Kirjoittaja Aihe: Sisäänajo talvella huono idea?  (Luettu 4213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jore

  • Tulokas
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« : 06.12.02 - klo: 12.13 »
Olen ostamassa ekaa nitroautoani. Miten on sisäänajon laita talvella? Joku ainakin sanoi että se on huonoksi moottorille. :cry: Odottelenko kevääseen autoni kanssa vai voinko yrittää sisäänajoa jo nyt? Jos sisäänajon tekis erityisen hitaasti, siis ajas enemmän suurella nitron syötöllä, kuin tavallisesti sisäänajossa?

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #1 : 06.12.02 - klo: 13.24 »
kyllä mä ajaisin sisään ihan lämpimällä...

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #2 : 06.12.02 - klo: 15.07 »
Aja vaan talvella sisään, mäkin ajoin viime vuonna helmikuussa ja huomenna ajan Uudelleen talvella sisään (Aika paha Huomenna kesälläkään!) , mutta kannattaa laittaa Folio jäähdytyskannen päälle

Poissa Maajussi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #3 : 06.12.02 - klo: 18.48 »
Minä kyllä odottelen lämpimiä ilmoja... Mutta saahan sen sen sisäänajaa, jos haluaa. :roll:
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #4 : 06.12.02 - klo: 19.00 »
MÄ en ainakaan oota Enää Sekuntiakaan KEvääseen, Tässä nyt kohta ollaan Oltu 1 vuosi ilman RC-auton ajoo Jos mä viä kesäkuussa ajan sisäää

Poissa Jore

  • Tulokas
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #5 : 06.12.02 - klo: 19.00 »
Tuossa yllä on nyt kaks vastakkaista neuvoa vanhemmilta jäseniltä. TeMe The RC man neuvo on tietysti minulle mielekkäämpi mutta onko sisäänajosta pakkasessa suurta haittaa? Tuleeko ongelmia? Kestääkö .21 Kyoshon moottori?

- Kiitos vastanneille!   :D

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #6 : 06.12.02 - klo: 19.12 »
No se voi kestää sen. tai sitten se ei kestä. ei sitä tiedä. tai siis, kai se sen kestää mutta kone jäähtyy sisäänajossa aivan liian hyvin ja liian kylmänä käyvä kone käy nopeasti väljäksi. tosin sisäänajossa on tarkoituskin käyttää konetta vähän viilempänä mutta ei liian. että en edeelleenkään suosittele!! en yleensäkään suosittele talvella ajamista kun ajamisesta talvella voi nauttia sisälläkin ilman että pilaa kamojaan.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #7 : 06.12.02 - klo: 19.15 »
Ongelmia ei varmaan tuu oleen muutakun Tosiaan Vähän moottorin Käynti pakkasella, Mutta kyllä se käynnistyy ( jos mahdollista niin käynnistä Lämpimässä paikassa). Kyllä mulla viime vuonna Toimi Erittäin hyvin Sisäänajo!! Ei mitään ongelmia , ei Edes noita mitä ylempänä mainitsin , paitti välillä ei Tykänny oikein Käynnistyä, mutta kyllä se siitä!! Mutta jos meinaat ajaa talvella sisään niin Suojaa servot vastaanotin ja sähköosat, ehdottomasti Jäähdystyskannen Päälle folio, tosin mulla toimi viime vuonna hyvin ilmankin!!  :mrgreen:  kannattaa myös kattoa aina kun menee ajaan niin paljon on pakkasta! Hyvä raja Olis sisäänajossa ainakin Noin -10 astetta, ettei moottori Kylmene liikaa, Esim 0- -7 On kohtuu pakkanen Polttiksen sisäänajoon, jos on Yli kymmenen Niin Älä mene ajamaan, Säästyt Moottorin rikkoontumiselta. Mitä maajussi ja RChullu sanoi, Pitää paikkaansa, Toki parempi sisäänajo on lämmin keli, talvella sisäänajokaan ei ole paha moottorille, jos jaksat oottaa niin parempi Sisäänajo keli on ehdottomasti Lämmin suomen kesä! Mutta Ihan normaalisti sen sisään ajon voi ajaa talvellakin, älä suotta venaa kesään!! :wink:

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #8 : 06.12.02 - klo: 19.18 »
teme: ne ongelmat ei näy heti.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #9 : 06.12.02 - klo: 21.06 »
Jore: Vanhempi jäsen- titteli ei kuvaa täällä kovinkaan hyvin henkilön tieto/taitotasoa. Joten yleensä kerhoilloista saa parhaat neuvot. Foorumissa tiedot annetaan siis yleisimmin ihan mutulla, eikä asiasta ole varmaa faktaa.
Itse ajaisin moottorin sisään sellaisella kelillä, kuin se odotetaan toimivan vastaisuudessakin. Lämpömittari ei olisi pahaksi seurailtaessa ettei moottori kulu väljäksi käydessään liian kylmänä jo sisäänajon aikana. Folio on konsti pitää enemmän lämpöjä sisällä, jos siihen tarvetta on.
Eli jos kesällä on tarkoitus saada kone toimimaan, niin varmistat sen parhaiten ajamalla koneen sisään vasta kesällä.
Luultavasti pakkasessa touhuaminen ja hermostuminen käynnistymättömyyteen tulevat paljon nopeammin, kuin motin toimiminen ja sisäänajon onnistuminen.
Masami is back

