Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Max

Sivuja: 1 [2] 3 4
31
Kiitos kaikille kilpailuihin osallistuneille!

Ensimmäinen kisa saatiin muutamien vaikeuksien kautta hyvin kuitenkin maaliin. Toivoisin, että kilpailuun osallistuneet kuljettajat ja myös mekaanikot antaisivat palautetta kisan onnistumisesta lyhyen palautekyselyn kautta. Näin pystymme kehittämään sarjaa ja pitämään harrastaminen ja kisaaminen mukavana kaikille mukana olijoille, sekä myös kasvattamaan lajin suosiota.

Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/zsZyW9ChNUuPj8DeA

32
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 16.05.23 - klo: 14.14 »
INFOA SM-SARJAN RENKAISTA

RENGASSÄÄNNÖT

Rengasmäärän rajauksista ja muista sääntömuutoksista lisämääräyksin on ollut kevään aikana puhetta muutamien kilpailijoiden ja järjestäjien kanssa. Tänä kesänä rengasmäärää ei tulla kuitenkaan rajaamaan ja mennään suoraan sarjasääntöjen mukaan.

Renkaita ei kuitenkaan tulla vaatimaan tuotavaksi katsastukseen avaamattomassa alkuperäisessä pakkauksessa, koska rengaspakkauksessa ei ole sinettiä, joten vaatimus jää vain nimelliseksi. Renkaiden sisäpinnassa olevasta tarrasta tunnistaa renkaan mallin ja tuotantoerän (Kaikki Suomeen maahantuodut renkaat ovat samasta erästä), josta tunnistetaan renkaan olevan sääntöjen määräämää mallia.

PALAUTETTA

Tälle kaudelle siis SM-sarjan renkaat ovat vaihtuneet ja sen myötä haluaisin myös kuljettajilta uusista renkaista palautetta. Toivoisin mahdollisimman monen täyttävän alla olevan palautekyselyn, jotta ei jäisi itselleni epäselväksi yleinen mielipide renkaista.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että renkaat vastasivat lähes täysin viimekesän testejä. Kestävyys oli samalla tasolla aikaisempien HB Racing Gridlock ykstyyppirenkaiden kanssa, ajettavuus oli hyvä ja laadullisesti renkaat olivat moitteettomat. Aikaisemmin keväällä kuulin muutamilta kuljettajilta palautetta, että renkaan suorituskyky laskisi paljon ensimmäisen vedon jälkeen, mutta itse en tällaista vauhdin pudotusta havainnut missään vaiheessa. Pääosin siis omat kokemukset renkaasta ovat tässä vaiheessa erittäin positiiviset.

Linkki palautekyselyyn:
https://forms.gle/zhVTDaUSbi6jdgFh7

33
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 13.05.23 - klo: 22.37 »
INFOA TURUN SM-KISASTA

Kisa järjestetään normaalisti kalenteriin ilmoitettuna päivänä 27.5. Ilmottautuminen pyritään saamaan auki heti alkuviikosta ja ilmottautumisaikaa tullaan lisäämään viikolla eteenpäin. Olen ollut asiasta yhteydessä Turun Urheiluautoilijoiden pienoisautoilun jaoston kanssa ja minulle on vakuutettu, että tarvittavat resurssit kisan järjestämisesä ovat kunnossa ja kisa tullaan järjestämään normaalisti.

Pahoittelen tätä tilannetta ja tulen jatkossa painostamaan kilpailunjärjestäjiä toimimaan ajallaan.

KITI on nyt auki: https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Competition/EventEdit.aspx?id=15739&

34
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 10.05.23 - klo: 13.12 »
Moro, kyselen tyhmiä.. Ensimmäinen kausi m8e luokassa olisi tarkoitus ajaa, milloin tulee ensimmäisen kisan ilmo auki, jos se menee 2 viikkoa ennen kisaa jo kiinni?

Ihan aiheellinen kysymys. Tuo kilpailuilmottautuminenhan pitäisi aueta jo kuukausi ennen kilpilua. Järjestäjällä on ollut ongelmia saada KITI auki ja tätä parhaillaan yritetään saada nyt kuntoon. Toisin sanoen kilpailuilmottautuminen tulee aukeamaan niin pian kun mahdollista. Omalta osaltani pahoittelen, että on mennyt näin myöhäiseksi.

35
Kilpailijoiden kanava / Finnish Open 2023 - M8 & M8e
« : 09.05.23 - klo: 18.22 »
Finnish Open palaa taas!

Edellisen kerran Finnish Open -kisoja ajettiin Suomessa kesällä 2020, kun virallista SM-sarjaa ei pystytty järjestämään. Sitä edellisen kerran Finnish Open -sarjaa on ajettu kesällä 2017. Nyt onkin siis jo korkea aika, että saadaan SM-sarjan rinnalle jällen Finnish Open kiertämään. Sarjan tarkoitus on samanlainen kuin ennenkin, houkutella uusia harrastajia mukaan kisoihin pienellä kynnyksellä ja antaa aktiivisille kisaajille mahdollisuus kisata myös muualla kuin SM-sarjassa. Tänä kesänä varmasti haetaan vielä paljon millaiseen muotoon sarja tulee asettumaan, mutta tavoite on jokatapauksessa, että kisoissa on kaikilla hauskaa.


Säännöt ja ohjeistukset vuodelle 2023

Niin kuin aikaisemmin mainittu, kilpailujen henki tulee olemaan rento ja hyvän hengen mukainen. Kisoissa ei erikseen tule olemaan katsastusta, mutta yleisenä ohjeistuksena voi pitää SM-sarjojen virallisia sääntöjä. Tässä alla muutamia ohjeistuksia ja mainitsemisen arvoisia asioista joilla Finnish Open säännöt tulevat eroamaan SM-sarjan säännöistä.

Vapaa rengas

Vaikka kisoissa tulee olemaan vapaa rengastus, tavoite on silti että kisoissa ei synny mitään suurta rengaspeliä. Tämä vapaus on luotu siinä hengessä, että ne kuljettajat jotka eivät halua ostaa kisoja varten uusia renkaita voivat ajaa niillä mitä heiltä jo löytyy. SM-sarjassa ajetaan jo ykstyyppirenkaalla, joita monilla aktiivisilla kisaajilla tulee varmasti olemaan SM-kisoista tai treeneistä jäljellä. Näitä on hyvä ajaa pois myös Finnish Open kisoissa.

EFRA/ROAR merkinnät

EFRA/ROAR merkinnät eivät ole pakollisia putkilla, akuilla tai moottoreilla. Tässä kuitenkin kuljettajan on hyvä muistaa, että hänellä on vastuu etenkin akkujen turvallisuudesta.

Kisaformaatti

Kisoissa tulee olemaan vaihteluita keskenään ja tulemme sarjan aikana kokeilemaan erilaisia formaatteja ja etsimään sellaisia, jotka palvelisivat kuljettajia sekä järjestäjiä mahdollisimman hyvin. Nokian ja Kuopion Finnish Openin yhteydessä tullaan ajamaan myös SC summer cup osakilpailu, joka tulee vaikuttamaan formaattiin omalla tavallaan. Tarkoitus on joka tapauksessa saada formaattiin mahdollisimman paljon kisalähtöjä.

