaisee, oon itsekkin vähän turvautunut siihen´kun ei ole kauheasti varaa panostella tähän hommaan. Oon suht-laadukkaita osia vähän kerrallaan ja koittanut pitää kustannukset kurissa.

Onkos tuossa stanussa mitään ikärajaa? Oon 23, eli en varmaan ihan vielä mitään veteraanisarjaakaan. =)

34
Sähköautot / Stanu-kilpailemisen aloittaminen
« : 20.08.03 - klo: 10.23 »
Moni uusi harrastaja varmaankin miettii kilpailemisen aloittamista. Kertokaahan kokeneemmat mitä siinä todella tarvitaan! Jos vaikka ryhtyisi kilpailemaan stanu-luokassa.

Itse kaipaisin tietoa akuista ja moottoreista, eli montako akkupakettia minimissään tarvitaan kisaeristä selviytymiseen? Entä mikä olisi kilpailukykyinen, huollettava ja edullinen stanu-moottori?

Itselläni on Asso TC3 Team, pari 2000mAh NiCd-akkua, pari 3300mAh Sanyota, jonkinmoiset sähkölaitteet ja radiot, laturit yms. Nuo 2000mAh:t voi varmaan jättää kisapäivänä kotiin, vai kuinka?
Eikös tuolla Assolla ole kaluston puolesta mahdollisuus pärjätä?
(oma ajotaito on sitten asia erikseen. :) )

Minkälaiset setupit stanussa ratkaisee? Autossa on miljoona vipua ja ruuvia. Minkä säätäminen on kaikkein oleellisinta, kun ei vielä ole kokemusta kokonaisuuden säätämisestä.

35
Onkos dragster-projektit haudattu vai onko ne siirretty talveen?

Onko uusia ideoita?

36
Vapaa keskustelu / Kuinka kaikki alkoi...
« : 06.08.03 - klo: 08.31 »
Tatti: Heheh, no ei nyt sentään. =)

37
Sähköautot / Tamya grasshopper
« : 05.08.03 - klo: 13.50 »
Tietääkö kukaan mitään tuollaisesta autosta? Työkaveri kauppasi tuollaisen raatoa 17e:llä ja tekisi mieli ostaa. Mahtaakohan varaosat olla kuinka tiukalla?

Panostus ei olisi kova, ehkä se pitää vain ostaa, mutta kertokaa kokemuksianne ja laittakaa kuvia jos tiedätte jotain autosta.

38
Vapaa keskustelu / Kuinka kaikki alkoi...
« : 05.08.03 - klo: 13.47 »
Mä teen väsyneenä heräteostoksia. Töiden jälkeen tulee otettua päiväunet, mutta jos ne jää väliin niin kukkaro on tulilinjalla. Läppäri, autorata ja rc tuli ostettua juuri noin; väsyneenä ja yli-innostuneena. Unien jälkeen sitä sitten miettii että mitä tuli ostettua.

Täytyy myöntää että rc:tä harkitsin hieman kauemmin, mutta lopullinen päätös tehtiin unipöhnässä.

39
Vapaa keskustelu / RC-autoilun kustannukset
« : 31.07.03 - klo: 12.24 »
Joo täytyy katsella tuota stanua sitten kun uusi kausi alkaa. Mietityttää tuo asetoonin kanssa räppääminen, ehkä se ei ole kovin viisasta. Toisaalta jos pitää itsestään huolta niin ei kai siinä pitäisi kuinkaan käydä.

Jos vanteita ja inserttejä pystyy kuitenkin kierrättämään niin ei ne kulut silloin ihan valtavia ole. Olettaen että yksi setti renkaita per kisa riittää. Onhan niitä kuluja tietenkin paljon muitakin. Mutta onko nuo rengaskulut silti yleensä suurimmat?

Mitenkäs öljyt, puhdistusaineet, liimat yms. Onko niissä markettitavaraan verrattaessa eroja?

