Kirjoittaja Aihe: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?  (Luettu 112695 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #30 : 10.03.10 - klo: 14.32 »
-- piti liittää edelliseen viestiin ---
Flying Calacucco

Poissa sakke_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #31 : 10.03.10 - klo: 14.35 »
Tätä ei saanut kysyä edellisessä topikissa, josta lähdettiin , haluaako joku vastata tähän:
Ajat prostokilla ja stokilla, stokissa "miedompi" säädin. Molemmissa sama akku. Kummalla pidempi ajoaika ? onko ero merkittävä vai olematon?
Sitten uusi testi: prostok ja stok, sama säädin, sama akku. Miten käy nyt ajoajan kanssa?
Hei Mika eikö näitten topiccien sotkemisen vois jo lopettaa... Kiitos ei YV viestejä niihin en vastaa enkä lue.
Ja tohon kysymykseen vielä että jos hyötusuhteet on laitteissa samat niin kellosta sen näkee paljonko kumpikin vie virtaa koska kappaleen liikuttamiseen tietyllä nopeudella tarvitaan energiaa.
Pahoittelut OT:stä mutta joskus Rauhallisemmallakin miehellä menee hermot.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #32 : 10.03.10 - klo: 14.41 »
Ei oo ajoaika ongelma missään touringluokassa. Erän pituus on 5min. Jos haluaa ajaa 25min putkeen, kannattaa hankkia muutenki miedommat laitteet ja siirtyä keskustelemaan harrastelijatopicceihin. Nyt puhutaan kisaamisesta niiden kesken, jotka sitä tekevät.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #33 : 10.03.10 - klo: 14.46 »
Ok. Eikö noista miedommista laitteista tässä juuri ole kyse.. tajusit jutun sinänsä hyvä. Mutta mä olenkin vaan harrastelija joten en vaivaa herroja enää asialla.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #34 : 10.03.10 - klo: 14.50 »
hyvä
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #35 : 10.03.10 - klo: 23.06 »
Vaikka meidän tiimin stanuajot on jo ajettu, lausutaan omakin mielipide. Nopeus- ja tasoerot ovat tämän kauden kilpailuissa olleet suuria. Koska tekniikan rajoittaminen on käytännössä hankalaa, pohditaan muita keinoja. Vesan kommentti nousupisteisiin liittyen on asiaa, koska Vesa tietää mistä puhuu. Nousupistejärjestelmä nostaa suomalaisten pienoisautokilpailujen tasoa tulevaisuudessa ja eri luokkien sisällä tasoerot pienenevät. Rinne sen sijaan voisi aloittaa asiaan tutustumisen tulemalla vaikkapa aluksi katsojaksi yhteen FTT-kisaan...joka asiaan on jotain sanottavaa, on siitä kokemusta tai ei.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #36 : 10.03.10 - klo: 23.24 »
Mitä katellut 13.5t konetta torpassa niin se menee ihan yhtä lujaa kun 10.5t, en ihmettelisi jos tämäkin on liian kiree monelle.

Samaa on myös havaittavissa maailmalla, virin ja 13.5t erot ovat 0.1-0.2s per kierros. En ihmettelisi jos maailmalla vaihtaisivat tuon 13.5t miedompaan seuraavalle kaudelle.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #37 : 11.03.10 - klo: 05.44 »
Tuohon virin ja 13,5 koneiden eroon. Viikonlopulla on ajettu ETS osakilpailu jossa on luokka jossa käytetään 13.5 konetta. Siellä ero oli ehkä hieman isompi kuin tuo 0.1 - 0.2 sekkaa.

Virin kärki meni finaaleissa    16,1 - 16,2 Best läppejä
13,5 koneiden kärki finaaleissa 16,9 - 17,0

Tuossa ETS sarjassa luulis olevan parhaat stocci säätimet mitä valmistajilta löytyy. Ainakin  kisa kuvien mukaan näin on. Siitäkin huolimatta ero on hieman enemmän ...  ;)

Ajettuja aikoja voi vertailla täältä :

Viri   http://www.myrcm.ch/de/ets/05032010_676687/Modified/index.html
13,5T  http://www.myrcm.ch/de/ets/05032010_676687/Pro_Stock/index.html

Toki eihän tuo ole koko totuus koneiden nopeus erona kun eroja on tietty kuskeissa ja kalustoissakin. Sekä erillaisia eroja tulee tietty myös radoistakin riippuen.

