Kirjoittaja Aihe: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?  (Luettu 9991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« : 03.09.07 - klo: 17.30 »
Mun mielestä ei yhden kisan perusteella kannata vetää välttämättä johtopäätöksiä. Vantalla on mukana enemmän truggeja ja taso kovempi. Hanki sellanen niin huomaat kuinka makeeta sellasta on ajaa :grin:
Kansainvälisesti luokka on kasvava (ehkä kasvavin) joten eikö nyt kannata hakee sitä oppia mahdollisimman aikasessa vaiheessa. 10 vuotta sitten tilanne oli varmasti ihan sama buggy luokassa? Maaliin asti pääsi vain osa.
Mutta sellanen minimiosallistujamäärä vois olla ihan järkevä juttu? Jos alle 12 autoa niin luokkaa ei ajeta. Ainakin Hobao Cupissa; tosin siellä autoja on ollut enemmän.

En tehnyt johtopäätöstä yhden kisan perusteella, tosin vesitysyrityksessäni se ei ilmene. Katsotaan noita hankitoja sitten ehkä talvella, silloin voi olla mahdollisuus hankkia repullinen ohjausservoja kun näkyy olevan kulutustavarana noissa...

Tuohon trukki luokan mielekkyyteen sen verran että olen samoilla linjoilla Mikan kanssa, eikö se ole aika selvää että luokka on kovassa kasvussa, ja ensi vuonna voisi hyvällä tuurillä olla puolet enemmän harrastajia mukana? Ja luokan "keskeneräisyyttä" ei varmastikkaan korjata ajamalla vähemmän.. Tämän viikonlopun osallistujamääristä ei kannattane tehdän järin pitkiä johtopäätöksiä, olihan buggynkin puolesta ylivoimaisesti pienimmät kisat tänä vuonna..
Jälkeenpäin mietittynä niin olisi varmasti kannattanut keskittyä ajamaan yhtä luokkaa noin pienessä kisassa, hieman huvittavaa että ajajakorokkeella on 2/3:aa ajasta.

Se mistä itkemiseni juontaa juurensa on puhdasta matematiikkaa...

Kisa - Maaliin/Finaalisteja - Prosentti% - Kisaajia
Valkeakoski I - 5/11 -  45% - 11
Valkeakoski II - 6/10 - 60% - 19
Hobao I Turku - 8/12 - 66% - 20
Hobao II Vantaa - 3/12 - 25% - 21 (Tästä en ole ihan varma mutta näin muistan jonkun kertoneen)
Hobao III Tampere - 5/12 - 42% - 19
PRCA I Tampere - 3/8 - 38% - 8

Finaalimaaliintulokeskiarvo 46%
Keskimääräinen osallistujamäärä 16

Jos oikein katsoo tuota osallistujamäärää noissa kisoissa niin mistään suuresta kasvusta ei voida puhua, tuossa on vielä mukana satunnaiset REVOstelijat yms. Toki missään nimessä laji ei ainakaan kasva jos sille ei ole kilpailuja, tässä Kaius on oikeassa. Toki voimme kysyä myöskin kenen etu se on, kauppiaidenko? Servovalmistajien?. SM-Arvoa ei ole, eikä varmasti ole lähivuosina tulossa joten kansainvälisiin mittelöihin ei ainakaan treenata kisaamista. Mitä nyt ehkä pari mahdollista kaupallista hallikisaa tai jotain muuta vastaavaa.

Voidaan ajatella myös niin että kilpailuista hyötyy tietysti harrastaja, onhan se kivaa puhaa. Kuitenkin kuluvana vuotena on kokeilijoita ollut enemmän kuin vakionaamoja joka kertoo siitä että ei se ainakaan ole lyönyt kuin tuhat volttia ja varsinaista kasvua ei ole ollut.

Itse näen edelleen koko luokan tietynlaisena ajanhaaskauksena ja päivän pidentäjänä (Toki voinhan itse jättää nämä kilpailut väliin). Tiedän että samalla tavalla ajattelevia on minun lisäkseni enemmänkin, osa syy tähän on tietysti se että itse ei ole tullut ko. härveleillä kilpaa ajettua. Täytynee ilmeisesti työntää kortensa kekoon ja hankkia tuollainen "ruma" ja iso möhkövekotin, onpahan sitten jotakin mitä korjata erien välissä kun tuo buggy tahtoo kestää ja kestää ja kestää kuin Duracel pupu.

Tuolla keskeneräisyydellä tarkoitan sitä että vakionaamoja ei juurikaan ole kuin tuo kourallinen. Autot ovat buggyjohdannaisia joka omalla tavallaan tekee niistä teknisesti heikompia kestävyydessä, tämän osoittaa jo keskeytysprosentti. Tämän päälle vielä se että radat ovat ainakin suomessa suurimmaksi osaksi liian ahtaita. Ja lopuksi vielä omasta mielestäni nuo ovat kalliimpia ylläpitää kuin buggyt, tämä ei ole täysin omakohtainen kokemus.

