Tyhmä kysymys: saako moottorista enemmän tehoja irti käytettäessä 7-kennoista 8,4V akkua normaalin 6-kennoisen 7,2V akun sijasta?
Viisas vastaus: Saa. Sähkömoottorin teho, vääntö ja kierrokset ovat riippuvaisia käytettävästä jännitteestä. Tämän voit havaita esim. siitä, kun akku alkaa olemaan lopuillaan (jännite on jo pienentynyt). Tällöin auto liikkuu huomattavasti laiskemmin.
Onko sitten suositeltavaa ajella tuolla 8,4V akulla, eli rasittaako se kohtuuttomasti moottoria?
Miten vaikuttaa ajoaikaan jos ajelee 2400mAh 7-kennoisella verrattuna 2400mAh 6-kennoiseen?
Kyllähän se jonkin verran kestävyyteen vaikuttaa. Mitään tramaattista muutosta ei kuitenkaan ole odotettavissa. Jännitteen kasvattaminen ei vaikuta juurikaan ajoaikaan.
Kyllähän jännitteen kasvattaminen ainakin teoriassa vaikuttaa, koska jännite kun kasvaa virtan kulutus putoaa... Ainoa ongelma voi olla sitten nopari, että kestääkö se 7:ää kennoa. Mutta tuo on siis teoriaa tuo matemaattinen laskutapa. I=U:R eli I=P:U jos kuvitellaan että moottori on vaikka 200W teholtaa ja jännitettä nostetaan, niin siis virta putoaa. Käytännön kokemusta ei minulla ole, mutta teoreettinen näkökulma. :wink:
edit: eli 200:7,2 = 27.7A
Ja 200:8,4 = 23.8A
Eli käytönnössä voi kuitenkin olla kyse ainoastaan sekunneista...
Edit2:
Lisää teoriaa (ilman jännitehäviötä ja mukaan lukien muita vastuksia, kuten kuluneet hiilet, ja lakkerit)
2400 mAh akut
200W moottori
6 kennoa = (2400 : 27,7A * 3600) = 311s ajoaika
7 kennoa = (2400 : 23,8A * 3600) = 363s ajoaika
Tämä on siis vain teoriaa. :?
Jos jännitettä kasvatetaan ja vastus pysyy samana (moottori ei vaihdu samalla), virran on myöskin kasvettava jännitteen suhteessa. Tällöin on helposti havaittavissa, että myöskin tehon on kasvettava.
sori, eiku joo...
Otto tehon pysyessä samana virran kulutus laskee... :oops:
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Jos jännitettä kasvatetaan ja vastus pysyy samana (moottori ei vaihdu samalla), virran on myöskin kasvettava jännitteen suhteessa. Tällöin on helposti havaittavissa, että myöskin tehon on kasvettava.
Jolloin ajoaika lyhenee?
edit: siis siinä tapauksessa että kokoajan ajetaan täyskaasulla.
Juu näin tapahtuu. Aikaisemmin minulle tuli pienoinen ajatuskatko. Eli ajoaika todellakin lyhenee.
Niin niin, anteeksi. En ottanut huomioon tuota tehon kasvua. Ajoaika ei siis kasva. :oops:
Hetkinen,
Siis jos moottori pysyy samana eli moottorin edustama vastus pysyy samana niin virta kasvaa jännitteen lisääntyessä I=U/R.
Siis, akku 7,2V ja moottori 200W -> R=U*U/P = 0.2592Ohmia ja I = U/R = 7.2V/0.2592 = 27.8A
Nyt akku vaihdetaan 8.4V mutta moottori pysyy samana jolloin myös moottorin vastus pysyy samana -> I = U/R = 8.4V / 0.2592 = 32.4A
EDIT: l150040 korjasi näköjään virheellisen kommenttinsa...
Itse lisäisin mausteeksi tähän soppaa vielä että kun lisätään käyttöjännitettä niin moottorin tuottama lämpö kasvaa joka johtaa siihen että moottorin käyttöikä lyhenee tai jopa aiheuttaa koko moottorin tuhoutumisen. Tässä tapauksessa en usko kuitekaan tällä olevan suurta merkitystä...
En tiedä paljonko RC-moottoreilla on hyötysuhde mutta luulisin sen löytyvän 0,9 ja 0,95 välimaastosta, mutta karkeasti suomeksi sanottuna moottorin ottotehosta noin 10% muuttuu lämmöksi.
Hyötysuhteet harjattomilla voivatkin löytyä tuosta välimaastosta, perinteisemmillä harjallisilla enemmänkin 70-85% väliltä
Lainaus käyttäjältä: "GolluB"Hyötysuhteet harjattomilla voivatkin löytyä tuosta välimaastosta, perinteisemmillä harjallisilla enemmänkin 70-85% väliltä
OK! Kiitos tuli tämäkin "aukko" täytettyä :wink:, no joka tapauksessa se loppu muuttuu lämmöksi ...