Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nappe

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 17
241
Tuossa KITI-palvelussa näytti olevan myös ilmoittautuneet (ei kovin monta tosin, eikä vesan nimeä vielä ainakaan näkynyt), mutta kuitenkin...

Etsivä löytää ;)

242
Vapaa keskustelu / Model Expo 2005
« : 24.02.05 - klo: 13.44 »
Tehdään nyt näin, jotta huhut ja mutut jäisivät mahdollisimman vähille...

Model-expo 2005 tapahtumassa _mahdollisesti_ järjestettävästä pienoisautokilpailusta ilmoitetaan täällä tavalliseen tapaan kilpailukutsulla, tuo expo:n sivuilla oleva kilpailuun ilmoittautuminen on käsittääkseni tarkoitettu staattisille malleille, eli näyttelyssä jossain pöydällä oleville, ei ajettavaan kisaan.

Ja _jos_ kisaa tehdään, niin luokat ovat todennäköisesti touring-luokkia.

 - Nappe

243
Tulokset / LOPPUTULOKSET - FTT I 2005 + C-12 SM I 2005
« : 24.01.05 - klo: 13.30 »
Järjestäjille suuret kiitokset!

Kilpailut olivat taas kerran todella hyvin hoidettu, kaikki toimi alusta loppuun juuri niin kun pitikin, vaikka tietokoneet aiheuttivat pienen myöhästymisen ennen finaaleja. Näitä sattuu, ja on koettu henkilökohtaisesti, ja voin ihan vakuuttaa että sekoilevan kierroslaskennan vastuuhenkilöllä ei todellakaan ole kisojen hauskin työ.
Myöhästyminen ei omalla osallani vaikuttanut yhtään mihinkään, mutta ymmärrän hyvin että varsinkin nuorempien kohdalla päivä muuttui todella raskaaksi loppua kohti, monihan oli herännyt jo valomerkin aikoihin lähteäkseen kisoihin, joissa viimeinen finaali heidän osalta ajettiin about 14tuntia mekkauspaikan pystyttämisen jälkeen.

Nämä pitkät päivät ovat valitettavasti vain kärsittävä jos halutaan jatkaa touringluokkien nykyistä hyvinvointia, nimittäin sitä luokkaa jota sunnuntaiksi siirrettäis päivien lyhentämiseksi voisi samalla vaivalla pyyhkiä sääntökirjasta. Osasyynä tähän olisi varmasti kimppakyydin järjestämisen vaikeus, moni saattaa tulla toisessa luokassa kilpailevan kyydillä, ja myöskin yhteishenki kärsis pahasti.

Plussat ja miinukset:

+ Rataprofiili oli touring-autoja suosiva, minä tykkäsin.
+ Oikaisuesteet, eivät heittänee touring-autoa kovin pahasti pois ladulta. 12-autot eivät tykänneet näistä, mutta minä taisin olla ainoa joka yritti 12-autolla niiden yli ajaa. Hyväminä...

- Ei mitään.

Oma ajo sujui kerrankin suhteellisen hyvin, ehkä talven treenit alkavat maksamaan itseään takaisin :)
C-12 luokkaankin alkoi viimeisessä finaalissa löytymään vauhtia, joten odotan innolla mäntsälän kisoja.

244
Tulokset / Alue 8 Lohja Tulokset ja jälkipurinat
« : 10.01.05 - klo: 15.49 »
Kiitokset järjestäjille, kisat meni taas kerran hyvin kaikin puolin!


Plussat:
Järjestelyt kokonaisuutena.
Profiilissa oli jotain erillaista, tykkäsin.
Buffetti, Buffetti on AINA plussaa :)

Neutraalia:
Pitoa oli vähän, mutta silti riittävästi. Ei tuottanut ongelmia
Ovet auki 07:30, Ei kiitos.