Red RC sivuilla on Euro Touring Series osio josta läytyy kaikki ajetut kisat ja niiden tulospalvelu sivuilta löytyy dataa enemmänkin :
http://ets.redrc.net/

Joten ens vuotta ajatellen niin tuo 13,5T kone olis varmaan ihan hyvä poroon.

edit.
Listoilta löytyi muuten yks kuski joka ajoi molemmta luokat (Laptev) ja hänen parhaat läpit  oli virillä 16,4  ja  13,5 koneelle 17,4

edit2.
Tuo Laptev olikin hyvä vertailu kohde kun on ajanut melkein kaikki ETS kisat ja erot on kokoajan sellaista 0,4 - 1,0 sekkaa bestläpeissä (viri/13,5t).
« Viimeksi muokattu: 11.03.10 - klo: 06.33 kirjoittanut LasHi »
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #38 : 11.03.10 - klo: 06.02 »
Tuohon virin ja 13,5 koneiden eroon. Viikonlopulla on ajettu ETS osakilpailu jossa on luokka jossa käytetään 13.5 konetta. Siellä ero oli ehkä hieman isompi kuin tuo 0.1 - 0.2 sekkaa.

Virin kärki meni finaaleissa    16,1 - 16,2 Best läppejä
13,5 koneiden kärki finaaleissa 16,9 - 17,0


Omat ajat oli otettu Snowbirdseistä, siellä oli myös "parhaat" säätimet ja "parhat" kuskit.

11.2-11.3 viri
11.4-11.5 13.5t
11.8-11.9 17.5t

Snowbirdseissä tosin oli aika tiukka ja pienempi rata, kun toi sun mainitsema ETS rata oli ISO ja keskinopeus todella korkea. Taisi olla isoin koskaan rakennettu sisärata? Tämmöisellä radalla pääsee toki käyttämään paljon paremmin virin tehoja.

Itse suosittelen että parempi testata moottoreita kun yrittää katsoa tuloksista mikä olisi hyvä. Maailmalla ajetaan myös yleensä 13.5t lankarajoituksella, ei ykstyyppi moottoreilla niinkuin meillä. Tunnetusti eri moottorivalmistajien saman käämiset moottorit ovat todella eri tehoisia.

Itse näkisin että hyviä testaamisen arvoisia koneita voisi olla hidas 13.5t, 15.5t jos näitä tulisi markkinoille ja nopea 17.5t
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #39 : 11.03.10 - klo: 07.09 »
Lainaus käyttäjältä: SS
Rinne sen sijaan voisi aloittaa asiaan tutustumisen tulemalla vaikkapa aluksi katsojaksi yhteen FTT-kisaan...joka asiaan on jotain sanottavaa, on siitä kokemusta tai ei.

Ok, pidän suomeksi turpani asian suhteen kiinni (yritin vain kysyä..mutta..). Tulen Torppaan opiskelemaan lisää aina kun pääsen ok?

terv. angry old man  :roll:
« Viimeksi muokattu: 11.03.10 - klo: 07.16 kirjoittanut Mika R »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #40 : 11.03.10 - klo: 10.24 »
OT:

meinaako peitsamo tulla yksityiskoneella ouluun? Onneks meillä oulussa riittää massia kiertää 10-15 kisaa siellä etelässä, kerran kuussa vähintään.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #41 : 11.03.10 - klo: 10.41 »
OT:

meinaako peitsamo tulla yksityiskoneella ouluun? Onneks meillä oulussa riittää massia kiertää 10-15 kisaa siellä etelässä, kerran kuussa vähintään.

Ei meinaa. Tässä on vaan sellainen pieni dilemma, kun olen lupautunut viettämään vaimon kanssa ko. viikonlopun ilman lapsia, kun kerran oikeen lastenhoitajakin on luvassa. Eli lennot kahdelle + majoitukset ja muut diipadaapa-jutut, ei taida 500€ riittääkään.

