Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114798 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #270 : 09.02.10 - klo: 23.47 »
ketkähän se vänkää? säännöissä sanotaan nyt jo aika selkeästi että ei itse tehtyjä osia.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #271 : 09.02.10 - klo: 23.50 »
Sellanen juttu tuli mieleen moottoreista, että onko näissä sähköautomaisissa Correissa kaikissa ympärysmitaltaan saman kokoinen moottori?

Onko tätä määritelty aiemmin mainituissa ROAR-säännöissä?

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #272 : 09.02.10 - klo: 23.54 »
ketkähän se vänkää? säännöissä sanotaan nyt jo aika selkeästi että ei itse tehtyjä osia.

Onko jossakin nyt sitten viimeisin sääntökokoelma, josta esimerkiksi tuon saisi poimittua?

Sitä en kyllä tajua, että miksei heti aluksi voitu ottaa suoraan ROAR-sääntöjä, kun ovat valmiiksi mietityt. Ehkä moottorirajaa olisi voitu muuttaa, mutta se olisi toki aika pieni muutos ollut.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #273 : 09.02.10 - klo: 23.55 »
ketkähän se vänkää? säännöissä sanotaan nyt jo aika selkeästi että ei itse tehtyjä osia.

Edelleen missä säännöissä? Virallisia kun ei vielä ole ja espoossa ei käsittääkseni ole kovin tarkasti mitään eritelty. Nokialla on paremmin, mutta ei nekään mitään lopullisia ole vaan noiden kisojen aikasia mitä toki tullaan käyttämään pohjana varmaan...

 Ja jos sliceä ei kerran lasketa DIY levyksi niin erittäin veteen piirretty käsite tuo kenen autotalli paja on sitten sallittu ja kenen ei.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #274 : 10.02.10 - klo: 00.11 »

NSCR sarjasäännöt

Tarkennukset sarjasääntöihin julkaistaan 1.2.2010 mennessä.
- Kaikki NSCR kilpailut ajetaan Nokian Indoor Racing Clubilla.
- Osakilpailuissa tuotepalkinnot.
- Kaikkien Short Course-sarjan kisoihin osallistuneiden kesken arvotaan lisäksi reilu tuotepalkinto.
- Sarja-arvontaan osallistuminen edellyttää osallistumista kaikkiin kolmeen Short Course osakilpailuun.
- Truggy-luokan kisat ajetaan SC-sarjasta erillään yksittäiskilpailuina.
- LiPo latauspussien tai palamattoman, ei-metallisen latausalustan käyttö pakollista.

SC10-4 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset nelivetoiset alustasarjat sallittu.

SC10-2 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset takavetoiset alustasarjat sallittu.

SC10 luokkien yhteiset säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat, renkaat, varaosat, yms sallittu.
- Korkeintaan 2S kovakuoriset LiPo-akut ja 7 kennoiset NiMh-akut sallittu.
- Ei konerajoituksia.
- Pitoaineiden käyttö ja renkaiden mekaaninen käsittely kielletty.

Truggy-Open säännöt
- Kaikkien valmistajien Truggy-malliset 1/12 ja 1/10 kokoluokan nelivetoiset keskidiffilliset alustasarjat sallittu.
- Kaikkien valmistajien Truggy-malliset 1/12 ja 1/10 kokoluokan takavetoiset alustasarjat sallittu.
- Korkeintaan 2S kovakuoriset LiPo-akut ja 7 kennoiset NiMh-akut sallittu.
- Ei konerajoituksia.
- Pitoaineiden käyttö kielletty.
tuossa talvi sarjan säännöt. sitä en tiedä sanoa millä säännöillä muualla ajetaan
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #275 : 10.02.10 - klo: 00.13 »

NSCR sarjasäännöt

Tarkennukset sarjasääntöihin julkaistaan 1.2.2010 mennessä.
- Kaikki NSCR kilpailut ajetaan Nokian Indoor Racing Clubilla.
- Osakilpailuissa tuotepalkinnot.
- Kaikkien Short Course-sarjan kisoihin osallistuneiden kesken arvotaan lisäksi reilu tuotepalkinto.
- Sarja-arvontaan osallistuminen edellyttää osallistumista kaikkiin kolmeen Short Course osakilpailuun.
- Truggy-luokan kisat ajetaan SC-sarjasta erillään yksittäiskilpailuina.
- LiPo latauspussien tai palamattoman, ei-metallisen latausalustan käyttö pakollista.

