RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Jankka - 02.01.05 - klo: 09.56
-
Aloitin tuossa joku aika sitten projektin ostamalla käytetyn Savage SS:n ,jonka aion muuttaa sähköversioksi harjattomalle moottorille. Ensiksi tilasin muunnossarjan http://www.monsters-paradise.com ,joka tuli reilussa viikossa. Tänään tein muutokset vaihdelaatikkoon ja asensin sarjan valmiiksi, nyt vain tilaamaan säädintä ja harjatonta moottoria. Laitoin viestin lähinnä tiedoksi muillekkin Savagen omistajille ,että muuttaminen sähköversioksikin onnistuu. Voin laittaa kuvia myöhemmin ,jos jotakuta kiinnostaa. Pistin tämän saman viestin tuonne polttispuolelle ,mut nyt taitaa olla oikeassa paikassa.
-
No niin , nyt olis hieman kuvia kyseisestä projektista kotisivullani http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/ , autoon on tulossa vielä liuta osia säätimen ja moottorin lisäksi.
Tässä hieman listaa:
-2kpl alumiiniset säädöillä olevat shocktowerit
-4kpl järeät alumiinirunkoiset iskarit jousineen
-Alumiini tai Titaani pohjapanssari vaihdelaatikon kohdalle
-Uusi kori
....ja jotain muuta ,jos tulee mieleen......=)
-
Ihan hienohan toi on. Oliskohan tullut halvemmaks tehä ite toi? Muutama alumiinin palanen ja niitä porailee ja taittelee.
-
Kyllähän tuo muuten olisi ollut helppo tehdä ,jos olisi ollut kuvat, jyrsin ja sorvi. Sorvia tarvitsee siihen vaihdelaatikon akselin tekoon jolla saadaan laatikko toimiin molempiin suuntiin, jos ihmettelit että missäs sitä tarvitaan. Säästin kuitenkin paljon aikaa ja vaivaa tilaamalla tuon muutos-sarjan joka ei mielestäni ollut mikään älyttömän hintainen.
-
Tuolta löytyy videon pätkä jossa on harjattomalla moottorilla varustettu savage http://www.ultimaterc.com/forums/showthread.php?t=35129
-
Mutta miksi???? siis miks haluat vetävästä polttiksesta sähkö auton. Pitääiskö tulla tehokkaampi? Tuleeko akut rinnan vai sarjaan.
-
Tässä on lainaus eräältä toiselta foorumilta, jossa vastasin samantyyppiseen kysymykseen
-No ,olin tuumaillut tuota jo pidempään ja nyt se vaan tuli ajankohtaiseksi, kun tuli sopivasti Savage SS myyntiin tänne foorumille. Mulla on aiemmin ollut E-maxx harjattomalla moottorilla ja siitä oli hyviä kokemuksia, Savage näyttäis olevan hiukan tukevammin tehty ja saa paremmin sähköt suojaan. Yksi tärkeimmistä syistä oli kuitenkin ,että sähköauto on kuitenkin turvallisempi pienten lasten kanssa ja toiseksi ei tarvitse aina haeskella ajopaikkaa, kun voi ajaa oikeestaan missävain eikä häiritse naapureita. Tuolla on kuvia kyseisestä projektista http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/
... ja tehon suhteen se on nyt oikeestaan sama onko se polttis vai harjattomalla moottorilla varustettu sähkis. Polttiksessa on tehoa enemmän huippukierroksilla ja vääntöä vähemmän, kun taas harjaton sähkömoottori vääntää heti kun se vaan pyörii, joten sillä on helpompi ajaa maastossa ,kun ei tarvi luistattaa kytkintä. En halua mitään polttis vs. sähkis riitaa tästä ,mut mun mielestä se on vähän makuasia kummalla haluaa ajaa.
Helpompaa sähkisten käyttö kuitenkin on ,ei tarvi kuin akut täyteen ja menoksi, polttiksessa taas tarvii ,löpöä,hehkun,tulppia,ilman ja bensan putsareita,startterin ja yms.... eli tavaraa tarvii olla aikalailla aina mukana. Hinnaltaan on kuitenkin aikalailla sama kummalla ajaa ,koska noi harjattomat moottorit,säätimet ja Li-Po akut maksaa melkoisesti.
-
Toi on kyllä totta että sähkö autolla voi ottaa vaan ja mennä pihaan ajeleen eikä oo niin sotkuista hommaa kun polttis. Sähkö autoa voi ruuvata vaikka olohuoneen pöydällä. Jos talos on lapsia niin pitää olla tarkkana polttiksen kans.
Tuleekos tohon samat vaihteet kun alkuperäises savages. Pakkia ei vissin tarvi ostaa vai pystyykö harjaton vaihtaan sunntaa. Jarru kannattais varmaan pitää levynä niin ei menisi niin rattaat jarrutukses.