Mutta Vesa, nou hätä tulossa ollaan. Tällä kertaa siis oikeen henkilökohtaisen mekkarin kanssa. Mikäpä olisikaan parempi synttärilahja vaimolle, kuin romanttinen viikonloppu pienoisautokilpailusaa Oulussa.  :grin:
Flying Calacucco

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #42 : 11.03.10 - klo: 12.02 »
Mutta Vesa, nou hätä tulossa ollaan. Tällä kertaa siis oikeen henkilökohtaisen mekkarin kanssa. Mikäpä olisikaan parempi synttärilahja vaimolle, kuin romanttinen viikonloppu pienoisautokilpailusaa Oulussa.  :grin:
Joko sun vaimo on TODELLA ymmärtäväinen ja kannustava harrastuksessasi tai sitten sä oot niin VAINAA kun vaimosi tajuaa lahjansa laadun  :grin:

Edit: Sori OT:sta
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #43 : 14.03.10 - klo: 20.31 »
Ja sitten taas takaisin aiheeseen.

Pro stock:

- Säädin, vapaa
- Moottori, 17,5T, valmistaja ja malli vapaa

Stock:

- Säädin, hyväksyttyjen säätimien lista, tyyliin Plug and Play, hintaluokka esim. 50-70€
- Moottori, 21,5T, valmistaja ja malli vapaa

Perustelut:

Pro Stockin ja Virin väliin jäisi vielä selvä asekel ylöspäin. Esim. 13,5T koneilla mennään (muutamia huippuvirikuskeja lukuunottamatta) jo hyvin lähelle virien vauhteja. Vapaalla koneella saataisiin, kenties hieman lisää vauhtia nykyisiin stanuihin verrattuna + lisää valinnan varaa ja saatavuutta.

Stanu jäisi selvästi nuorten (lasten), pappojen ja ennen kaikkea aloittelijoiden luokaksi, kuten sen tarkoituskin on ymmärtääkseni ollut. Lisäksi mukaantulo olisi helpompaa, kun monensortin tietokoneohjelmoitavat huippunoparit jätettäisiin pois laskuista,  myös kustannukset saataisiin pidettyä alempana tällä tavoin. Moottoreiden hintahaarukka on kuitenkin suhteellisen rajattu nopareihin verrattuna.

Tästä seuraamuksena olisi se, että ensi kaudella iso osa nykyisistä stanukuskeista voisi ajaa pro stockia jokseenkin samoilla laitteilla, osa nykyisistä huippuporoilijoista siirtyisi viriin ja ennen kaikkea stanuun olisi entistä helpompi tulla mukaan uutena kuskina tai muuten vaan "huvikseen" ajelijana.
« Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo: 20.43 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #44 : 14.03.10 - klo: 21.19 »
Jos porojen konerajotukseksi tulee 17.5, niin olen lähes varma että viivalla on korkeintaan yksi finaalillinen porukkaa. Kaikki nykyset porokuskit siirtyisivät viriin tai lopettaisivat, ja itseni mukaanlukien suurin osa tämänhetken stanukuskeista haluaa pikkuhiljaa siirtyä tehokkaampien autojen pariin. Sopivat konerajat olis poroon 10.5-13.5 ja stanuun jotain 21.5 tai päälle, ja tietenkin kummatkin luokat vapaalla säätimellä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #45 : 14.03.10 - klo: 21.35 »
Jos porojen konerajotukseksi tulee 17.5, niin olen lähes varma että viivalla on korkeintaan yksi finaalillinen porukkaa. Kaikki nykyset porokuskit siirtyisivät viriin tai lopettaisivat.

Nämähän ovat tietysti mielipiteitä, mutta haluaisin kuulla perustelusi tähän näkemykseen?

Oma lisäperusteluni vielä edellä manitulle mielipiteelleni on myös se, että nykyään on kolme luokkaan jotka ovat aivan liian lähellä toisiaan, tai pikemminkin sanottuna liian paljon toistensa päällä. Esim. Tänään Riksun A8-kisassa oli ainoastaan muutama porokuski, jotka ajoivat kovempaa, kuin stanun kärkiviisikko, parhaat stanukuskit, eivät olis jääneet lähellekään viimeiseksi myöskään virissä.

Eilen ajettiin torpassa stanulla ja porolla kierrosaikoja, joissa oli ehkä keskim. parin kymmenyksen ero. Mikä näitä luokkia enää erottaa toisistaan, muutakuin koneen kylkeen stanssattu lankamäärä, ei ainakaan vauhti siinä määrin, kuin olisi mielestäni tarvetta.