Oli niin tai näin niin luokka on tervetullut jos kilpailijamäärät pyörivät kisasta toiseen tuolla 20 hujakoilla...

PS:
Tuli tässä vielä mieleeni että mitäpä jos kilpailussa käytettävä aikataulu suhteutettaisiin osallistuvien kilpalijoiden määrällä. Eli jos on 60 buggyä ja 20 truggyä niin 75% ajasta käytetään Buggykisaan ja loput 25% tukeille...
« Viimeksi muokattu: 05.09.07 - klo: 07.51 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #1 : 03.09.07 - klo: 20.03 »
Toki voimme kysyä myöskin kenen etu se on, kauppiaidenko? Servovalmistajien?.
:grin: :grin:

Hmm, aika tylyt luvut olet saannut aikaiseksi, kyllähän nuo aika hurjat ovat, pakko myöntää. Tosin niinkuin Mika sanoi, näin oli varmasti myös silloin kuin byggy kisoja ajoi noin 20 henkeä (tosin olettaisi että tryggyt aloittaisivat kehityskaarensa huomattavasti korkeammalta kiitos buggy-kehityksen..)

Syy miksi vakionaamoja on vähän suhteessa kokeilijoihin/aloittelijoihin voi olla yksinkertaisesti:
1. Ainakin omassa tapauksessani _kahden_ auton saaminen edes siihen kuntoon että menevät eteenpäin jollain tavalla on jo erittäin suuri ajallinen haaste. Esim. tämä viikko on jo aikataulutettu tarkasti jotta saisin edes jollain tavalla autot kuntoon Turun kisoihin työn teon sivussa. Jos todellakin kilpailisin mitallisijoista niin varmasti yksi luokka tippuisi pois.. Kokeneen kuskin tapauksessa tämä olisi todennäköisesti truggy, eikö vaan?
2. Mikäli olet kisailut muutaman vuoden buggy:ssä niin kalustoa ja tietämystä löytyy pirusti, miksi aloittaa nollasta?
3. Buggy-luokan kisoja ajetaan kaksi kertaa enemmän, ja nauttivat suurempaa "statusta"

Oli niin tai näin niin luokka on tervetullut jos kilpailijamäärät pyörivät kisasta toiseen tuolla 20 hujakoilla...

Oma erittäin suppea tilastopanostus:
Hobao cup Tampere: 20 truggy kuskia
Hobao cup Vantaa: 21 truggy kuskia

Jatkuvia yli 20 hengen truggykisoja nähdään toivottavasti ensi vuonna. Ongelmana tosiaan että miten kaikki saadaan ahdettua yhteen kisapäivään / miten jaetaan kisa kahdelle päivälle (ja riittääkö järjestäjillä intoa siihen)

Summasumarum: Truggy-luokan ajamisen oikeutuksena näen sen hauskuuden, on sen vaan niin siistiä ajaa sitä isoa kömpelöä malmikasaa hana pohjassa :cool:

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #2 : 03.09.07 - klo: 20.08 »
Trukkiluokan järkevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta jos sitä aletaan kilpailijoiden vähemmyydellä teilaamaan saadaan taas yksi pikkuautoluokka suomessa tapettua. "Täyteluokka" yms nimitykset on ihan ok, eikä meitä yhtä luokkaa ajavia ei montaa ole, harmi sikäli. En tiedä kummasta enemmän harmia koituu, siitä että trukkiluokassa on vähän osallistujia vai siitä että puolet niistä vähistä ajavat kahta luokkaa ja vehkeet on aina pöydällä leviällään. Imo ihan ok jos erä tai pari tiputetaan, esim. tuolla ulkomailla - Tampereella siis - ei olisi meno juuri muuttunut vaikka eräharjoituksen jälkeen olisi ajettu vain yksi alkuerä ja sillä suoraan finaaliin. Ainakaan aikataulua ei olisi tarvinnut venyttää "mä en ehdi mekkaa" jutun takia. En kyllä tiedä venytettiinkö, en seurannut. Osallistujamäärän ollessa se 12 mitä kerralla ajamaan mahtuu, ei alkuerillä ole mitään muuta merkitystä kuin se, että kokemattomat saavat treeniä tai autoihin saadaan rustattua parempaa setuppia. Kaikilla on kuitenkin mahdollisuus vetäistä se kolme varttia. Ainoat jotka kärsivät ovat ne, jotka eivät ole päässeet radalla ennen treenaamaan. Jos kuskeja on kahteen erään, silloin alkuerillä on merkitystä, varsinkin jos mukana on uusia kavereita/autoja/ratoja.

