Mielestäni Jannella ei ollut ruudusta lähdössä ongelmaa, vaan eka mutka meni vaan pitkäksi niin ero venähti heti. En tässä nyt ajanutkaan takaa sitä, että erot autojen välttämättä heti venähtäisivät. Omien kokemuksien perusteella lähtö on vain niin paljon helpompi, kun auto on suoraan mutkassa ja ekassa mutkassa ei tarvi arvioida vauhtia niin paljoa. Tuokin tietenkin on ihan kuskista kiinni, että mikä on helpompaa ja mikä ei. Tuolla tuo ei ehkä ollut niin iso ero, koska kärkiruutu joutui lähtemään mutkan puolivälistä rajusti kirraavaan mutkaan.
Ja se, että kärkiauton pitäisi saada jokin etu puolelleen, on jotenkin hämmentävää minulle. Olen huomannut monesti, että näin on. Itse kun joskus olen paalulta lähtenyt suoraan mutkasta, niin olen itse päässyt siitä karkuun ja kakkos/kolmos/nelos autot törmäilevät ekassa mutkassa, niin siitä on virheettömällä ajolla lähes varma finaalivoitto tiedossa.
Mielestäni optimitilanne olisi se, että kärkiruutu olisi 4/5 osassa suoraa ja lähtövälit vähintään 3,5m. Näin tuo ekan mutkan törttöily vähenisi ja samalla taataan ainakin kärkiviisikolle tasapuolinen lähtö. Auttais varmasti myös taaempana olevia, jotka jouvat lähtemään sitten mutkasta, kun ei tarvitsisi ajaa ekaan mutkaan miljoonaa autot ihan kiinni toisissaan.
Pari esimerkkiä (en tiiä miten nykyää tubeen saa pelkän linkin ku aina tulee se upote...):
Kolme ekaa saavat lähteä ekan mutkan jälkeen olevalta pieneltä suoranpätkältä ja heti on eroa.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ZGWrBCkIzeU#t=67s Ykkösruutu on täysin ylivoimainen tässä:
Kiiminki - C-12 A2-final - Pan Car Spec - C-12 SM 2012 #2