Minun mielipiteeni on se, että stanun pitäisi olla helposti sisäänpäästävä aloitusluokka, joka palvelee aloittelijoita ja jäähdyttelijöitä ja "huvikseen ajavia". Pro stockin pitäisi olla kisaluokka, josta parhaimmisto jatkaa viriin, joka on se SM-sarja-arvon omaava kuninkuusluokka, johon tavoite pitäisi olla.

Tällä hetkellä sellaista aloitusluokkaa ei ole, vaan kaikki touring-luokat ovat todellisia kilpaluokkia. Kuljettajien tasoerot korostuvat tällä hetkellä erityisesti stanussa, jossa onneksemme on mukana niin aloitteljoita, kuin hieman kokeneempiakin kuljettajia.
Flying Calacucco

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #46 : 14.03.10 - klo: 22.31 »
Jos porojen konerajotukseksi tulee 17.5, niin olen lähes varma että viivalla on korkeintaan yksi finaalillinen porukkaa. Kaikki nykyset porokuskit siirtyisivät viriin tai lopettaisivat.

Nämähän ovat tietysti mielipiteitä, mutta haluaisin kuulla perustelusi tähän näkemykseen?

Oma lisäperusteluni vielä edellä manitulle mielipiteelleni on myös se, että nykyään on kolme luokkaan jotka ovat aivan liian lähellä toisiaan, tai pikemminkin sanottuna liian paljon toistensa päällä. Esim. Tänään Riksun A8-kisassa oli ainoastaan muutama porokuski, jotka ajoivat kovempaa, kuin stanun kärkiviisikko, parhaat stanukuskit, eivät olis jääneet lähellekään viimeiseksi myöskään virissä.

Eilen ajettiin torpassa stanulla ja porolla kierrosaikoja, joissa oli ehkä keskim. parin kymmenyksen ero. Mikä näitä luokkia enää erottaa toisistaan, muutakuin koneen kylkeen stanssattu lankamäärä, ei ainakaan vauhti siinä määrin, kuin olisi mielestäni tarvetta.

Minun mielipiteeni on se, että stanun pitäisi olla helposti sisäänpäästävä aloitusluokka, joka palvelee aloittelijoita ja jäähdyttelijöitä ja "huvikseen ajavia". Pro stockin pitäisi olla kisaluokka, josta parhaimmisto jatkaa viriin, joka on se SM-sarja-arvon omaava kuninkuusluokka, johon tavoite pitäisi olla.

Tällä hetkellä sellaista aloitusluokkaa ei ole, vaan kaikki touring-luokat ovat todellisia kilpaluokkia. Kuljettajien tasoerot korostuvat tällä hetkellä erityisesti stanussa, jossa onneksemme on mukana niin aloitteljoita, kuin hieman kokeneempiakin kuljettajia.

Niinkuin sanoit, omiin näkemyksiinhän tässä perustetaan.. :azn:

Kuinkahan moni porokuski olisi valmis ajamaan ensikaudella selvästi miedommilla koneilla? Kuinkahan moni stanun tämänhetken a-finalisti/b-finaalin kärkikuski haluaa jatkaa ensikaudella näillä miedoilla koneilla?

En tiedä minkälaiselta radalta toi sun aikavertailu on otettu, ja toisekseen on kyllä tiedossa että ihan jokaisessa luokassa on tasokirjo melkosen laaja, ei siis viitsi perustaa keskustelua pelkkään läppivertailuun.

Nopea eteneminen radalla on tietenkin tarkoitus, ja se tietyillä radoilla on jopa helpompaa tehottomalla autolla. Kehittyminen ajamisessa kuitenkin vaatii ajamisen oppimista vehkeillä millä ei enää voi ajaa nappi pohjassa, ja jarruttaminenkin tulee kuvaan erilailla tärkeänä osana. Uskon että suurin osa kuskeista haluaa kehittyä siinä määrin että pystyy osallistumaan ja hallitsemaan autoa modissa. Tätä ei palvele porojen tehonpudotus lainkaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #47 : 14.03.10 - klo: 22.39 »
Muistelen tästä muutama vuosi taaksepäin...
Poro oli tehoiltaan ja nopeudeltaan miedompi kuin viri...
Ihan selkee ero.
Stanu oli sanalla sanoen hidas...
Hyvä ettei kaasu pohjassa kierretty koko rataa ympäri.