M-8 SM-sarjan säännöt
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8_2023.pdf

M-8e SM-sarjan säännöt
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8e_2023.pdf


Kilpailut

Kilpailukalenteriin on nyt saatu lukittua kaksi kilpailua ja tavoitteena on saada järjestettyä 4 kilpailua kesän aikana ainakin näinä seuraavina päivinä.

Kilpailukalenteri:
  • 10.6. Nokia (Pirkanmaan RC-autoilijat)
  • 19.8 Kuopio (Kuopion Urheiluautoilijat)
  • 26.8. Turku (Turun Uheiluautoilijat)


Vapaa keskustelu

Toivon, että saadaan kuljettajilta mahdollisimman paljon palautetta, jotta sarjaa voidaan ohjata oikeaan suuntaan. Tähän alle toivon ihmisiltä omia toiveita sarjaan liittyen.

36
Kilpailijoiden kanava / M8 & M8e SM 2023 - INFO
« : 27.03.23 - klo: 00.52 »
Luokkayhteyshenkilön muutos

Vuodelle 2023 M8 ja M8e SM-sarjojen luokkayhteyshenkilö on vaihtunut, johtuen Jukka Häkämiehen lopettamisesta luokkien luokkayhteyshenkilönä. Allekirjottanut tulee jatkossa toimimaan M8 ja M8e luokkien luokkayhteyshenkilönä. Henkilökohtaisena tavoitteenani on parantaa sarjaa entisestään ja etenkin ottaa kuljettajien ja järjestäjien ideoita huomioon tätä tehdessä.

Max Mört


Sääntömuutokset vuodelle 2023

M8 ja M8e SM-sarjaan on tullut vuodelle 2023 muutamia uudistuksia, mutta päällimmäisin osin sarja pysyy ennallaan.

Ykstyyppirenkaan mallin vaihto

Uusi ykstyyppirengas valittiin vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan, mutta mikäli valittu rengas ei täytä odotuksia voidaan rengas vaihtaa ensimmäisen vuoden jälkeen. Renkaiden testausprosessia tullaan jatkossa tekemään huomattavasti läpinäkyvämmäksi ja hyväksi todetut kontrolloidut testausmenetelmät tullaan säilyttämään.

Valittu ykstyyppirengas:
  • Merkki: TZO 200 Tires
  • Malli: 402 Soft
  • Tuotekoodi: TZO402CT-FIN
  • Maahantuoja: Hobbyfactory Oy

Polttoaineen sallitun nitrometaanipitoisuuden lasku

Kuten jo edellisen vuoden sarjasäännöissä oli maininta, kaikissa polttomoottoriluokissa on siirrytty EFRA:n sääntöjen mukaiseen järjestelyyn, jossa sallittu polttoaine on EU:n uudistetun lähtöaineasetuksen mukaista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kisoissa ei saa enää ajaa luvanvaraisilla polttoaineilla. Tämä helpottaa kaikkien kilpailijoiden tilannetta, koska ei vaadita enää lupa-asiakirjoja polttoaineen ostoon.

Muutokset:
  • Suurin sallittu nitrometaanipitoisuus on 16 painoprosenttia
  • Käytetyn polttoaineen tulee olla EU:n lähtöaineasetuksen (EU) 2019/1148 mukaista

M8 luokan finaalikaavion muutos yksihaaraiseksi

Johtuen alhaisista kuljettajamääristä ja suurista tasoeroista M8 luokan finaalikaaviota on uudistettu. Tässä kaaviossa siis kaksihaarainen nousujärjestelmä poistuu ja nyt alkueristä menee 8 kuljettajaa suoraan pääfinaaliin. Jokaisesta nousufinaalista nousee 4 kuljettajaa normaaliin tapaan. Tämän muutoksen tavoitteena on lyhentää päivän pituutta, mutta samalla pitää nousumahdollisuudet kaikille ennallaan. Tämä muutos myös tasaa tasoeroja finaalien sisällä, koska kuljettajia ei jaeta parittomien ja parillisien finaaleihin.

Kaavio:

Finaali 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

1/2 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

1/4 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24

1/8 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36

Kiinteiden kuljettajanumeroiden käyttöönotto

M8 ja M8e luokat ovat suomessa ainoita luokkia, jossa ei käytetä kiinteitä kuljettajanumeroita. Kilpailun järjestäjien ja muiden luokkien luokkayheyshenkilöiden suunnalta oli halua ja suositus ottaa vihdoin kiinteät kuljettajanumerot käyttöön myös M8 ja M8e luokissa. Mikäli kuljettajalla ei ole numeroa annettu lopussa olevassa listassa, se määrätään ensimmäisen kisan yhteydessä. Ilmottautumisessa tulee käyttää omaa numeroa, mutta mikäli sitä ei vielä ole määrätty ei sitä KITI-ilmottautumisen yhteydessä tarvitse kirjata.

Kiinteän aikataulun käyttöönotto

Tämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan johdonmukainen ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua.


Kilpailut

Kilpailukalenteriin on tullut muutamia muutoksia sitten alkuperäisen joulukuussa julkaistun kalenterin. Tämä kalenteri on siis virallinen kalenteri kesän SM-osakilpailuille.

Kilpailukalenteri:
  • 27.5. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
  • 17.6. Salo (Salon Urheiluautoilijat)
  • 8.7. Helsinki (Fullspeed RC)
  • 29.7. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)


Sarjasäännöt

M-8
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8_2023.pdf

M-8e
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m-8e_2023.pdf


Kuljettajanumerot M8 SM

1.   Joseph Quagraine
2.   Max Mört
3.   Tomi Salonen
4.   Joona Haatanen
5.   Pekko Iivonen
6.   Kasper Haahti
7.   Ari Heinonen
8.   Joona Lempiäinen
9.   Markku Honkanen
10.   Ilari Langenoja
11.   Niko Saarinen
12.   Heikki Valtonen
13.   Riku Laukkanen
14.   Kimmo Sukanen
15.   Juuso Teuronen
16.   Jere Viander
17.   Juha Sallmen
18.   Mikko Maula
19.   Tommi Hartlin
20.   Niilo Laurila
21.   Tom Thusberg
22.   Arttu Syrjänen
23.   Janne Maula
24.   Jarno Kokkonen
25.   Kari-Heikki Salonen
26.   Pasi Pulliainen
27.   Harri Kallonen
28.   Jere Saarinen
29.   Juho Majakangas
30.   Jamiel Gabrielsson
31.   Kristian Ullakko
32.   Jani Mäkinen
33.   Lauri Ruotsalainen


