Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112705 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #150 : 07.05.10 - klo: 15.47 »
Niin tosiaan ettei pointti katoa niin täytyy seurata tuota seuraavaa ETS kisaa miten siellä saavat homman toimimaan kun kerran siellä on kaikilla Stocissa samat säätimet ja moottorit sekä maximivälitys.
Katasatukseenhan autoja tulee koko ajan erän täydeltä kun pelkästään stocci autoja on siellä toista sataa.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #151 : 07.05.10 - klo: 15.51 »
FTT-kisoissa käytetyllä työkapasiteetilla kamojen tsekkaus tarvis alottaa about heti edellisen erän jälkeen seuraavaa erää varten (tyyliin laukaan amatäärikatsastus). 
Jäikö jotain hampaankoloon?? En kyllä ole nähnyt yhtään ammattilaista, kaikki ovat olleet harrastajia ilman rahallista korvausta.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #152 : 07.05.10 - klo: 16.04 »
Ko. kisan katsastuksessa vaan oli turhaa häslinkiä (vääriä hylkäyksiä, vääriä ohjeistuksia stanukuskeille lauantaina, turhia mittauksia ennen erää), siksi käytin esimerkkinä. Omalta osalta ne selvisikin kilpailunjohtajan/valvojan ansiosta oikein päin.  :wink:

Lähinnä pointti oli, että kisajärjestelyihin on vaikea saada tarpeeksi asiantuntevaa porukkaa, koska sitä "staffia" ei suomessa ole, vaan kisat on kuskien tekemät. Siksi ylimääräisiin tsekkailuihin ei ole nykysysteemillä aikaa. Kisoja varten tulis kouluttaa porukkaa, jotta kaikilla olisi samat tiedot siitä, mitä tarvii mitata ja milloin, ja lähinnä miten. Säätimien tarkastaminen vie aikaa ja vaatii sen, että kuski on radion kanssa vieressä, ettei vehkeet sätki pitkin varikkoa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #153 : 07.05.10 - klo: 21.41 »
Aivan turhaan niitä nopareita olisi jokaisen erän jälkeen katsastaa ja jokaisesta autosta.

Esim, tuomari ilmoittaa katsastukseen, jos jonkun peli kulkee kovempaa kuin muiden ja arvalla pari muuta myös tsekattavaksi. Muuten peri kertaa alkuerissä otetaan nopeimpia tarkastettavaksi. Finaaleissa taas sama homma.

Ja ennen erää kun radiot on päällä, noparin valon väri on helppo todeta ja sen jälkeen koppa päälle (valvovan silmän alla).
Sama homma kuin lipojen jännitemittaus. Esim LRP kisoissa se toimitettiin lennosta, kun laitettiin autoja radalle.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #154 : 07.05.10 - klo: 22.56 »
Joo siis tuo että nopeasti kauden alkuun tieto siitä millaset säännöt seuraavana kautena on. Tulee jokatapauksessa ajettua stanua oli säännöt mitkä tahansa
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #155 : 08.05.10 - klo: 05.22 »
Ja ennen erää kun radiot on päällä, noparin valon väri on helppo todeta ja sen jälkeen koppa päälle (valvovan silmän alla).
Sama homma kuin lipojen jännitemittaus. Esim LRP kisoissa se toimitettiin lennosta, kun laitettiin autoja radalle.

Näkee varmaan ihan ikkunasta sisällekki jossain tapauksissa. Eli ei tarvii edes poistaa/odottaa kopan kanssa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #156 : 23.05.10 - klo: 05.33 »
http://www.roarracing.com/?p=655

Ihan hyvä veto, nyt jäädään odottamaan tuleeko tämmöisiä profiileja säätimiin. Tekinin toimitusjohtaja kertoi ainakin aikasemmin talvella että he voivat tämmöisen toimittaa jos sille on kysyntää.

Losin säätimeen (Xcelorin S) moinen profiili ainakin on jo tullut.

