875
« : 31.10.13 - klo: 10.29 »
No niin, jos sallitaan.. Muutama perusasia fuilista ja varsinkin Nitro fuilista joka on tarkoitettu autokäyttöön.
Jotkut valmistajat kertovat avoimesti websivuillaan mitä ainesosia heidän fuilinsa sisältää.
Metanoli: on se palava ainesosa fuilissa. Tulpan hehkulanka joka on Platinaa tai platinapäällysteinen toimii katalyyttisenä reaktiona palamistapahtumassa. Kun tulppaa on patterilla hehkutettu ja mylly satu käyntiin, niin palaminen jatkuu sillä tulppa jatkaa hehkumistaan. Nitro on aine joka pitää sisällään happea ja palamistapahtumassa luovuttaa sitä metanolin palaessa. Nitro on tavallaan "nestemäinen turboahdin"
Mitä enemmän sitä on, sen enemmän tehoa. Nitro on myös kova tulpille. Liikaa nitroa, seurauksena liikaa puristusta, tämä liika puristus rikkoo tulppia. eli puristus suhde on verrannollinen nitron määrään ja siihen kuinka kylmää tulppaa voi käyttää. Metanoli on puuspriitä, joka on halpaa ja sitä saa jokseenkin kaikkialta. Nitro on nykyään valmistettu sekä ranskassa että kiinassa. Syy miksi eurooppalainen fuili on suhteellisen edullista on että euroopalainen nitro on meille halvempaa kuin jenkki eli kiinan nitro. On mielestäni aika tyhmää rahdata fuilia USA:sta... Sitten öljyt: koska kaksitahtimottorin jäähdytys, varsinkin autokäytössä perustuu suurimmaksi osaksi polttoaineen höyrystymiseen , rikkaalla ajaminen pitää lämmöt kurissa.
Lennokeissa ilmavirta jäähdyttää tehokkaasti ja niitä ajetaan jokseenkin koko ajan luukku levällään. Siksi niissä suositan synteettistä öljyä. Tämä synteettinen öljy palaa automoottorin kokeammassa lämpötilassa, joten on vaarana kiinnileikautuminen. Tästä syystä automoottoreissa TÄYTYY olla myös risiiniöljyä fuilissa, sillä risinioöljy ei pala, tuo "savu" on fuilin kuumia öljypisaroita joita pillin päästä täytyy tulla
Eli hyvä autofuili on hyvälaatuista metanolia ( ei mitään teknistä kierrätysmettistä jota on käytetty liuottimena teollisuudessa). Sitten erilainen määrä PUHDADSTA nitroa 16-25% on tuo yleinen määrä. Tässäkin kannattaa olla tarkkana, jotkut valmistajat käyttävät Nitro ETAANIA joka on halpa nitron korvike, mutta tuottaa vain osan oikean nitron tehosta ( mm. tunnettu englantilainen valmistaja "M T"käyttää nitro etaania) Öljy on pääosassa rissaa ( aito Castrol M on paras, apteekin lääketeteellinen rissa pikeennyttää pahasti) Sitä crossifuilissa 5%, ratafuilissa (kovempi rasitus) pitoisuus on 8% lopuksi 2% synteettistä öljyä ( esim Aero Save/Klotz). Hyvin harva enää sekoittaa omat fuilinsa, mutta kannattaa tarkistaa fuilivalmistajan sivuilta mitä nioitten seokset sisältää..
Eli ÄLÄ KÄYTÄ LENNOKKIFUILIA, ainakaan täys synteettisellä öljypaketilla tehtyä
Vielä yksi asia: Kun fuilisi on seissyt kauan, ennen käyttöön ottoa aukaise korkki ja päästä tuoretta ilmaa sisään. Korkki kiinni ja senjälkeen ravista pönikkää reippasti, niin että ilmakuplat täyttävät kannun. Tämä "aktivoi" nitron ja se luovuttaa tuota lisähappea paremmin...