M2/4-10 SM-SARJA 20091.1. SM-kilpailujen järjestäjätVuoden 2009 SM-sarjan kilpailut järjestävät seuraavat seurat :
Päivä Seura Yhteyshenkilö Puhelin Email
16-17.5.2009 Jkl Srk Matti Eskelinen 040-5726257 matti.eskelinen@kolumbus.fi
13-14.6.2009 VUA Jussi Luopajärvi 050-3342625 jussi.luopajarvi@vaasanua.net
04-05.7.2009 UAU Sami Salmela 0400-881179 sami.salmela@delta-auto.fi
18-19.7.2009 RiiUA Toni Latvio 0400-716511 toni.latvio@luukku.com
Soita ja kysy tarvittaessa yhteyshenkilöiltä lisätietoja.
1.2. Ilmoittautuminen kilpailuihinKilpailuihin ilmoittaudutaan AKK:n sivuilla KITI järjestelmään. Viimeinen ilmoittautumispäivä on viikko kilpailua edeltävä perjantai. Tämän jälkeen tuleva ilmoittautuminen katsotaan jälki-ilmoittautumiseksi ja siitä joutuu maksamaan korotetun osallistumismaksun.
Viim. ilm.päivä SM maksu SM kor. maksu Kans. Kans kor. maksu
SM I, 8.5.09 25€ +10€ 20€ +10€
SM II, 5.6.09 25€ +10€ 20€ +10€
SM III, 26.6.09 25€ +10€ 20€ +10€
SM IV, 10.7.09 25€ +10€ 20€ +10€
Ilmoittautumisen yhteydessä mainittava: nimi, seura, kilpailunumero, lisenssinumero, luokka, 4 taajuutta, kontaktitiedot ja sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista.
Ilmoittautumisen peruutuksen pitää tapahtua ennen ilmoittautumisajan päättymistä, muussa tapauksessa järjestäjä voi periä ilmoittautumismaksun. Kilpailusta syytä (force majeure eli ylivoimainen este) ilmoittamatta poisjääminen voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi ja voi johtaa seuraamuksiin. Ilmoittautuminen, jossa on virheellisiä tai vääriä tietoja, on mitätön. Ilmoittajaa voidaan rankaista ja hän menettää maksun.
1.3. KilpailuluokatKilpailuluokkina Maastosarjassa ajetaan SM-luokat M2-10 ja M4-10 sekä kansallisina kilpailuina M4-10 ja M2-10.
Kansalliset kilpailut ajetaan mikäli niihin ilmoittautuu määräaikaan mennessä vähintään viisi (5) kilpailijaa. Näitä luokkia ei ajeta sarjakilpailuina.
1.4. PalkinnotSarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa M2-10 ja M4-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. Järjestäjät voivat halutessaan palkita enemmänkin.
Kansallisten kilpailujen palkitsemisesta päättää järjestäjä. Suosituksena on palkita A-finaalin kolme (3) parasta sekä muiden finaalien voittajat.
Kauden viimeisessä osakilpailussa palkitaan sarjassa menestyneitä. SM-sarjoissa palkitaan vähintään 10 parasta muistoesineellä.
Luokkayhteyshenkilö vastaa palkintorahaston keräämisestä ja sarjapalkintojen hankkimisesta.
Kauden lopuksi palkitaan molemmista luokista paras alle 16-vuotias kilpailija muistoesineellä. Järjestäjien tulee tätä varten ilmoittaa luokkayhteyshenkilölle järjestämäänsä kilpailuun osallistuneet alle 16-vuotiaat kilpailijat.
Kauden viimeisessä kilpailussa järjestetään myös arvonta, johon automaattisesti osallistuvat kaikki vähintään kolmeen SM-osakilpailuun yhdessä luokassa osallistuneet kilpailijat. Arvonnan palkintoina on Maastosarjan tukijoiden lahjoittamia tavarapalkintoja.
Kaikki SM-mitalistit (1-3) tulevat saamaan myös kutsun AKK:n palkintojen-jakotilaisuuteen.