SC10-4 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset nelivetoiset alustasarjat sallittu.

SC10-2 luokan säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset takavetoiset alustasarjat sallittu.

SC10 luokkien yhteiset säännöt
- Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat, renkaat, varaosat, yms sallittu.
- Korkeintaan 2S kovakuoriset LiPo-akut ja 7 kennoiset NiMh-akut sallittu.
- Ei konerajoituksia.
- Pitoaineiden käyttö ja renkaiden mekaaninen käsittely kielletty.

Truggy-Open säännöt
- Kaikkien valmistajien Truggy-malliset 1/12 ja 1/10 kokoluokan nelivetoiset keskidiffilliset alustasarjat sallittu.
- Kaikkien valmistajien Truggy-malliset 1/12 ja 1/10 kokoluokan takavetoiset alustasarjat sallittu.
- Korkeintaan 2S kovakuoriset LiPo-akut ja 7 kennoiset NiMh-akut sallittu.
- Ei konerajoituksia.
- Pitoaineiden käyttö kielletty.
tuossa talvi sarjan säännöt. sitä en tiedä sanoa millä säännöillä muualla ajetaan

Ei tuossa ainakaan ole sanottu, että omatekoisia osia ei saisi käyttää...

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #276 : 10.02.10 - klo: 00.22 »
Viittanee tuohon kohtaan "-Kaikkien valmistajien..."

Mutta tosiaan siinäkin kyse alusta sarjoista jos nyt pilkkua viilataan. Eli diy iskariteline sallittu yms.

Ja nuo ei ole SC viralliset säännöt vaan kuten tuossa lukeekin niin Nokia Short Course Racing sarjasäännöt. Pohjana varmaan toimii, mutta kyllä varmaan muuttuukin. Esmes. käys kurkkaamassa mitä espoossa lukee SC sääntöjen alla. Aika paljon vähemmän tekstiä...

e:Vääntääkö vielä :)?

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #277 : 10.02.10 - klo: 00.31 »
mitkään säännöthän eivät ole virallisia ennen kuin laji on akk alaisuudessa ja säännöt löytyvät silloin akk:n sääntökirjasta muuten mennään kilpailun/sarjan vetäjien laatimilla säännöillä. edelleen suosittelisin että käytätte sitä energiaanne mielummin treenaamisen kun säännöistä nurisemiseen

vaikka säännöt olisi mitkä niin ne pro kuskit menee silti menojaan
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #278 : 10.02.10 - klo: 00.38 »
Ei virallisia ei. Mutta siellä kisanjärjestäjän säännöissä ei lue sellaista mitä väitit siellä lukevan! Vai voiko järjestäjä vetää hatusta niitä sääntöjä sen jälkeen mitä on ilmoittanut?

Paha sitä on tähän aikaan treenata mitään. Tai ylipäätänsä työpäivän aikana (jees kulunut vastaus tee töitä).

e: Myönnä nyt vaan jo, että vänkkäät vaan huvin vuoksi kun ei ole (ollutkaan) edes tuota sääntö pohjaa argumenteille.

Pakko piristää iltaa kuvalla:





jees ne proot menee vaikka pulkalla, mutta siitä täällä ei varmaan ollut kysekkään.
« Viimeksi muokattu: 10.02.10 - klo: 00.50 kirjoittanut OV »

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #279 : 10.02.10 - klo: 00.51 »
kerroppa mitä sielä ei lue?
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #280 : 10.02.10 - klo: 00.53 »
säännöissä sanotaan nyt jo aika selkeästi että ei itse tehtyjä osia.

