RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: JCOM - 26.01.05 - klo: 19.12

Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: JCOM - 26.01.05 - klo: 19.12
saatimet
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: CAi - 27.01.05 - klo: 12.29
Se on aito oikea jenkki säädin.
 :mrgreen:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: JCOM - 27.01.05 - klo: 16.44
:wink:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: copter - 27.01.05 - klo: 21.51
KO VFS-1 Pro,Hara Twister 2,Tamiya Volac Ms ja Corally MMS-säätimet ovat kaikki samoja laitteita eri koteloissa. Novakin GTX taas puolestaan on ihan eri säädin, eli siis ei sama säädin eri kuorissa kuten nuo muut. Novak ei ole yhtä laajalti ohjelmoitavissa kuin nuo muut, mutta huippusäädin siinä missä muutkin.
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: JCOM - 28.01.05 - klo: 19.08
:roll:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Cruisaaja - 28.01.05 - klo: 20.18
Jcom. Jos kävisit itse Novakin sivuilla katsomassa gtx-säätimen specsit ja sen jälkeen vaikka KO:n sivuilla VFS-1 vastaavat niin eiköhän siltä löydy ne erot joita olet etsimässä.

Senverran voin kuitenkin kertoa sinulle että Novak Gtx:ssä on 6 + 1 ohjelmaa joista nuo ensimmäiset on valmiiksi ohjelmoitu säätimeen ja viimeinen on joku speciaali juttu.

Tämän säätimen ohjelmia voi muuttaa set-up napilla joka löytyy säätimestä itsestään.

KO:n, Twisterin, Corallyn ja Tamiyan säätimissä on valmiina joku perus ohjelma, mutta ohjelmien muuttamiseen täytyy olla käsiohjelmointiyksikkö jolla voi muuttaa säätimen specsejä haluamikseen.

Joku viisaampi voi korjata jos joku tieto meni metsään :wink:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: JCOM - 29.01.05 - klo: 09.53
:(
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Heuli - 29.01.05 - klo: 11.04
Novakin speksit: http://www.teamnovak.com/products/ESC_Specs/racing/racing_index.htm

KO:n speksit: http://www.kopropo.com/ESC.htm
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: JCOM - 29.01.05 - klo: 11.56
8)
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Juho - 30.01.05 - klo: 00.27
Mitäköhän eroja nyt tarkoitat jos ei noi em. riitä?

Huippusäätimiä molemmat, ajossa et varmaan eroa huomaa. Itse vaihdoin vähän aikaa sitten Novakiin ja oon tykännyt.
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Swifty - 30.01.05 - klo: 17.34
Minkä arvoiset konkat teillä on autoissanne moottorin + ja - välissä? Itse pistin säätimen mukana tulleen 820uF 16V ja kävi niin, että konkka turposi, nesteet tuli ulos ja toinen lanka (tai mikä se nyt onkaan) paloi puhki. Konkka oli 100% varmuudella oikeinpäin laitettu ja säätimessä ei ole pakkia.

(pistin tämän tänne, kun mielestäni tämä kuitenkin liittyy säätimiin)
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Juhana - 30.01.05 - klo: 17.37
Lainaus käyttäjältä: "Swifty"
Minkä arvoiset konkat teillä on autoissanne moottorin + ja - välissä? Itse pistin säätimen mukana tulleen 820uF 16V ja kävi niin, että konkka turposi, nesteet tuli ulos ja toinen lanka (tai mikä se nyt onkaan) paloi puhki. Konkka oli 100% varmuudella oikeinpäin laitettu ja säätimessä ei ole pakkia.

(pistin tämän tänne, kun mielestäni tämä kuitenkin liittyy säätimiin)

Se konkka laitetaan akkuun menevien + ja - johtojen välille.
Koneen johtojen välille tulee se schottky diodi joka suojaa säätimen fettejä jarrutuksessa.
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Heuli - 30.01.05 - klo: 17.38
Diodi laitetaan moottorin plussan ja miinuksen väliin, konkka taas plussaan ja akun miinukseen.
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Swifty - 30.01.05 - klo: 17.47
Ohjeissa lukee:

Solder the capasitor between the positive power wire and the negative power wire ensuring correct polarisation.