-
Vaihdelaatikko on muuten sama ,mutta siihen on vaihdettu muutossarjan mukana tullut akseli ,joka lukitsee sen molempiin suuntiin pyöriväksi ja jarrutus hoituu ihan normalisti niinkuin muissakin sähköautoilla, rattaat kesti ihan hyvin E-maxxissakin ,niin en usko et Savagessakaan mitään ongelmia on.
-
Nyt olis moottori ja säädin tilattu tuolta http://www.bk-electronics.com/ , Lehner Basic XL4200 ja 9918/3BEC Warrior Car.
Samalla tuli tilattua/ostettua maailmalta:
- HPI:n Jeep Rubicon -kori
- Integyn alumiininen pohjapanssari
- Integyn alumiininen laakeroitu wheelie-bar
- Novan säädettävät alumiiniset shocktowerit eteen ja taakse
- ristitapit ja rattaat diffeihin eteen ja taakse
- Futaban S9206 coreless-servo ohjaukseen
- 8kpl kierteistetyt alumiini-iskarit , on jo hyllyssä odottamassa
... ja kaikkee muuta pikkusälää.... renkaat ja vanteet on hiukan vielä hakusessa ,mut täytyy koittaa noilla vakio renkailla ensin miten pito riittää.
-
Nyt tarvisin osaavaa "korimaalaria" joka olisi halukas maalaamaan pari koria sopivaa korvausta vastaan ,halukkaat voi ottaa yhteyttä yv tai mailiin.
-
Tuolla on aika monesta autosta tehty harjatonta tekniikkaa ja vähä alu osaa. http://homepage.ntlworld.com/ryan.coombes/bljugg2.htm
Aika komeita autoja, mutta KOVIA on ollut raha summat jota autoon on mennyt....
Paljon muuten maksaa tollainen LB4200 kone ja siihen säädin. Mistä saa halvimmalla.
Rupes kiinnostaan noi harjattomat.
-
Säädin + moottori -paketit alkaa 1/10 tai 1/8 kokoluokan autoihin jostain 250€ ylöspäin. Lehner XL4200 + säädin bk-elektroniksilta tilattuna oli yhteensä 321,12 EUR+pk
-
Tänään tuli taas hieman laiteltua tota projekti autoo ja nyt siinä on paikallaan Novan alumiiniset iskaritornit ,joissa kiinnityspaikkoja on vähintäänkin riittävästi ja samalla laitoin noi Hot Bodiesin alumiini-iskarit kiinni, joissa on ulkopuolelta kierteistetty runko säätämistä varten. Samalla vaihdoin koko spurri ja slippery-kytkin systeemin E-maxxin vastaaviin, koska nyt on helpompi muutella välityksiä kun käy E-maxxin spurrit ja pinionit suoraan, Savagen spurrin hammastuksella ovat pinionit hieman hakusassa.
Lisäsin muutaman kuvan tuonne kotisivulleni jotka ovat hieman huonoja laadultaan ,mut kyllä niistä selvän saa
(http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/Kuvat/Brushless%20Savage%20SS%201.jpg)
-
Todella mielenkiintoinen projekti sinulla Jankka! Itseäni kiinnostaa aivan hirvittävästi juuri nämä "Brushless Monsterit".
Itse olin pitkään jo kaavaillut että ostaisin E-Maxxin, mutta nyt kun huomasin että Savageen saa "Brushless Conversion Kitin", niin alkoi jotenkin tuo Savage enempi kiinnostamaan. Minkäs hintainen se conversion kit oikein on, kun en jostain kumman syystä sitä löytänyt tuolta monster-paradisen sivuilta...
Onkos moottori ja säädin jo tullut?
T: Atte
-
kattokaapas www.newera.com siel on kans jotain conversion kittejä..
Ei taida olla ihan oikea linkki... Tarkoititko kenties tätä:http://www.neweramodels.com/ :wink:
-
Moottori ja säädin ei ole vielä tullu ,mut odotellaan niitä kuumeisesti ,että saadaan projektia vietyä eteenpäin. Savage Brushless-kitillä oli hintaa n.100€ +pk ,jos sitä ei ole tuolla http://www.monsters-paradise-shop.de/ sivulla ,niin sitä kannattaa kysellä sähköpostitse. Jenkeistä www.rcboyz.com on tulossa vielä Integyn pohjapanssari,laakeroitu wheelie-bar ja jotain muuta pikkusälää. Laitan vaikka lisää kuvia sitten kun saan jotain uutta laiteltua.
-
Täältä http://www.imexrc.com/ tilasin äsken renkaat ja vanteet.
-
Asiallinen kärry ja erityisen hienot iskarit =) Itselleni tuli kanssa alkuviikosta samat Novan iskaritornit, varsin asiallisilta vaikuttavat.
Kerrotko Janka mitä tuli postikuluja tilatessasi tuolta IMEXRC:stä renkaat ja vanteet.