Kuskimäärän suhteen pidetään/ei pidetä -arpomista ei mielestäni ole kovin reilua pitää. Loppujen lopuksi trukkeja oli ihan sama määrä tässä jälkimmäisessä tampereen kisassa kun aikaisemmissa Hobaocupeissa - ainakin prosentuaalisesti katsottuna. Hobaocupeissa suhde on ollut 50/20 ja nyt se oli 21/8.

Jos keskeyttämisiä ajatellaan, omakohtaisesti voin todeta että kaksi kisaa neljästä olen keskeyttänyt. Kerran omaan mokaan (ruuvilukite ois pop) ja nyt tekniseen syyhyn. Prosentuaalisesti enemmän olen varmastikin krossarilla teknisiin syihin keskeyttänyt kuin truggyllä. Osa keskeytyksistä tulee varmastikin siitä että autoista vielä haetaan rajoja - autot ovat melko uusia konsepteja sekä kilpailijoille että myös valmistajille.

Imo ihan sama kunhan itse pääsisi ajamaan. On turhan aikaista teilata luokkaa sen perusteella että "tuota ei kukaan aja", varsinkaan kun kahdessa kisassa sääennusteet ovat olleet niin päin honkia kuin olla voi. Nyt loppusyksystä tuskin kovinkaan moni mutapainiin innostuu, mutta ensi kesänä voi olla tilanne uusi. Jos ei ole, katsotaan ja spekuloidaan sitten uusiksi. Vähennetään nyt vaikka niitä trukkien alkueriä ja ylimääräisiä nysväystaukoja jos teillä krossikuskeilla on niin kiire kotiin.  :grin:

Ymmärrän kyllä turhautumisen, mutta koittakaa kestää. Ei roomaa päivässä rakennettu, eikä uutta luokkaa alkukesässä aloiteta.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Buggy vs truggy
« Vastaus #3 : 03.09.07 - klo: 20.27 »
Pitänee vielä sen verta että tuo negatiivissävytteinen mielipiteeni ilmaisu siis lyhykäisyydessään yrittää kertoa että suomen suosituimman pienoisautoluokan rinnalle ei välttämättä mahdu toista luokkaa samalle päivälle toisen luokan siitä kärsimättä.

Olisikin kaikkein paras jos kisat olisivat peräkkäisinä päivinä, ongelmana ainakin Turussa on se että meillä kenellä on tällä intoa edes auttavasti saada noita kisoja järjestettyä ei ole toistaiseksi minkäänlaista intoa pitää Tukkikisoja. Vapaaehtoisia innokkaita tukkiharrastajia kisajärjestäjiksi siis kaivattaisiin.

Tämä siis on pointtini...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #4 : 03.09.07 - klo: 21.15 »
Ja onhan se myös rahallisesti aika suuri panostus alkaa ajaa truggya buggyn rinnalla. Se on heti vähintään tonni että saa auton edes liikkeelle, plus ylläpitokustannukset.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #5 : 03.09.07 - klo: 21.15 »
... tai sit kielletään buggyt yli 35-vuotiailta, joten siirtyminen truggy luokkaan tulis luonnostaan ja ei olis kisaajista pulaa :wink:

Mika R

  • Vieras
Buggy vs truggy
« Vastaus #6 : 03.09.07 - klo: 22.10 »
Noh noh.. Lupaan olla sua korkeemmalla Turussa buggylla  :grin:

Toivon ettei tästä asiasta tule valintakysymystä vaan molemmat luokat mahtuvat samalle päivälle.

Tunnin finaali bugguyssa on ainakin ihan turha. 45 min riittää ihan hyvin selvittämään voittajan.
nimim. nostin tunnin vantaalla buggya

Mika R

  • Vieras
Buggy vs truggy
« Vastaus #7 : 03.09.07 - klo: 22.48 »
Vp:n teksti oli myös ihan asiaa. Koitetaan ymmärtää molempia..

Poissa ropsan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #8 : 04.09.07 - klo: 12.47 »

En tehnyt johtopäätöstä yhden kisan perusteella, tosin vesitysyrityksessäni se ei ilmene. Katsotaan noita hankitoja sitten ehkä talvella, silloin voi olla mahdollisuus hankkia repullinen ohjausservoja kun näkyy olevan kulutustavarana noissa...

Vaatimaton ajatus ohjaus-servosta: Mitä kauemmaksi laitatte etupyörät ns. nollapisteestä, sen rajumpia iskuja servoon kohdistuu. Tämän uskon olevan suurin syy servojen hajoamiseen.



Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

Mika R

  • Vieras
Buggy vs truggy
« Vastaus #9 : 04.09.07 - klo: 13.13 »
Mulla ei ole pitkään aikaan mennyt ohjausservoa truggysta. Ekassa Hobao Cupin kisassa meni, ehkä johtuen vielä kokemattomuudesta. Ei sen jälkeen. Kop kop (koputtaa puuta) ..
Eli ei yhtään enempää kuin buggyssakaan.

Siinä olen samaa mieltä että luokka on kalliimpi kuin buggy. Moottorit, kytkimet, renkaat....on myös hieman haasteellisempi moottoreiden suhteen.

Kyllä minulle ainakin sopii että truggykisoja tai -eriä ajetaan vähemmän (tai lyhyempiä eriä) jos suhdeluvuilla halutaan pelata. En kyllä tiedä onko se oikea ratkaisu.

Voisin hyvin luopua tuosta truggyluokasta buggyn eduksi- mutta kun sekin vaan on niin hauskaa, myös kilvanajo. Se vie jonkun aikaa että siihen pääsee kunnolla sisälle.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #10 : 04.09.07 - klo: 13.45 »


En tehnyt johtopäätöstä yhden kisan perusteella, tosin vesitysyrityksessäni se ei ilmene. Katsotaan noita hankitoja sitten ehkä talvella, silloin voi olla mahdollisuus hankkia repullinen ohjausservoja kun näkyy olevan kulutustavarana noissa...

Vaatimaton ajatus ohjaus-servosta: Mitä kauemmaksi laitatte etupyörät ns. nollapisteestä, sen rajumpia iskuja servoon kohdistuu. Tämän uskon olevan suurin syy servojen hajoamiseen.

En ymmärrä tuota, miksi tukivarren pituus siihen voi vaikuttaa.
Tukivarren oma kestävyyshän siinä heikkenee.

Taitaa syy olla ennemmin pyörän halkaisijan suureneminen, ja sieltä tuleva pidempi "vipuvarsi-ilmiö".
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Maddis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #11 : 04.09.07 - klo: 13.46 »
Se taitaa olla hyvin pitkälti kuskista kiinni kuinka auto kestää. Itsellä on 6.5gallonan jälkeen vielä alkuperäinen _RTR_-mallin ohjausservo käytössä. Myöskään auraspaloja tms. ei ole hajonnut. Takasiipi ja pakoputki on hajonneet. Muita osia olen lähinnä vaihtanut vaan kulumisen, ei hajoamisen, takia.

Poissa Tuisku

  • Tulokas
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #12 : 04.09.07 - klo: 15.03 »
Nyt on ihan pakko kommentoida tätä truggy- ja buggy-luokan välistä kisakeskustelua. Olen passiivisena osapuolena seurannut kisoja enemmän tai vähemmän aktiivisesti parin vuoden ajan ja kuunnellut tietysti sivukorvalla järjestelyjen vaatimia toimia. Olen itse ollut aktiivinen kisajärjestäjä useamman vuoden ajan toisen lajin seuratoiminnassa - ja voin kokemuksen rintaäänellä sanoa, että ei se aina niin herkkua ole; aina on jollain nokan koputtamista ja vetistelyä järjestelyistä tai tuloksista (ennen kisoja, niiden aikana ja jälkeen); ja siinä sekamelskassa pitäisi sitten vielä ehtiä keskittymään omaan kisaamiseen ja huoltotoimenpiteisiin ja pitää lippu korkealla ja nauttia kisoista. 

Truggy-luokan ymppääminen samaan päivään buggy-luokan kanssa vaatii järjestäjiltä (valmistelut + homma paikan päällä) pitkää pinnaa. Etenkin nyt tuntuu siltä (korjatkaa, jos olen väärässä), että truggy-luokan kuskit haluavat luokkaa ajettavan tasavertaisesti buggyn kanssa, mutta eivät halua itse kantaa korteaan kekoon sen vaatimiin käytännön toimenpiteisiin; eli esim. kierroslaskennan, kuulutuksien ja tulosten hoitaminen kisapaikalla. Mikäli näin on, truggy-kuskit, asenteenne on täysin väärä. Truggy-kuskit; te ette voi ratsastaa buggyn kustannuksella. Pitää antaa, että saa. Sama koskee kyllä myös buggy-kuskeja, jotka ovat tähän asti nauttineet pelkästä kisaamisesta. Osallistuminen järjestelyihin auttaisi samaan perspektiiviä ja arvostamaan kisan järjestäjiä.

Tosiasia kuitenkin on, että ilman kisojen järjestäjiä kukaan ei kisaisi metriäkään, ei buggyillä eikä truggyillä. Kaikki kun perustuu puhtaaseen vapaaehtoistoimintaan. Vänkäämällä, truggyläiset, ette saa asiaanne vietyä eteenpäin. Faktojen (esim. ratojen fyysiset ominaisuudet, SM-taso, osallistujamäärät, ajoajat) objektiivinen arviointi auttanee yhteisymmärrykseen pääsemisessä.