Miinusta:
Mollat heittivät autoa melkoisesti, eteenkin se viimeinen suoran alussa oleva oli kohtalaisen hyvin tiellä jos tuli hyvällä linjalla mutkan läpi. Toisessa treenissä osuin kyseiseen mollaan 75% kierroksista :(

Oma ajo meni täydellisesti penkin alle, eteenkin toisessa finaalissa jossa koko homma kaatui tyhmään arviointivirheeseen :(

245
Sähköautot / 4 kennoa 1:10 touringiin?
« : 07.01.05 - klo: 14.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mistä ihmeestä noi 400 ja 700 ja jopa 1000 w tehot ovat peräisin.


Kyllä ne ihan valmistajilta tulee, Lehnerit löytyy esim täältä http://www.lehner-motoren.de/preise.php
Ja jos joku epäilee niitä tehoja suosittelen lueskelemaan lennokit.net foorumia, siellä on paljon juttua noista harjattomista. http://lennokit.net/
Yleensä niitä saa 60sec puristettua noin 30% enemmän tehoja mitä valmistajat ilmoittavat (Eli 700W moottorista voi ottaa noin 1KW hetkellisesti)!



On todella helppoa tuijottaa pelkkiä teholukemia, mutta autoissa käytetään edelleen vain 6kennoa, jolloin 1kW tehon repimiseen tarvittavat virrat ovat sellaista luokkaa että säätimet ja akut sulaisivat kasaan ennen erän loppua, ja sellaisilla tehoilla autot olisi muutenkin melko vaikeita hallita...

Itse teholukemia en epäile hetkeäkään, mutta toteutusta jatkuvalla 7,2V/140A kestolla kyllä.

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "Nappe"
CAi, ne 1000+W tehot ovat yleensä lennokkikoneista, jota ajetaan suurella kennomäärällä ja vakio kierrosluvulla.

Tuskin nykyiset automoottorivalmistajat ovat niin sokeita/tyhmiä etteivät olisi tutkineet markkinoilla olevia harjattomia, ja yrittäneet näitä soveltaa kilpaautokäyttöön, ilmeisesti huonolla menestyksellä koska ovat lähteneet kehittämään omaa ratkaisuaan...


Kyllä niitä lennokkeja ajetaan aivan samaan tapaan osakaasulla kuin autojakin, taitolentoa on aika vaikea vetää läpi "hanat auki".  :lol:
Esim F5J luokassa "ajetaan" 7 kennolla "normaalikokoisilla" harjattomilla (Autopulelta katsottaessa) ja virrat on 90A-100A luokkaa.
Varmasti autopuolen moottorivalmistajat ovat testanneet harjattomia moottoreita, mutta heillä ei ole varmaankaan niin paljon kokemusta kyseisitä moottoreista kun lennokkipuolen valmistajilla.
Niin ja onhan Graupnerillakin (Team Losin kanssa myös jotenkin "naimisissa") jollut näitä harjattomia autohin jo jonkin aikaa (Taisi olla ensimmäinen valmistaja joka teki "virallisesti" harjattomia auton moottoreita). http://www.graupner.com/englisch/index.asp


Hieman tarkkuutta kiitos, "vakio kierrosluku" EI ole sama asia kun kaasu pohjassa.
Ja toki lennokeissa käytetään kaasua lähes samalla tavalla kun autoissa, ei välttämättä kuitenkaan aivan samalla sykkeellä, potkuri aiheuttaa silti huomattavan paljon pienemmän kuormituksen moottorille ja säätimelle kun 1,5kg auto jota pitää kiihdyttää mutkasta ulos 93% pidolla. Ja autoissa kaasun reagointi pitää olla heti ellei jopa hiukan ennen, kun taas lennokeissa säätimet nostavat hiukan pehmeämmin kaasua.

Niin, ja olen joskus kokeillut jotain graupnerin "autokäyttöön" tarkoitettua harjatonta, tämän kokeilun jälkeen olin entistäkin varmempi asiasta, lennokkiosat taivaalle ja autoosat autoihin. Näitä ei sovi sekoittaa keskenään. Sama pätee ehdottomasti harjallisiin, lennokkisäätimet eivät pysty autoa liikuttamaan, edes auttavasti.