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #10 : 06.12.02 - klo: 21.12 »
matti, auttaahan se folio pitämään lämpöjäkin sisällään mutta täreämpi tehtävä varmaan on tasoittaa lämmöt. toinen puoli voi käydä paljon kuumempana kuin toinen puoli koneesta tms.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #11 : 06.12.02 - klo: 21.15 »
Rchullu: Fiksu laittaa folion tasaisesti.
Masami is back

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #12 : 06.12.02 - klo: 21.16 »
Niimpä! Viime vuonna mulla ei ollu folioo siis muttahyvin toimi, muistaakseni pakkastakaan ei ollut kun n. -5C

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #13 : 06.12.02 - klo: 22.57 »
Lainaus käyttäjältä: "matti"
Rchullu: Fiksu laittaa folion tasaisesti.


öö... siis nyt en tajunnut...

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #14 : 07.12.02 - klo: 09.00 »
Jos sun tarvii saada lämpöjä osittain pidettyä sisällä (=foliota laitetaan esim. puolet jäähdytyskannen pinta-alasta) niin toki laitat sen tasaisesti joka puolelle, etkä vain esim. motin vasempaan laitaan. Myös folio kerroksen paksuudella voi vaikuttaa asiaan.
Masami is back

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #15 : 07.12.02 - klo: 16.50 »
no en kai mä niin tyhmä oo että laitan folion toiselle puolelle jäähdytyskantta. sitä tarkoitin että ilman foliota voi toinen puoli koneesta jäähtyä paremmin kun toinen.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #16 : 08.12.02 - klo: 13.46 »
niin. Meen kohta ajaan ekan tankin Tyhjäkäyntiä ,jos sen tyhjäkäynnin saa kunnolla säädettyä, Tykkää moottori täyttyä kokoajan bensalla koska 3 kierrosta on Neula auki, Mitähän kannattas tehä? Onkohan neula kuitenkin liian auki? No täytyy kattoo kun meen kohta ajaan

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #17 : 08.12.02 - klo: 13.50 »
teme ei kannata käännellä sitä neulaa. se on yleensä tehtaalla asetettu sisäänajo asentoon.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #18 : 08.12.02 - klo: 15.37 »
Jani: Ei paljon neula kiinni käynnistellä
Charz: Tulihan siinä mutta natzizakzaa ohjeet jos siitä lähetään

PS: sain sen koneen osittain sisään ajettua, se vaan ei oikein tykkää käydä, käy parhaimmillaan 30sek ja sammuu, käynnistäessä pitää olla kaasu pohjassa, 2 tankkia on uponnu Jo Mottiin mutta ne on kirjaimellisesti Tullu pakarista ulos, 3 kierrosta on neula auki, Tyhjäkäynti sisäänajo on siis jo Tavallaan tehty koska kone on voidellut jo Ympäristönsä  :mrgreen: ! Sais nyt vaan sen tyhjäkäynnin oikein, pensan syöttö on varmaan vähän liian suuri, hehkustakin loppu akut ja nyt on latauksessa! Kuinka te ootte saanu sisäänajonne suoritettua? Onko ollu mitään ongelmia vai samallalailla ongelmia kun mulla?  On meinaan aika ihmeellistä jos saa tyhjäkäynnit sun muut tasan oikein säädettyä!

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #19 : 08.12.02 - klo: 16.16 »
tossa on nyt uus inferno paketissa olkkarin lattialla.. saas nähdä malttaako kevääseen odottaa sisäänajamista kun on kasassa.. :)
EuroRC / TEK

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #20 : 08.12.02 - klo: 16.50 »
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
tossa on nyt uus inferno paketissa olkkarin lattialla.. saas nähdä malttaako kevääseen odottaa sisäänajamista kun on kasassa.. :)


heh joo mä en ainakaan malttais :lol:  mikä inferno se on? mikä kone?


teme: kokeile pistää pääneulaa kiinni vähän. kyllä sieltä löpöä kuuluu sisäänajon alussa tulla. ja aina pitää savuttaa oikeen kunnolla nii että pilvi jää jälkeen :lol:  muuten on liian laihalla.
tosta koneesta on kyllä helppo löytää säädöt kun alaneulaa ei ole ollenkaan.
ei mulla o ollut sisäänajossa ikinä mitään ongelmia.
siis oliko siinä pääneula kiinni?