Veikkaanpa, että truggy- ja buggy-luokkien yhdistäminen samaan kisapäivään sujuisi huomattavasti myötämielisemmässä ilmapiirissä, jos truggy-kuskit hoitaisivat kisojen järjestelyissä oman osuutensa, kuten tuossa aiemmin ehdotettiin - TAI sitten truggy-luokka pidetään omana päivänään, jolloin kaikki saavat ajaa sydämensä kyllyydestä - mikäli tämä väitetty truggy-luokan kova "kasvu" jatkuu, jossain kohtaa tämä tulee ajankohtaiseksi joka tapauksessa.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Buggy vs truggy
« Vastaus #13 : 04.09.07 - klo: 15.49 »

Lainaus käyttäjältä: Ropsan
En tehnyt johtopäätöstä yhden kisan perusteella, tosin vesitysyrityksessäni se ei ilmene. Katsotaan noita hankitoja sitten ehkä talvella, silloin voi olla mahdollisuus hankkia repullinen ohjausservoja kun näkyy olevan kulutustavarana noissa...

Vaatimaton ajatus ohjaus-servosta: Mitä kauemmaksi laitatte etupyörät ns. nollapisteestä, sen rajumpia iskuja servoon kohdistuu. Tämän uskon olevan suurin syy servojen hajoamiseen.


En ymmärrä tuota, miksi tukivarren pituus siihen voi vaikuttaa.
Tukivarren oma kestävyyshän siinä heikkenee.

Taitaa syy olla ennemmin pyörän halkaisijan suureneminen, ja sieltä tuleva pidempi "vipuvarsi-ilmiö".

Tähän varmasti vaikuttaa myös truggyrenkaan huomattavasti suurempi negatiivinen offset...

OT PS: Ropsanilla ei ihan tuo tekstin lainaaminen ole mennyt putkeen...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
Buggy vs truggy
« Vastaus #14 : 04.09.07 - klo: 16.26 »
Nyt ei Taida Tuisku ihan tietää mistä puhuu. Monet truggya ajavat ajavat myös buggya ja kyllä toimintaan osallistutaan sikäli kuin mahdollista, huolletaan rataa, autetaan muita (nuorempia) kuskeja autoon katsomatta jne. ihan siinä missä muutkin (vaikka enhän mä tiedä miten se turussa hoituu, ilmeisesti eivät osallistu). Plus että maksetaan kahden luokan osallistumismaksut. Ei tässä mitään ensinnäkään vängätä. Viestejä voi toki tulkita sellaiseksi.
Koska autoja on myyty ja myydään edelleen, olisi mukavaa että niillä pääsee myös kisaamaan. Luokka on hauska ja samalla vaativa. Siksi yhteiselo olisi mukava löytyä jotenkin (en tiedä miten).
Se mitä viittasin luokan kasvuu aiemmin, tarkoitin ulkomailla (esim. USA) en kotimaassa. Silti näyttää että esim. Lavangossa truggyja on paljon, joista vain osa kisoissa mukana valitettavasti.
No taitaa minulle riittää aiheesta.
Jos kisoja tulee, niin hyvä juttu.
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo: 16.31 kirjoittanut Mika R »

Poissa Tuisku

  • Tulokas
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #15 : 04.09.07 - klo: 16.45 »
Kyllä Tuisku tietää mistä puhuu.

Pointit tiivistetysti:

1) Ne, jotka uutta luokkaa haluavat ajaa, voisivat ne myöskin järjestää.

2) Ajajia alkaa olla "liikaa" samalle päivälle kisasta riippuen, ajoaika radoilla on kuitenkin rajoitettua. Molemmat luokat kärsivät; kilpailu jää molemmille luokille torsoksi.

Poissa *Ari*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • www.hobbyfactory.fi
Buggy vs truggy
« Vastaus #16 : 04.09.07 - klo: 17.16 »

 
Ekassa vantaan sm kisassa oli 70 osallistujaa ja hyvin ehittiin ajaa kisa läpi
hobbyfactory.fi kyosho, AKA

Mika R

  • Vieras
Buggy vs truggy
« Vastaus #17 : 04.09.07 - klo: 17.30 »
Täytyy katsoa jos saadaan erilliset kisat ensi vuodelle. Tälle vuodelle oli tämä formaatti etukäteen tavallaan sokettu, ainakin Hobao Cupin osalta.

