Paino on kohtalaisen tärkeä olla tasan sivuttaissuunnassa.
Eli siis oikella ja vasemmalla edes suhtkoht sama määrä painoa.
Vaikuttaa tuon käytökseen yllättävänkin paljon.
50/50 ei ole yleensä ollut paras mahdollinen jakauma pitkittäis suunassa, vaan se on ollut lähes kaikissa autoissa hieman enemmän painoa takana.
Tää on vähän maku kysymys ja riippuu myös ajotavasta.
Itse tykkään nykyään ajaa kohtalaisen lähellä 50/50 jakaumalla.
Kun taas monet tykkäävät ajaa peräpainoisemmalla autolla ja jopa lisäilevät painoja taakse.
Esimerkkinä esim nelivetokrossi missä tiedän monien Durango kuskejen laittavan lisäpainot auton perään... Jopa reilu 40g kun taas itse en käytä perässä ollenkaan painoa vaan saatan käyttää jopa edessä pariakymmentä grammaa lisäpunttia.
Tää on sellanen mitä kannattaa vaan kokeilla.
Kaikenlaisia erikoismäntiä ym on tullut nähtyä...
Silti oikeastaan luokka kuin luokka on aina toiminut hyvin lähelle perus mäntäratkaisuilla parhaiten.
Nykyään krossareissa alkaa olemaan yleistä männät joissä pääliosa männästä on suora ja alapuoli kupera.
Eli ulosjousto on vain hivenen nopeampi kuin sisäänjousto.
Ero on aika minimaalinen, mutta olemassa kuitenkin.
Tällä saadaan hieman lisää pitoa röpelöisellä pinnalla.
Ne männät missä on vaihdettavia osia jne joilla pystyy säätelemään sisään ja ulosjouston erikseen, tuppaa lähes aina oleman niin isoilla eroilla että ei oikein saa toimimaan.
Aina on suhde liian iso.
Turhan isolla erolla auto alkaa vain pompottamaan, ja pyrkii ponnistamaan kumusta.
Eikä siis ime pattia itseensä.
Helpoin auto ajaa on siis lähes poikkeuksetta sellainen missä molempiin suuntiin vaimennus on sama.
Ja tähän vaikuttaa tietysti myös rebound.
Se kannattaa lähes aina olla täysin minimissä jolloin iskari nimenomaan imee patit parhaiten itseensä eikä niitä perän taivaisiin pomppaamisia esiinny niin herkästi.
Aina kun säädellään vaimennuksia erilaisiksi niin auto toimii jossain kohtaa rataa paremmin, mutta taas toisaalla huonommin.
Eli saattaa radan röykkysellä osuudella toimia hienosti, mutta hieman kun röykyt muuttuvatkin pyöreämmiksi "kummuiksi" niin tilanne onkin toinen.
Saati sitten hypyt missä saattaakin auto jossa ulosjousto on löysempi kuin sisään, ponnistaa...
Hyppyri on vaikea ajaa, koska eri nopeudella auto ponnistaakin yllättäen erilailla.
Eli voi olla että esimerkiksi semmosella keskinopeudella auto ponnistaa kivasti ja nappiin alastuloon.
Mutta tuletkin seuraavalla kerralla vain karvan kovempaa ja auto ponnistaakin selvästi enemmän ja alastulosta mennään metri yli.
Ja taas seuraavaks ajat ihan karvan hitaammin ja taas jäätkin vastapatin huipulle.
Itse en tykkää ponnistavasta autosta ollenkaan hypyissä juuri edellä mainitusta syystä.
Myös tiksissä tuli jälleen huomattua kuinka joidenkin autot ponnisti paljon enemmän kuin minun.
Tarkoitti monesti sitä että pääsin hyppyrit kovempaa kuin moni muu.
Tämä itseasiassa taitaa näkyä esim endurance kisan videolla.
Eli kun sieltä katsoo niin voi nähdä että vaikka ajan yhtäpitkällä hypyllä kuin esim edellämenevä niin hyppyreissä saavutan tai jopa ohitan.
Vaikeita asioita selittää kirjoittamalla tai edes ylipäätään selittämällä... Radalla huomattuja asioita, ja kannattaa kokeilla, kunhan pysyy kohtuudessa ja muistaa että maailman huiputkin ajavat oikeastaan autolla kuin autolla hyvinkin perus männillä, juuri koska toimivat parhaimpana kompromissina ja kello tykkää.