Tuota siellä ei lue. Jos oon niin sokia niin kaiva se kohta mulle nokian ja espoon kisojen säännöistä missä lukee.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #281 : 10.02.10 - klo: 00.59 »
Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat, renkaat, varaosat, yms sallittu.


 yksityinen henkilö ei ole valmistaja muuten hyvä
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #282 : 10.02.10 - klo: 01.03 »
Tuokin on edelleen vain nokian kisoista ja jos kerran pilkkua viilataan niinkuin sääntöjä lukiessa tehdään niin tuossa ei lue, että ei saa käyttää diy osia. Kerrotaan vain, mitä saa käyttää.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #283 : 10.02.10 - klo: 01.16 »
jos et vielä säännöistä oppinut että se mitä niissä sallitaan on sallittua ja mitä ei erikseen sallita on kiellettyä. ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää

 toki tehkää mun puolestani minkälaisia tykkäätte mutta älkää sitten katsastuksessa alkako sanomaan ettei ole sanottu asiasta
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #284 : 10.02.10 - klo: 01.30 »
Ei ollut nokialla katsastusta...

Lähinnä mun pointti oli siinä kun puhut noista nokian säännöistä niinkuin ne olisivat ainoat ja pysyvät. Espoon kisoissa esimerkiksi moisia ei lue. Ja sen takia täällä niistä säännöistä keskustellaankin kun niitä ei ole vielä hierottu paikkaansa.

Ja tuohon valmistajien määritelmään puuttuakseni jos slice lasketaan läpi niin perässä menee moni muukin autotalli valmistaja. Ja sun määritelmien mukaan kaikki assot missä oli diy keulavahvike olis pitänyt hylätä koska se ei ollut kenenkään valmistajan tuotos.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #285 : 10.02.10 - klo: 01.35 »
no sitten varmaan kannattaa ajaa sielä espoossa jos kerran ei ole sääntöjä sielä. ja se että nokialla ei ole ollut katsastusta ei varmaankaan ole mun vikani/ongelmani. ajetaan  mun puolesta vaikka joka kilpailia omilla säännöillään
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #286 : 10.02.10 - klo: 01.53 »
En väittänytkään, että olisi. Kunhan totesin, että ei ollut eikä käsittääkseni espoossakaan ollut.

Etkä heittänyt mitään kommenttia tosta viimisestä kappaleesta? Eli oliko noi assot sitten kisalaittomia kun niissä oli diy vahvikkeita? Pokaalit uudelleen jakoon ja sitä rataa? (kai sen joku asso voitti kun en edes sitä tiedä :P)

Itekkin ajoin laittomalla autolla kun oli slice pari erää kehissä. Tosin ei paljon ole enää sijotuksessa pudottamista XD.

Lainataan tähän loppuun vielä kerran tämä ja sitten painun nukkumaan:
Koko tämä keskustelu on melko älytön...

Miten ihmeessä voidaan rajata joitain viriosia pois? Millä kukaan voi oikeasti valvoa onko joku osa kaupallisesti hankittu vai itse tehty. Ja missä menee raja? Jos minä vaikka teen itelleni rungon ja samalla nikkaroin toisen, minkä myyn jollekin, niin onko se minun myymä runko laillinen ja mun oma laiton?

Kyllä mun mielestä tän keskustelun nyt voisi jo ihan oikeasti lopettaa - tämöinen rajoittaminen toimii vain just miniluokassa (tms. yksityyppiluokassa), mutta ei luokassa missä X-määrä erilaisia autoja ja niihin X2 erilaisia viripalikoita ja loputtomasti mahdollisuuksia parantaa jo olevia tai tehdä jotain omaa.

Jos nyt sitten joku viisaudessaan päättäisi, että saa ajaa vain vakioilla tai vakiolla höystettynä valmistajan omilla virinikaleilla niin se johtaisi alkuun siihen, että ne jotka ihan tosissaan haluaa ajaa ajaa sillä nopeimmalla autolla ja lopulta sitten luokan hitaaseen kuolemiseen.

Eiköhän säännöt saada sellaiseksi, että kuka vaan voi pärjätä itselleen parhaalla kalustolla.