-
30$ pyysivät varaamaan toimituskuluihin ,koska tuolla paketilla jo jonkunverran kokoa ja painoo ,ei kovin edullista, mut tota hintaluokkaa toimituskulut on vähän jokapuolella kuitenkin kun jenkeistä tilaa monsterin renkaat ja vanteet.
www.towerhobbies.com suurinpiirtein vastaava paketti on $29.64 ,eli aika tasoissa toimituskulujen hinnat on.
-
Noissa Novan iskaritorneissa on se hyväpuoli ,et niihin saa laitettua esim. hobao hyper7:n takaiskarit suoraan vaikka ovat paljon lyhyemmät kuin savagen iskarit ja silti joustot ei pienene.
-
Noissa Novan iskaritorneissa on se hyväpuoli ,et niihin saa laitettua esim. hobao hyper7:n takaiskarit suoraan vaikka ovat paljon lyhyemmät kuin savagen iskarit ja silti joustot ei pienene.
Juuri siksi itsekkin päädyin Novan iskaritorneihin. Krossarin iskarit sitten ostoslistalle, jos vaikka innostuu kokeilemaan Savagea krossiradalla ja haluaa painopistettä alas..
-
Nyt alkais oleen kaikki hilut kotona, kunhan vaan kerkiän asentaan ne paikalleen ja korinkin kerkisin jo maalaamaan, ei siitä nyt mikään huippuhieno tullut, mut suht asiallinen kuitenkin. Moottori,säädin,renkaat ja vanteet vielä puuttuu ,...joku nyt tuntuu tökkivän noissa bk-elektroniksin toimituksissa kolmatta viikkoo jo odotellu moottoria ja säädintä. Laitan uusia kuvia projektista myöhemmin ,kun kerkiän ottaan niitä.
-
Tässä olis nyt pari kuvaa ja lisää on kotisivullani.
(http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/Kuvat/Brushless%20Savage%20SS%202.jpg)
(http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/Kuvat/Brushless%20Savage%20SS%203.jpg)
-
Todella tyylikäs, tuo korikaan ei paljon parempi voisi olla. Tuon kun saisi.. :wink:
-
Komee on! Aika avuttoman näkönen toi keulimis tuki. :mrgreen:
-
Hyi kun on aivan tajuttoman hieno koppa tossa.
Kelpais mulle.
-
Hyi, että onki ruma Savage... :wink: :lol: Jatka samaa "rataa", niin kyllä siitä vielä hyvä tulee... Tai noh, voishan tuo itsellekin (nippanappa) kelvata...
-
Eilen laittelin yhdistetyn Hot Racing/Integyn ohjausvehkeet kiinni , ovat alumiinia ja täysin laakeroidut. Ohjaus on todella herkkä ja välyksetön nyt ,vaikka sillä ei kovin suurta merkitystä näissä monstereissa olekkaan.
-
Brushless savage on nyt valmis ja koeajettu, tuntuu toimivan hienosti kunhan vain pidennän hieman välityksiä.Tässä vielä pari kuvaa.
(http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/Kuvat/Brushless%20Savage%20002.jpg)
(http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/Kuvat/Brushless%20Savage%20004.jpg)
-
VAUUU!!! MULLEKKIN!! Komeet mutta musta liian kapeet renkaat. :D Videoo!?!?
-
On kyllä tosi komea!! Mutta ei sattuis olemaan kuvia ilman koria? Löysin netistä pari sivua koskien Brushless Savagea:
http://62.2.107.106/~beat/
http://offroad-cult.org/Tracktest/HPI%20Savage%20BL/HPI%20Savage%20BL.htm
Jälkimmäinen on kylläkin saksankielinen... Mutta Googlen Language Toolsilla ( http://www.google.com/language_tools?hl=en ) saa sen englanninkieliseksi.
Esimerkiksi tässä yksi kuva tuolta ylemmältä sivulta:
(http://62.2.107.106/~beat/images/08-03-04/vsm29.jpg)
-
Voin laittaa myöhemmin kuvia ilman koria kunhan saan säätimen laitettua lopulliselle paikalleen, nyt se on vielä muovilla suojattuna turvakaaressa kiinni nippusiteellä.=)
-
Hieno! Tomiiko tämä linkki paremmin? (http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Foffroad-cult.org%2FTracktest%2FHPI%2520Savage%2520BL%2FHPI%2520Savage%2520BL.htm&langpair=de%7Cen&hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools) nyt englannin kielisenä :wink:
-
Tässä on nyt kuva ilman koria, mutta niinkuin sanoin säädin ei ole vielä lopullisella paikallaan. Säätimelle on kotelo tilattu että sen saa vedeltä ja lumelta suojaan, muuten auto alkaa olla lopullisessa kuosissaan mutta titaani vantit on vielä tulossa joka Hong Kongista.
(http://kotisivu.dnainternet.fi/janlah/Kuvat/Brushless%20Savage%20007.jpg)
-
Joo kelpais tuo mulle :!:
-
TOSI siisti :!: 8)
-
Toi koppa on kyllä oiva valinta! Pitääkö noi renkaat hyvin? Luulisi ainakin lumella pitävän.. Oliko tehoa hyvin? Muuttuiko painopiste liiaksi?