Kuljettajanumerot M8e SM

1.   Jarno Siltanen
2.   Mikko Luopajärvi
3.   Joonas Kekkonen
4.   Tomi Mairue
5.   Jani Hovi
6.   Ari Heinonen
7.   Leevi Martikainen
8.   Sammy Pajalin
9.   Kai Jämsä
10.   Oskari Mäki
11.   Akseli Syrjänen
12.   Tony Nyman
13.   Mika Kaitamo
14.   Kalle Kyyrö
15.   Lauri Uotila
16.   Kristian Ullakko
17.   Ville Hyppönen
18.   Mikko Mäkelä
19.   Ilmari Ullakko
20.   Emil Haahti
21.   Juho Koskivuo
22.   Martti Honkasalo
23.   Kalle Järvinen
24.   Eero Vuori
25.   Niko Poikkeus
26.   Ari-Pekka Kyykkä
27.   Karri Salmela
28.   Ilari Lamminsivu
29.   Aki Kari
30.   Petri Laukkanen
31.   Jukka Ruuskanen
32.   Tomi Laaksonen
33.   Valtteri Laaksonen
34.   Tomi Pohjamo
35.   Harri Valander
36.   Timo Levänen
37.   Pekko Iivonen
38.   Hannes Kainulainen
39.   Oiva Metsola
40.   Max Mört
41.   Tomi Salonen
42.   Eemeli Suomalainen
43.   Vesa Joutsa
44.   Toni Montonen
45.   Jussi Rinne
46.   Marko Tetri
47.   Aapo Koro
48.   Jarmo Koponen
49.   Jimi Lehmus
50.   Esa Myllymaa
51.   Oliver Kuuse
52.   Tomi Westen

37
Onko mitään hajua et koska nää laskeutuu hobbyfactorylle?

Ja joko kohta alkaa hinta olla hierottu kohfilleen, et tavan kuolevaisetkin saa tietää?

Renkaat ovat tällä hetkellä matkalla. Hobbyfactoryn kanssa hinnoittelusta on saatu alkuarviot ja renkaiden hinta tulee pysymään samalla tasolla kuin aikaisemmissa HB Racing renkaissa. Ottaen huomioon siis kaikkien harrastusvälineiden hinnan nousun pidän tätä hyvänä uutisena, että renkaissa samaa hinnan nousua ei ainakaan alkuarvioiden mukaan tule olemaan.

38
Tänään taas rata auki 12-18 niinkun lauantaisin tapana. Etelä-Karjalan Pienoisautoilijat Facebook ryhmästä lisää ajankohtaista tietoa. Tervetuloa kattelemasn meininkiä tai vaikka ajamaan itse!

Sisärata 2022-2023

-Radan osoite: Hallituskatu 35, 53500 Lappeenranta
-Crossirata tarkoitettu 1:10 ja sitä pienemmille sähköautoille.
-Ratamaksut EKpan jäsen 15€/kk, ei jäsen 10€/kerta
-Rata avoinna jäsenille Lauantaisin 12.00-18.00
-Radan pinta: betoni,hyppyrit vaneria.

39
Rengastesteissä mukana olleena ja eri rengasmerkeistä laajan kokemuksen omaavana kirjoitan tähän alle oman henkilökohtaisen raportin testeissä mukana olleista renkaista ja syistä miksi päädyttiin valintaan mihin päädyttiin. Kiitos micsa.fi raportin ja avoimmuuden tarpeellisuuden esillenostamisesta. Allekirjoittanut siis tulee olemaan M8 ja M8e luokan luokkayhteyshenkilö vuodenvaihteen jälkeen, sekä 2023 vuonna takaisin tulevan harjoituskilpailusarjan, eli Finnish Open sarjan vetäjä.

Alustan hieman tekstiä omista kokemuksista ja tietoisuudesta eri rengasmerkeistä, sen jälkeen käyn lyhyesti läpi 2019 vuonna tehdyt testit Lavangon M8 radalta ja tekstin viimeisessä osassa käyn läpi yksityiskohtaisesti testin valmistelun, kulun ja löydökset tältä vuodelta. Mikäli rengaskeskustelu herättää vahvoja tunteita suosittelen lukemaan tekstin kunnolla läpi vaikka muutamaan kertaan ihan ajatuksen kanssa vaikka teksti hieman pitkä onkin.

Olen siis itse ajanut 2011-2013 Procircuitin tehdaskuljettajana, 2014-2017 AKA:n tehdaskuljettajana ja 2018-2019 Jconceptsin tehdaskuljettajana. Vuodelle 2020 päätin, että ajan ns. riippumattomana kuskina rengasmerkin suhteen tästä edespäin, koska ykstyyppirengas Suomessa mahdollisti sen. Näiltä vuosilta siis kokemusta laajasti eri merkeistä (HotRace, Jconcepts, HB Racing, TZO, AKA jne.).

Rengastestit 2019

Vuonna 2019 testit tehtiin myöhään syksyllä Vantaalla Lavangon M8 radalla. Läpötila testeissä oli noin 15 astetta ja rata oli kostea, joka jälkikäteen huomattiin olevan ongelma, koska renkaiden kestävyyttä ei päästy kunnolla testaamaan. Testit ajettiin M8 ja M8e luokan luokkayhteyshenkilön johdolla ja jokainen testeissä ollut kuljettaja ajoi kullakin rengasmallilla 10 minuutin mittaisen session. Renkaita kierrätettiin kuskeilta toisille, joten jokaisella renkaalla ajettiin vähintään 30 minuuttia ajoa yhteensä. Testeissä oli mukana sekä M8 luokan autoja, että M8e luokan autoja. Testeissä oli mukana kolme suomalaista RC-alan yritystä, suluissa heidän testeihin tuomat renkaat:
 
- Future-RC (AKA Double Down / Supersoft Longwear, Soft ja Soft Longwear)
- EuroRC (GRP Atomic ja Plus / Supersoft ja Soft)
- Hobbyfactory (HB Racing Megabyte ja Gridlock / Supersoft ja Mediumsoft)

Testeistä valittiin mukana olleiden kuljettajien äänestyksellä rengas, joka siis silloin oli Gridlock Supersoft. Tähän päädyttiin, koska rengas oli selkeästi neutraalein ajaa kaikista renkaista, ja renkaan kuvio myös erittäin kestävä, joka oli siis vuoden 2019 Turun SM kisassa todettu.