Sillon riitti harrastajia vaikka kuinka ja paljon.

Miksi ne nyt yhtäkkiä johonkin katoisi mikäli palattaisiin noihin samoihin tehoeroihin kuin hiilikoneiden aikana????

Jo sillon kun itse aloitin ylipäätään rc autoilun... joskus 16-17 vuotta sitten...
Stanut oli todella paljon hitaampia ja tehottomampia kuin virit.
Sillon ei mitään proostokkia ollut... eipä ollut turistejakaan.
Ajettiin sähkökrossia.
Mutta eniveis... aina ne on ennenkin luokkien väliset erot olleet selvät.
Nyt yhtäkkiä oikeastaan vuoden sisään on tapahtunut niin paljon kehitystä säädinpuolella että moottoreiden lankaerot on vedetty softalla aikalailla tehojen puolesta lähelle toisiaan...
Tai no ainakin senverran että läppiajoissa ei mitään selkeitä eroja enää ole.
Siis vuoden sisään on porot ja stanut ottaneet virejä kiinni todella rajusti.
Säätimet on muuttunu, mutta moottorit ei.

Eipä ole mikään ihme että nyt mietitään pitäisikä jotain tehdä että pystyttäisiin palata siihen mikä ennen oli... ja oli vielä viimetalvenakin... Vakiot on vakioita, eli ihan selvästi hitaampia kuin virit... ja porot siltä väliltä.
Ja varsinkin palata siihen mikä koko luokkajakojen tarkoituskin on ollut.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #48 : 14.03.10 - klo: 22.50 »
Niinkuin sanoit, omiin näkemyksiinhän tässä perustetaan.. :azn:

Kuinkahan moni porokuski olisi valmis ajamaan ensikaudella selvästi miedommilla koneilla? Kuinkahan moni stanun tämänhetken a-finalisti/b-finaalin kärkikuski haluaa jatkaa ensikaudella näillä miedoilla koneilla?

Nopea eteneminen radalla on tietenkin tarkoitus, ja se tietyillä radoilla on jopa helpompaa tehottomalla autolla. Kehittyminen ajamisessa kuitenkin vaatii ajamisen oppimista vehkeillä millä ei enää voi ajaa nappi pohjassa, ja jarruttaminenkin tulee kuvaan erilailla tärkeänä osana. Uskon että suurin osa kuskeista haluaa kehittyä siinä määrin että pystyy osallistumaan ja hallitsemaan autoa modissa. Tätä ei palvele porojen tehonpudotus lainkaan.

Ennen kaikkea kysymys on siitä, mikä on lajimme kannalta tarkoituksenmukainen nopeusporrastus eri luokille. Viime aikainen noparien tuunaus ja turbovirittely sotki kohtuullisen hyvin toimineen porrastuksen moottorien tehoissa.

Tuunatulla turbosäätimellä nykyiset stock-moottorimme 10.5 ja 17.5 ovat molemmat ihan täysiverisiä modified-moottoreita.
Suuret luokkien sisäiset nopeuserot johtuvat siitä, että osa ajaa stockia ja osa sama-lankaisella moottorilla viriä.

Hei jtr, ei kenenkään tarvitse ajaa hitaampaa, jos ei halua. Aina voi siirtyä nopeampaan luokkaan,jos vain rahkeet riittää.

Periaatteeksi siis siirtyminen nopeampaan luokkaan, ei nykyluokassa nopeampaan vauhtiin kaluston virittämisen keinoilla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #49 : 14.03.10 - klo: 23.02 »
Niinkuin sanoit, omiin näkemyksiinhän tässä perustetaan.. :azn:

Kuinkahan moni porokuski olisi valmis ajamaan ensikaudella selvästi miedommilla koneilla? Kuinkahan moni stanun tämänhetken a-finalisti/b-finaalin kärkikuski haluaa jatkaa ensikaudella näillä miedoilla koneilla?

Nopea eteneminen radalla on tietenkin tarkoitus, ja se tietyillä radoilla on jopa helpompaa tehottomalla autolla. Kehittyminen ajamisessa kuitenkin vaatii ajamisen oppimista vehkeillä millä ei enää voi ajaa nappi pohjassa, ja jarruttaminenkin tulee kuvaan erilailla tärkeänä osana. Uskon että suurin osa kuskeista haluaa kehittyä siinä määrin että pystyy osallistumaan ja hallitsemaan autoa modissa. Tätä ei palvele porojen tehonpudotus lainkaan.