-
Renkaat pitävät lumella ihan hyvin ja menee hangessakin, painopiste on aika alhaalla autossa akuista johtuen, joten se on aika vakaa ajettava. Tehoa on nyt alkuun ainakin ihan tarpeeksi ja tilasin erikokoisia pinioneita ja spurreja ,että pääsee kokeileen eri välityksiä. Ajoaikaa on 15-20min. kahdella rinnan kytketyllä GP3300 akulla.
-
Moro,
Kiinnostaa tietää tuosta nopparin ominaisuuksista että mitä ominaisuuksia siitä löytyy ja onko se kuinka paljon ohjelmoitavissa, löytyykö siitä esim. seuraavia ominaisuuksia:
- Säädettävä jarru
- Pakki
- Timing
-Switching frequency
- Alijännitekatkaisu
Toimiiko se hyvin myös käynnistyshetkellä ? koska joissain noppareissa käynnistyksen aikana moottori nykii ennenkuin se lähtee pyörimään normaalistii.
Terv. Markus
-
En ole vielä sen paremmin säätimen ominaisuuksia tutkinut, tilasin säätimeen kuuluvan ohjelmointi-kaapelin ja perehdyn siihen sitten kun saan sen käsiini. Yleensä tehokkaissa harjattomissa moottoreissa se käyntiinlähtemisen nykiminen johtuu akkujen kyykähtämisestä eli moottori haluaisi enemmän Ampeereja kuin akku/akut pystyy luovuttaan tai sitten jos tarkoitat sitä pientä vikinää ja nykimistä kun moottori just ja just on pyörimään lähdössä ,se taas johtuu erittäin voimakkaista magneeteista.
-
Joo Jankallakin taitaa olla GP:een kennot kovilla kun tuo Lehnerin 4200 Basic XL "haukkaa" 110A jatkuvaa.
Tuostahan irtoaa yli 700W tehoa kuudella kennolla, 8 kennolla liikutaankin jo 950W tuntumassa (PS jokos "lisäkennot on tilauksessa).
Hetkellisesti (30 sec) tuosta voi "repiä" sen 1300W ulos, tosin NiMh kennoista ei taida pystyä enään rakentamaan "järkevää" akkusatsia noille tehoille (Menee LiPojen kasailuksi).
Jos persaukset kestäs niin jo neljällä Kokamin 3200SHD (Yhdestä kennosta saa 64A jatkuvaa ja 128A piikeissä) kennolla saisi "tyydytettyä" liki tuonkin "ampeerinälän" (128A jatkuvaa ja 256A piikeissä).
-
Kyllähän ne Li-Po akut hankintalistalla ovat ,mut ne ajattelin hommata vasta myöhemmin keväällä, joten siihen asti ajattelin sinnitellä noilla gp3300 akuilla
-
Tilasin 28. Helmikuuta tuolta http://www.monsters-paradise.com/:sta sen Brushless Conversion Kitin, mutta joku tuossa tilauksessa mättää, kun sieltähän pitäs tulla sähköpostia, jossa tulisi ne tiedot että mihin ne rahat laitetaan, niin ei ole tähänkään päivään mennessä sieltä mitään viestiä vielä tullut :? . Jotenka Jankka, tai kuka muu tahansa joka on tuolta tilannut, niin kuinka pitkään te jouduitte odottamaan?
Eli aloitinpa minäkin oman BL Savagen rakentelun :wink: , ei enää puutukkaan kun auto, säädin, moottori, radiot, servo, akut... eli lähes kaikki... :mrgreen:
-
Missäs hinnoissa noi LiPot muuten nykyään on?
-
Missäs hinnoissa noi LiPot muuten nykyään on?
Viimme kuussa kun tilasin Kokamin 3200H kennoja 4 kpl (6400mAh 8.4v 120A) niin hinnaksi tuli postikuluineen noin 135€. http://www.hepf.com/shop/
Jos samanlaisen akun kapasiteetiltaan tekee esim GP3000mAh kennoista (14kpl) tulee hinnaksi yli 90€ (Juotos sillat vielä päälle).
Joten hintaeroa ei nykyään enään paljon ole. (Kokam 3200mAh 8.4v 60A kennojen hinnaksi tulee noin 50€).
Parasta noissa on että tehoa riittää aivan loppuun asti (Akun tyhjennettyä hyytyät noin 30 sec) ja näitä voi ladata milloin huvittaa (Ei tarvitse tyhjentää koskaan, eikä välittää ladatessa onko akut tyhjät vai puolillaan.)
Normaali "elin ikä" LiPoilla on 500 lataus kertaa, jotenka ne kestävät saman verran kuin normaalit NiMh akutkin.