Sitä en väitä etteikö harjattomat olisivat hyviä, varmasti ovat, mutta jokaiselle teknologialle on hyviä ja vähemmän hyviä käyttökohteita, lennokkeihin sopivat harjattomat ja LiPO:t kuin nenä päähän, kilpaautoihin taas ei vielä. Pihasuditteluun yms. ovat varmasti ihan jees, kun valitaan moottorit, säätimet, kennomäärät, välitykset jne. kaikki kohdilleen, tulee taatusti toimiva paketti, mutta kilpaautoissa vain osa noista on käyttäjän vapaasti säädettävissä (jos haluaa tuloksen), jolloin tähän pitää valita tällä hetkellä markkinoilla olevista osista parhaiten sopiva, joka valitettavasti toistaiseksi näyttäisi olevan harjalliset koneet ja NiMH akut.

246
Sähköautot / 4 kennoa 1:10 touringiin?
« : 03.01.05 - klo: 10.13 »
CAi, ne 1000+W tehot ovat yleensä lennokkikoneista, jota ajetaan suurella kennomäärällä ja vakio kierrosluvulla.

Tuskin nykyiset automoottorivalmistajat ovat niin sokeita/tyhmiä etteivät olisi tutkineet markkinoilla olevia harjattomia, ja yrittäneet näitä soveltaa kilpaautokäyttöön, ilmeisesti huonolla menestyksellä koska ovat lähteneet kehittämään omaa ratkaisuaan...

247
Tulokset / 30.10 VAU Kerhokisat Rajatorpassa
« : 19.12.04 - klo: 00.07 »
Syndicatessa paras läppi oli kyllä 9.04, vaikka sillä nyt ei niin väli olekaan.

Tiukkaa vääntöä oli kuitenkin kaikissa finaaleissa :)

248
Tulokset / 18.12. Rajatorpassa VAU:n pikkujoulu kerhokisat
« : 17.12.04 - klo: 15.18 »
No syndicate, tietenkin  :wink:

Kaikki mukaan, myös joulutontut...

Ai niin, varokaa sen possu-korin kanssa, ettei joku erehdyksissään tee siitä joulukinkkua :roll:

249
Sähköautot / Re: yokomo
« : 14.12.04 - klo: 16.51 »
Lainaus käyttäjältä: "mza2"
elikkä miten saisin autoon lisää kääntyvyyttä? prikka on ohjauspalan yllä ja muut säädöt:
öljyt e 40 t30
joset e vihreä t keltanen
iskarit ylhääll niin ulkona kun vakiotukeen menee
alhaalla toisiksi uloimmat edessä ja takana
droop edessä  4mm takana 2mm
camber -1 edessä ja takana
ja stanu kone.


Kokeile laskea etulinkin sisempää kiinnitystä (iskaritornissa) yhden pykälän alas, tai pidennä sitä yhdellä pykälällä, tietty hiukan riippuen missä se nyt on.
Itse en menis pehmentämään jousia tuosta vihreä/kelta-setupista.

250
Kiitos hyvistä kisoista.

Pari +/- pitää ilmeisesti laittaa nykyisen käytännön mukaan...

( + )
- Pito oli kohdallaan :)
- VAU TS:n B-finaalissa. Pitää tietenkin tsempata niin että lähes koko kerho on yhdessä pinossa...
- Riittävän pitkät erävälit. Tästä olen erityisen kiitollinen, sillä C-12 ja TS-10 autojen ajaminen samoissa kisoissa on erittäin haastavaa jos erät ovat lähekkäin. Nyt päässä vaihtui ohjelma yhtä helposti kun radiossa :)

( - )
- Laskennan ongelmat :( Tiedän kyllä laskenta ei aina toimi kuten pitäisi...
- Heikohko kuulutus...

Erityiset kiitokset Löflundin Ollille C-12 vinkeistä, ja Veinille isorattaasta!

251
Täällä toinen joka on ilmoittautunut C-12 luokkaan.

Sitten vain toivotaan että C-12 sopii aikatauluun, sillä rajatorpassa ovet avataan ja suljetaan muiden toimesta.