Rengastestit 2022

Tänä vuonna testit järjestettiin Hyvinkään M8 radalla 16.8.2022. Lämpötila oli noin 27 astetta, rata kuiva ja radassa oli selkeä kiillottunut pitoura, joten olosuhteet olivat otolliset renkaiden kestävyyden testaamiseen. Testit ajettiin M8 ja M8e luokan luokkayhteyshenkilön johdolla ja jokainen testeissä ollut kuljettaja ajoi kullakin rengasmallilla 10 minuutin mittaisen session. Renkaita kierrätettiin kuskeilta toisille, joten jokaisella renkaalla ajettiin vähintään 20-30 minuuttia ajoa yhteensä. Testeissä oli mukana sekä M8 luokan autoja, että M8e luokan autoja. Testeissä oli mukana kolme suomalaista RC-alan yritystä, suluissa heidän testeihin tuomat renkaat:
 
- Future-RC (AKA Double Down / Soft Longwear) (Jetko Sting ja Block In / Supersoft)
- EuroRC (GRP Atomic / Soft)
- Hobbyfactory (HB Racing Gridlock / Supersoft) (TZO 402 ja Control Tire / Supersoft ja Soft)

Tässä alla käyn läpi hyvät ja huonot puolet järjestyksessä heikoimmin suoriutuneesta parhaiten suoriutuneeseen renkaaseen:

AKA Double Down / Soft Longwear

Hyvät puolet:
- Ei mitään

Huonot puolet:
- Pidon vaihtelu pölyn ja puhtaan pitouran välillä oli suurta
- 20 minuutin ajon jälkeen kahdesta eri renkaasta liimaukset olivat irronneet niin paljon, että renkaiden liimauksia jouduttiin paikkaamaan
- Rengas oli 30 minuutin ajon jälkeen loppuunkulunut

GRP Atomic / Soft

Hyvät puolet:
- Rengas oli testeissä olleista renkaista halvin

Huonot puolet:
- Renkaasta lähti irti nappuloita jo 5 minuutin ajon jälkeen
- Renkaan ajettavuus muuttui radikaalisti ensimmäisen 3 minuutin jälkeen. Käytännössä mitä siis kävi oli, että renkaan nappulat alkoivat taipumaan alle, kun renkaan lämpötila nousi. Tämä johti siihen, että ensimmäisen 3 minuutin ajan erittäin tökkivä rengas muuttuikin erittäin lipsuvaksi
- Pidon vaihtelu pölyn ja puhtaan pitouran välillä oli suurta
- Rengas oli käytännössä 10 minuutin ajon jälkeen jo loppuun kulunut

Jetko Sting ja Block In / Supersoft

Käsittelen nämä kaksi rengaskuviota samassa, koska suorituskyky näiden renkaiden välillä oli hyvin vastaava.

Hyvät puolet:
- Renkaan kestävyys oli hyvä, eli 30 minuutin ajon jälkeen renkaassa oli vielä kuviota hieman jäljellä
- Rengas oli testeissä olleista halvimmasta päästä

Huonot puolet:
- Renkaan ajettavuus oli yleisesti hieman heikko, mutta kuitenkin parempi kuin edellämainituissa
- Renkaasta lähti nappuloita irti jo 5 minuutin ajon jälkeen ja 20 minuutin ajon jälkeen renkaasta puuttui noin peukalonpään kokoisilta alueilta nappuloita satunnaisista kohdista rengasta

TZO Control Tire / Soft

Hyvät puolet:
- Renkaan ajettavuus oli erittäin hyvä
- Renkaan ajettavuus pysyi samana lähestulkoon koko kuluman ajan

Huonot puolet:
- Renkaan kuluma oli suhteellisen korkea eli noin 30 minuutin ajon jälkeen rengas oli kulunut loppuun

HB Gridlock / Supersoft

Hyvät puolet:
- Renkaan kuvion kestävyys oli testeissä testatuista renkaista paras
- Renkaan ajettavuus oli hyvä

Huonot puolet:
- Renkaan ajettavuus muuttuu radikaalisti sen kuluessa. Rengas on ensimmäisen noin 5 ajetun minuutin ajan hieman tökkivä, josta se pikkuhiljaa muuttuu lipsuvammaksi ja renkaan suorituskyky, sekä ajettavuus laskee, kunnes noin puolessa välissä kulumaa rengas menee erittäin hankalaksi ajaa
- Renkaassa on erittäin korkea ja jyrkkä reunavalli, joka on myös ohut. Tämä johtaa siihen, että vaikka itse renkaan kuvio ei näytä kuluvan, rengas repeää pikkuhiljaa, jolloin vaikkakin liimaukset pysyvät kiinni, joutuu renkaan sivuja paikkailemaan että ajettavuus pysyy hyvänä

TZO 402 / Soft

Hyvät puolet:
- Renkaan ajettavuus oli testeissä olleista renkaista selkeästi paras
- Renkaan ajettavuus pysyi samana lähestulkoon koko kuluman ajan
- Renkaan kuvion kestävyys oli hyvä
- Rengas on erittäin monipuolinen. Toisin sanoen rengas toimii, sekä kylmällä ja kostealla radalla, että kuumalla ja kuivalla radalla hyvin (Tämä perustuu muihin testeihin joita kyseisellä renkaalla olen ajanut ja verrannut HB Gridlock Supersoft renkaaseen)

Huonot puolet:
- Renkaan kuvion kestävyys voisi olla hivenen parempi, mutta kestävyys silti vastaa suunnilleen HB Gridlock rengasta

Loppupäätelmät

Näiden tulosten perusteella rengasvalinta on siis tehty ja rengasvalintaan vaikutti myös se, että HB Gridlock Supersoft oli jo ollut renkaana aiemmat 2 vuotta. Ykstyyppisäännön ideana on, että rengasmerkki myös vaihtuu ajoittain, jotta rengasmerkkien välinen kilpailu säilyy reiluna. Syy miksi valinta ei ollut HB Gridlock Mediumsoft on se, että kylmällä ja kostella radalla renkaan ajettavuus on erittäin heikko, joten rengas olisi ollut kompromissi esimerkiksi Vaasan tai Jyväskylän M8 radoilla.

Ensi kesän aikana valitun renkaan tilanne tullaan tarkastamaan ja mikäli on tarvetta vaihtaa valittu rengas toiseen, tullaan järjestämään uudet rengastestit. Mikäli koet, että testeissä ei testattu sitä rengasta, joka mielestäsi olisi ollut se täydellinen valinta ota yhteyttä kyseisen renkaan maahantuojaan ja rohkaise tätä osallistumaan seuraaviin rengastesteihin. Rengastestit tullaan jatkossa ajamaan aina kahdessa osassa erilaisilla radoilla ja testeissä mukana olevat kuljettajat tullaan valitsemaan hyvissä ajoin ennen testejä ja kuljettajien nimet julkaistaan, joten avoimmuutta voidaan parantaa entisestään.

Mikäli tästä herää vielä kysymyksiä testeistä tai löydät tekstistä jonkun selkeän virheen niin ota yhteyttä vaikka yv:nä minuun täällä RC10 foorumilla tai Facebookissa, jossa minut löytää Max Mört nimellä. Toivottavasti tämä selkeyttää rengasvalintaa ja poistaa ylimääräistä vainoharhaa valitusta renkaasta. Tavoite on kuitenkin aina valita se rengas, joka palvelee harrastajia parhaiten ottaen huomioon myös hinnan lisäksi tuotteen laadun.

40
Renkaan kovuus on Soft, jossa siis valkoinen täppä.

FIN-loppu tuotekoodissa on nimenomaan sen takia, että renkaat ostettaisiin Suomesta, kun niillä Suomessa Suomalaiset ajaa. Lajin kannalta on parasta, että tällaisessa pienessä maassa otetaan huomioon niin harrastajat ja kerhot, kuin kaupatkin.