-
Kun sää Hermanni oot tilannu nuita lipoja niin minkälaisella laturilla niitä voi ladata :?:
pistäkää linkki
-
Kun sää Hermanni oot tilannu nuita lipoja niin minkälaisella laturilla niitä voi ladata :?:
pistäkää linkki
No niitähän voi ladata kaikilla latureilla joissa vaan on LiPo lataus ominaisuudet, tosin halvimmissa (25€-50€ hintaluokan) latureissa ei paljon ampeereja lataukseen irtoa.
Yksi suosituimmista on Simprop Intelli-Control V3 ja toinen kehuja saanut vaihtoehto on Platinum EX laturi. http://www.atalarc.fi/kauppa/index.php?cat_id=58&catname='LATURIT%20JA%20TARVIKKEET'
Itse latailen Orbit Microladerilla http://www.karkkainen.com/lelu/tuotteet.php?vaid=1916&tyyppi=19323
-
ade, se maksutapa valitaan siinä tilauksen yhteydessä ja tavarat tulevat kotiovelle noin viikossa.
-
ade, se maksutapa valitaan siinä tilauksen yhteydessä ja tavarat tulevat kotiovelle noin viikossa.
Nii'i, tiedetään, mutta missään ei ilmoiteta minkäännäköisiä tilinumeroita ja muita, niin ei oikein pysty maksamaan ostoksiaan... Kysyin heiltä tätä, niin vastasivat että: "you become soon a invoice with our bankdata with email"... Mutta eipä ole mitään kuulunut... :(
-
Mastercard ja Paypal, muuta en ole koskaan tarvinnut ulkomailta tilatessani. En muista ulkoa miten se tilaus tehtiin tuonne monstersparadiseen ,mut yleensä noihin nettikappoihin annetaan luottokortin numero ja omat tiedot esim.Visa,Mastercard ja jne... tai toinen tunnettu vaihtoehto on Paypal, sekin tosin vaatii luottokortin. Kannattaa kysäistä vaikka sähköpostilla neuvoa sieltä , jos muuten ei onnistu.
-
Mastercard ja Paypal, muuta en ole koskaan tarvinnut ulkomailta tilatessani. En muista ulkoa miten se tilaus tehtiin tuonne monstersparadiseen ,mut yleensä noihin nettikappoihin annetaan luottokortin numero ja omat tiedot esim.Visa,Mastercard ja jne... tai toinen tunnettu vaihtoehto on Paypal, sekin tosin vaatii luottokortin. Kannattaa kysäistä vaikka sähköpostilla neuvoa sieltä , jos muuten ei onnistu.
Lähetin tuossa pari päivää sitten sähköpostia, mutta eipä ole mitään kuulunut... Itse valitsin maksutavaksi "Money orderin" , eli rahat pistetään heidän tililleen ja sen jälkeen he lähettävät tavarat. Voisihan sen tilauksen viivästymisen syynä olla tietenkiin se että heiltä puuttuu varastosta ne tavarat mitä olen tilannut. Rupeaa pikkuhiljaa rasittamaan, kun aina kun olen yrittänyt ulkomailta jotain tilata, niin tilauksessa menee kuukausia ja taas kuukausia... :|
-
www.rcboyz.com löytyy samaa brushless conversion-kittiä ,mut on hiukan kalliimpi ja varmaankin tulee vielä tullit päälle
-
onko noi lipot kehittyneet jo niin paljon että niitä pystyy surutta kuormittaamaan samalla tavalla kuin esim NiMH ja NiCD kennoja?
-
Missäs hinnoissa noi LiPot muuten nykyään on?
Viimme kuussa kun tilasin Kokamin 3200H kennoja 4 kpl (6400mAh 8.4v 120A) niin hinnaksi tuli postikuluineen noin 135€. http://www.hepf.com/shop/
Jos samanlaisen akun kapasiteetiltaan tekee esim GP3000mAh kennoista (14kpl) tulee hinnaksi yli 90€ (Juotos sillat vielä päälle).
Joten hintaeroa ei nykyään enään paljon ole. (Kokam 3200mAh 8.4v 60A kennojen hinnaksi tulee noin 50€).
Parasta noissa on että tehoa riittää aivan loppuun asti (Akun tyhjennettyä hyytyät noin 30 sec) ja näitä voi ladata milloin huvittaa (Ei tarvitse tyhjentää koskaan, eikä välittää ladatessa onko akut tyhjät vai puolillaan.)
Normaali "elin ikä" LiPoilla on 500 lataus kertaa, jotenka ne kestävät saman verran kuin normaalit NiMh akutkin.
Eiköhän tuossa ole jo vastaus kysymykseesi? eli kyllä näillä uusilla Kokamin LiPo kennoilla pärjää paljon paremmin kuin Nimh tai Ni-cd kennoilla ja painoetukin on LiPojen puolella.