252
Kilpailijoiden kanava / Harjattomat moottorit 2005 alkaen
« : 17.11.04 - klo: 12.22 »
Pitää nyt tässä vaiheessa vielä tuoda harhaluulot harjattomien ylivoimaisesta tehosta hiukan lähemmäksi maan pintaa.

Mitään 1000W luokan harjattomia ei taatusti ole tulossa pienoisautoiluun, sillä nykyisten harjallisten moottoreiden hyötysuhteeksi ilmoitetaan 75-85% haarukkaan, ja tehoksi ilmoitetaan n. 230W.

Hyvä arvaus onkin että tehot ei nimellisesti nouse (ainakaan enempää kuin n.10%), mutta onhan harjattomat tietenkin pajon helpompia sikäli että niissä mikään ei kulu, paitsi laakerit.

1kW harjattomia koneita kyllä on, mutta silloin puhutaan hiukan suuremmista moottoreista jossa käyttöjännitteet liikkuvat jossain 30V:n nurkilla.

JOS haluaisit 1kW irti 7,2V:n jännitteellä, 100% hyötysuhteella niin virraksi tulisi 138,9A, joka on melko paljon ;) Nykyiset koneet jos antavat vaikka 230W niin vastaavasti virta on 31,9A, joka yllätys yllätys, on melko lähellä laskettua keskikulutusta: 3,3A(akku)/12(5min)=39,6A
Jos vielä lasketaan hyötysuhdetta: 31,9A/39,6A=0,806, eli hyötysuhteeksi saisin näin 80,6% mikä on suhteellisen lähellä valmistajan ilmoittamaa.
Tietysti kaikki ei ole ihan näin helppoa, jännitteet poikkeavat tuosta, akkua ei voida ajaa sataprocenttisesti, ajoaika harvemmin on tasan 5min jne, mutta kuitenkin.

Tämä kaikki siis vain oisoittamaan että harjattomilla tuskin päästään MERKITTÄVÄSTI suurempiin tehoihin, tietysti hyötysuhdetta voidaan viilata ylöspäin, mutta kaikki puheet 1kW:n koneista voidaan unohtaa...

253
Sähköautot / Sähkömoottorin kollektorin ikä
« : 16.11.04 - klo: 13.35 »
Tuo kollektorin "vaihto", oikeastaan uuden pinnan juottaminen vanhan päälle toimii varmaan ihan hyvin pihasuditteluun, mutta ainakaan kisakoneisiin tuosta ei taida olla kauheasti iloa sillä juotoksen tarvis kestää huomattavan korkeita lämpötiloja tuolla kollektorissa, tähän ei ihan tavallinen tina riitä...
Ohjeissahan puhutaan ihan tavallisesta juottamisesta 60/40 juotostinalla...

Ainakaan minä en menis tuolla tavalla pidentämään ankkurin elinikää, sillä olishan todella ikävää jos kesken erän irtois lamellit :(

254
Tulokset / Hyvinkän Alue8 tulokset ja jälkivääntö
« : 15.11.04 - klo: 17.07 »
Hyvät kisat oli taas, kuten Alue-8 kisat yleensäkin.

Plussat menee ainakin radan profiilille joka selvästi sopi minulle, kuten pito myöskin 8)
Plussaa myös mekkaustiloista, järjestäjien puolesta löytyvät pöydät ja tuolit on aina positiivistä!

Negaa ei oikein voisi näistä kisoista antaa, kaikki sujui mielestäni ihan hyvin.
Ok, ei kuulunut kuulutukset mekkaustiloihin, alkueriä ja finaaleja oli "vain" kaksi, mutta ei missään kerhokisassa  voikaan edellyttää mitään ihmeellisempiä järjestelyitä, ja erien ajoajat ja alkuerien määrät on ilmoitettu kilpailusarjan säännöissä ( http://rc10.fi/viewtopic.php?t=8927 ) joten näiden ei pitäisi olla kenellekään yllätys.

Treeneissä oli ehkä ahdasta korokkeella, mutta treenejä sentään oli. Eikä kukaan pakota menemään siihen alkuryysikseen ajamaan...