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #157 : 24.05.10 - klo: 09.32 »
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #158 : 24.05.10 - klo: 09.52 »
Stokkiluokan ongelmat on näiden säätimien ansiosta ratkaistu. Mielestäni voidaan jatkaa samoilla koneilla TSP ja TSS, sillä vauhdit jopa hieman putoavat "LRP SPX -ajoista".
---

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #159 : 24.05.10 - klo: 10.16 »
Alkaa näyttää siltä, että valmistajat ovat nyt aktiivisesti mukana hakemassa ratkaisua tähän eripuolilla havaittuun ongelmaan.

Kun tuo toinen linkki jo on esillä, niin laitetaan sitten tämäkin tänne
http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=113


Tutka näytti Luukkosen Eetulle nopeudeksi Kuusankoskella lauantaina 70 km/t STANUSSA SIIS.

Tonyn speed trap sai vissiin päivän huipuiksi 81 km/t muutamallekin virikuskille.

Sääli, ettei vertailun vuoksi voitu mitata Poron vauhtia samoissa oloissa.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #160 : 24.05.10 - klo: 10.36 »
Ja täältä Losiin (vaikka ei liene kovin yleinen säädin) uusi firmware:

http://www.losi.com/Support/XcelorinDownloads.aspx

Release Notes: Updated to include the ROAR approved 0* Timing Mode used for Sportsman Stock racing classes. To enter this mode, please select "Very Low" in the Motor Timing drop-down menu. When this mode is selected, the Blue LED will constantly flash when the ESC is turned on to indicate the 0* Timing Mode is currently functioning

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #161 : 24.05.10 - klo: 12.45 »
Tutka näytti Luukkosen Eetulle nopeudeksi Kuusankoskella lauantaina 70 km/t STANUSSA SIIS.

Tekin rox..  :mrgreen:
---

Poissa genlee

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #162 : 24.05.10 - klo: 15.17 »
Keskituntinopeuskin näytti olevan stanulla noin 45-48km/h ja virillä 52-55km/h. Eipä siinä hirveetä eroo enää ole...

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #163 : 24.05.10 - klo: 15.21 »
Keskituntinopeuskin näytti olevan stanulla noin 45-48km/h ja virillä 52-55km/h. Eipä siinä hirveetä eroo enää ole...

Ja talvella ajettaneen vielä poroluokkaa jonka vauhti menee noiden välimaastoon. Käytännössä Poron kärkikuskit sijoittuisivat aika hyvin virissäkin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #164 : 24.05.10 - klo: 19.01 »
Nyt kun on "O-ennakko" kisa takana niin voin sanoa että johan oli kivaa. Koko viikonloppuna ei tarvinnut konetta ja säädintä roplata mitenkään.
Mittailin välillä kyllä lämpöjä ja kun asfaltti oli hieman alle 50 astetta niin säädin oli 51 ja kone 60 joten niiden mittaukset unohdin.
Täälläisillä samalaisilla laitteilla oli hauska kisata kun autot meni samaa vauhti.
Toki eroja tuli mutta ne johtui ajotaidoista ja miten oli auto säädetty ja muusta kisa kokemuksesta.
Joten tälläistä voi todella suositella Suomenkin tai olis oikeestaa toivottavaa että tälläinen todellinen vakio luokka olis ens kautena meilläkin.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #165 : 25.05.10 - klo: 08.42 »
Ja Hiltuset siis olivat tässä 0-ennakko kisassa

http://ets.redrc.net/?s=ets+citrix&searchbutton=Go
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #166 : 25.05.10 - klo: 19.26 »
sen verran vielä O kisasta että koneista ja säätimistä johtuen koko viikonlopun avain asia oli kuskin hyvä suoritus. Koska erät oli todella tasaisia ja porukka "lensi yhtenä helminauhana" ympäri rataa. Joten virheille ei ollut sijaa ja se jos mikä kehittää uusia tulevia kuljettajia. Ainakin näyttää helpolla missä löytyy parannettavaa.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #167 : 03.06.10 - klo: 12.14 »
Alkaa näyttää siltä, että valmistajat ovat nyt aktiivisesti mukana hakemassa ratkaisua tähän eripuolilla havaittuun ongelmaan.