Toi jälkimmäinen on vähän suhteellista jos 70+ kuljettajasta viimeiset 20 ajaa 3x alkuerän ja yhden nousun. Aika lyhyeksi se kisapäivä jää näiden osalta. A-finaalissa on kuitenkin samat jampat. No jostain pitää tietysti aloittaa. Ehkä se treenaaminen kandee kuitenkin tehdä ennen kisoja ja yrittää olla sen kovan 50 joukossa jotka mahtuu kisaan. Onko sitten Lehtojärven ja muiden etu sekään että on 1-3 kovaa erää ja loput erät 4-10 jotain sekavaa päristelyä. Tämä nyt hieman karrikoiden eikö vain.

Jos kisaajia todella on liikaa niin pitäiskö ajaa enemmän paikallisia kerhokisoja ja vähemmän näitä isompia. Ehkä sitten jollain "invitation" -periaatteella noita isompia kisoja jos kaikki ei mahdu mukaan tai kerhokisojen menestyksen perusteella (joku ranking niissä). Tämä ei voi tietenkään koskea SM kisoja koska kaikkien on päästävä mukaan. Mutta eipä tuo truggyluokka kosketakaan SM kisoja.

No kunhan heitin. Ehkä se on parasta että todella on omat kisat, jos osallistujia on liikaa. Aika äärirajoilla on taidettu olla viime aikoina esim. Hobao Cupissa.

edit: Tästä ei kyl varmaan joku tykkää mut yks vaihtoehto on et saa osallistua vaan jompaan kumpaan luokkaan tai sit aikataulu on sellanen että pitää olla taikuri jos meinaa ajaa molemmat läpi (tai hyvät tukijoukot takana). Tällöin ajajamäärät pysyy kohtuullisina. Jos useammasta osakilpailusta valitaan parhaat x tulosta niin voi taktikoida homman niin että pärjäis molemmissa halutessaan.
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo: 17.47 kirjoittanut Mika R »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Buggy vs truggy
« Vastaus #18 : 04.09.07 - klo: 17.51 »
Ekassa vantaan sm kisassa oli 70 osallistujaa ja hyvin ehittiin ajaa kisa läpi

Niin oli Turussakin, näin isoissa kisoissa vain "sorsitaan" juuri niitä aloittelevia kuskeja siten että on pakko aikataulullisista syistä lyhentään alempia finaaleja. Ei ole kovin mieltä ylentävää maksaa 20€ kisapäivästä jossa saa ajaa yhteensä 25min kilpaa.

Toki on hienoa että aloittelevia harrastajia jeesataan ja kannustetaan kilpailuhin, kisamaksuja maksetaan mutisematta mutta nämä eivät todellakaan tuo niitä kilpailuvetäjiä lisää eikä pidennä vuorokautta tai kesää.

Itse näkisin että vähennetään kilpailujen määrää ja lisätään laatua = ajoaikaa/luokka.

Molemmille omat kisat ja päivät, vaikka peräkkäiset, Truggy sunnutaille koska tod. näk. vähemmä kilpailijoita ja täten päivä lyhyempi.

Kaiken kaikkiaan aika on kypsä paremmille kerhosarjoille josta on ollut jo puhetta taustalla...
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo: 17.56 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa sykero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Buggy vs truggy
« Vastaus #19 : 04.09.07 - klo: 22.19 »
Oma mielipiteeni (osuu jonnekki sinne välimaastoihin sen kummemin ajattelematta):


Kaksi eri luokkaa, kaksi eri kisaa. Joko peräkkäin ja isompi luokka ensiksi: nokkimisjärjestys.

Ei pitäisi ajaa koskaan sekasikiösti yhtäaikaa. Tai muuten voidaan valittaa treeni määristä, että pelkkä buggyiljä häviää mahd uuden radan hiomissessa ja rahalla saa, hevosel pääsee.

-Itselläni ei olisi varaa pitää edes kahta autoa.

En toistaiseksi pelkkänä buggylijänä toivoisi, että muutenkin pitkä päivä venyy entistä pitemmäksi SEN takia, että toista luokkaa ajetaan no-statuksen ja muutenkin uuden luokan kasvun toivossa samassa vaikka sitä ajasivatkin samat jäbät kun buggyä.

Eihän se buggy luokkakaan hetkessä noussu takas pintaan ja tosi turhalta ne alle 10kuskin kisat tuntuivat vuosina 1996-2001 buggyssäkin.

Jos trugyillä on menny tohon 20kuskin saavuttamiseen pari vuotta ni voi lehmä.

Ja muistattekos kuinka lyhyt lento oli buggyillä hyvinkään sähkörossiradalla kun järjestettiin kerran kaks kisat?