Hei jtr, ei kenenkään tarvitse ajaa hitaampaa, jos ei halua. Aina voi siirtyä nopeampaan luokkaan,jos vain rahkeet riittää.

Periaatteeksi siis siirtyminen nopeampaan luokkaan, ei nykyluokassa nopeampaan vauhtiin kaluston virittämisen keinoilla.

Sitähän mä just yritin tossa sanoa, että harva halunnee siirtyää tehottomattomampaan luokkaan, vaan jatkaa taistelua ja kärjen saavuttamista samassa, tai siirtyä luokkaa ylemmäs.
Jos poron konerajaksi laitetaan 17.5, niin en usko sen olevan kovin monella mielessä. 13.5 palvelis tarkotusta paremmin. ja stanuun se selvästi nykyistä miedompi..

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #50 : 14.03.10 - klo: 23.03 »
Laitanpa näkyville kuusaan ftt-kisan finaalien bestläpit luokittain.

Viri: 15.082
Poro: 15.663
Stanu: 16.541

Mika R

  • Vieras
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #51 : 14.03.10 - klo: 23.03 »
Olisko ideaa tässä: Asetetaan minimiläppiaika jota ei saa alittaa. Silloin ei olis väliä millä ajaa tai miten mutta jos menee alle, niin suoritus hylätään.

Hifistelijät vois keskittyä sellaseen asetuksiin että pystyy ajaa läpin just ja just tuon alle ja muut vaan siihen olennaiseen eli ajamiseen. Eikä olis väliä millä vehkeillä ajaa.

Autourheilussa varmaan aivan ennen kuulematon ehdotus, tosin, mutta onko mahdoton?

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #52 : 14.03.10 - klo: 23.04 »
Laitanpa näkyville kuusaan ftt-kisan finaalien bestläpit luokittain.

Viri: 15.082
Poro: 15.663
Stanu: 16.541

Hyvä että keskustelun pohjaksi otetaan muitakin kierrosaikoja kuin Rajatorpan lyhyellä ja syheröisellä radalla ajetut kierrokset!

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #53 : 14.03.10 - klo: 23.06 »
Laitanpa näkyville kuusaan ftt-kisan finaalien bestläpit luokittain.

Viri: 15.082
Poro: 15.663
Stanu: 16.541

Näin.. Porosta kun pudotetaan pois pari lankaa ja samoin stanusta, niin eikö olla aikalailla alueella??

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #54 : 14.03.10 - klo: 23.13 »
Laitanpa näkyville kuusaan ftt-kisan finaalien bestläpit luokittain.

Viri: 15.082
Poro: 15.663
Stanu: 16.541

Näin.. Porosta kun pudotetaan pois pari lankaa ja samoin stanusta, niin eikö olla aikalailla alueella??

Totta.
Tuskin siihen kovin kovaa lankaeroa tarvitaan kun saadaan erot taas selvemmiksi...

Tosin... kehitys vuodessa on ollut rajua... Jatkuuko samanlainen kehitys vai joko se hiipuu?
Riittääkö tuo pari lankaa vai joko sekin olisi kesän lopulla kurottu taas kiinni?

Mielenkiintosen hullua on ollu meininki viimeaikoina minkä olen vierestä seurannut.
Omalta osaltani se on ollut iso syy miksi ei turistit ole tulleet tänä talvena oikein kysymykseenkään.

Vielä suuremmalla mielenkiinnolla ihmettelen mihin homma kehittyy.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #55 : 14.03.10 - klo: 23.19 »
Laitanpa näkyville kuusaan ftt-kisan finaalien bestläpit luokittain.

Viri: 15.082
Poro: 15.663
Stanu: 16.541

Kuusaan jälkeen on säätimiin tullut jo kaksi uutta softaversiota. Stock on nopeimmillaan paljon tuota lähempänä poroa ja Poromoottorilla pärjää nykysoftilla hyvin viriluokassa.