Kun tuo toinen linkki jo on esillä, niin laitetaan sitten tämäkin tänne
http://www.speedpassion.net/en/productDetails.asp?p=113

SP:llä on jo olemassa myös softa, jolla GT 2.0 Pro/LPF ja GT ProStoc 2.1 voidaan päivittää 0-ennakkoiseksi ja dynaaminen ennakon säätö elimoidaan käytöstä. Eli toivottavasti ensi kauden säännöt tehdään sellaisiksi, että ne eivät automaattisesti edellytä uusien säätimien hankintaa (ainakaan kaikilta).
Tiim Lahti

Poissa eurorc.com

  • Veteraani
    • Profiili
    • EuroRC
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #168 : 04.06.10 - klo: 08.48 »
Tekinin uusin firmwarepäivitys v208, sisältää mm. 0 ennakoprofiilin. Päivitys parantaa myös paljon muita asioita. Alustavien tietojen mukaan firmware julkaistaan tässä kuussa.
HobbyWing | Xray| Gens Ace | Pro-Line | Corally | Hudy | Yokomo | FTX | HPI
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #169 : 04.06.10 - klo: 10.17 »
Näyttää siis siltä, että vastuulliset valmistajat ovat laajemminkin huomioineet kisaajakentän palautteen sekä kisaorganisaatioiden tavoitteet ja suunnitelmat.

On erinomaisen asiaskasystävällistä, jos olemassaolevilla nykysäätimillä voidaan ajaa tulevien uusien sääntöjen mukaisesti pelkän softapäivityksen ansiosta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #170 : 06.06.10 - klo: 16.10 »
Juu on hienoa havaita että kaikki on samaa mieltä että ongelma täytyy ratkaista ja pian.

Sen verran vielä hämmennän tuot stoccin kisa asiaa. Säätimet pitäis olla kyllä tuossa aloitteleville tarkoitetussa stocissa samat kaikille.
Syystä että eri säätimillä on vielä erillainen tapa käyttää konkkaa ja erikokoisia konkkia. Kuinka paljon tuo konka sitten lipo käytössä auttaa mutta kun ajetiin Nimheillä vaikutus oli selkee. No viisaammat tietää ja kokeilee …  ;)

Mutta mitä tulee aikaisempaan tarinaa maximi välityksestä stocissa niin ETS kisassa katsastus meni hienosti läpi.
Kaikki autot katsastetiin ennen erään alkua. Autoista pääosin mitatiin akun jännite, auton/siiven korkeus ja paino.
Välityksiä tarkastetiin aivan satunnaisesti mutta niitä tarkastetiin lähinnä erän jälkeen.
Kun erä päättyi välillä tuli muutamille autoilla kutsu uusinta katsastukseen jossa niitä katsotiin.  Työnsivät pöytää pitkin ja jos tulos oli oikea niin homma oli selvä. Jos olis mennyt ylityksen puolelle niin heillä oli exceli tehtynä valmiiksi millä sai tarkankin arvon autoa purkamalla.
Mutta pääasiassa välitys asiassa luotetiin siihen että RC-autoilu on herrasmies laji.

Summana meillä oli kuski tyytyväinen tuohon kisa tapaan jossa kaikilla oli sama oikee kisakone jossa oli kiinteä ennakko. Kaikilla sama simppeli säädin jossa ei ollut muuta säädettävää kuin jarrut. Lisäksi kun oli vielä maximi välitys niin oikealle kilpailulle oli kaikki edellytykset kasassa.
Oli sitä mieltä että tuo 13,5 tehoinen kone olis hyvä Suomenkin prostock sarjaan 0-ennakko säätimellä ja maximi välityksellä.