Tuon mukaan saa kyllä sen käsityksen, että se pistetään niinkun minä pistin :? . Mutta oletko täysin varma että se pistetään niin? Kun itsellä ei ole mitään kokemusta näistä kondensaattoreista rc-autoissa, kun ajelin ennen pienempitehoisilla akuilla ja koneella... :?:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Jukka - 30.01.05 - klo: 17.57
Power wire on virtajohto eli akkujohto.
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Swifty - 30.01.05 - klo: 18.03
Niin, mut heuli sanoi, että ''konkka taas plussaan ja akun miinukseen'' eli mihin se sitten laitetaan?
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Heuli - 30.01.05 - klo: 18.08
Useissa säätimissä plussa on "samaa" piuhaa sekä moottoriin että akkuihin. Tärkeää on se että konkka tulee toisesta päästä kiinni akun miinukseen.
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Swifty - 30.01.05 - klo: 18.14
Aivan, niinjoo.... lol :oops:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Cruisaaja - 30.01.05 - klo: 18.16
Minkähän vuoksi on asson tiimikuskit vaihtaneet novakiin kun ennen ajoivat lrp:llä :roll:

Kunhan ihmettelin :wink:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Juho - 30.01.05 - klo: 20.29
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Minkähän vuoksi on asson tiimikuskit vaihtaneet novakiin kun ennen ajoivat lrp:llä :roll:

Kunhan ihmettelin :wink:


Ei taida olla pelkästään assokuskit, jotka on vaihtaneet muihin säätimiin...  :roll:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Niki - 12.04.05 - klo: 20.48
Onko tosiaan niin että ko:n säätimessä on BEC:lle vaan 2.5-4v? Niin ainakin tuolla sivuilla mun mielestäni lukee, kun nyt sitten hajosi tuo Novakin säädin (lopetti toimimisen ilman savuamista) niin pitää vissiin ostaa joku säädin. Ainoa huolenaihe on toi bec:n jännite, eli suoraan sanoen servolle tuleva jännite. Tarvitsisin mielellään sen 6v ja jokusen ämpärin.

Tuo aiheuttaa vaan päänvaivaa toi bec hommeli.
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Hermanni - 12.04.05 - klo: 21.36
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Onko tosiaan niin että ko:n säätimessä on BEC:lle vaan 2.5-4v? Niin ainakin tuolla sivuilla mun mielestäni lukee, kun nyt sitten hajosi tuo Novakin säädin (lopetti toimimisen ilman savuamista) niin pitää vissiin ostaa joku säädin. Ainoa huolenaihe on toi bec:n jännite, eli suoraan sanoen servolle tuleva jännite. Tarvitsisin mielellään sen 6v ja jokusen ämpärin.

Tuo aiheuttaa vaan päänvaivaa toi bec hommeli.


Näyttää olevan säädettävä väliltä 2.5v-4v!
Tuo on todella vähän servoille ja takulla nopeus kärsii, ainakin 6v servot todennäköisesti "hyytyvät" tuolla.
Nykyään alkaa olla suuntaus onneksi noille 4.8v servoille, Futabaltakin on tullut useampi uusi malli ainoastaan tuolle 4.8v jännitteelle (silti tuo 4v on niillekkin alakanttiin).....
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Niki - 13.04.05 - klo: 10.44
Joo, viekee on homma. Mihin tarvitsee 2.5v jännitettä? Eikö vastari jo pelkästään minimissään tarvitse tuon 4v jännitettä? Ihme hommeli, siis tuota säädintä ei siis tarvitse minun tapauksessani ostaa. Harmittaa vaan toi Novakki, nyt iskee kohta panique. :cry:
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: jarkkom - 13.04.05 - klo: 12.40
Siis KO:n ohjeesta:

Output voltage for receiver: 6V
Output current for receiver: 2A

Noi arvot mitä pähkäilette on semmonen feature, joka säästää virtaa ohjaukselle KUN ajoakun jännite putoo...
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Niki - 13.04.05 - klo: 12.42
Jarkko, onko sulla se vfs-1 malli?
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: jarkkom - 13.04.05 - klo: 12.43
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jarkko, onko sulla se vfs-1 malli?


On mulla ja on servo sekä vastari toiminu yhtä nopeesti ku esim. LRP:llä :)
Otsikko: SÄÄTIMET
Kirjoitti: Niki - 18.04.05 - klo: 19.02
Joo, se info mitä siellä sivuilla on, on pikkusen hassusti ilmotettu. Elikkä becci jännite on sen 6v, ja se säätö homma on minimi jännite, jonka nopari pyrkii pitämään, kun akku alkaa käymään loppuun. Eli siis erityisen pätevä on tuo VFS-1:nen ja sorvaus väli on huomattavasti pidempi myös pro stock kalustolla. Hyvä säädin.