SM-kisoissa on sitten aivan eri juttu, mutta kerhokisoissa on vain kaksi erittäin tärkeätä asiaa itse kilpailupaikan lisäksi:
1. Radan pitää toimia ja pysyä kasassa.
2. Kierroslaskennan pitää sujua.

Molemmat nämä aisat olivat hyvin hoidettu, ei siis valittamista :)
Boonuksena oli sitten hyvin järjestetty katsastus, ja toimiva kahvio!

Radiosäilö oli ehkä hiukan hankalassa paikassa, mutta suuri kiitos menee tässä vaiheessa kanssakilpailijoille jotka eivät kulkeneet korokkeen edestä hakemassa radionsa ennen erän alkua, edellisen erän vielä ajaessa!

Jos halutaan kerhokisoihin hienot järjestelyt niin suosittelen hakeutumaan paikallisen kerhon vetäjien juttusille, aivan varmasti jokaiselle vapaaehtoiselle löytyy jotain tekemistä jolla paranetaan kisajärjestelyt ;)

255
Tulokset / Ke 17.11.2004 taas kisat!
« : 15.11.04 - klo: 10.52 »
Muistuttaisin tässä vaiheessa kaikkia torpan käyttäjiä tulevasta kisasta, eli KESKIVIIKKONA ajetaan torpassa tunnin kilpailut...

Kaikki mukaan ;)

256
Onko kellään tietoa pääseekö perjantaina treenaamaan, ja jos näin on, niin mitkähän ovat kellonajat?

C-12 ilmoittautuminen lähti äsken, tuleekohan muita?

257
Vai tällainenkin topicci löytyi... Kaikkea te keksitte :shock:

Koitetaan jos muistan mitä kaikkea tässä pyörii...

"käyttökone"
ASRock K7VT4A+
AMD XP1700+
2*Kingston 256MB DDR400
XFX:n GF4200Ti VIVO
Edimax Gigabit verkkokortti
2xNokia 445 monitoria 3200x1200@85Hz
Joku 48X CDROM ja HP8100+ CD/RW
Hitachi 80GB

"Pelikone"
ABIT P4P800 deluxe (6kanava audio, spdif johon rakennettu optolähtö, Gigabit verkkokortti)
Intel P4 2600HT
2xTwinMOS 512MB DDR400
Club 3D Radeon 9800pro 256MB
Nokia 445X monitori, reso vaihtelee
joku n.32X CDROM ja Mitsumin DVD/RW
Hitachi 120GB

Linux-serveri
Abit BX133 Raid
Celeron 1100MHz Tualatin+adapteri
3x256MB PC133
Joku näytönohjain
Edimax Gigabit verkkokortti
19" monitori tyhjänpanttina
Quantum 15GB järjestelmälevy
Hitachi 160GB datalevy
Joku 40X CDROM myös
Toimii palomuurina, mailiserverinä, weppiserverinä, levyserverinä, serverinä X-päätteelle ja paljon muuta jota en muista :)

Windows-serveri (poistuu VMware:n myötä)
Abit BP6 (dual celeron)
2xCeleron 466@525MHz
128+256MB PC100
joku näytönohjain
Edimax Gigabit verkkokortti
ei nättöä
joku 20GB levy muistaakseni

X-pääte
HP Envizex pSeries
22MB RAM
Äänikortti
Korppuasema
10MB verkkokortti
HP A4033A 20" monitori

Serverit varmennettu Fiskarsin 300W UPS:lla johon viritetty iso ulkoinen akku, kun alkuperäinen säälittävän pieni akku kuoli.

Kaikki koneet käy vakiokellolla, paitsi tuo tuplacellu joka käy 75MHz väylällä 66:n sijaan. Kaikki koneet ilmajäähyllä, ja pysyy.
Kellotusta on harrastettu riittävästi, en jaksa enää.