Yksi asia vielä mikä oli hauskanen homma oli tuo Hobby-luokka. Sielläkin oli papat ja pojat tyylikkäästi samoissa erissä ajamassa kilpaa. Autoina vielä aivan tavallisia  RTR–autoja.  No korit niissä oli hienoja AMG mersusta lähtien. Näitä EFRA koreja ei tainnut olla kellään.
Tälläinen vakio luokka täytyis saada meillekin koska se on todellinen aloittelijoiden luokka.  No on A8-kisoissa tainnnut päästä mukaan tälläiselläkin autolla  ajamaan ja hyvä niin. Vaikka noihin kisoihin Hobby-luokka paremmin sopiikin.

ps.
Toin sen ETS kisasta ostetun 50 euron säätimen kotiin vähän sillä mielellä jos lajiryhmä haluaa tuota halpis säädintä kokeilla sekä säätimen 5 euron ohjelmointi pulikan.
Voi olla että näitä Stock/Club säätimiä on jo maahantuojallakin mutta mulla nyt on ainakin tuo yks säädin kotona.
« Viimeksi muokattu: 06.06.10 - klo: 16.51 kirjoittanut LasHi »
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #171 : 15.06.10 - klo: 22.57 »
Omasta mielestä FTT kisoissa ei ole
tarkoitus opetella ajamista.
Eikös kerhokisat ja alue sarjat ole enemmän sitä varten?

Ajan itse mielelläni stanua ensi vuonna vaikka kone rajoitustakin lasketaisiin.Mutta en kannata säätimen rajoittamista,
sillä juuri kukaan aloitteleva kuljettaja ei lähde havittelemaan mestaruutta jos ei osaa kunnolla ajaa.
Itse kun aloitin
kisailemisen niin painotettiin ettei kannata mitään suuria voittoja odottaa.

Eikö jokainen voisi lisätä tehoa oman ajotaitojensa karttumisen mukaan omassa luokassaan ja sitä kautta siirtyä tiukempaan luokkaan?
Osa tämän hetkisistä stanu kuljettajista ei välttämättä halua siirtyä kireämpään luokkaan varsinkaan kun on ostanut uuden stockki säätimen,jolla ei sitten tekisi mitään.

Ihan sama olisiko vaikka Spx jossa ei voi päivittää softaa vai Speed passion jossa voi, mutta ennakon täytyy olla 0.Eihän sillä turbolla tee mitään jos ei osaa ajaa ja liioittelee sen käytössä(kuulun itse tähän joukkoon).
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #172 : 16.06.10 - klo: 15.09 »
Höpöhöpö, stanuluokkaan mieto kone/nopari ja ne jotka haluavat sitä vauhtia niin siirtyy poroon tai viriin, siellä pääsee toteuttamaan mielitekojaan tehojen kanssa. Stanuluokka sähköiltään mahdollisimman tasaväkiseksi että ajotaidot sekä auton säätäminen korostuu noparirallia enemmän.

Noparin ropaaminen nostaa vauhteja mutta tuskin kehittää samassa suhteessa ajo/säätötaitoja kuin se että taistellaan tasaväkisillä sähköillä ja sitä kautta opitaan ajovirheistä ja auton hienosäädöistä. Tämän jälkeen on helpompi siirtyä nopeampiin luokkiin kun valmiudet siihen on olemassa, juuri siksi stanut pitäisi pitää tasaväkisenä luokkana ja ponnahduslautana nopeampiin luokkiin.

Ajo ja kilpailukokemusta kerätään koko ajouran ajan, oli kyse kylätason cupista tai isommista mestaruuksista. Perusajotaito hankitaan kotiradalla ja kun pelit pysyy rimojen välissä niin kisoihin mukaan koska siellä kehittyy reenaamista enemmän. Kuten muutama tekijä on sanonut, yksi kisa vastaa viittä reenipäivää, oli kyse mistä kisasta tahansa.

 
Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #173 : 16.06.10 - klo: 15.27 »
Höpöhöpö, stanuluokkaan mieto kone/nopari ja ne jotka haluavat sitä vauhtia niin siirtyy poroon tai viriin, siellä pääsee toteuttamaan mielitekojaan tehojen kanssa. Stanuluokka sähköiltään mahdollisimman tasaväkiseksi että ajotaidot sekä auton säätäminen korostuu noparirallia enemmän.

