RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: HotRod Devil - 02.02.05 - klo: 09.35

Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: HotRod Devil - 02.02.05 - klo: 09.35
Tyhmä kysymys: saako moottorista enemmän tehoja irti käytettäessä 7-kennoista 8,4V akkua normaalin 6-kennoisen 7,2V akun sijasta?
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: l150040 - 02.02.05 - klo: 10.20
Viisas vastaus: Saa. Sähkömoottorin teho, vääntö ja kierrokset ovat riippuvaisia käytettävästä jännitteestä. Tämän voit havaita esim. siitä, kun akku alkaa olemaan lopuillaan (jännite on jo pienentynyt). Tällöin auto liikkuu huomattavasti laiskemmin.
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: HotRod Devil - 02.02.05 - klo: 10.38
Onko sitten suositeltavaa ajella tuolla 8,4V akulla, eli rasittaako se kohtuuttomasti moottoria?
Miten vaikuttaa ajoaikaan jos ajelee 2400mAh 7-kennoisella verrattuna 2400mAh 6-kennoiseen?
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: l150040 - 02.02.05 - klo: 10.44
Kyllähän se jonkin verran kestävyyteen vaikuttaa. Mitään tramaattista muutosta ei kuitenkaan ole odotettavissa. Jännitteen kasvattaminen ei vaikuta juurikaan ajoaikaan.
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: Niki - 02.02.05 - klo: 11.42
Kyllähän jännitteen kasvattaminen ainakin teoriassa vaikuttaa, koska jännite kun kasvaa virtan kulutus putoaa... Ainoa ongelma voi olla sitten nopari, että kestääkö se 7:ää kennoa. Mutta tuo on siis teoriaa tuo matemaattinen laskutapa. I=U:R eli I=P:U jos kuvitellaan että moottori on vaikka 200W teholtaa ja jännitettä nostetaan, niin siis virta putoaa. Käytännön kokemusta ei minulla ole, mutta teoreettinen näkökulma. :wink:

edit: eli 200:7,2 = 27.7A
Ja 200:8,4 = 23.8A

Eli käytönnössä voi kuitenkin olla kyse ainoastaan sekunneista...

Edit2:
Lisää teoriaa (ilman jännitehäviötä ja mukaan lukien muita vastuksia, kuten kuluneet hiilet, ja lakkerit)

2400 mAh akut
200W moottori
6 kennoa = (2400 : 27,7A * 3600) = 311s ajoaika
7 kennoa = (2400 : 23,8A * 3600) = 363s ajoaika

Tämä on siis vain teoriaa.  :?
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: l150040 - 02.02.05 - klo: 11.49
Jos jännitettä kasvatetaan ja vastus pysyy samana (moottori ei vaihdu samalla), virran on myöskin kasvettava jännitteen suhteessa. Tällöin on helposti havaittavissa, että myöskin tehon on kasvettava.
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: Niki - 02.02.05 - klo: 11.56
sori, eiku joo...

Otto tehon pysyessä samana virran kulutus laskee... :oops:
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: GolluB - 02.02.05 - klo: 12.51
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Jos jännitettä kasvatetaan ja vastus pysyy samana (moottori ei vaihdu samalla), virran on myöskin kasvettava jännitteen suhteessa. Tällöin on helposti havaittavissa, että myöskin tehon on kasvettava.

Jolloin ajoaika lyhenee?

edit: siis siinä tapauksessa että kokoajan ajetaan täyskaasulla.
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: l150040 - 02.02.05 - klo: 13.08
Juu näin tapahtuu. Aikaisemmin minulle tuli pienoinen ajatuskatko. Eli ajoaika todellakin lyhenee.
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: Niki - 02.02.05 - klo: 13.18
Niin niin, anteeksi. En ottanut huomioon tuota tehon kasvua. Ajoaika ei siis kasva. :oops:
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: Danger - 02.02.05 - klo: 13.29
Hetkinen,

Siis jos moottori pysyy samana eli moottorin edustama vastus pysyy samana niin virta kasvaa jännitteen lisääntyessä I=U/R.

Siis, akku 7,2V ja moottori 200W -> R=U*U/P = 0.2592Ohmia ja I = U/R = 7.2V/0.2592 = 27.8A
Nyt akku vaihdetaan 8.4V mutta moottori pysyy samana jolloin myös moottorin vastus pysyy samana -> I = U/R = 8.4V / 0.2592 = 32.4A


EDIT: l150040 korjasi näköjään virheellisen kommenttinsa...
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: HVoltage - 02.02.05 - klo: 14.05
Itse lisäisin mausteeksi tähän soppaa vielä että kun lisätään käyttöjännitettä niin moottorin tuottama lämpö kasvaa joka johtaa siihen että moottorin käyttöikä lyhenee tai jopa aiheuttaa koko moottorin tuhoutumisen. Tässä tapauksessa en usko kuitekaan tällä olevan suurta merkitystä...

En tiedä paljonko RC-moottoreilla on hyötysuhde mutta luulisin sen löytyvän 0,9 ja 0,95 välimaastosta, mutta karkeasti suomeksi sanottuna moottorin ottotehosta noin 10% muuttuu lämmöksi.
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: GolluB - 02.02.05 - klo: 16.45
Hyötysuhteet harjattomilla voivatkin löytyä tuosta välimaastosta,  perinteisemmillä harjallisilla enemmänkin 70-85% väliltä
Otsikko: 8,4V akku vs 7,2V akku
Kirjoitti: HVoltage - 02.02.05 - klo: 17.17
Lainaus käyttäjältä: "GolluB"Hyötysuhteet harjattomilla voivatkin löytyä tuosta välimaastosta,  perinteisemmillä harjallisilla enemmänkin 70-85% väliltä

OK! Kiitos tuli tämäkin "aukko" täytettyä :wink:, no joka tapauksessa se loppu muuttuu lämmöksi ...