Maahantuojana toimii Hobbyfactory Oy ja varmasti hinta/laatu suhde kohtaavat niin, että harrastajatkin ovat tyytyväisiä.

Itse olin mukana rengastesteissä ja ajettavuudeltaan rengas oli selkeästi paras ja kestoltaan muiden merkkien kanssa suunnilleen samalla tasolla. Renkaassa on matalampi piikki kuin muissa testeissä mukana olleissa renkaissa, joka ei pääse taipumaan alle samalla tavalla. Tällöin ajettavuus säilyy hyvin samanlaisena lähes koko nappulan kuluman ajan.

41
Hei!

Erät on numeroitu hienosti oikeaan järjestykseen mutta aikatauluun laitettu kuitenkin väärin. Voikohan tän vielä korjata niin, että M8e ajaa eka niin kuin kaikissa muissakin kisoissa.

42
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 24.06.21 - klo: 00.46 »

43
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 21.06.21 - klo: 23.58 »
On tullut jo jonkin verran tehtyä englannin kielellä videoita RC autojen setupista ja säätämistä yleisestikin. Googlen omat automaattikäännöksen on yllättävän hyvät, jos ei englanti taivu. Vaikeimmat konseptit oon yrittänyt visualisoida muutenkin.

Tästä viimesintä lisäystä tohon sarjaan:
https://www.youtube.com/watch?v=7vXhXi3CbRQ

Tossa koko ensimmäisen kauden soittolista:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLByQB-gTjd1G1IeUipSelffaApTo-OD1G

44
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2020
« : 30.10.19 - klo: 18.43 »
Se että ajettaisiin alkueriä vähemmän tai jollain muulla tyylillä mies miestä vastaan meiningillä, tarkoittaa että kaiken pitää olla mielummin aamusta alkaen kohdallaan jotta päästään keskittymään miestä vastaan ajamiseen.

Mikäli formaattia muutettaisiin enemmän mies miestä vastaan ajamiseksi heti aamusta lähtien niin se on lähes sama kuin muutettaisiin samalla koko luokan nimi vaikkapa offroadnitrosprintiksi tai jotain.

Kahessa treenissä ei vielä saada paljoa testailtua varsinkin, kun ideana on myös opetella rataa. Siksi en itsekään kannata mitään reedy formaatin tyylistä, vaan esimerkiksi RC2 luokassa käytettyä formaattia, jossa ajetaan ensin aikaa vastaan 2-3 alkuerää ja viimeinen lähtö mies miestä vastaan. Tämä olisi ikään kuin kompromissi näiden kahden välillä.

Formaatin uudistusten puolelta meinasin lähinnä vastata puheeseen, jossa haluttiin muuttaa kisat 2 päiväisiksi, koska nykyisellään kisapäivät venyvät liian pitkälle nyt ainakin joidenkin mielestä. Itse haluaisin pitää kisat kuitenkin 1 päiväisinä, ja jotta päivien pituutta saataisiin kuriin voitaisiin esimerkiksi ottaa käyttöön RC2 tyylinen alkueräsysteemi ja luopua joulukuusikaaviosta ja ottaa tilalle A, B, C... finaalit, joista noustaan aina ylöspäin.

Itse en sinänsä näe nykyisessä formaatissa isojakaan ongelmia, mutta jos osa porukasta kokee nykyiset päivät liian pitkiksi ja kisoihin ensivuonna satuukin tulemaan 2 erää lisää kuskeja, niin alkaa loppua päivästä aika kesken.

45
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2020
« : 26.10.19 - klo: 18.11 »
Sarjassa nyt kun oletettavasti on vielä 4 kisaa niin itse ainakin olen sen puolella, että pidettäisiin kisat yksipäiväisinä.

Päivien pituutta voitaisiin kontrolloida sitten vaikka formaatilla, esimerkiksi vaihdettaisiin jenkkityyliseen finaalijärjestelyyn, jossa ajetaan A, B, C... jne. finaalit joista noustaan aina seuraavaan finaaliin. Sarjassa nyt kuitenkin on ollu pääosin semifinaalit ja vajaat 1/4 finaalit, eikä joulukuusikaaviosta ole pienellä kuljettajamäärällä oikein hyötyä.

Oma mielipide on se, että tehdään kiinteä aikataulu, jota noudatetaan jokaisessa kisassa, ja siihen asetetaan kuljettaja rajat ja tietyn rajan ylittyessä kisa ajettaisiin 2 päiväisenä. Tällä kuljettajamäärällä ei kuitenkaan ainakaan omasta mielestä ole hirveän järkevää alkaa muuttaa kisoja 2 päiväisiksi varsinkaan, kun niitä sarjassa on 4. Toki, jos sarja saa nyt uusien ykstyyppirengaspäätösten ja sun muiden kautta suosiota enemmän niin on 2 päiväsyyteen siirtyminen lähes välttämätöntä, mikäli halutaan ajaa sähkö ja polttis samana viikonloppuna.

Itse ainakin kannattaisin jotain uudistusta formaattiin etenkin alkuerien puolelta ja etenkin polttiksiin. Omalta osaltani alkuerillä ei ole juurikaan merkitystä kisan lopputulemaan, kun ajetaan semifinaalit kuitenkin. Pienellä kuskimäärällä aikaa vastaan ajetut alkuerät eivät itselleni ole juurikaan mieleisiä oikeastaan vaan lisätreenejä. Toki semifinaalipaikasta tiukasti kilpaileville asia on eri, mutta niitä on noin 8 kuskia niistä 30 mukana olleesta. Itse ainakin haluaisin nähdä enemmän radalla kisaamista kuin aikaa vastaan kisaamista.

46
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.06.19 - klo: 15.29 »
Nyt ihan Euroopan tasolla katottuna niin kaikissa maissa on sama ongelma viimesen kolmen vuoden aikana.

- Ruotsissa kansallisissa kisoissa tippunu yli 80 kuskista 30 kuskiin. Oli vielä 2014 yks isoimpia tiimejä EM kisoissa ja nykyään oliko niitä 3 viimevuonna.

- Itävaltalaiset valitteli että toissavuonna oli parhaimmillaa 120 kuskia kansallisissa kisoissa ja tänä vuonna oli nyt vajaa 40 kisoissa

- EM warm upissa oli 50 kuskia

- Jopa 10 krossin MM warm upissa oli alle 40 kuskia

- Puhumattakaan polttisturistista joka on muutamaa vajaa kuollu koko Euroopassa

Pitää vaan hyväksyä se, että tällä hetkellä on kaikissa Euroopan maissa huono tilanne RC autoilulla. Ongelma on ikään kuin mahdoton ellei oteta ihan erilainen suunta ja asenne. Kuskit valittaa, että ei oo ratoja ja ne mitä on on huonoja eikä huvita ajaa. Kerhot valittaa, että ratoja ei saa hyväksi, koska ei oo tekijöitä pitämään niitä kunnossa.