Mun auto on asso, ja kyllä niihin varaosiinkin saa rahaa poltettua. Tietenkin olisi parempi olla mälläämättä. :) Paukautin tässä joskus kokemattomana one-wayn toisen ulostulohahlon, uusi setti (2kpl) maksoi jotain 35 euroa! Eli kyllä ne osat on hinnoissa.

40
Vapaa keskustelu / RC-autoilun kustannukset
« : 30.07.03 - klo: 15.42 »
Joo ja varmaan ajotaitojenkin täytyy olla kunnossa. :)

Hyvä neuvo toi asetoonijuttu, täytyy koittaa!

41
Vapaa keskustelu / Muinaismuistojen hävittäminen
« : 30.07.03 - klo: 14.38 »
kyllä luulisi sorvien ja ehkä mattoautojenkin kiinnostavan harrastajia. Ja aina kannattaa koittaa :)

42
Vapaa keskustelu / RC-autoilun kustannukset
« : 30.07.03 - klo: 12.12 »
Pistin tällaisen topicin pystyyn herättämään keskustelua harrastuksen kustannuksista.

Onko toisiaan niin että kisareissut on turhia ellei ole kahta rengassatsia mukana? Entä kuinka nopeasti kumit todellisuudessa menettävät ominaisuutensa? Mikä on akkujen merkitys esimerkiksi stanussa?

Pelkästään renkaisiin kuluva rahamäärä on hirvittävä! Kierrättääkö kukaan vanteita ja inserttejä, noinhan voisi vähän alentaa rengaskustannuksia? Olen kyllä joskus koittanut, mutta aika tuskaisaa  on.

Tarjolla on kaikkea liimoista liittimiin ja yleensä yhdistävä tekijä kaikilla alan tarvikkeilla on se, että ne maksavat mahdottomasti!

Onko RC-merkkivalmistajien laakeriöljyillä, rengasliimoilla ja muilla tilpehööreillä jotain eroa rautakauppojen ja markettien tarvikkeisiin? Itseäni ihmetyttää joskus RC-valmistajien monialaisuus; kuinka jonkin valmistajan voidaan kuvitella tekevän parasta elektroniikkaa, kemikaaleja ja öljyjä ja parasta mekaniikkaa?

Hinnathan ovat selitettävissä pienellä kysynnällä ja siitä johtuvilla tuotannon kustannuksilla, mutta mihin kaikkeen rahojaan kannattaa laittaa?

Olen uusi lajin parissa, käsittämättömät hinnat ovat kuitenkin pakottaneet pohtimaan vaihtoehtoisia menetelmiä tarvikkeiden kanssa.

Kertokaa ihmeessä kokemuksianne ja mielipiteitänne!

43
Sähköautot / Servo ja nopari kuolleena/ei kuolleena
« : 30.07.03 - klo: 08.16 »
Olet varmaan muistanut kalibroida noparin tuolle vastarillesi. Eli siinä noparissa on nappi josta painamalla pääsee säätötilaan. Etsi noparin manuaalit jostain ja säädä se. En kyllä tiedä auttaako, itselläni oli vähän epäsäännöllistä tuo noparin ja vastarin yhteiselämä ennen kun sain säädettyä sen.

Varmista että johdot on tökitty nopariin oikein päin. Paitsi oikeisiin reikiin myös oikein päin. Mun futabassa ne piuhat saa helposti rähmättyä väärin päin.

44
Polttisautot / Halpa infrapuna lämpömittari
« : 22.07.03 - klo: 08.41 »
Tuollainen on halvemmalla täällä:

http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.htm

en tiedä onko justiin sama vehje, mutta infrapunamittari joo. :)

45
Hieno idea toi RC-leffa! Toivottavasti saat palvelintilan sille,
valitettavasti en itse voi auttaa.  :(

46
Joo kyllä pitää isommat donitsit sallia! Saako noihin isoja
foameja jostain suomesta, vai pitääkö sellaiset itse sorvata
jostain kumimöltistä?

