Tässä kipeänä ollessa on aikaa yrittää laittaa ymmärrettävään muotoon omia tuntemuksia suomalaisen sisäkrossisarjan rengassäännön vaikutuksesta kilpailemisen mielekkyyteen. Koska aloittaessani ajamaan nykyisen sarjan esiastetta Hyvinkäällä ja Jyväskylässä joskus 2006-2007 meininki oli melkoisen rentoa ja ajoalustat olivat mattoa, jolloin renkaiden vaikutus kisassa menestymiseen oli pieni.
Nämä seuraavat ajatukset ovat omiani, yksityiskuljettajan näkökulmasta kirjoitettuja ja saattavat ärsyttää kanssakilpailijoita tai kauppiaita. Olen kuitenkin jo iso poika ja valmis ottamaan sen riskin etteivät kaikki halua tästä eteenpäinkään tervehtiä minua varikolla.
Konkreettinen ehdotukseni on kilpailussa käytettävien valmiiksi liimattujen renkaiden (yksi sarja) ostaminen kilpailun järjestäjältä ilmoittautumisen yhteydessä. Tämä toimivaksi osoittautunut järjestelmä on käytössä EOS -sarjassa ja suomessa touringin FinTrack -sarjassa ja myös kilpailun järjestävä seura hyötyy rengasmyynnistä saamansa mahdollisen alennuksen verran. Parin viimeisen vuoden aikana 1/10 sähkökrossiin on saanut valmiiksi liimattuja renkaita 12 mm hex-kiinnityksellä. Osa kuljettajista ei ehkä tiedä että nykyään kaikkiin markkinoilla oleviin sähkökrossiautoihin saa asennettua 12 mm hexit. Kyosho, Yokomo, Schumacher, Serpent ja Asson B5 on varustettu niillä jo alunperin ja Durangoonkin ne on helppo sovittaa. Nelivetoisista en tiedä yhtään merkkiä jolla ei olisi voitu osallistua EOS-sarjaan, koska 12 mm hexillisiä vanteita ei olla saatu kiinni autoon. Esimerkiksi Associated valmistaa nelivetokrossareihinsa 12 mm etuhexiä, joka korvaa suoraan alkuperäisen kymppimillisen.
Ehdotukseni lähtökohtana on tasapuolisten olosuhteiden mahdollistaminen. Itse kuulun siihen joukkoon jolla ei ole taloudellisia, eikä ajankäytöllisiä mahdollisuuksia käydä vaikkapa parin sadan kilometrin päässä useampana viikonloppuna, ennen varsinaista kilpailua testaamassa renkaita ja inserttejä, jotta voisi ajaa kilpaa muita kuljettajia, eikä vain rataa tai vääränlaista rengassettiä vastaan.
Olen kuullut monenlaisia perusteluita tällaista uudistusta vastaan. On sanottu uuden renkaan olevan hitaampi kuin sopivasti (radasta riippuen 200-5000 kierrosta) ajettu. Tämähän on täysin totta. Vaan mikä tämän kierrosajassa mitattavan nopeuden merkitys on kilpailutilanteessa, kun kaikilla on samanlaiset renkaat. Kokemuksesta tiedän että vaikka kierrosajat ovat betonilattialla radan koosta riippuen sekunnista kahteen hitaampia, autot ovat aina olleet uusilla renkailla hyviä ja tasapainoisia ajaa.
Joskus rengassarjan pakollista ostamista kilpailun vuoksi on pidetty myös kalliina vaihtoehtona. Itse koen sen olevan kauden mittaan edullisempi tapa, koska tällä kisassa ostetulla sarjalla voi sitten treenata kukin tarpeelliseksi katsomansa määrän kierroksia kotiradallaan. Todellinen taloudellinen hyöty selviää vasta käytännössä. Yhdenkin kilpailua edeltävän treenikäynnin 100-200 km päähän väheneminen on todennäköisesti taloudellisempaa kuin nykyinen järjestelmä.
Varmasti ehdottamaani käytäntöä vastustavat ne kauppiaat jotka eivät toimita rengassarjoja kilpailun järjestäjille. Itse tunnen kauppiaiden välistä kauppaa huonosti, joten en osaa arvioida taloudellista merkitystä siltä osin. Olen kuitenkin joskus ihmetellyt sitä, miksi jokaisen pitäisi saada osuutensa jopa toisen kehittämässä sarjassa. Eihän toki kukaan kiellä järjestämästä omia kilpailuja oman liikkeen nimellä ja juuri sellaisilla renkailla joita itse myy.
Uusienkin renkaiden käyttö kisoissa jättää aina mahdollisuuden selityksille. Joku saattaa saada aina renkaat jotka ovat tuoreempaa erää, mutta todennäköisyys siihen että näin kävisi samalle kuljettajalle useamman kerran on pieni. Mielestäni renkaiden jälkikäsittely tulisi kieltää, samoin kuin kaikenlainen pidottaminen ja jotta sen ymmärtäminen käytännössä helpottuu, tulee sanktio olla riittävä, eli kiinni jäädessä välitön kilpailusta sulkeminen. Myös kaikenlainen radalla tapahtuva ylimääräinen sudittelu poistuu automaattisesti, koska eihän treeneissä tai kilpailuerissä voi pyöriä paikallaan tai varsinkaan ajaa vasten radan ajosuuntaa, sellaisestahan seuraa muutenkin erästä sulkeminen.
Kaiken tämän kirjoittamisen lähtökohtana on oma turhautuminen, enkä tässä muuta yritä väittääkään. Varmasti kaverit jotka ovat kisoja voittaneet, voittavat niitä edelleen, ajotaito ratkaisee, harjoittelusta ja paneutumisesta auton säätöihin palkitaan. Tässä lajissa monella, varsinkin vähemmän ajaneella on kuitenkin tarpeeksi muutakin oppimista kuin se, millä insertillä ja kuinka kuluneella renkaalla pitää ajaa. Uskon kuitenkin että jos ehdottamani uudistus otettaisiin käyttöön ensi kaudelle, se lisäisi talviseen krossisarjaan sellaista aitoa kilpailemisen iloa ja tarjoaisi hienoja ja tasapuolisempia kilpailuja, ainakin itseäni motivoisi taas ajaa tätä hienoa sarjaa.
Kun nyt sormet alkavat lämpenemään ja kaksisormijärjestelmän käyttö alkaa sujua, mainitsenpa vielä lopuksi että mielestäni nykyisessä sarjassa on liikaa osakilpailuja!
Sami Salmela
Ai niin, lopuksi kysymys: Jos 12 ihmistä kannattaa jotain ja ilmaisee kantansa kerran ja yksi ihminen vastustaa, mutta ilmaisee kantansa 12 kertaa, onko niin että puolesta ja vastaan on sama määrä?
Ai niin, en ole ehdolla eduskuntavaaleissa.
Ai niin, alkoi itseäkin huvittamaan nuo sponsorit tuossa alapuolella, en kuitenkaan kirjoita käskystä