On kohteliasta osallistua palkintojen jakoon. Syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojen jaosta voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi.
2. SARJAN KILPAILUSÄÄNNÖTSarjan säännöt ovat pääsääntöisesti pienoisautoilun sääntökirjan mukaisia muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.
2.1. Kilpailun SM-arvoSuomenmestaruus (SM) ajetaan sarjakilpailuna ja avoimena eli osallistua saavat suomalaiset kuin ulkomaalaiset ajajat. SM-pisteitä ei jaeta, jos osakilpailussa on vähemmän kuin 15 kilpailijaa.
2.2. KilpailupäivätKilpailu ajetaan kaksipäiväisenä. Jos lauantain kilpailu estyy esim. sääolojen vuoksi, on ensisijainen varapäivä on aina seuraava päivä eli sunnuntai. Tällöin kansallisina kilpailuina ajettavat luokat jätetään ajamatta. Mikäli sekään ei onnistu, niin silloin haetaan kalenterista vapaata hetkeä tai ajatetaan seuraavan osakilpailun yhteydessä molemmat osakilpailut. Mikäli osakilpailu ajetaan toisen osakilpailun yhteydessä jätetään kansalliset kilpailut ajamatta.
Luokat jakautuvat kilpailupäiville seuraavasti:
- lauantaina ajetaan M2-10 SM-sarjakilpailu ja kansallinen M4-10
- sunnuntaina ajetaan M4-10 SM-sarjakilpailu ja kansallinen M2-10
Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Mikäli tämä ylittyy tapahtuu karsinta kansallisen kisan ilmoittautuneista.
2.3. Sarjan pisteytysLoppupisteisiin lasketaan järjestetyt kilpailut -1, paitsi mikäli kilpailuja on 3 tai vähemmän, jolloin lasketaan kaikki kilpailut. Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka oli parempi viimeisessä osakilpailussa
Kaikki saavat SM-pisteitä AKK:n sääntökirjan mukaisesti
2.4. Ajoformaatti
2.4.1 Ohjattu harjoitteluKilpailut alkavat kahdella ohjatulla harjoituksella. Varsinaista eräharjoitusta ei ennen alkueriä enää ole vaan transpondereiden toiminta ja mahdolliset radiohäiriöt selvitetään toisessa ohjatussa harjoituksessa. Tällöin kaikkien kuljettajien tulee olla ajakorokkeella radio päällä vaikkei ajaisikaan.
2.4.2 AlkuerätAlkueriä ajetaan 4 kierrosta. Finaalipaikat määräytyvät EFRA round by round-periaatteella. Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne. Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100 pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan eräkierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet) ratkaisevat. Jos nämä ovat samat, niin parhaan alkueräsijoituksen tulos (kierrokset ja aika), toisiksi parhaan alkueräsijoituksen tulos jne.
Mikäli alkueriä päästään ajamaan vain 2 tai vähemmän, määräytyvät finaalipaikat paras tulos-periaatteella.
2.4.3 FinaalitLähtöväli finaaleissa vähintään 3 metriä. Luokittain ajetaan max. 10 kilpailijaa per finaali. Mikäli finaalissa ajaisi vähemmän kuin viisi (5) kilpailijaa, jaetaan finaalipaikat siten, että ylemmässä finaalissa ajaa kahdeksan (8) ja alemmassa kuusi (6) kilpailijaa. A-finaali ajetaan aina kymmenellä kuljettajalla.
2.5. TeknisetsäännötAutojen tekniset ja muut tässä mainitsemattomat säännöt löytyvät pienoisautoilun säännöistä
2.5.1 RengassäännötEturenkaat ovat vapaat kaikissa luokissa, mutta M4-10 luokassa niitä sallitaan kaksi paria per ajaja/kilpailu ja ne on merkittävä katsastuksessa ennen käyttöä. M2-10 luokassa eturenkaiden määrää ei ole rajoitettu, eikä niitä tarvitse merkitä.