-
Palatakseni tuohon Brushless Savageen ,niin tuli nyt tilattua sitten uusi moottori siihen Bk-Electronicsilta, kun auto ei kellekkään kelvannut. Moottori on Lehnerin 1920/6 joka kiertää 5225rpm/V ja haluaa 80A max. eli 30A vähemmän kuin tuo edellinen Lehnerin XL4200. Tuo edellinen moottori josta magneetti halkesi on nyt tällä hetkellä tutkittavana Lehnerin tehtaalla ja hyvällä tuurilla se voi mennä takuuseen ,mut se jää nähtäväksi.
-
Mites ade sulla se sun savage edistyy :?:
-
Jankka miks laitoit savages myyntiin?
-
Mites ade sulla se sun savage edistyy :?:
No ei oikeen edisty, kun ei ole vieläkään kuulunut mitään sieltä Monsters-Paradisesta... :cry: Kaikki tarvittavat kamat tilaan vasta kesällä, kunhan saan tarpeeksi rahaa säästettyä, mutta sen conversion kitin tilasin jo nyt, koska tilasin samalla Mini-Z Monsteriin pari osasta... Eli katotaan sitten kesällä.
-
No, ajattelin hommata Traxxasin Revon tai Losin LST:n niin pääsee ajaan kilpaa Hermannin Revon kanssa ja toisekseen tuossa Savagessa ei enää paljoa rakentamista ole.
-
Tuli kahteen kertaan sorry, sivustossa oli jotain lagia.
-
No, ajattelin hommata Traxxasin Revon tai Losin LST:n niin pääsee ajaan kilpaa Hermannin Revon kanssa ja toisekseen tuossa Savagessa ei enää paljoa rakentamista ole.
MMh Double Postaus beijbe!
-
-------------------
-
Noniin, tänään sitä kauan odotettua sähköpostia saapuikin Monsters-Paradisesta, mutta se ei ollut oikein mitä olin odottanut:
"this is Yvonne, I am the owner of monsters-paradise.
Sorry, but I have to tell you that we have closed Monsters-Paradise a week ago."
Eli siis kauppa on ilmeisesti lopettanut. Voe perkules... Nyt jäi Conversion Kitti sitten saamatta, joten tähän se minun Brushless Savage -projekti sitten tyssäs. Kai se on sitten päädyttävä E-Maxx:iin, jonka alunperin meinasinkin hankkia...
-
Osta ade Jankalta se savage ja tee siihen sitten alumiinista ja hiilikuidusta osia :P
-
Kait noita kitteja saa muualtakin vai oliko tuo valmistaja.
-
Valmistajasta en tiedä mut www.rcboyz.com ,sieltä saa ainakin kyseistä muutos sarjaa ja minun brushless savage on jo vaihtanut omistajaa.
-
Joo tiesin tuon www.rcboyz.com:in, mutta eikös tuo kauppa ole jossain Amerikassa asti, joten niin kaukaa en rupea mitään tilailemaan. Ja Monsters-Paradisehan niitä kittejä taitaa valmistaa, kun tuolla rcboyzin sivuillakin lukee että: "Imported from Germany from Monsters Paradise"...
-
Tämäkin projekti jatkaa eloaan. Savage on nyt minulla ja auton sain kasaan muutama ilta sitten. Päivityksiä on hieman tullut, esim nivelletyt vetoakselit joka paikassa. Moottorille tehoa antaa nyt Kokam:n LiPo:t.
Ensimmäiset testit on tehty ja täysin kokemattomana sähköautoista olin melko yllättynyt järkyttävästä alaväännöstä. Testiajo on tehty toistaiseksi vain olohuoneen ja eteisen laattialla sisätiloissa, joten tilaa ei liiemmin ollut. Keula nousee kuitenkin hienosti ylös kun hieman hanaa antaa. Pitäisi päästä nyt testaamaan jonnekkin hieman tilavammalle alustalle. Kiinnostaisi tietää miten auto oikeasti kulkee ja kauanko akut kestävät..
Tässä kuva:
http://www.rcpics.net/img/70386
-Danger
-
Autohan on ainakin päällisin puolin yhtä hyvässä kunnossa kuin minulta lähtiessään, renkaat on tosin vaihtunu matkalla. Mitkäs sähköt siinä on nykyään? LMT 5200XL?.
Aivan älyttömästi tuo ei kulje, jos et ole vaihtanut välityksiä, mut vääntöä kyllä löytyy enemmän kuin yhdestäkään polttismonsusta jos akut ei vaan kyykkää. Muistathan sen että Li-Po akut ei sitten kylmällä luovuta virtaa kovinkaan hyvin.
Kuinkas paksulla akselilla toi sun moottori oli? ... multa vois vielä löytyä eri kokoisia pinioneita pari kappaletta ja ehkäpä spurrikin, jos oikein muistan.
-
Tämäkin projekti jatkaa eloaan. Savage on nyt minulla ja auton sain kasaan muutama ilta sitten...
Ota auto mukaan sitten joskus kun tulet Honkilahden suuntaan.. :wink:
-
Mitkäs sähköt siinä on nykyään? LMT 5200XL?.
