Eipä täällä Euroopassa juuri muita kuulien tekijöitä ole, ainakaan sellaista joka homman kunnolla osaisi.
On tuossa omassa laakeridisainissa järkeäkin. Tuo on ainut konsti saada erikoisella akselimitalla suhteessa muihin mittoihin laakeri, jossa on samalla noin vähän kuulia. Akselihalkaisijan muutoksella on haettu lähinnä mallisuojausta, eli saa itse myydä varaosat (näin minäkin tekisin).
Kuulien vähyydellä on taas haettu lienee kestoikää, eli riittävää kuormaa kuulille, noissa kun ei liikaa sitä kuormaa normaalisti tule. Ja liian vähäinen kuorma tapaa laakerin jopa nopeammin kuin samassa suhteessa liian suuri kuorma.
Syy omalle vierintärenkaiden hionnalle on varmasti tuo erikoinen mitoitus. Laakerivalmistajat ei ole oikein halukkaita tekemään noin pieniä määriä laakereita erikoismitoilla, eli ainut konsti on hioa ne sitten itse. Ostaa vain valmista tankoa joka on valmiiksi lämpökäsitelty, ja ne kuulat myös valmiina. Loppu on sitten koneistusta ja hiontaa. Nuo pienet laakerit kun läpikarkaistaan...
Tiivistimien omassa valmistuksessa kait pätee sama kuin laakereissa, liian pienet sarjat.
Terveisin täältä laakeritehtaalta... (olen kierrellyt eri laakeritehtaita nyt liki kaksi viikkoa, vielä olisi 8 viikkoa edessä. Juuri tulin Wuppertalin tehtaalta tänne Schweinfurtiin
)