Takarenkaina on molemmissa luokissa sallittu ainoastaan Pro-Line Hole Shot LP (#8184). Renkaiden määrä on rajattu kahteen pariin per ajaja/kilpailu ja ne on merkittävä katsastuksessa ennen käyttöä.
Renkaiden lainaaminen kilpailijoiden kesken on kielletty.
2.5.2 AkkusäännötNiMh-akkujen osalta noudetaan voimassa olevaan Efran akkulistaa
LiPo-säännöt
1. Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali),
joka on hyväksytty:
a. EFRA 2009 listalla (päivätty 16.2.2009)
b. ROAR 2009 listalla (päivätty 26.3.2009)
i. ROAR 2009 listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja.
2. Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen.
3. Akun pohjassa olevat jalat (tabs) saa lyhentää mikäli ne eivät ole rakenteeltaan ontot.
4. Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) -latausohjelmalla
max 8.40V jännitteeseen (mittaustoleranssi +/- 0.04V).
5. Latauksen yhteydessä on käytettävä jännitteen tasaajaa (balanseri). Jännitteen tasaajan tulee
olla:
a. Sisäänrakennettu laturiin, jolloin akku kytketään + ja – napojen lisäksi laturin
tasausliittimeen
b. tai ulkoinen niissä tapauksissa joissa laturissa ei ole sisäänrakennettua jännitteen
tasaajaa. Näissä tapauksissa jännitteen tasaajan pitää olla mallia, joka kytketään laturin
ja akun väliin. Soveltuvia tuotteita ovat:
i. Graupner LiPo Balancer Plus
ii. JP EnErG Li-Poly In-Line 2-5 Cell Balancer
iii. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
c. Jännitteen tasaajat jotka kytketään pelkästään akun tasausliittimeen laturin rinnalle ovat
kielletty.
6. Akkujen lämmittäminen on kielletty.
7. Akkujen lataus ja säilytys suorassa auringonpaisteessa on kielletty.
8. Akun latausvirta max. 1C (1C = akun yhden kennon kapasiteetti, esim. 5300mAh = 5.3A)
9. Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi käyttöön tarkoitettuun latauspussiin. Soveltuvia tuotteita
ovat:
a. Speed Passion Lipo Safe Bag
b. MaxAmps Lipo Sack
c. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
10. Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa välitön hylkäys kilpailusta ilman varoitusta.
3. KILPAILUNUMEROTKaudelle 2009 kilpailijat saavat henkilökohtaisen kilpailunumeron, joka ilmoitetaan aina ilmoittautumisen yhteydessä. Kilpailunumerot määräytyvät kauden 2008 SM-tulosten mukaan ja uusien kuljettajien tulee anoa kilpailunumero luokkayhteyshenkilöltä ennen kauden ensimmäistä kilpailua.
Kansallisena ajettavissa kilpailuissa SM-sarjaa ajavat kuljettajat käyttävät henkilökohtaisia numeroita, muut ajavat järjestäjän antamilla numeroilla.
Numeroita jaetaan yhteensä 4 kpl / kilpailija luokkaa kohden ja numerot tulee sijoittaan auton korin molempiin kylkiin. Mikäli kilpailija tarvitsee kauden aikana enemmän numeroita vastaa hän itse niiden hankkimisesta. Numeroiden aihiot löytyvät AKK:n sivuilta Fintrack Tourin sääntöjen yhteydestä.
4. TIEDOITUSKilpailukutsut, tulokset, sarjatilanne ja muut mahdolliset asiat löytyvät parhaiten osoitteesta
http://rc10.fi Kilpailut-alueelta
5. RATOJEN SIJAINNITRatojen tarkat sijainnit ilmoitetaan kilpailukutsussa. Kilpailujen yhteyshenkilöiltä voi tarvittaessa kysyä lisätietoja.
6. MAASTOSARJAN TUKIJATwww.medasec.comwww.rcpiste.fiwww.racingfactory.fi