258
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Lainaus
TSP-10 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium koboltti, neodyyni tms. harvinaiset maametallimagneetit ovat kielletty

Tässä ei ole mitään epäselvää, mutta ihan vain selvyyden vuoksi voisiko joku sanoa onko Suomen markkinoilla yhtään konetta joka näitä kyseisiä metalleja magneeteissa käyttäisi? Ja jos on niin mielellään tietysti myöskin sen merkin / mallin. Tietäisi ainakin mitä konetta ei vahingossa erehdy hankkimaan. ;)


Lennokkipuolella on noita harvinaisilla maametallimagneeteillä varustettuja moottoreita, vieläpä ihan arkipäivää tai ainakin oli ennen harjattomien läpimurtoa, en tiedä millä magneeteillä harjattomia pyöritetään...

Jos kiinnostaa niin Suuri ja tunnettu koboltti-kone valmistaja: Astroflight http://www.astroflight.com

259
Tulokset / 30.10 VAU Kerhokisat Rajatorpassa
« : 25.10.04 - klo: 15.12 »
Joo! Ajetaan mattoautoilla niin ei minun tarvitse ainakaan kärsiä tekemisenpulasta, eikä taatusti ajamisestakaan tule mitään ;)

Olishan siinä, ajaa TSM-10, Syndicate ja C-12 samoissa kisoissa, jokaisessa luokassa auton käyttäytyminen ihan eri planeetalta, ja aikaa mekata autoja tasan 0. Taitaa siinä laturit ja akutkin loppua kesken  :roll:

Toisaalta olis kiva treenata mattoauolla hiukan kisailua talven SM-sarjaa ajatellen, mutta en tiedä miten kerhokisoissa sopisi aikatauluun, taitaa muutenkin olla hiukan hätiköityä lisätä luokka näin lyhyellä varoitusajalla...

Olisko muita kiinnostuneita, kannattaako asiaa viedä eteenpäin?

260
Tulokset / 30.10 VAU Kerhokisat Rajatorpassa
« : 30.09.04 - klo: 10.36 »
Lauantaina 30.10 2004 ajetaan jälleen kerhokisat rajatorpassa.
Luokat Syndicate +TSS ja TSM jos kuskeja on riittävästi.


Tapahtuma alkaa (Siis ovet avataan) 10:30 ja loppuu 17:00.

3alkuerää, 2 finaalia.

Osaanottomaksu 5e
kaikki mukaan!

261
Siis TREENATA tietenkin saa ihan millä koneella itse haluaa, oli se sitten mabuchin maitokannu (tällä aloitin itse aikoinaan) tai supertehokas harjaton. Kisoissa sitten pitää noudattaa kilpaluokan moottorisääntöä...

Minäkin ajoin ensimmäiset kerhokisani 17l syndicate-koneella, enkä nähnyt siinä mitään ongelmaa. Toki olin harjoitellut jonkun verran ennen ensimmäistä kisaani...

Ymmärtääkseni Alue-8 kisoissa ei ole TSP-luokkaa, tässä kaikki halukkaat saa osallistua TSS-luokkaan.
Uskoisin että myös kerhokisoissa voi ajaa kilpaa TSS-luokassa, vaikka olisi eläkeläinen, näin ainakin vantaalla...

Ja treeneihin/kisoihin 17l koneeseen voi laittaa 0ast. ennakkoa, kuten nykyisessä syndicate-koneessa, ja valita hiukan kestävämmät hiilet, näin tehot pysyy siedettävällä tasolla.

262
Sähköautot / keskustelua yokomoisto
« : 15.09.04 - klo: 10.01 »
Pahoittelen että en ole aikaisemmin vastannut...

SSG-kitillä en ole itse ajanut kilpaa, MR4TC-Specialilla kyllä.
Tässä jotain pientä josta voisi lähteä liikkeelle:

Edessä n. 40wt takana 25wt öljyt.
Edessä vihreät, takana keltaiset jouset. Huonolle pidolle keltaiset eteen ja siniset taakse.
Edessä alatukivarren kiinnitys runkoon ylempään reikään.
Takana iskareiden yläpää kiinni koritolpan alempaan kiinnitysreikään, vaatii poraamista, alapäässä uloimpaan reikään, muistaakseni alempaan. Käytä pitkät iskarin alapäät.
Iskarit edessä niin ulos kun saa sekä ylhäällä että alhaalla.
Taakse 2ast. aurauspalat.
Iskareiden pituuksia en nyt muista, mutta varmista että molemmin puolin on yhtä pitkät iskarit, sillä tämä vaikuttaa suoraan ulosjoustoon. Arvaisin 65mm takana ja 61mm edessä?
Jotenkin näin homma meni.

