Myöhäisen kesäloman ajantäytteeksi piti hommata jotain ja alkuun mielessä pyöri 1/8 truggyn konvertointi sähköllä toimivaksi.
Sattumalta tulin jenkkifoorumeita selatessani nähneeksi jonkun muuttaneen polttiskrossarin harjattomalle tekniikalle ja päälle istuttaneen Slashin korin. Auto näytti todella hyvältä ja semmonenhan sitä piti tietysti saada myös itselle.
Myyntiosiolta löytyikin pitkän etsiskelyn jälkeen vanha ilmoitus XRay XB8:sta, jonka myyjä suostui myymään rullaavana sopivaan hintaan, joten hyväkuntoinen auto vaihtoi omistajaa sujuvasti.
Auto oli alustavasti purettu pienempään pakettiin mahtumisen takia, josta se olikin helppo pistää ns. atomeiksi ja putsata jokainen nippeli läpikotaisin, tarkastaa kuluvat osat ja tarvittaessa uusia. Uusittua tulikin loppujen lopuksi vain kaikki laakerit ja iskareiden suojakumit.
Kaikki muut "liikkuvat osat" olivat vielä mainiossa kunnossa. Putsatuista osista olikin sitten mukava rakentaa "uusi" auto.
Purkuvaiheessa tein ehkä elämäni parhaimman 35€ sijoituksen ja hommasin viimein "kunnolliset" kuusiokoloavaimet muutaman ruuvin rihveliavaimilla nylpättyäni. Loppui kyllä tuskailu kertaheitolla!
RC-Monsterilta tilasin XRayn sähkömoottoripukin, Castlen BEC:in, Tekno RC:n akkutelineen, muutamia pinioneita ja muuta pientä.
Sopivaa kyytiä tarjoamaan valitsin Feigaon 540 XL 08 moottorin, joka tuli
www.offshoreelectrics.com kautta.
Lipoiksi jouduin valitsemaan lähinnä sopivan fyysisen koon ja painon takia Zippy-H 4S1P 4000mAh versioina.
Noparin virkaa toimittaa jo käytössä aikaisemminkin ollut Mamba Max ulkoisella BEC:illä hoystettynä.
Uudet Slashin korit tahtovat olla kiven alla, mutta onneksi sellainen löytyi jenkkien eBaystä kohtuuhinnalla.
Slashin etupuskuri ynnä sekalainen lajitelma eri autojen koritolppia tuli LiquidRC:stä, joista piti sovitella koriin käypäset alkuperäisia reikiä hyväksikäyttäen.
Takapuskuri ja skidplate löytyivät omista jäämistöistä ja ovat alunperin olleet kiinni E-Maxxissa.
Vanteiden valinta meinasi aiheuttaa hieman tuskaa, sillä mielessä kiiltelivät kromivalssit scale-suhteessa. Scale ajatus osoittautui kuitenkin heti mahdottomaksi pyöränripustuksien määrätessä vanteen koon. Kromivanteita kun ei krossareihin ole tarjolla ihan joka valmistajalta, mutta silmää miellyttävät (=periaatteessa ainoat mahdolliset) löytyivät kuitenkin lopulta Ofnan varaosaluettelosta Blazer SST:n kohdalta ja ne sain tilattua TowerHobbies:ilta.
Loppu olikin sitten pientä hienosäätöä ja kopan koristelua sekä pyöränaukkojen kevyttä trimmausta.
Painoa autolle kertyi ajokunnossa 3895g.
Lopputuloksesta kuoriutuikin kohtuullisen nätti syntymäpäivälahja itselleni, noin kolmen viikon päästä kun napsahtaa mittariin lukemia kilpailunumeron verran...
Vaihtoehtoisella rengassarjalla:
Parempia kuvia autosta löytyy
täältä.
Kiitokset projektiin tahtomattaan osallistuneille tahoille, eli:
(ei sen kummemmassa järjestyksessä)
-
A Main Hobbies-
RC-Monster-
RC-Sabe-
HobbyCity-
RC-Garage-
LiquidRC-
Tower Hobbies-
discounthobby-
Off Shore Electrics-
Vertical HobbyKommentteja ja kysymyksiä saa kirjoittaa.