Poissa Maajussi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #21 : 08.12.02 - klo: 18.25 »
Ei mulla ollu mitää ongelmia silloin motin (Gx-12CR) sisäänajossa. Se ei kyllä eka lähtenyt käyntiin, koska hehkun patteri tai mikä lienee se nyt onkaa niin oli väärin päin... :lol:  Mutta kun käänsi patterin oikein päin niin johan lähti käyntiin ja sen jälkeen se sujui kuin rasvattu. En kyllä muista mitä pääneula oli auki, mutta savutti kyllä aika reippaasti.
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #22 : 08.12.02 - klo: 18.46 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"

heh joo mä en ainakaan malttais :lol:  mikä inferno se on? mikä kone?


se on toi 7.5 sportti. Eli sillä kyoshon GS21R koneellahan se. Ostin semmosen, kun se on kumminki halvempi ku noi kisapirssit, ja silti suht helposti muokattavissa kisa-autoks jos iskee taas halu kisailla 10 vuoden tauon jälkeen. eihän sitä koskaan tiedä.. ;)

-Niko-
EuroRC / TEK

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #23 : 08.12.02 - klo: 18.52 »
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"

heh joo mä en ainakaan malttais :lol:  mikä inferno se on? mikä kone?


se on toi 7.5 sportti. Eli sillä kyoshon GS21R koneellahan se. Ostin semmosen, kun se on kumminki halvempi ku noi kisapirssit, ja silti suht helposti muokattavissa kisa-autoks jos iskee taas halu kisailla 10 vuoden tauon jälkeen. eihän sitä koskaan tiedä.. ;)

-Niko-


tää menee rajusti off topicin puolella mutt kirjoitan silti pari vinkkiä sulle niko mitä tulee mieleen:

-osta timpalta alustan etujäykistin.
-avaa valmiiksi kasatut diffit. laita sisälle kunnon siliconiöljyt ja tiivistä kontaktiliimalla, kynsilakalla tms.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #24 : 08.12.02 - klo: 19.03 »
Lainaus käyttäjältä: "charz"
Samaan syssyyn suositteln että tilaat myös takajäykistimen, koska Kyoshon oma kuluu kuulemma nopeesti ja alusta pääsee joustamaan.


kuulemma? etkö itse sitä huomannut :lol:

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #25 : 08.12.02 - klo: 21.24 »
vähän menee joo off topikiks...no, sain kuitenkin auton nyt toimimaan, tyhjäkäyntiä oli liikaa, renkaat kuitenkin pyörivät, joka johtui siitä että vauhtipyörästä oli katkennut se toinen nuppi ja tietenkin sillon se kytkin ottaa helpommin kiinni kytkinkelloon. no, laitoin Siihen uuden nupin, rautasahalla pala pois saman vahvuisesta rautatangosta (taitaa olla 3mm), sitten vaan ruuvilukite pakkauksesta pois ja sillä nuppi kiinni vauhtipyörään! Kyllä meinaan pysyy, ei joudu kovin pahalle rasitukselle kuitenkaan, mitä veikkaatte pysyykö? Se ruuvilukite on muuten aikas juoksevaa, se on sinistä Loctitea.

Poissa Mekkari

  • Jäsen
    • Profiili
sisään ajo talvella
« Vastaus #26 : 14.07.04 - klo: 03.31 »
sisään ajo talvella on tosi väljää touhua. koneen pitää ottaa lämpöö ettei kulu väljäksi. ei sitä vättämättä heti sisään ajon jäkee huomaa onks se väljä. sen näkee sit koneen kestosta.. paljo ootte ajanu koneilla?? 15l? 20? 30l?? ja teillä vissiin oli se infrapunamittari siinä et tarkistitte ettei käy alle 100 asteen.. varmaa koko folio paketti siinä koneessa kiinni. kuumailma puhallin on hyvä käyttäkää sitä.

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #27 : 14.07.04 - klo: 08.03 »
Toi on tosiaan monipiippuinen juttu, mutta: Ostaessani sport infernon porisin myyjämiehen kanssa, ja sehän mulle ohjeet anto! Kone ei olevinaan sais käydä kättä kuumempana sisään ajonaikana! Joopa joo, pidähän se noin kylmänä jotenkin. Mutta tärkein on kuitenkin se että tankillisten välissä pitää Riittävän tauon, jotta moottori kerkiää jäähtyä kunnolla, ja ns. hiotuminen toteutuu. Tosta pakkasjutusta on mullakin oma käsitykseni, mutta pidän mölyt mahassa... :wink:  Parempi olla neuvomatta, koska ei tosiaankaan ole aiheesta kokemusta.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #28 : 14.07.04 - klo: 11.26 »
Minä aijoin talvella. Enkä tule enää ajamaan.Ei se siitä pidä...  :?

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Sisäänajo talvella huono idea?
« Vastaus #29 : 14.07.04 - klo: 13.51 »
Mäki oon ajanu talvella sisään, eikä ees tullu mieleen, että ei voisi tehdä niin. Ja hyvin on 21BB jo yli 4 gallonaa potkinu. Tosin nyt alkaa olla vähän väljentynyt. Haittaako se siis konetta jos sisäänajaa talvella? Eikö moottori pääse tarpeeksi lämpenemään, jolloin on liikaa kitkaa, vai mitä?