Renkaat: SC (2.2/3.0)
Kori: renkaat (ainakin pääosin) peittävä SC-kori (laitoin tuon pääosin siksi, että edes kaikki paketista otetut korit eivät peitä renkaita 100% - tuo kuitenkin lienee vain haitta)
Akku: 2s
Painorajat: min ja max (max eliminoisi M8 autot pois SC4-10 luokasta)

Mutta kannattaako edes ensi kesäksi miettiä mitään nykyisiä sääntöjä kummempaa? Luokkaa tuskin tullaan ajamaan esim maastosarjan yhteydessä kansallisina kisoina (vaikka olisi kyllä hyvä ja oikea paikka..). Eli kisat jäänee joidenkin aktiivisten seurojen harteille.

Pakko se on pistää tämä perinteinen:



Muut meni nukkumaan. Jes viiminen sana. Voitto, ainakin muutamaksi tunniksi! Huomenna (siis tänään) lupaan olla vääntämättä peistä aiheesta.
« Viimeksi muokattu: 10.02.10 - klo: 02.13 kirjoittanut OV »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #287 : 10.02.10 - klo: 02.42 »
Mulla olis sellainen ehdotus, että lopetetaan tämä ***tanan lapsellinen kinastelu tähän.

Keskustelu on nähdäkseni muutamia "ylilyöntejä" lukuunoattamatta varsin asiallista. Vaikea ymmärtää miksi ajatusten ja mielipiteiden vaihtaminen pitäisi lopettaa, sitä vartenhan nämä foorumit ovat.

Jos haluaa lopettaa kinastelun, siinä kohdin voi vaikuttaa parhaiten omaan itseensä.

Mielestäni on vähintäänkin harmillista, että siinä vaiheessa, kun asiasisältöiset argumentit loppuu, on vaihtoehtona joko a) lopetetaan tämän tanan kinastelu, tai b) pitäkää leikkinne, mua ei kiinnosta.

Kumpikaan ei valitettavasti vie itse asiaa eteenpäin, vaikka se lienee kaikkien yhteinen tahto?

Ugh...

Loistavaa puhetta hyvin pitkälti.

Olen ihmetellyt suuresti linjaa mitä moni vetää tällä foorumilla.
Kehittävää keskustelua näkee todella vähän, ja vielä vähemmän mitään perusteluja sille.
Ei hommassa päästä koskaan yhtään mihinkään jos ei asitoita edes yritetä perustella.

Näin esim kun mikko ja moni muu on jälleen sanonut kuinka koko keskustelu on paikasta mitä en edes viitsi kirjoittaa.
Täysin turhaa keskustella jne.
No koskaan en ole nähnyt minkään keskustelun olevan turhaa.
Ja niin... Miksi se on turhaa ja hanurista?
Ei sillekään oikein perusteluja.

Edellä olen nähnyt mainintoja "kannattaako edes ens kesäks miettiä mitään nykyisiä sääntöjä kummempaa"...
Perään tulee "Aamen tattis. Tätä yrittänyt eilisestä asti hokea, mutta ei. Muutama vänkkää ja vänkkää ja vänkkää ja vänkkää ja vänkkää."

Täh?

Mjoo, okei... kyseisten herrojen näkökanta... Mutta missä perustelut.
Miksi ei kannattais?
Ei vänkää, vaan keskustelee.

Jos ei pysty asioista keskustelemaan niin sillonhan keskustelufoorumilla on vaihtoehtoina esim olla osallistumatta koko keskusteluun, olla lukematta koko juttuja, olla avaamatta koko foorumia jne.

Ei tälläsistä asioista kannata mitään hampaita tippaakaan kiristellä ja jopa hieman agressiivis sävytteisesti kiukutella kuinka koko keskustelu on syvältä ja se pitäis lopettaa.
Öööh... no miksi sitten omalta osaltasi jatkat jos se näin on??
Anna olla... löysää hermoja ja jätä väliin sitten.

Tässä olen nähnyt paljon ihan jopa oikeaa hyvässä hengessä keskustelua ja välillä jopa hieman perustelujakin...

Silti vielä enemmän sitä kiukuttelua ja hampaan kiristystä ja täysin perustelemattomia mielipiteitä...

Se mitä olen saanut kuulla tahoilta jotka näitä sääntöjä ylipäätään edes hieman yrittää rukata, ovat olleet sitä suuntaa että tämä luokka pyrittäisiin pitämään helppona matalahkon budjetin luokkana, missä enemmän määrää kuskin ajotaito kuin se paljonko kukkarosta löytyy paksuutta ja paljonko on mahdollisuus tuottaa mitälie evoluutio palikkaa.