Kuinkas paksulla akselilla toi sun moottori oli? ... multa vois vielä löytyä eri kokoisia pinioneita pari kappaletta ja ehkäpä spurrikin, jos oikein muistan.
Moottori on Lehner Basic-XL-4200 ja säädin WarriorCar 9920. Täytyy käydä mittamassa akselin paksuus...
-
Nyt on Savage sitten varsinaisesti tyypitetty, kun pääsin erääseen parkkihalliin ajamaan. Pitoa ei ollut juurikaan, lähinnä siitä syystä, että vääntö on aivan mielettömästi. Pyörät sutivat käytönnässä siihen saakka kunnes maksimi nopeus saavutettiin. Toisin hieman pölyinen pinta avitti sutimista aika lailla :D
Kokemus oli kuitenkin enemmän kuin positiivinen. Välityksistä johtuen auto ei kyllä kulkenut samaa vauhtia kuin polttomoottorilla aikanaan, mutta tuonne halliin ei kyllä vauhtia olisi juuri lisää sopinutkaan. Ajoaika oli tosi positiivinen yllätys ~15min (kaksi 3200mA/7,4V kennoa rinnakkain). Kuitenkin jotakuinkin hana pohjassa koko ajan.
Kyllä nykyinen akku- ja moottoritekniikka mahdollistavat varsin kilpailukykyisen sähkömonsterin rakentamisen. Toisin eihän nuo akut mitään ihan ilmaisia ole. Mielestäni kuitenkin varsin varteenotettava vaihtoehto pihasudittelijalle. Lapset ja naapurit eivät menetä hermojaan (kovaan ääneen) ja käytettävyys on kohdallaan.
-Sami
-
Mutta gallona polttoainetta maksaa suunnilleen saman kuin 3000mhA 7,2V akku, joten molemmat ovat kalliita, sähkö ja polttis :wink:
-
Ja akkua voi käyttää useamman kerran, toisin kuin gallonan löpöä..
-
Mutta gallona polttoainetta maksaa suunnilleen saman kuin 3000mhA 7,2V akku, joten molemmat ovat kalliita, sähkö ja polttis :wink:
Noh, ei nyt sentään. Tuollainen LiPo-akku maksaa 4-gallonan verran... Ja kaksi sarjassa 8-gallonaa. Sitten kun tiedän kokemuksesta, että niitä pitää olla mieluusti 4 sarjaa, niin puhutaan jo 32 gallonasta. Vielä laturi siihen päälle, niin saadaan jo n. 40 gallonaa. Ennen kuin tuo määrä on ajettu, pitää akutkin uusia :mrgreen:
Ennenkuin hermostutte, minulla on itselläni sekä polttiksia, että sähkö härpättimiä, harjattomia LiPoilla...
-
Joo, ei noiden akkujen kanssa pelaaminen mitään halpaa ole. Varsinkin kun akkuja olisi hyvä olla useampi pari, että ei aina tarvitsisi odotella edellisen lataantumista...
-
Otas joskus videoo siitä autosta tositoimessa, jos vaan mahdollista.
-
Tuleekos tohon samat vaihteet kun alkuperäises savages. Pakkia ei vissin tarvi ostaa vai pystyykö harjaton vaihtaan sunntaa. Jarru kannattais varmaan pitää levynä niin ei menisi niin rattaat jarrutukses.
Onkos tämä (levy jarrutus) mahdollista ilman useampi kanavaista vastaria ja lähetintä? Eli nythän nopari kytketään vastarin kaasu/jarru servolle varattuun paikkaan. Jos haluaisi jarrutuksen tapahtuvan kuten ennenkin (levyillä) niin tarvitaan useampi kanavainen vastari vai onkos tähän joku "kikka" jota en oivalla?
-
Onkos tämä (levy jarrutus) mahdollista ilman useampi kanavaista vastaria ja lähetintä? Eli nythän nopari kytketään vastarin kaasu/jarru servolle varattuun paikkaan. Jos haluaisi jarrutuksen tapahtuvan kuten ennenkin (levyillä) niin tarvitaan useampi kanavainen vastari vai onkos tähän joku "kikka" jota en oivalla?
Vastarilta haaroitat kaasun/jarrun johtimen jarruservolle.....
-
Onkos tämä (levy jarrutus) mahdollista ilman useampi kanavaista vastaria ja lähetintä? Eli nythän nopari kytketään vastarin kaasu/jarru servolle varattuun paikkaan. Jos haluaisi jarrutuksen tapahtuvan kuten ennenkin (levyillä) niin tarvitaan useampi kanavainen vastari vai onkos tähän joku "kikka" jota en oivalla?
Vastarilta haaroitat kaasun/jarrun johtimen jarruservolle.....
Ok. Eihän toi vastari tietenkään virtaa juurikaan ota, joten rinnankytkentä on mahdollinen. Toisaalta eipä toi jarruservokaan kauheasti virtaa vie.