Noparin ropaaminen nostaa vauhteja mutta tuskin kehittää samassa suhteessa ajo/säätötaitoja kuin se että taistellaan tasaväkisillä sähköillä ja sitä kautta opitaan ajovirheistä ja auton hienosäädöistä. Tämän jälkeen on helpompi siirtyä nopeampiin luokkiin kun valmiudet siihen on olemassa, juuri siksi stanut pitäisi pitää tasaväkisenä luokkana ja ponnahduslautana nopeampiin luokkiin.

Ajo ja kilpailukokemusta kerätään koko ajouran ajan, oli kyse kylätason cupista tai isommista mestaruuksista. Perusajotaito hankitaan kotiradalla ja kun pelit pysyy rimojen välissä niin kisoihin mukaan koska siellä kehittyy reenaamista enemmän. Kuten muutama tekijä on sanonut, yksi kisa vastaa viittä reenipäivää, oli kyse mistä kisasta tahansa.

Olen Koheltajan kanssa samoilla linjoilla. Stock-luokka tasa- ja kohtuuvauhtisena opettaa ajamista sekä korostaa huolellisuutta ajolinjojen suhteen. Tiukoissa kilpailutilanteissa tämä aidosti kehittää ajotaitoja ja vie samalla kuskia kohti nopeampia ja vaativampia luokkia.
Viriluokan kärjessä ovat tällä hetkellä samat nuoret kaverit, jotka keskenään väänsivät TSS-10 luokan kärkipaikoista vuosina 2003-2006. Siellä ei näy niitä kavereita, jotka aikanaan puolikkaan kauden jälkeen totesivat "nää kulkee niin hitaasti, että pitää päästä heti ajamaan kovempaa ja vaihtaa nopeampaan luokkaan".

Tämä siis ajotaitojen kehittämiseen liittyvä kommenttina. Mutta jokainen määrittelee itse oman tavoitetasonsa ja kaikki valinnat ovat valitsijalleen yhtä oikeutettuja.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #174 : 05.09.10 - klo: 17.39 »
Tänään avattiin Riihimäellä sisäkausi ja pääsimme ensimmäistä kertaa testaamaan 0-ennakkosäätimiä vakioluokan 17.5 koneiden kanssa. Koneina oli 3 x CS ja 1 x LRP. Säätiminä SP:n 2.0 GT LPF, 2.0 GT Pro, 2.1 GT Prostoc ja vanha kunnon LRP TC Spec. Kolmessa ensiksi mainituissa oli SP:n uusin 0-ennakkosofta.

Vauhtia oli luonnollisesti huomattavasti vähemmän kuin ennakonsäätösoftalla, mutta kuitenkin ehdottomasti riittävästi vakioluokan autoille. Kokemus oli kaikin puolin miellyttävä, ahdistusta ei kiihtyvyyden tai huippunopeuden rajallisuuden suhteen ainakaan Riksun Uramon salissa päässyt syntymään. Ajettavuus ja autojen käyttäytyminen nousivat välittömästi kolmanteen potenssiin - ai että oli mukavaa!

Oleellisin huomio oli, että neljän eri auton huippunopeudet tasaantuivat viiden-kuuden ajetun akun jälkeen käytännössä identtisiksi kun kunkin auton välitykset hierottiin kohdalleen. Kaikissa autoissa oli eri mallinen nopeudensäädin - tosin kolmessa SP. Tämä on mielestäni selvä osoitus siitä, että eri säätimet ja moottorit ovat varsin samavauhtisia, kun ennakoihin ei tarvitse koskea. Eli tämän ei-akateemisen testin perusteella ainakaan yksityyppisäätimen käytölle ei perusteita löydy. Erot radan kiertämisen nopeudessa olivat autojen säädöistä ja kuskien taidoista riippuvaisia. Juuri niin kuin vakioluokassa pitääkin olla!
« Viimeksi muokattu: 05.09.10 - klo: 18.52 kirjoittanut Bulvaani »
Tiim Lahti

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #175 : 05.09.10 - klo: 20.25 »
Kiitos raportista. Tätä asiaa on kovasti mietitty ja tullaan edelleen miettimään, päätöksiä siis ei ole tehty.