En tiedä Oulussa ajavien softaversioita, mutta saas nähdä kuinka kaukana luokkien vauhdit ovat toisistaan. Kuinka monenneksi best läpin perusteella pääsee virissä poron nopein ja kuinka pärjäisi stanun nopein porojen joukossa?
« Viimeksi muokattu: 14.03.10 - klo: 23.25 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #56 : 14.03.10 - klo: 23.23 »
Kuusaallakin taisi olla niin että Kauppisen Teponja Penttisen Jukan porotulokset olisivat riittäneet virin finaaliin. Kovaa mentiin jo silloisillakin säätimillä, toisella herroista taisi olla vieläpä "vanhan mallin" säädin (SPX). Kertooko se jotain virikuskien vauhdista vai vaan TK:N ja JP:n ajotaidosta? (ei kannata ottaa herneitä em kommentista)

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #57 : 15.03.10 - klo: 07.56 »
Sitähän mä just yritin tossa sanoa, että harva halunnee siirtyää tehottomattomampaan luokkaan, vaan jatkaa taistelua ja kärjen saavuttamista samassa, tai siirtyä luokkaa ylemmäs.
Jos poron konerajaksi laitetaan 17.5, niin en usko sen olevan kovin monella mielessä. 13.5 palvelis tarkotusta paremmin. ja stanuun se selvästi nykyistä miedompi..
Mikään ei estä nykyisiä poro kuskeja siirtymään viriin 10.5t moottorilla, jos valittu poromoottori tuntuu liian lussulta. Ei edes tarvitse tehdä mitään hankintoja. Eihän se tehoiltaan ole yhtä nopea, mutta tulokset ovat varmasti kilpailukykyisiä. Tai vaihtoehtoisesti päivittää auton virikalustoksi.

Tässä ollaan vertailu bestläppejä, itsekkin syyllistynyt siihen. Se mikä oikeesti merkkaa on tulos. Suurinosa tai melkeen kaikki kuskit ajavat tasasemmin ja samalla luultavasti paremman tuloksen miedomalla moottorilla, koska niiden nopeuserot ovat niin pienet.

Itse pystyn kotiradalla hyvin ajamaan 10.5t+tekin combolla, pysyn hyvin virien vauhdissa. Mutta ei kyllä tulis mielenkään lähteä täysin uudelle radalle ajamaan sillä. Stanu menee jo ihan tarpeeksi lujaa uudella radalla.

Puhut myös kun lankamäärä on se mikä on määräävä tekijä, oikeestihan sarjalle halutaan sopiva vauhti. Muista myös että nykyiset FTT moottorit ovat hitaita suhteessa ja ensi vuodeksi niiden saatavuus taitaa olla heikkoa. Tämä tarkoittaa sitä että seuraavat moottorit mitä valitaan ovat luultavasti tehokkaampia samalla lankamäärällä.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #58 : 15.03.10 - klo: 08.48 »
Kierrosaika on tietysti yksi tapa vertailla autojen vauhtia, toinen merkityksellisempi on se 5 minuutin tulos.

Minun pointtini tässä keskutelussa on lyhyesti sanottuna se, että kolmen touring-luokan suorituskyvyt (lue: 5min tulokset) ovat liian lähellä toisiaan. Toinen pointti on edelleen se, että tulokaskuljettajalle stanu kaikkine hienouksineen ja vaatimuksineen on liian "vaikea" aloitusluokaksi.

Se mitä näille asioille pitää tehdä ja miten, on sitten ihan toinen keskustelu, joitain lisärajoituksia varmaan vakioluokkiin tuleville kausille tarvitaan.
Flying Calacucco

Poissa Juho

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • www.rc10.com
Vs: Vakioluokkaan tiukempi kone- tai säädinrajoitus?
« Vastaus #59 : 15.03.10 - klo: 10.58 »
Jenkeissä ovat kuulemma harkinneet stanuluokkaan 1S lipoja. Vauhdit ainakin tippuisivat reippaasti. Voisi olla harkitsemisen arvoinen ajatus täälläkin.

Esim. Nykyinen stanukone Prostockiin ja stanuun sama kone 1S akulla(mattoauton akku tai puolikas saddle pack). Luokkaa ylemmäs voisi nousta akkua vaihtamalla, kustannukset pysyisivät kurissa.
Associated/Reedy/Sanwa/Pro-Line/Protoform/V-Dezing/RC-Trim