Eihän se sillon ole vänkäämistä jos esim minä puhun että tällaistahan on suunniteltu... sille löytyy myös perusteluita ja ne perustelut ovat suurimmaksi osaksi olleet juuri sen suuntaisia että luokkaan on mahdollisimman pieni kynnys tulla mukaan.

Se jos mikä on vänkäämistä kun sanotaan..."pitäkää tunkkinne... mee sinäkin muualle... typerää edes keskustella... jne"

Ja vielä tuli sekin asia mieleen että moottoriasiastahan tässä jokin aika sitten keskusteltiin.
No sain täysin vastaavanlaista silmillehyppimistä osakseni.
No mihinkäs päätökseen nyt onkaan tultu???
Juuri siihen mitä silloin toin ilmi... jopa puhelimessa ToniP:n kanssa juttelin jne.
Eli koneet vapaaks niin on paljon laajemmat mahdollisuudet osallistua, eikä se luo mitään tarvetta millekään eksoottisemmille moottoreille saati kalliille muuttuvan ennakon säätimille.
Mielestäni hyvä ratkasu ja näköjään valtaosan mielestä myös.
Silti sillonkin oli olevinaan täysin turha asiasta edes keskustella ja tuli ties mitä kuraa niskaan.
Jopa bannit lenteli jne.

Noh... Minä näen tämänkin keskustelun johtavan ainoastaan siihen että sääntöjä joita pyritään jatkuvasti rukaamaan... tulevat lopulta palvelemaan suurta osaa harrastajista ja varsinkin aloittelijoita.

Keskustelemattomuus siihen harvoin johtaa... No monesti johtaakin, mutta koskaan se keskustelu ei ole mitään sääntöjä ainakaan huonompaan suuntaan vienyt... PÄINVASTOIN.

Enemmän:
-keskustelua hyvässä hengessä
-laajakatseisuutta

Moninkerroin enemmän:
-perusteluita
-perusteluita

Todella paljon vähemmän:
-hampaiden kiristelyä
-pipon kiristelyä
-muroihin pissimistä
-MUSSUTUSTA

Kamoooooon...
Kyllä siihen jokainen pystyy kun oikein yrittää.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #288 : 10.02.10 - klo: 03.10 »
Muut meni nukkumaan. Jes viiminen sana. Voitto, ainakin muutamaksi tunniksi!


Hah... toiveunta

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #289 : 10.02.10 - klo: 07.38 »
On se vaan kumma juttu että näistä säännöistä ei voi keskustella niin etteikö mopot karkaa käsistä ja asioiden sijasta riitelee henkilöt.

Nyt olisi hyvä että kisajärjestäjät itse toisi esille kantansa sääntöihin, Mikko tossa jo valotti miten Espoossa mennään mutta mitenkäs Turku ja Nokia? Voin toki olla väärässä mutta sain vihiä että Nokialla sallitaan vain tehdasvalmisteiset autot ja rungon rakennemuutokset on kielletty, pitääkö paikkansa?

Tällä hetkellä ei ole ongelmana se että säännöt on väljät, ongelma on se että kisajärjestäjiä on useampia ja jokainen mahdollisesti tekee omat säännöt ja tulkitsee niitä eri tavalla. Jos tämä pitää paikkansa niin silloin ollaan todellakin väärillä jäljillä sääntöjen suhteen. Tämä tilanne taas tekee sen että täälläkin saadaan sivutolkulla lukea  vääntöjä pöydällä olevista leivämurusista kun pitäisi keskittyä itse leipään.

Olisiko eri paikkakuntien kisajärjestäjien syytä ottaa pieni palaveri sääntöjen ja tulkintojen yhdenmukaistamiseksi? Vain tällä päästään asioisa eteenpäin, ei sillä että täällä harastajat tulkitsee mielivaltaisesti eri paikkakuntien sääntöjä ja kinastelee niistä pienistä yksityiskohdista, vaikka suuret viivat on vielä vetämättä.