Säätimien osalta oikeastaan missään vaiheessa ei ole epäilty, etteikö säätiket olisi "about" samalla viivalla kun ennakot on otettu pois. Sen sijaan suuria (ja osittain avoimia) kysymyksiä ovat katsastuksen toiminta, eli siis kuinka on nopeaa ja helppoa todeta että säädin on sallituissa asetuksissa. Tähän liittyen toki on olemassa valmista materiaalia esim. ROAR puolella.

Kuitenkin säätimet kehittyy jatkuvasti (kuten on nähty) ja kun 0 ennakkoon siirtyminen tapahtuu, niin on vain ajan kysymys kunnes tehtaat vastaavat tähän tavalla taikka toisella. Tällä nyt tarkoitan sitä, että milloin esimerkiksi ilmestyy säätimen ohjelmisto joka vilkuttaa stock -lediä vaikka säätimessä onkin joku muu ohjelma. Tai milloin listalla sallitun säätimen kuorien sisään vaihdetaan toinen säädin, jossa ledien merkitys ei olekaan sama ja näin ollen pintapuolisesti kaikki näyttää hyvältä vaikka ennakkoa on.

Myös aikaisemmasta firmware kikkailusta oppineena voi myös olla syytä varautua, että 0 ennakolle tulee omat ohjelmansa jossa sitten on parannettu jotain muuta säätimen osa-aluetta kun ennakkoa ei voi enää samalla tapaa optimoita ja näin ollen alkaa uusi säädin ralli, jossa muuttuvana tekijänä on jokin muu kuin ennakko.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #176 : 05.09.10 - klo: 20.40 »
Itse olen kanssa tuon 0-ennakko säännön kannalla. Ajetaan porossa ja virissä sitten näillä ennakkosäätimillä. Vauhtia on kuitenkin mukavasti ja eipähän tarvitse näprätä ennakko / turboboostien yms kanssa. Tuo on varmasti totta että jollainlailla säädinvalmistajat vastaavat 0 ennakkoon. Se mitenkä nuita ennakko asioita valvotaan voi olla työlästä.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #177 : 05.09.10 - klo: 20.47 »
Jos 0 ennakko säätimistä ei pystytä valvomaan ennakon todellisuutta niin miten valvotaan moottoreiden ennakoita? Ei ole kovin kaksinen homma muuttaa ennakkoa sallituista stanukoneista ja taas mennään kovempaa kuin vakiopannulla.

 
Kylätason RC-kuski.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #178 : 05.09.10 - klo: 20.48 »
On tekninen ratkaisu sitten mikä tahansa niin seuraavat asiat (ja moni muukin toki) ovat ensi kauden sääntöjen kannalta kriteereitä, joiden perusteella asiaa sorvataan stanussa:

- Hitaammat vauhdit
- Matalat kustannukset
- Varmuus siitä että kalustoa ei tarvitse päivittää kesken kauden sitä mukaa kun uusia tuotteita tulee markkinoille
- Yhtenevät nopeudet

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #179 : 05.09.10 - klo: 20.54 »
Jos 0 ennakko säätimistä ei pystytä valvomaan ennakon todellisuutta niin miten valvotaan moottoreiden ennakoita? Ei ole kovin kaksinen homma muuttaa ennakkoa sallituista stanukoneista ja taas mennään kovempaa kuin vakiopannulla.
Huijaaminen on aina huijaamista, moottori puolella sitä tekisi itse kisaaja. Säädin puolella voi vaan käydä niin että valmistajat lisäävät ennakkoa koska voivat siten myydä enemmän säätimiä. Kuluttaja eli kisaaja näkee asian vain siten että tämä on nopeempi kuin tuo toinen.

Jos säätimien "piiloennakosta" tulee vastaava kilpailu kuin lipo akkujen C arvoista(joissa on tänä päivänä paljon heittoa) voi käydä niin että jokaiseen kilpailuun voit ostaa uuden säätimen kun he päivittelevät softia kilpaa. Tämän jälkeen ihmetellään missä se raja menee että kuplapuhkeaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook