Mikä sellanen on??
Nimestä veikkaisin kytkimeksi?
Mitä eroa tavalliseen kytkimeen?
Miten vaikuttaa auton kulkuun?
Liukukytkin...
kattelin Äsken Ari-Pekan kotisivuilta sanastoa ja löysin sieltä liukukytkimen.
Lainaus Ari-Pekan upeilta sivuilta:
Liukukytkin (Slipper Clutch): Tämä on metallilevyistä ja niiden välissä olevasta kuitulevystä koostuva luistonestoväline. Tällä säädetään voiman määrää, joka välitetään moottorilta voimansiirtoon. Käytetään lähinnä off-road-autoissa.
Voiko joku selittää jotenkin eritavalla??
Siis se on se osa joka luistaa äärimmäisen tiukoissa tilanteissa.. Esimerkiksi kaikki 4 regasta on lukittu johonkin ja painat kaasua.. Silloin tämän osan kuuluu luistaa.. Ja näin säästytään ehkä joltain tuholta..
Minulla entisessä monsterissani se oli päärattaan välissä..
Luistaa esim. hypyistä alastullessa ja siten poistaa voimansiirron rasituksia.
Sähkökrossissa luistokytkin säädetään liukkaalla radalla sen verran löysälle, että se luistaa kovassa kiihdytyksessä ja täten ei moottorin teho mene renkaiden suttaamiseen ja auto saadaan pysymään hallinnassa helpommin.
Eli se on kuin joku luistonesto järjestelmä 1:1 autoissa?
Sitä käytetään esim. sähkökäyttöisissä takaveto krossareissa heti isorattaan jälkeen, jotta voimansiirron osat eivät kärsisi äärimmäisissä tilanteissa. Eli kun voimansiirtoon kohdistuu poikkeuksellisen suuri vääntö, niin tämä kytkin luistaa hieman estäen vauriot.
Se ei ole oikeastaan luistonesto, koska siinä ei ole mitään luistontunnistinta. Tai sanotaanko, että se on passiivinen luistonestojärjestelmä.
sanat "voimansiirron automaattisulake" kuvaisi kaikin parhaiten SlipperClutch:ia