Pitänee sitten kokeilla saako vaihteistosta lisää vauhtia autoon.. =)
-
Vaihdoin 22 pinnisen pinjonin moottin päähän ja nyt alkaa Savagessa olla vauhtia ihan riittävästi, vaikka vaihdetta ei olekkaan. Silti asfaltilta lähtiessä auto keulii ympäri jos hana pohjassa lähtee...
Eilen illalla ajeltiin ulkona ja keli oli mitä parhain. Sulanut lumi joka sittemmin taas jäätynyt.. oli todella kiva ajella, eikä lumi pöllynnyt auton sisään. Hieman suojausta olen kyllä rakennellut sähköjen suojaamiseksi.
-
Vaihdoin 22 pinnisen pinjonin moottin päähän ja nyt alkaa Savagessa olla vauhtia ihan riittävästi, vaikka vaihdetta ei olekkaan. Silti asfaltilta lähtiessä auto keulii ympäri jos hana pohjassa lähtee...
Eilen illalla ajeltiin ulkona ja keli oli mitä parhain. Sulanut lumi joka sittemmin taas jäätynyt.. oli todella kiva ajella, eikä lumi pöllynnyt auton sisään. Hieman suojausta olen kyllä rakennellut sähköjen suojaamiseksi.
Mikäs on ajo aika tuolla kokoonpanolla?
Ps Muistathan tasaladata kennot tarpeen mukaan ja lopeta ajaminen heti kun auto hyytyy ettei kennokohtainen jännite putoa alle 3v arvon.
-
Mikäs on ajo aika tuolla kokoonpanolla?
Ps Muistathan tasaladata kennot tarpeen mukaan ja lopeta ajaminen heti kun auto hyytyy ettei kennokohtainen jännite putoa alle 3v arvon.
Ajoaika on mielestäni varsin kohtuullinen, eli noin 15 minuuttia. Kun akkupaketteja on kaksi satsia niin kerralla ajoaikaa on puoli tuntia. Varsin kohtuullinen pihasuditteluun, vaikka poikani on kyllä toista mieltä =)
Jep, ei ole kennojännite päässyt koskaan alle 3V:n. Latausvirtana olen käyttänyt 0.6xC vaikka en tiedä onko merkitystä? Mutta kun kiire ei ole ollut..
-Danger
-
Tuli omakotitalo rakenneltua lähes valmiiksi joten taas on aikaa harrastaa =)
Savagen moottori ja sähköpuoli on laitettu uuteen uskoon:
Moottori: FEIGAO_540C_7XL
Nopari: MGM Compro 160 amp, 16 cell brushless car controller
Akut: MaxAmps Lipoly 8000mah 2S2P 7.4V x 2
Kamat on nyt autossa kiinni, koeajoa suoritettu, noin 5m päästiin kunnes lähettimen akku loppu. Nyt odotellaan, että sade loppuisi ja päästäisiin testaamaan.
Vanha motti Lehner basic XL 4200 kuumeni ihan liiaksi vaikka kohtuu hyvin autoa kyllä liikuttikin, tosin vauhti jäi kuitenkin hieman vaatimattomaksi. Nyt vauhtia pitäisi olla huomattavasti enemmän koska jännitettä tuplasti ja akkujen kapasiteettiakin on yli 2 kertaa enemmän kuin ennen...
Raporttia tulee kunhan päästään ajamaan.
-Danger
-
Nyt on koeajo suoritettu. Ajoaika on mieletön. Loppuun en akkuja ajanut, mutta reilusti yli 30min ajeltiin pojan kanssa.
Motti on tosi hyvä, vääntöä löytyy ja ei lämpenen juurikaan (toisin kuin vanha Basic XL). Noparin säätöjä pitänee vielä kokeilla, mutta kivasti liikkuu =) Vauhtiakin on riittävästi vaikka 2-vaihde ei ole käytössä. Lähtee paikoiltaa ilman minkäänlaista nykimistä ja kiihtyy kivasti vaikka renkaat lyökin tyhjää...
-
Mistä saisi tilattua tuollaisen Conversion Kittin jolla sähkömoottorin saa kiinni savageen?
-
vaikka täältä: http://home.comcast.net/~milemarkers/Products.htm
Products
-
Nyt on hieman perusteelisempi koeajo suoritettu Savagella. Ajoaika ~50min, hana pohjassa melkein koko ajan! Mielestäni varsin kohtuullinen jo. Huippunopeutta en ole mitannut, mutta arvelisin olevan noin 50km/h. 2-vaihde ei ole siis käytössä, jotta pakittaminen onnistuu pelkällä noparilla. Moottori ei lämpeä juuri mitään, arvioisin noin 50-60 astetta. Tosi tyytyväinen nykyiseen setuppiin. Jos vaan saisin joskus aikaiseksi ottaa kuvaa...
Täytyy kiittää Jesi:ä neuvoista. Nyt Savage kulkee kuten pitääkin =)