Ehdotan jälleen kerran että kisajärjestäjät alkaisi käyttää ROAR sääntöjä tuuppien kanssa ja nelkkujen kanssa samoja sääntöjä hieman soveltamalla nelkuille sopivaksi. Silloin kaikissa kisoissa mentäisiin samoilla lähtökohdilla ja yhteneväisiä sääntöjä olisi helpompi yhdessä muokata tarpeen mukaan, sen sijaan että kaikki kisajärjestäjät ajattaa kisoja eri säännöillä.

Tällä hetkellä on jo tiedossa jokunen kuski jolla on tunkki kädessä joka tulee kohta vaihtamaan omistajaa, jos sääntöjä ei saada yhteneväiseksi. Eihän siitä tule mitään jos eri paikkakunnilla pitää ajaa eri säännöillä ja toisiin kisoihin auto ei kelpaa ollenkaan, éi kuulosta hyvältä?   
Kylätason RC-kuski.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #290 : 10.02.10 - klo: 08.11 »
jos et vielä säännöistä oppinut että se mitä niissä sallitaan on sallittua ja mitä ei erikseen sallita on kiellettyä. ei voi olla noin vaikeaa ymmärtää

 toki tehkää mun puolestani minkälaisia tykkäätte mutta älkää sitten katsastuksessa alkako sanomaan ettei ole sanottu asiasta

Mikä ei ole kiellettyä, on sallittua...

Ja kun siinä lukee että kaikkien valmistajien, niin miten tuokin sitten rajataan yhtäkkiä että omavalmisteiset ei käy? Kaikissa muissa maastoluokissa kuitenkin omavalmisteosat kelpaa.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #291 : 10.02.10 - klo: 08.22 »
Kaikkien valmistajien Short Course 10 -tyyppiset kopat, renkaat, varaosat, yms sallittu.


 yksityinen henkilö ei ole valmistaja muuten hyvä

Mennee nyt pahasti huti otsikosta mutta jotta asia tulisi selväksi...

Miten yksityinen henkilö ei ole valmistaja?
Valmistaja on se joka tekee.
Kaupallinen valmistaja tekee tuotteen myyntiin.
Jos valmistan, olen valmistaja  :smiley:

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #292 : 10.02.10 - klo: 08.25 »
Se mitä olen saanut kuulla tahoilta jotka näitä sääntöjä ylipäätään edes hieman yrittää rukata, ovat olleet sitä suuntaa että tämä luokka pyrittäisiin pitämään helppona matalahkon budjetin luokkana, missä enemmän määrää kuskin ajotaito kuin se paljonko kukkarosta löytyy paksuutta ja paljonko on mahdollisuus tuottaa mitälie evoluutio palikkaa.

Juurikin tästä syystä omavalmisteosat pitää sallia.
Jos on jo auto niin miksi pitäisi ostaa toinen erilaiselle radalle?

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #293 : 10.02.10 - klo: 08.38 »
Samaa mieltä Jonin kanssa.

Lompakolla voi sitten kuitenkin hankkia sen parhaan mahdollisen. Monet jätkäthän vaihtaa autoja kuin kalsereita (tai kääntää vaan nurinpäin) joita löytyy tästäkin topikista.

Edelleen naurettava vääntö koko keskustelu. ROAR säännöt vaan kehiin ainakin 2WD osalta. Nelikosta en sano mitään. Ja mielestäni on täysin oikeutettua ajaa nelikolla 2WD luokassa jos ottaa sen etukardaanin pois ja laittaa lukkodiffin keskelle, asia jota joku kysyi edellä. (Näitä asioita sanoin jos useita viikkoja sitten mutta sitten mut bannattiin "asiakeskustelujen pilaamisella" hehe)

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #294 : 10.02.10 - klo: 08.51 »
En ole Turussa mitään kalluppia vielä pitänyt mutta mikä hemmetin tarve on kieltää omavalmisteosat tai vapaa rakentelu. Yhdestäkään viestistä en ole vielä lukenut riittävää perustettä tälle (sille kun ei mitään järkevää perustetta ole). Jos joku lyhentää ruuvia laittaa sen autoonsa on osa omavalmisteinen tai dremelöi muoviosaa jotta se olisi herkempi...