(en ole vakavamielinen tän kanssa ja toivotan mulle uudet truggyt tervetulleeks, kivan näköstä menoa ja tuo uutta eloa mutta itse en kaipaa)

 :wink:

ja otsikko ihan pårseestä vaihtaakaa se buggy and truggy
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo: 22.36 kirjoittanut sykero »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Buggy vs truggy
« Vastaus #20 : 05.09.07 - klo: 07.55 »
ja otsikko ihan pårseestä vaihtaakaa se buggy and truggy

Kappas, sain vaihdettua...   (Sikäli hyvä veto modeilta ottaa irti tämä tuolta Tre kisalöpinästä)

Niin mistään VS tilanteesta ei ole kyse...   ...vaan ajankohdasta  :smiley:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #21 : 05.09.07 - klo: 11.52 »
Oliskohan noihin tukki lähtöihin mahdollista saada lisää porukkaa ja näin ollen kisa omalle päivälle,ja mahd.omalla porukalla järjetetyt. Jos mukaan tuohon muutenkin säännöttömään luokkaan saisi osallistua millä vaan rc laitteella esim. ei koko rajoitusta eikä moottori rajoitusta olevat autot, saattaisihan sinne mukaan tulla sähkömoottoreilla ja bensalla varustetut autot.
Multi surfase on hanurista

Poissa jp3006

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #22 : 05.09.07 - klo: 12.01 »
MOI

Nyt on pakko osallistua keskusteluun...

Olen järjestänyt muutamia kilpailuja tänä vuonna ja olen sitä mieltä että nämä kaksi erilajia ei sovi samaan päivään.

Syyt:

1. Suurin osa truggy kilpailijoista ajaa kumpaakin luokkaa jolloin erälistojen tekeminen muuttuu lähes taiteeksi että saadaan riittävästi nosto- ja mekkaus aikaa kaikille kilpailijoille => kun ei saa erälistoja kuntoon jonkun kilpailu päivä muuttuu hauskan pidosta pakko pullaksi  :undecided:

2. Kumpaankin luokkaan osallistuvat kuljettajat sekoavat helposti nosto- ja ajovuoroistaan

3. Päivän pituus venyy väkisin 2-3 tuntia pidemmäksi. Se että Bugyä ajaa 70 autoa yhdessä illassa ei tarkoita että 50 Buggyä ja 20 Truggyä ajaa samassa ajassa kilpailun läpi... 1 x 45 min A-finaali 1 x 20 min B-finaali lisää päivään 2,5 tuntia ! => ne Buggy kuskit jotka ei aja Truggy luokkaa joutuu odottamaan tyhjän panttina (Narinaa olen kuunnellut monet kerrat  :sad:)

4. Tua kierroslaskenta ei tue kahta kilpailua saman aikaisesti, joten kierroslaskenta joutuu koville kun kokoajan sammutetaan ja käynnistetään laskentaohjelmaa... => Sekaannuksen ja virheiden vaara kasvaa   :embarrassed:

Terveisin

Jani


Mika R

  • Vieras
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #23 : 05.09.07 - klo: 13.00 »
Janilla hyviä pointeja, tuo kohta 4. on kyllä todella painava syy

Harmi että keskustelu koetaan pakkona..

Minusta keskustelu on hyvä ja erityisesti silloin kuin on hyviä syitä kuten yllä eikä vain se että "musta ei oo kivaa odottaa vuoroa ku te ajatte noilla truggyilla".

Tältä pohjalta on varmnaa hyvä lähteä miettimään uusia tapoja pitää kisoja (en vielä sano että ne olis erillisiä mutta vahvasti siltä näyttää).
« Viimeksi muokattu: 05.09.07 - klo: 13.25 kirjoittanut Mika R »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #24 : 05.09.07 - klo: 14.13 »
Tuo kohta 4. on kyllä hyvä syy mutta on teknisesti ratkaistavissa rahalla. Esim: Kaksi läppäriä tai uusi ohjelmisto.

Fakta on kuitenkin se että vuorokaudessa on 24h ja siitäkin vain osa on valoisaa aikaa vaihtelevasti. Mielestäni sekin on hyvä syy että ne jotka eivät halua ajaa samana päivänä toista luokkaa on huomattavasti eriarvoisessa asemassa juuri tuon odottelun takia. Pelkästään truggyä ajavalle se odotus on todella pitkä ja uskon että se on yksi syy miksi luokan kasvu on rajoitettua.

Pelkästään nämä minusta puoltavat sitä että nämä kaksi luokkaa ei kisan laajuudesta riippuen mahdu samalle päivälle.

Onko oikein että ainut SM tason polttismaastoluokka mahdollisesti kärsii siitä että ajetaan jotain toista luokkaa samassa kilpailussa? Toki onhan meillä SM kisat...

Oma vahva näkemykseni on että molemmat luokat saavat parhaan edustuksen siten että nämä ovat erillisinä päivinä.