Itävallan Fehringissä, jossa oli edellinen RCGP kisa on alle 5 aktiivia. Suurin osa jenkkiradoista jossa kävin kuukauden aikana oli 1-3 ihmisen ylläpitämiä. Lähes kaikki Keski-Euroopan ja Etelä-Euroopan radat on ihan muutaman ihmisen ylläpitämiä. Ongelma ei siis voi olla talkooväen määrä vaan se miten kerho itsessään toimii.

Kuitenkin niin kun sanoin on noissa muissakin maissa ongelma kuskien katoamisella, joten ei ratojen huono kuntokaan yksin selitä asiaa, mutta ainakin isoin valitus rahanpuutteen lisäksi, mitä henkilökohtaisesti kuulen on ratojen kunto. Suomessa kisaaminen on vielä ainakin erittäin helppoa kisojen ollen yksipäiväisiä. Kuitenkin toivoisin, että siirtyisimme malliin jossa kaikki kisat eivät olisi SM kisoja niin kuin nyt on. Omaa elämää se ei hetkauta muuten kuin, että unohdan aina ilmottautua kitissä kun se pitää tehä taas muutama viikko aikasemmin. Mutta varmasti monet tykkäsivät ajaa ja järjestää FO kisoja mielummin kuin SM kisoja. Mitä nyt olen kuullut on kuskikadon myötä alettu siirtyä kertamestaruuksiin ainakin itävallassa sen toivossa, että saataisiin ainakin yhteen kisaan enemmän kuskeja. Tiedä sitten toimiiko, sen näkee sitten.

47
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 14.12.18 - klo: 14.15 »
Lähestyttävyydestä haluan vielä jatkaa sen verran omaa tekstiäni, että kun on ykstyyppirengas on kisat lähestyttävämpiä sellaisille, jolla on jo kokemusta RC autoilusta. Alottelijalle SM sarja ei ole missään tapauksessa helposti lähestyttävä. Tarvitsee lisenssin, ilmottautumismaksut on tuplat perus kerhokisoihin verrattuna, kisoissa on katsastukset sun muut ja muutenkin kisojen ilmapiiri tai ainakin vaikutus siitä on totisempi. Jos ajatellaan, että ykstyyppirenkailla saadaan lisää harrastajia on ajatus täysin nurinkurinen.

Sitten taas jos ajatellaan harrastajaa jolla on kokemusta esimerkiksi 10 krossista ja on ajanut sitä vaikka vuoden tai kaksi, tekee ykstyyppirengas sarjan paljon helpommin lähestyttäväksi. Ei tarvitse miettiä rengasta tai sen merkitystä ja varsinkin kun muissa luokissa ykstyyppirengas onkin, ei tarvitse opetella renkaan kovuuden tai kuvion merkitystä sen toimintaan.

Mielestäni jos halutaan lisää harrastajia on niitä paljon helpompi saada muilla kisoilla kuin AKK:n alaisilla. Pienemmät kisamaksut, rennompi ilmapiiri, voi ajaa millä renkaalla haluaa vaikka niillä rtr auton vakio renkailla ja joillekkin kynnyksenä toimiva lisenssikysymys tippuu pois.

Ne jotka ykstyyppirenkaista hyötyvät olisivat:
- Muita luokkia ajavat, jotka ovat halukkaita ajaa polttiskrossia uutena luokkana
- Keskitason kuskit, jotka haluavat panostaa omaan pärjäämiseen, mutta ei joko ole varaa tai halua panostaa taloudellisesti
- Ihmiset jotka eivät osaa päättää

Ne jotka ykstyyppirenkaista kärsivät olisivat:
- Alottelijat, jotka haluavat vain tulla testaamaan kunnon kisaamista
- Sponssatut kuskit, joilla on velvotteita ajaa vain yhden merkin renkailla kaikissa kisoissa missä on vapaa rengas (tällä hetkellä lähes kaikkialla maailmassa)
- Kauppiaat, jotka menettävät suuren osan myynnistään, joka siten myös jossain vaiheessa alkaa vaikuttaa harrastajiin negatiivisesti
- Kuskit, jotka ovat ajaneet polttiskrossia kauemmin ja tykkäävät vapaan renkaan luomasta lisäkilpailusta auton säädön ja ajamisen rinnalle

Suurin kysymys lähinnä on, että mihin suuntaan sarjaa halutaan viedä. Halutaanko, että SM-sarja on keskitason kuljettajalle räätälöity niin kuin ykstyyppirengas sen tekisi. Halutaanko, että SM-sarja palvelee Suomen parhaita kuskeja ja auttaa suomalaisten pärjäämistä ulkomailla ja tällöin myös nostaa polttiskrossin yleistä tasoa. Halutaanko, että SM-sarja on sellainen johon keväällä RC autoilun alottava voi heti mennä ensimmäiseen SM-kisaan mukaan, ja saada SM-sarjaan mukaan lisää kuljettajia (tällöin olisi tehtävä myös muutoksia muuhun SM-sarjan toimintatapoihin)

Kun osataan vastata edelliseen kysymykseen on helpompi sanoa mikä rengas systeemi olisi toimivin. Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että SM-sarjasta tehtäisiin kovempitasoinen ja järjestettäisiin laadullisesti parempia kisoja ja rinnalla ajettaisiin toista sarjaa, johon alottelijoiden on helpompi mennä. Ykstyyppirengas ei nosta kisojen tasoa tai tiivistä pakkaa yhtään. Ykstyyppirengas palvelee keskivertokuljettajaa, joka ajaa keskivertokisoja, kuitenkin ainakin pienellä panostuksella. Ykstyyppirengas ei palvele aloittelijaa, halvemmilla renkaalla ajavia taikka Suomen kärkeä, päinvastoin.

Henkilökohtaisesti vaikka hienoisesti olenkin vapaan renkaan kannalla haluaisin nähdä miten ykstyyppirengas toimisi Suomessa. Mikäli ei haluta pitää vapaata rengasta haluaisin edes nähdä miten edellisessä mun kirjotuksessa ehdottama systeemi toimisi ja vaikka mihinkä ratkaisuun päädytäänkin niin kuin edellisessä kirjoituksessani sanoin olen mielelläni mukana testaamassa renkaita, jotta saadaan valittua sellainen, joka oikeasti toimii.

Olis kanssa tosi kiva, kun osattais ehdottaa asioita ja kompromissejä, mikäli vapaa rengas tai ykstyyppirengas niin kauhea asia jollekkin on. Lajiryhmä haluaa selkeästi tehä muutoksen tämänhetkiseen rengas systeemiin, koska viimevuonna jotkut siitä niin valitti. Rakentava ja ehdottava keskustelu auttaa enemmä ku itkeminen ja toisten kieltäminen.

48
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2019
« : 13.12.18 - klo: 21.39 »
Ihme valitusta jengiltä. Keskittäisitte sen vaikka asian kehittämiseen niin saattas saada mitä haluaakin.

