eipä oo vielä tullut kokeiltua autoa radalla vaikka krosssrin Picco on käynyt jo autossakin kokeeks asennettuna
ei nyt liity varsinaisesti 1:8 gt autoiluun mutta keppivetoisiin rata-autoihin kuitenkin eli 1:10 GT
Kyosho ei hihnavetoisia tuo enää Eurooppaan ja vähä hiljaista on muuallakin.. Xray NT1 on poikkeus ?
Kyoshon malli on FW-06 readyset. Korit ovat hienoja kuten Renault Alpine, uus AMG Mersu, Audi R8 jne.
Uusista radoista innostuneena (tattis, hyvinkää) päätin ottaa Alpinen kokeiluun.
Readysettinä en ole autoa ajanut vaikka lähtökohdat ovatkin ihan pätevät, Kyosho uusin gigaratti, 10kg/.15s servot ja .15ci (2.5cc) pullstart moottori, joka on saanut verrattain hyviä arvosteluja. Vaihde paloilla toimiva, kytkin 2-palainen alu, alu iskarit, takana diffi ja edessä spool eli muovipalalla lukittu diffi. Kumirenkaat ainakin pöydällä mukavan softit inserteillä.
Mutta oma auto on vielä palasina pöydällä
Sen verran on tehty että O.S .12 TG on korvannut vakiomoottorin. Readysetin osat sopivat sg-akselille (ilman katkaisua) kunhan vaihtaa akselin jatkopalan krossarin vauhtipyörän mutteriin ja laittaa päähän kampiakselin jatko/t-palan. Vaihtoehtoisesti voi myös laittaa tp-10 tyylisen 3D kytkimen, mutta se ei ole vielä suunnitelmissa itsellä. Kytkinkello vaatii myös hieman erikoisemman laakerin (5x12x4) sg akselille. Samaa vs058 kelloa käytettiin aikoinaan Inferno gt autoissa sillä siihen sopii Evolvan rattaat ja siten se tuo lisää välitysmahdollisuuksia.
Spooli on tarkoitus korvata diffillä edessä ja taakse toiset diffirattaat, readyset tyyliin vakiona on vain yksi pari pikkurattaita. Diffiakselit pitäs saapua tänään niin pääsee viimeistelee asennuksen ja laittaa diffiöljyt sisään.
Samalla vakiorenkaat vaihtuu Kyosho liikkeen foameihin jotka menevät suoraan paikalleen (n. 12€ pari). En kauheesti ajatellut niitä sorvata kun kyse ei kuitenkaan ole tp10 autosta, mutta aika näyttää.
Servot, vaikka ihan ok luultavasti, vaihtuivat Savoxeihin hieman paremmilla spekseillä 15kg/.07s ja radio Sanwaan. Samalla paristokotelo vaihtuu hump-malliseen LiFeen (krossarista). Myös stick pack sopii radiokoteloon.
Pakoputkisto Ossille on hankalin koska se istuu auton oikealla puolella ja moottori on auton pituussuuntaan (ei siis poikittain kuten hihnavetoisissa). Malleja on mutta huonosti saatavilla. Ebaysta bongasin edullisen setin Ranskasta (made in japan) ja sitä odotellessa, toivottavasti sopii ja pitäisi käydä Ossin 13mm pakoaukkoon. Pelkkä rear exhaust käyräkin riittää koska ainakin auttavasti pärjännee readysetin pöntöllä, jossa on yhdyskumiliitos käyrään.
Ultimaten starttiboksi tuntuu sopivan oikeanpuoleiselle koneelle kun vaihtaa boksin kiertosuunnan. Muuten en sitä itse saanut oikein istumaan. Readysetin kiuasta voi toki yritää nykiä käyntiin narustakin, mutta OS vaatii boksin. Sen on myös 30g kevyempi koska vetokäynnistintä ei siis ole ja se on hyvä asia.
Toivottavasti kärry ois baanalla viimeistään elokuussa. Jos pakoputkisto viipyy niin sitten pitää testata vakiokoneella. Saa nähdä jääkö homma laimeaksi yritykseksi ja oikea tp10 menee hankintaan vai täyttääkö tämä odotukset asfaltilla kurvailuun vaikka ei kilpaa tällä ajetakaan.
Niin ja onhan rinnalla tosiaan se Kyosho Inferno GT 1 Piccon P3X koneella odottelemassa ...
Täydellisempää arvostelua, plussat ja miinukset, myöhemmin kunhan saan auton radalle ja vähän kierroksia alle.
Keppivetoisuuden ja 2-palakytkimen helppous sekä huoltovarmuus ja näyttävä kori periaatteessa antavat ihan hyvät lähtökohdat harrastamiselle mutta jää nähtäväksi liikkuuko tuo riittävästi ja pysyykö miten radalla. Esimerkiksi vakaimia ei ole mutta tarvitseeko tuo sellaisia sitten, lisävarusteena kyllä saa. Jos jotakuta kiinnostaa voin laittaa osanumerot tänne esille.