Jos oikein viritellään niin modet voisi pystyttää vaikka äänestyksen tuonne kilpailijat osioon. Tosin tällä tuskin vaikutus on kovin suuri koska kisajärjestäjä viimekädessä päättää mitä/missä/milloi ja millä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #25 : 05.09.07 - klo: 14.18 »
Jees. Kuitenkin jos buggya haluu ajaa tosissaan niin eikö ne SM-kisat ole kuitenkin se ainoa oikea paikka. Kerhokisoissa voi sit olla vähän eri meininki. Äänestys voi olla hyvä niin saadaan vähän näköalaa...
Sivuten http://www.neobuggy.net/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=868&forum=1&post_id=8023#forumpost8023

Poissa jp3006

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #26 : 05.09.07 - klo: 15.08 »
Niin se truggyn siirto omalle päivälle on hyvä asia !

Positiivista:

1. Saa keskittyä täysillä ajettavaan kilpailuun.... (koskee kumpaakin luokkaa) => kilpailusta tulee haastavampi, koska kaikilla on aikaa säätää ja laittaa autoa rauhassa

2. eteenkin Truggy päivästä tulee mukavan "leppoisa" aikataulun suhteen (ajetaan sunnuntaina AINA !)

3. Uudet Truggy kisaajat saavat helpommin apua kun ei kovat kisakuskit mekkaa kahta autoa yhtä aikaa... 2 ajoa ja 2 nostoa sekä 2 mekkausta hmmm... ei oo paljon vapaa-aikaa rupatella  :roll:

4. Kilpailun järjestäjälle ei tule liian kova kiire hoitaa velvollisuuksia => jaksaa järjestää useammin ja parempia kilpailu tapahtumia


Negatiivista:

1. Jos ja kun laji on nouseva niin kilpailijoiden määrän jäädessä alle 20 on ajokaavio/-tapa vaikea yhtälö => radalla yleensä tarvitan vähintään 8 nostajaa (radan pituus jne.) 8 kuljettajaa ja 8 mekaanikkoa => minimissään 24 hlö ... kuka nostaa mekkaa ja ajaa hmmm....

2. Olen lukenut ja kuunnellut monia juttuja 2 päiväisistä kilpailuista... Kuinka moni on valmis ajamaan koko viikonlopun kilpaa jossain vieraalla paikkakunnalla. Kun ottaa huomioon että suurin osa Truggy kuskeista on myös Buggy kuskeja...  :undecided:

3. Saada kilpailun järjestäjiä, jotka uhraa koko edeltävän viikon järjestelyille ja radan kunnostamiseen sekä viettävät koko viikonlopun kilpailujen vetäjänä, on vähissä...

4. Se maanantai aamu kun huomaa että taas ollaan töissä ihan poikki puhki väsyneenä  :grin:


Terveisin

Jani

Mika R

  • Vieras
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #27 : 05.09.07 - klo: 15.19 »
Ihan samoja asioita minullan päässä. Itse lähtisin siitä että kisat on sitten aivan eri aikaan, ei seuraavana päivänä tmv. Tai sitten jättää toisen väliin. Se ei kyllä lohduta järkääreitä taasen yhtään. Pari isompaa truggy kisaa kesässä ja loput kerhokisoja / omaa harjoittelua. En usko että kisoja tarvii olla yhtä monta kuin buggykisoja. Koska useimmat kuitenkin jaa (ainakin toistaiseksi) molempia. Voin tietty olla aiva väärässäkin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Buggy vs truggy
« Vastaus #28 : 05.09.07 - klo: 15.30 »
... tai sit kielletään buggyt yli 35-vuotiailta, joten siirtyminen truggy luokkaan tulis luonnostaan ja ei olis kisaajista pulaa :wink:

Päinvastoin, eli pitää olla 25v jotta pääsee ajamaan buggya :lol:kaikki sen alle ajaa truggy luokkaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Buggy ja Truggy yhteensoppii... vai sopiiko?
« Vastaus #29 : 05.09.07 - klo: 15.44 »
Sen verran vielä että *mikäli* buggy & truggy kisat erotetaan omiksi kisoikseen, truggy kisoja tullaan väistämättä näkemään vähemmän, kovasti uskon näin..
Ainakin omassa tapauksessani jos kisoja olisi esim. vain pari kertaa kesässä, auto seisoisi todennäköisesti olohuoneen lattialla suurimman osan kesästä. Vaikka kisoissa mistään suuresta menestyksestä on turha haaveilla näillä ajotaidoilla, on se ainakin minulle se päämotivaattori miksi menen radalle harjoittelemaan ja virittelen autoja illat pitkät..

Njooh, pitäisi kai itse päästä mukaan järkkäilemään kisoja joku kerta, niin voisi ehkä jonain päivänä muokata noita tarjolla olevien kisojen lukumäärää parempaan suuntaan..