Henkilökohtanen mielipide ykstyyppirenkaasta on vähän kaksijakoinen seuraavista syistä:

Ajan ulkomailla ja tavoitteena on lähinnä pärjätä niissä kisoissa. Näissä kisoissa kuitenkin on kaikissa, ainakin vielä toistaiseksi ja EFRA AGM tekstejä lukeneena vielä jonkin aikaa, rengas vapaa. Joudun siis kuitenkin ihan samaan tapaan testaamaan renkaita Suomessa, että tiedän miten kovuudet ja kuviot toimivat eri olosuhteissa ja miten auton säädöt ja oma ajaminen suhtautuu niihin, joten omalla kohdalla mikään muu ei muutu, joudun vain ostamaan toisen merkin renkaita ja testaamaan myös niillä autoa eri radoilla. Tämä koskee lähinnä kaikkia, keillä on rengas sponssi ja ovat sitoutuneet ajamaan vain yhden valmistajan renkailla. Heitä ei toki Suomessa kovin montaa ole, jonka takia nämä ovatkin vain henkilökohtaisia syitä.

Niin kuin Samppa aikaisemmin sanoi, rengaspeli on osa lajia. Jos ei osaa valita renkaita oikein niin vika on vain peilissä varsinkin kun jokaisessa Suomessa ajamassani kisassa aika kovaan ääneen jo ensimmäisessä alkuerässä ja parhaassa tapauksessa jo perjantai iltana kerroin millä renkaalla ajan finaalin lauantaina tapahtui sitten mitä. Miksi? Koska tiedän mikä rengas sopii ajotyylille, tiedän mikä rengas sopii autolle ja rataa katsomalla aika helposti näkee kestääkö softit vai supersoftit 45 minuuttia. Se on ihan se ja sama onko sama rengas kuin sillä kaverilla, joka kisan vie, jos tietää mitä ite tekee, eikä sitäkään tarvitse edes tietää kun vaa luottaa siihen mitä siitä tietävät sanoo. Jos halutaan helppoutta luoda niin laitetaan yks tyyppi rungotkin samalla.

Henkilökohtaisesti en siis ole ykstyyppirenkaiden kannalla edellämainituista syistä, sekä sen takia, että rengaskulut nousevat itselläni aika paljon ja se kaikki on pois ulkomaankisoista joita voisin ajaa.

Syyt puolesta ja vastaan puolueettomalta kannalta:


+ Mikäli rengas osataan valita oikein eli rangas on: kestävä, halpa, helposti saatavilla ja laadullisesti tasainen, tulee ykstyyppirengas keskimääräiselle harrastajalle halvemmaksi. Merkkivaihtoehtoja voi olla esim. HotRace, James tires, GRP jne. halpoja merkkejä.  Jos ykstyyppirenkaaseen mennään tavoitteena lajin parempi lähestyttävyys ei täydellisen setin hinta saisi missään maailmassa olla samanhintainen kuin mitä tämänhetkiset käytetyimmät renkaat ovat.

+ Jos edellinen pointti toteutuu on laji halvempaa ja helpommin lähestyttävää


- Kauppiaat menettävät suuren osan kesän myynnistä. Renkaat on yks suurimmista myyntituloista ja sen näkee myös siitä kuinka huonoja rengasfirmat oikeasti on ja silti ne ei mee konkkaan toisin ku lähes kaikki muut valmistajat tällä hetkellä. Nyt kun saadaan tietää sitten että millä renkaalla koko kauden ajetaan niin voidaan kaveriporukalla laittaa sitten Italiaan tilaus 50 setistä renkaita, kun saadaan hintaan jonka kanssa Suomen kauppiailla ei oo mitään asiaa kilpailla.

- Renkaiden kanssa pelaamiseen liittyvä pelisilmän tarve häviää. Niin kuin aikaisemmin sanoin, kuin Samppakin, varmasti monen mielestä renkaiden valikointi on osa kisaamista ja polttiskrossin siisteyttä.

- Jos renkaan valinta on väärä menee koko idea ihan mettään. Jos rengas on A: liian kallis, B: huonolaatuinen, C: vaikeasti saatava, menee homma ihan pilalle ja ei ketään kiinnosta ajaa. Niin kun turistissa aikoinaan huonosti liimatut renkaa joistä lävähti insertit pihalle, vaihteleva laatu Schumacherin minipinneissä tai joidenkin vuosien aikana ajettujen renkaiden suora huonous pidossa tai tuntumassa.


Näin nopean tulkinnan kautta voisin sanoa, että polttiskrossia jo kauemmin ajaneiden, sekä kauppiaiden keskuudessa ykstyyppirengas ei vaikuta hyvältä valinnalta polttiskrossin kehittämiseksi. Toisaalta, jos halutaan saada laji helpommin lähestyttäväksi olisi ykstyyppirengas oikea valinta, mikäli sitä yhtä rengasta valitettaessa ois järkeviä tyyppejä ja vältyttäis riskeiltä, jotka edellä mainitsinkin.

Ehdotuksia vuodelle 2020:

- Valitaan esimerkiksi 3-4 valmistajalta renkaat, joilla on suunnilleen sama toimivuusaste, joista kaikki toimivat kaikilla radoilla. 2 niistä huippumerkkejä(JC, AKA, PL, HB jne.) ja 2 niistä halvempiä mistä metsäläinenkin tykkää (HotRace, GRP, James tires).

- Valitaan 2 rengasta, kallis ja halpa.

- Jos on pakko ajaa vaan yhdellä renkaalla niin mielummin halvempi ja hyvin kestävä, kuin hyvät läppiajat, kuitenkin ajettavuutta uhraamatta. Vapaa insertti ja foami, jotta renkaita voi ostaa bulkissa ja pennin venyttäjät säästää muutaman taalan (itse en osta valmiiksi liimattuja aivan jo siitä syystä että niistä ei ikinä tiiä kuka sen on liimannut ja miten hyvin + mielummin liimaan itse kuin maksan). Jos joku haluu valmiiksiliimattuja ostaa niin saa sen kuitenkin tehdä.

Itse olen ihan halukas auttamaan renkaan valinnassa mikäli mahtuu aikatauluun. Ykstyyppirenkaassa on puolensa ja kyseessä on ihan mielipidekysymys. Tärkeintä on kuitenkin löytää hyvä rengas joka vastaa kriteerit mitä aikaisemmin esitin. Toivottavasti testaamiseen ja saatavuuden tutkimiseen panostetaan, jotta vältytään turhalta farssilta.

49
Nyt varmaan kannattaisi se testaaminen tehdä jo tänä kesänä, ettei ensi vuonna mene liian myöhään. Kuitenkin vissiin tänäkin kesänä 2 kisaa ajetaan turffilla, joten mini spikeillä ajetaan vissiinkin niissä. Kannattaa toki niitäkin testata ja kilpailuttaa kun markkinoilla nykyään jo muutamaa toimivaa merkkiä.

50

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä olisi vaihtoehdoiksi jo käytössä oleville renkaille?