Mun on todella vaikea uskoa että kukaan saa yhtään tuntuvaa tai edes välttävää kilpailuetua siitä että autoonsa lisää palikan jolla se kestää sen toisenkin ratakierroksen, keventäminen on se mikä maksaa. Jos saa niin se on tämän paremmuutta ei muiden huonoutta.

Kaikenkaikkiaan Mikolla on hyvä linja. Keskitytään säännöissä oikeisiin selkeästi ajamiseen vaikuttaviin ominaisuuksiin...  Kaikkea ei tartte apinoida lätäkön takaa...
- Renkaat (rengasmäärä/kisa ja yksiselitteinen koko [vanne 2.2"/3.0"]
- Kori
- Paino
- Minikorkeus
- Raideväli
- Pituus ja leveys
- Akku (2S) ja teho (olen moottorirajoituksia vastaan)
- Itse ajamiseen liittyvät ohjeet ja säännöt

Espoo ja Nokia voi olla minuun yhteydessä, otan omavaltaisesti haltuuni Turkulaisten kannan...

Taputellaan homma valmiiksi niin ei tartte enää itkeä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #295 : 10.02.10 - klo: 09.02 »
Espoo ja Nokia voi olla minuun yhteydessä, otan omavaltaisesti haltuuni Turkulaisten kannan...

Taputellaan homma valmiiksi niin ei tartte enää itkeä...

Hyvä, hienoa. Näin se pitää asioiden edetä, pisteet HVoltagelle Turkuun :smiley:

Loppupeleissä se on aivan sama ajetaanko jenkkisäännöillä vai omilla, kunhan ne on yhteneväiset jokaisessa kisassa.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #296 : 10.02.10 - klo: 09.07 »
Eikä pyörää ole pakko keksiä uudelleen vaikka olis jenkkipyörä. No mutta taputtele homma Jeppe niin se on siinä.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #297 : 10.02.10 - klo: 09.12 »
En ole Turussa mitään kalluppia vielä pitänyt mutta mikä hemmetin tarve on kieltää omavalmisteosat tai vapaa rakentelu. Yhdestäkään viestistä en ole vielä lukenut riittävää perustettä tälle (sille kun ei mitään järkevää perustetta ole). Jos joku lyhentää ruuvia laittaa sen autoonsa on osa omavalmisteinen tai dremelöi muoviosaa jotta se olisi herkempi...

Mun on todella vaikea uskoa että kukaan saa yhtään tuntuvaa tai edes välttävää kilpailuetua siitä että autoonsa lisää palikan jolla se kestää sen toisenkin ratakierroksen, keventäminen on se mikä maksaa. Jos saa niin se on tämän paremmuutta ei muiden huonoutta.

Kaikenkaikkiaan Mikolla on hyvä linja. Keskitytään säännöissä oikeisiin selkeästi ajamiseen vaikuttaviin ominaisuuksiin...  Kaikkea ei tartte apinoida lätäkön takaa...
- Renkaat (rengasmäärä/kisa ja yksiselitteinen koko [vanne 2.2"/3.0"]
- Kori
- Paino
- Minikorkeus
- Raideväli
- Pituus ja leveys
- Akku (2S) ja teho (olen moottorirajoituksia vastaan)
- Itse ajamiseen liittyvät ohjeet ja säännöt

Espoo ja Nokia voi olla minuun yhteydessä, otan omavaltaisesti haltuuni Turkulaisten kannan...

Taputellaan homma valmiiksi niin ei tartte enää itkeä...


Jees. Taputellaan nimen omaan. Saan minäkin rauhan. Prkl myöhästy töistäkin kun valvo täällä... Ja sovitaan, että kesän jälkeen kattellaan sitten seuraavan kerran jos on tarvetta.



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Q5f8eXRrOWw[/youtube]

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #298 : 10.02.10 - klo: 09.22 »
En ole Turussa mitään kalluppia vielä pitänyt mutta mikä hemmetin tarve on kieltää omavalmisteosat tai vapaa rakentelu. Yhdestäkään viestistä en ole vielä lukenut riittävää perustettä tälle (sille kun ei mitään järkevää perustetta ole). Jos joku lyhentää ruuvia laittaa sen autoonsa on osa omavalmisteinen tai dremelöi muoviosaa jotta se olisi herkempi...