Jos vielä haluat viimeisenpäälle virittää, niin ohenna takatukivarren keskellä olevaa ristikkoa puoleen paksuuteen, saat takatukivarren jouston vastaamaan etutukivarren joustoa.

Varmaan näillä pääsee alkuun :)

 - Nappe

263
Tulokset / M-8 SM 4. osa kilpailukutsu
« : 01.09.04 - klo: 14.54 »
Rataa näkemättäkin arvaan että venekisaksi menee jos kelit jatkuvat tällaisina.
Itse veikkaan kyllä että kisoja pitäisi siirtää n.8kk jos mielii ajamaan :wink:

Lauantaina pitää kuitenkin raahautua kisapaikalle toivoen parasta...

264
Tulokset / Ajanottolaitteistoista ja niiden ohjelmistoista
« : 31.08.04 - klo: 00.45 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Ajatuksissa on hieman samansuuntainen projekti. Eli tietämystä elektroniikasta ja komponentteja löytyy melkein mitä vain. Ohjelmaa ei viitsisi kuitenkaan tehdä, koska maailmalla on varmasti olemassa sopivia ohjelmia, joissa oleelliset ominaisuudet on jo otettu huomioon. Eli mistä päin nettiä löytyisi sopiva ilmainen/halpa DOS-pohjainen ohjelma kierroslaskentaan, johon voisi lisätä omat anturit yms. DOS siksi, että nurkissa pyörii yksi vanha kannettava, jossa sattuu olemaan DOS valmiina.


Ymmärränkö oikein, eli haluaisit sen ohjelman joka "lukee kierrosajat autoista"?

Nythän homma menee niin, että jokainen joka haluaa laskea kierrokset menee hattu kourassa AMB:lle, että "tarvis laitteiston", ja lyödään rahat tiskiin ja aletaan taistelee tuulimyllyjä vastaan.
AMB:n perussofta purkaa pitkälti tiedot vastaanottimesta, ja lajittelee nämä johonkin järjestykseen. Sitten onkin eri asia hoitaa itse kilpailun, eli erät, mahdolliset pistelaskut, finaalijärjestelyt yms. yms.

Kierrosaikatiedot tulevat AMB:n maagisesta punaisesta laatikosta (vanha järjestelmä), ja mitä tuo purkki tekee jää jokaisen mielikuvitukselle... ilmeisesti se kuuntelee kiettyä kaistaa, ja asettelee bitit ojennukseen sitä mukaan kun ponderit tälle näkyvät.

Jos siis haluat käyttää tätä AMB:n softaa omilla laitteillasi, niin edessä on varmaan jonkinmoinen urakka. Lisäksi uskoisin että AMB:llä on jokin tekiänoikeus suojaamassa sitä softaa, vaikka helpompaa olisikin tehdä oma... Ainakin tietäis mitä se tekee...
Tai en tiedä, vaikka amb232.exe olisikin vapaasti ladattavissa heidän nettisivuiltaan?

Jos taas haluat tietokantasoftan jolla hallitset kisan, niin uskon kyllä näitä löytyvän netistä, tai sitten koodaa oman hetkessä.

Suurin ongelma näkisin kuitenkin olevan rajapinta todellisuuden ja tietokoneen välillä, vieläpä 1/100s tarkkudella, ja mahdollisesti useita samanaikaisia tapahtumia.

Itse joskus koodasin yksinkertaisen dossisoftan jolla laskin kierroksia, tämä osasi kahta autoa, ihan kahdella kytkimellä toteutin, ongelma oli kuitenkin kuljettajan moniajossa, ei sujunut aloittelijalta ajaminen ja kierrosaikojen ottaminen samaan aikaan, toinen aina kärsi, mutta ohjelma toimi kyllä nätisti :)

265
Sähköautot / keskustelua yokomoisto
« : 25.08.04 - klo: 13.48 »
Jotain koitan ulkomuistista laittaa viimekauden säädöistä...
Tavoitteena minulla oli suhteellisen rauhallinen auto.