JConceptilla on esimerkiksi muutamaa eri kuviota esimerkiksi Reflex ja AKA:lla on esimerkiksi impact kuvio. Toki sitten varmaan myös joitain vähemmän tunnettuja brändejäkin varmaan löytyy.

Reflex taitaa olla ainoa rengas mitä ei ole testattu jo. Vähemmän tunnettujen brändien saatavuus on aina kysymys merkki. Tolta nykyiseltä listaltakin mun mielestä voisi poistaa noi JC:n DD:eet, ne on huonot renkaat.
Mikä noissa PL:n hole shoteissa on vikana?

Holareissa ei ole mitään vikaa, jengi tuntuu vaan haluavan kilpailuttaa merkkejä matalamman hinnan toivossa.

51
Hei!

Onkos kellään jakaa valmiita setuppeja tänne nii ei tarvii tuhlaa aikaa sellasen ettimiseen jos sillon tällön huvikseen ajelee.

52
Onkos tähän tullut kerhoilta ilmottautumisia? Kesä tulee taas kuitenkin olemaan kiireinen ja varmasti keskustelu/äänestys sopivimmista päivistä kisalle olisi ehkä paikallaan.

53


Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä olisi vaihtoehdoiksi jo käytössä oleville renkaille?

JConceptilla on esimerkiksi muutamaa eri kuviota esimerkiksi Reflex ja AKA:lla on esimerkiksi impact kuvio. Toki sitten varmaan myös joitain vähemmän tunnettuja brändejäkin varmaan löytyy.

54
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 ja M8e 2017
« : 15.08.17 - klo: 13.59 »
Itse ainakin tykkäsin tämän kesän meiningistä (SM+FO) kun sai ajaa paljon kisoja ja vielä olisi yksi tarjolla. Aina ei aikataulut anna myöden osallistua ja sade voi pilata jotkin karkelot, joten hyvä vaan kun on mistä valita.

Tällöin voitaisiin järjestää 3 FO kisaa enemmän, jolloin kilpailuiden kokonaismäärä säilyis, olisi vain yksi isompi kisa, joka mahdollisesti olisi 2 päiväinen ja johon kaikilla olisi ns. täysi panostus.

55
Tulokset / Vs: 1:12 EM 2017 Hollanti
« : 31.03.17 - klo: 19.16 »
Juhohan on jo hyvässä kyydissä vaikka on tainnu reenit jäädä aika vähäselle!

56
Joo vähän väljältä näyttää varsinkin sunnuntaille tuo aikataulu.

Aika paljon tulee loppujen lopuksi istuskelua. Ruokataukoa jos lyhentäisi 15-30 minuuttia ja eräväli olisi tasan tunti niin saataisiin jo järjestettyä neljäs alkuerä ja silti lähdettäisiin kotiin samaan aikaan. Finaaleissakin on 10 minuutin vaihtoaika, joka on vähän turhan pitkä. Siinä joko kerkee ajaa renkaat slicksiks tai odotella sitä 2 minuutin käskyä sen 8 minuuttia.

Ajattelin vain, että päästäisiin ajamaan mahdollisimman paljon ja silti pitkänmatkalaisille sopivaan aikaan kotiin.

Ajamaanhan sinne mennään :azn:

57
Polttisautot / Vs: M8 nitro moottori kisakäyttöön
« : 26.01.16 - klo: 00.20 »
Omat "kisakuskin" mielipiteet.

Itse ajan tällä hetkellä Redsin moottoreilla, joilla nyt yhden kesän olen ajanut. Ennen olen ajanut Alphalla vuodesta 2010 vuoteen 2014 asti. Ennen sitä, kun ajoin Alphalla ajoin Novarossilla puolikkaan kauden ja OS v-spec:illä puolikkaan kauden, mutta sillon en paljoa muuta tiennyt kuin mihin kääntää rattia ja kaasu/jarru, joten niistä en uskalla mitään sanoa omalta kokemukselta.

Mutta siis Reds on mielestäni ajettavuudeltaan hyvä moottori ja siinä on hyvä tuntuma. Redsit on hieman vaikeita säätää, jos on tottunut esim. Alphaan koska ne pitää säätää ihan eri tavalla. Alkukaudesta oli hieman totuttelua miten kone pitää säätää. Lopulta kun oppi mitä pitää tehdä eri tavalla kuin Alphassa niin säätäminenkin oli kunnossa. Ajettavuudeltaan kone on huikea ja bensankulutuskaan ei ole huono.

Alpha sen sijaan ei ole ehkä niin pehmeä ja mukava ajaa, mutta ainakin omat kokemukset dragonista oli säätämisen kannalta ihan hyvät.

Nyt kun itsekkin on vähän treenatessa miettinyt sitä koneen säätöä ja tietää ylipäätään mitä ruuvvia siellä koneessa kääntää ja kumpaan suuntaan niin se ei mitään rakettitiedettä ole ja suurimman osan koneista saa alueelle aika helposti.


58
Yleinen keskustelu / Vs: Tähän on tultu..
« : 27.11.15 - klo: 15.37 »
Siis onko nyt niin että jengi ei ymmärrä että kyseessä on kaksi aivan eri lajia. Vaikka tuo linkin video nyt ajetaankin sisällä.

En ymmärrä miten noita sc autoja ei saada toimimaan tuolla matolla. Olen kuitenkin nähnyt että se on mahdollista ajaa ihan kilpaakin niillä tällä kirotulla eos matolla.

Huomion myös wj kisoissa kun renkaat kului loppuun niin auto meni luisussa. Aika jännää.

Se että Jarkko Niemisen tennismatolla renkaat kului slickseiksi about 13 -15 min ajon jälkeen oli mielestäni aika kova rengas menekki.

Tennarilla uuden ja sliksin minipinnin ero oli corrilla n. 0,5 s/kierros jonka jälkeen kumi oli mukava ajaa siihen saakka kunnes se repesi. Eosilla lähti n. 2 s/kierros kaljulla kumilla, joten ero on valtava.


Onko sillä treeneissä väliä? Jos treenaatte liukkaammalle pinnalle mikä on Nokialla miksi ne slicksit ei käy? Itse olen aivan varma siitä, että jos laitatte slicksit minipinnit alle ja jonkun ulkorata setupin, slickseillä voi ihan hyvin treenata liukkaisiin olosuhteisiin. Omassa krossarissani väitteeni ainakin pätee, miksi se ei päteisi korreissa.

59
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n Bunkkerin RC-keskus
« : 22.09.15 - klo: 23.14 »
Hienoa!

Vihdoin saadaan hyvät treenimahdollisuudet EOS:ia varten.

60
Schumacher / Vs: Cat K1 Aero
« : 05.09.15 - klo: 13.52 »
Siinä olis setuppi Vantaan SM-kisoista. Setup sheetissä on perän ja keulan setupit väärin päin, kun itse lappu on vanhaa mallia. Autossa on myös forward motor conversion ja shorty kiinni. Auto meni kisoissa tosi hyvin. Kisa kaatu kuskin virheisiin, että ei autoa voi syyttää.

Sivuja: 1 [2] 3 4