47
hauska idea tuo 1:12 sarjan pro stock! Saisikohan donitseja
teetettyä jossain kumifirmassa niin että pyytäisi niitä työstämään
riittävän paksusta solukumilevystä (renkaan leveys) donitsin
muotoisia rinkuloita. Niitä vois sitten liimailla 1:12 vanteelle. Renkaat tekee autosta dragsterin näköisen!

www.helsinginkumi.fi

nuo stanssailee kumi/solukumilevyistä kaikenlaista, pitäisiköhän
sieltä kysyä tarjous jos ne tekis meille muutamat nakit.

Tuollalailla hommattuna renkaat on joko sikahalpoja tai sikakalliita,
voisi ainakin kysäistä. Ottaa päähän yleisesti renkaiden hinnat.

Kehitelkää ideoita!

48
Sähköautot / Purkulaite
« : 09.07.03 - klo: 14.00 »
Tuli vielä tuon paatoksen keskellä mieleen sellainen juttu, että purkaako nuo purkulevyt kennot vakiovirralla, vai laskeeko purkuvirta kennojännitteen pudotessa?

Tutkin vähän mahdollisuuksia oman purkulevyvirityksen päivitykseen, ja mietin että operaatiovahvistinta käyttäen purku vakiovirralla pystyttäisiin toteuttamaan. Eli vaikka kennojännite laskee lähelle katkaisujännitettä, laite pystyisi purkamaan kennon loppuun asti samalla virralla.

Entä saako niissä säätää purkuvirtaa ja katkaisujännitettä?

49
Sähköautot / Purkulaite
« : 09.07.03 - klo: 13.50 »
Totta joka sana! Sellaista on markkinatalous, ja oli ehkä vähän huonosti ilmaistu minulta se katejuttu. Lähempänä totuutta tuo sun laskelma. On ehkä hyväksyttävä se, että jos kaupasta tuollaisen haluaa, niin siitä pitää tuo 35e maksaa.

Joka tapauksessa on huvittavaa huomata kuinka paljon kaikkea muuta shaissea siinä hinnan päällä on! Jossain vaiheessa niitä perunoitakin kannattaisi kasvattaa itse jos hinnat nousee liian korkeiksi.

Purkulevyt ovat älyttömän yksinkertaisia, ja kauan menee että minä laitan rahojani kaupalliseen versioon. Kuten aiemmin sanottu: kaikki eivät voi sellaista itse valmistaa ja silloin on maksettava tuo 35e:n sikahinta.

50
Sähköautot / Purkulaite
« : 09.07.03 - klo: 12.05 »
eiköhän niitä saa kaikista rc-kaupoista. Hinta pyörii 30-40 euron välillä.

51
Sähköautot / Purkulaite
« : 09.07.03 - klo: 11.58 »
Tuollaista  airsoft-sivuilla rakennettua härveliä ei kyllä mun mielestä kannata rakentaa juuri sen katkaisun puuttumisen vuoksi.

täällä on vähän parempi linkki (ja yhtä yksinkertainen).
http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html#equaliser

Onko kokemuksia tuon toiminnasta? Jos tuo 0.6V katkaisujännite kelpaa (diodin kynnysjännite), niin tuonhan pitäisi olla kaikin puolin toimiva peli. vai hä?

52
Sähköautot / Purkulaite
« : 09.07.03 - klo: 08.27 »
Oon joskus miettinyt että millä ihmeellä jostain merkkifirman purkulaitteesta voidaan kiskoa 30-40 euroa, kun sen näkee jo päälle mitä osia sen rakentamisessa on käytetty. Purkulaitteissa on ehkä 5-10euron osat ja kaikki muu on katetta.

On toki selvää ettei kaikki voi purkulaitetta itse tehdä ja siksi pitää olla noita kaupallisiakin, mutta tuo 30-40 euroa tuntuu paljolta. Itse tehdyssä purkulaitteessa on sekin hyvä puoli että purkuvirrat ja katkaisujännitteet voi valita mielensä mukaan.