Mun on todella vaikea uskoa että kukaan saa yhtään tuntuvaa tai edes välttävää kilpailuetua siitä että autoonsa lisää palikan jolla se kestää sen toisenkin ratakierroksen, keventäminen on se mikä maksaa. Jos saa niin se on tämän paremmuutta ei muiden huonoutta.

Kaikenkaikkiaan Mikolla on hyvä linja. Keskitytään säännöissä oikeisiin selkeästi ajamiseen vaikuttaviin ominaisuuksiin...  Kaikkea ei tartte apinoida lätäkön takaa...
- Renkaat (rengasmäärä/kisa ja yksiselitteinen koko [vanne 2.2"/3.0"]
- Kori
- Paino
- Minikorkeus
- Raideväli
- Pituus ja leveys
- Akku (2S) ja teho (olen moottorirajoituksia vastaan)
- Itse ajamiseen liittyvät ohjeet ja säännöt

Espoo ja Nokia voi olla minuun yhteydessä, otan omavaltaisesti haltuuni Turkulaisten kannan...

Taputellaan homma valmiiksi niin ei tartte enää itkeä...


Ite olen noiden sääntöjen kannalla ollut niin kauan kun kisoista vaan on ollut puhetta. Ja mikäli omavalmiste osat kielletään niin siinä vaiheessa putoo tämä jätkä kisoista pois.
Saatte pitää sen "tunkkinne"

ykstyyppi rengasta voitanee harkita jossain välissä?, joka valmistajalla on kohta oma renkaansa ja jos meenaa pärjätä niin jokainen niistä on ostettava ja testattava eri alustoilla. Tuo testi maksaa sitten satoja euroja taas. Ittee se ei tietty haittaa, tähänkin asti on pärjätty slashin vakiorenkaalla ja meenaan jatkossakin pärjätä (jos ei tule jotain minipinin verosta rengasta sc luokkaan)

nim. mattoradalla slashin renkaalla ajavat kuskit on kaikki kusessa, voi meenaan pyörittää donitsia ainakin Jyväskylän radalla, kunnes rengas lämpiää ja nostaa nokan pystyy xD
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #299 : 10.02.10 - klo: 09.59 »
HVoltage on asiassa mielestäni oikeilla linjoilla.

Mulla ei ole mitään sitä vastaan, että myös Espoossa "kiristetään" linjaa ja tarkennetaan sääntöjä, jos siis samoilla mennään muuallakin.

Ite olen sanonut, että mennään nykyisillä löysillä säännöillä nyt ja mahdollisesti myös kesä, koska ne on tähän asti riittäneet ja mielestäni näillä näkymin riittäisi myös kesäksi.

Mutta jos kesällä ajetaan jonkin sortin sarjaa olkoon se sitten maastosarjan yhteydessä tai seurojen välinen sarja niin silloin olisi hyvä olla säännöt. Mutta niin kauan kun ei kukaan nosta hanskaa pystyyn ja kerro, että nyt on SC-sarja niin mielestäni voidaan mennä nykyisellään. Siksi olen sanonut, että tämä aiempi diy vääntö on hölmöä.

Ja vaikka tulisi sarja ja sille säännöt niin edelleen olen sitä mieltä, että diy-osien kieltäminen olisi huono asia. Autojen virittäminen ja osien parantaminen kun on iso ja tärkeä osa moottoriurheilua - merkkiluokat on sitten erikseen.

Joka tapauksessa ensi viikonloppuna ajetaan Espoossa säännöillä jotka ovat olleet jo tiedossa, eli linja ei muutu. Viimeiseen kilpailuun katsotaan asiaa uudelleen.

Säännöt SC-10:
- SC-auto, ei M8e autoja
- SC-autoon tarkoitettu renkaat peittävä kori
- SC-autoihin tarkoitetut renkaat, ei M8 renkaita.
- 2s lipo, 7s nimh, 2s life - joka tapauksessa max nimellisjännite 8.4 V
- 2WD ja 4WD ajetaan yhtenä kisana, mahdollisesti erotetaan omiin alkueriin.
Old fart