Tulkki: E=eteen T=taakse

Iskareihin öljyt: E:40wt T:30wt (#3 männät)
Jouset: E:Oranssi tai vihreä T:pink tai kelt. Pidosta ja moottorista riippuen. Vakiolla voit jopa koittaa E:keltaiset, T:siniset.
Iskarit yläpäässä niin ulos kun vakiotukiin saa.
Alapäässä E:toisiksi uloin, T:uloimpaan reikään

Etulinkki sisimpään, toisiksi alimpaan reikään, takana alempaan riviin keskelle.

Kääntyvyyttä voit muuttaa vaihtamalla paikkaa ohjauspalan prikalle, ohjauspala ylempänä tai alempana. Aloita prikka ohjauspalan alla.

Ulosjoustot, edessä vähän takana enemmän. Kokeille vaikutusta!

Aurausta takana 2-3ast. pidosta riippuen (yleensä 3ast), alatukivarret suhteellisen keskellä säätövaraa (ohjekirjan mukaan).
Maavara n.4,5-5mm edessä ja takana.

Ohjekirjan löydät http://www.yokomousa.com/manuals/mrtc-sd1_manual_e.pdf
jos sellaista ei ole, yokomousa:ssa on myös joitain setuppeja jos haluat kokeilla.

Uutta setuppia todennäköisesti tulee heti kun aloitetaan sisäkautta.

 - Nappe

266
Tulokset / Tulevasta säästä.
« : 17.08.04 - klo: 17.15 »
Mielestäni on ihan turhaa spekuloida kisapäivän säästä viikkokaupalla ennakkoon, kun tänä kesänä on nähty että edes seuraavan päivän ennusteet eivät pidä paikkaansa...

267
Tulokset / M-8 SM 4. osa kilpailukutsu
« : 17.08.04 - klo: 11.26 »
Taisi olla about 34 imoittautuneita.

268
Kilpailijoiden kanava / Tattarisuon ratavuorot
« : 05.07.04 - klo: 11.07 »
Miksi ihmeessä sähköautot pitää siirtää pois torstaista, juuri kun kaikki ovat oppineet että silloin ajetaan sähköllä... Lisäksi sähköautojen kerhokisat on torstaisin.

Jos haluatte oikeasti vaikuttaa näihin niin suosittelisin ryhtymään aktiivijäseniksi järjestävään kerhoon...

 - Nappe

269
Hmmm...

30 kuskia kaavailtu, SM-kisan aikataulu, eikä kilpailunjohtajaa...

En ole vielä nähnyt kisaa joka pyöris tuolla määrällä ja aikataululla ihan vain kuskien toimeesta, vaan näissä tapahtumissa tarvitaan joku joka pitää huolen aikataulusta, nostajista, transpondereista, kiteistä yms. Jos kuvittelet että nämä kaikki hoituu yhden ainoan ihmisen toimeesta niin voit harkita kierroslaskijan uraa...

Niin, joo, eihän siellä kuitenkaan ketään ole nostajaksi, kaikki mekkaavat toisiaan...

Jos kuskeja on 10-n.20 ja aikataulu sopivan väljä niin homma toimii, muuten ei pysytä aikataulussa vaikka kuinka haluaisit.

270
Otahan matias huomioon että jonkun pitää laskea ne kierrokset kans. Yhtään tiukempaa aikataulua ei tarvitse tehdä kuin SM-kisoissa.

Sinänsä alkueriä voidaan ajaa vaikka maailman tappiin, hyvin sujuu, mutta nousujen väliin joutuu laittaa hiukan enemmän aikaa kuin 10min, koska kiteiden tarkistukseen/vaihtoihin ja finaalien mahdollinen käsin tekeminen kestää aina oman aikansa.
Nimimerkillä kokemusta on.

Niin, ja toivottavasti saatte jonkun kilpailunjohtajan sinne  :?

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 ... 17