53
Vapaa keskustelu / Hyppyri
« : 02.07.03 - klo: 10.12 »
Tuli vaan vielä mieleen tuosta 450m dropista että se on melkolailla
sama alastulokestävyyden kannalta tiputtaako autonsa 450m
korkeudelta vai vaikka 13 kilometristä. Putoamiskiihtyvyys
pysähtyy aika nopeasti vapaapudotuksessa ja nopeus jää
jonnekkin reilun 200km/h tuntuville.

Eli auto tulee suunnilleen yhtä lujaa maahan 450m tiputettaessa
kun 13 000m tiputettaessa. (En jaksa laskea saako se auto
jo täyden vauhdin tuossa 450m:ssä, mutta lähellä on).

Cheers.

54
Pitäisiköhän taas herätellä vähän topiccia! Onko kenelläkään
muulla kun tapHaapilla kiihdytysprojektia päällä?

Tuo pro stock kiinnostaisi enemmän kun top fuel, mutta aika
vaikea löytää touring-runkoja halvalla alustaksi. Joku aika sitten
myyntipalstalla oli corally C4.0 70€, se olis pitänyt napata sieltä
pohjaksi. :(

Toisaalta tuossa olis yksi ylimääräinen asso tc4 team pohjalevy,
pitäis katsoa mitä siihen pitäisi laittaa että saisi prostockin aikaan
siitä. Miten olette ajatelleet tekevänne noi dragsterit?

55
Saisikohan tuolla teetettyä donitseja esim. 1:12 vanteille:

http://www.fagerdalatuotanto.fi

tekevät solukumista kaikenlaista.

56
Yhä vain vieläkin kysyisin että saisiko niitä isoja foamidonitseja
tilattua porukalla? Olisiko kiinnostuneita?

57
Vapaa keskustelu / Nopeus/kiihtyvyys-mittauslaitteisto
« : 18.06.03 - klo: 09.04 »
Tuo windows-ohjelmoinnin portinohjaus on vähän siinä ja
siinä kun esimerkiksi c/c++:n inp ja outp-funktiot ei pääse
käsittelemään suoraan portteja vaan siinä tarvitaan joku
api-driveri välissä. Dossiin olis ilmeisesti aika helppo tehdä
ja melkein yhtä helppo linuxille kun portteihin pääsee suoraan
kiinni.

Oon samaa mieltä siitä että se pitäis kytkeä rinnakkaisportiin,
sieltä saa helposti kennojen liipaisut. (ja melkeinpä kaikissa
koneissa on LPT)

Kaippa tuo win-ohjelmakin on hyvinkin toteutettavissa jos
jostain saa hyvät ja puolivalmiit koodinpätkät.

58
Saataisiinkohan me porukalla tilattua kunnon foamidonitseja
jostain? Kaikille samanlaiset takanakit?

59
Vapaa keskustelu / Nopeus/kiihtyvyys-mittauslaitteisto
« : 11.06.03 - klo: 16.16 »
Valokennojen ominaisuudet on kans aika olennaiset. Mahtaakohan
ne kennot pitää sen pulssin reunan ylhäällä kauemmin kun sen
nanosekunnin kun auto menee ohi. Jos reuna on ylhäällä vain
niin kauan kun auto vilahtaa, niin siihen kytkentään pitää
rakentaa kiikkuviritys että saa pulssille lisää aikaa.

60
Vapaa keskustelu / Nopeus/kiihtyvyys-mittauslaitteisto
« : 11.06.03 - klo: 15.55 »
Kaikkein yksinkertaisin tapa on ostaa krääsäkaupasta halpa
sekunttikello ja kytkeä nappien tilalle ne valokennot. Noin
sais ainakin ajan joltain  tietyltä matkalta. :) Aika alkeellinen
mutta kuitenkin. =)

Sivuja: 1 [2] 3