Elikkäs tarkoitus olisi saada auto suorastaan lentämään näin Mäntsälän kilpailuja ajatellen. Joten miten saan 17T koneesta kaiken mahdollisen tehon irti? Kaikki tieto on tervetullutta.
laita ennakkoa ihan perkuleesti, oljyä laakerit ohuella öljyllä esim. wd40. Tosin muista, että mitä enemmän ennakkoa sitä nopeammin hiilet ja kollektori kuluvat :cry:
Mitenkäs kanny ja pääty? Millaisia niiden tulisi olla vai onko niillä sen suurempaa merkitystä?
Lainaus käyttäjältä: "mza2"laita ennakkoa ihan perkuleesti, oljyä laakerit ohuella öljyllä esim. wd40. Tosin muista, että mitä enemmän ennakkoa sitä nopeammin hiilet ja kollektori kuluvat :cry:
ja akku
Et kertonut mikä on lähtötilanne, eli oletko ostamassa uutta konetta vai virittämässä vanhaa.
Melkein jokaisesta suomalaisesta rc-kaupasta löytyy erittäin kilpailukykyisiä virikoneita 17-lankaisella käämityksellä, joissa on melkeinpä kaikki mahdolliset tehot. Tällaisesta kannattaa aloittaa. Perusedellytyksiä voisi olla seuraavat:
- Ankkuri käsinkäämitty ja kollektori juuri sorvattu (esim. 17x2)
- Hiilet hopeata sisältävät sprint-hiilet ja juotettu päätyyn
- Kannu uudenkarhea ja laadukas virikoneen kannu
- Hiilen jouset sopivan jäykät (esim. 11 oz).
- Pääty laadukas virikoneen pääty
- Kuulalaakerit voideltu ohuella öljyllä
- Ankkuri shimmattu keskelle magneettikenttää
- Hiilikanavat säädetty kohtisuoraan
- Ennakko säädetty sopivaksi
Vaikka mza2 sanoi, että ennakkoa pitää laittaa perkuleesti, niin tätä ei kannata tehdä. Tietyn pisteen jälkeen moottorin suorituskyky alkaa heikentymään. Lisäksi kollektorin palaminen voi olla niin nopeata, ettei koneella ajeta kunnolle edes yhtä erää. Eli ennakkoa pitää todellakin olla sopivasti.
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Vaikka mza2 sanoi, että ennakkoa pitää laittaa perkuleesti, niin tätä ei kannata tehdä. Tietyn pisteen jälkeen moottorin suorituskyky alkaa heikentymään. Lisäksi kollektorin palaminen voi olla niin nopeata, ettei koneella ajeta kunnolle edes yhtä erää. Eli ennakkoa pitää todellakin olla sopivasti.
niin no noinhan se on
sopivasti ennakkoa ni hyvä tulee :wink:
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Lisäksi kollektorin palaminen voi olla niin nopeata, ettei koneella ajeta kunnolle edes yhtä erää. Eli ennakkoa pitää todellakin olla sopivasti.
Onko tarkoitus tosiaankin ajaa samalla hiiliparilla ja ilman sorvausta enemmän kuin yhden erän ? :mrgreen:
Kesken erän ei ole kovinkaan järkevää suorittaa sorvausta ja hiilten vaihtoa, eli olisi hyvä, että hiilet ja kollektori kestäisivät kunnolla edes sen yhden erän. :wink: Olen kyllä kuullut huhuja henkilöistä, jotka ajavat samoilla hiilillä ja kollektorilla useammankin akullisen. Taitaa olla kuitenkin täyttä tarua.
Olen joskus kokeillut ottaa moottorista todella kaikki irti, tällöin onnistuin "pilaamaan" moottorin noin 3 minuutissa.
Ikävä kyllä se homma menee just niin, että on varmasti mahdollista päästä lujempaa semmosella setupilla, että hiilet vaihdetaan ja kone sorvataan joka erän välissä, kun semmosella, millä ajetaan useampi lähtö huoltamatta. Se haluuko siihen läheteä mukaan on sitten ihan jokaisen oma ratkaisu.
Lainaus käyttäjältä: "CAi"Lainaus käyttäjältä: "l150040"Lisäksi kollektorin palaminen voi olla niin nopeata, ettei koneella ajeta kunnolle edes yhtä erää. Eli ennakkoa pitää todellakin olla sopivasti.
Em. Vaihtoehto, jossa otettiin vähän enemmän, kuin kaikki irti....! :mrgreen:
Onko tarkoitus tosiaankin ajaa samalla hiiliparilla ja ilman sorvausta enemmän kuin yhden erän ? :mrgreen:
Kuten kilpailunjohtaja hyvin muistaa, eräs ensikertalainen (=17 T) ajoi "riittävän suurella ennakolla" ja -pinionilla, jopa 2 min. ihan "kohtuuvauhtia", sitten "jotenkin hiipui"! :lol:
Ennakko sama, hiilet vaihdettuna, ja kollektori sorvattuna, pinioni hammasta pienempänä, selvisi jo pelkällä sorvaamisella!
Ennakko edelleen samana, hiilet samat koko loppupäivän, mutta pinioni
vielä hampaalla pienempänä, paras vauhti, ja kahden akun jälkeen kollektori "puikon" jälkeen "ihan kirkas".......... :|
Yhteenveto: "Jos pinioni olisi ollut alusta alkaen kahdella pienempi, niin päivästä olisi selvinnyt hiiliä vaihtamatta, ja parilla-kolmella sorvauksella...
Kumpa kaiken voisi ottaa uusiksi...... 8)
Lainaus käyttäjältä: "l150040"Et kertonut mikä on lähtötilanne, eli oletko ostamassa uutta konetta vai virittämässä vanhaa.
Melkein jokaisesta suomalaisesta rc-kaupasta löytyy erittäin kilpailukykyisiä virikoneita 17-lankaisella käämityksellä, joissa on melkeinpä kaikki mahdolliset tehot. Tällaisesta kannattaa aloittaa. Perusedellytyksiä voisi olla seuraavat:
- Ankkuri käsinkäämitty ja kollektori juuri sorvattu (esim. 17x2)
kuika paljonnoi käsin käämityt ankkurit maksaa :?:
http://rcnetti.wmhost.com/linkit.php
Äkkiä katsottuna 20 €:lla lähtee ihan hyviä.....
Mutta sen 45 € kun sijoittaa, niin jo petraantuu....
entä jos ei omaa sorvia ja käy kisaamassa? Ei varmaan kehtaa porakoneella pyörittää ja hioa kollektoria...
Onhanniitä moottorin putsaus puikkoja olemassaakin :wink: Niillä saa akia hyvin putsattua kollektoria. Kyllähän sitä konettakin joskus kannattais sorvata.
Lainaus käyttäjältä: "japa"entä jos ei omaa sorvia ja käy kisaamassa? Ei varmaan kehtaa porakoneella pyörittää ja hioa kollektoria...
No jos näkee vaikka jollakin tutulla olevan sorvi niin kannattaa kysyä jospa hän ystävällisesti sorvaisi. Niin minäkin tähän mennessä tein, mutta kerho osti oman sorvin ja nyt opettelin sillä sitten sorvaamaan eikä tarvitse enään vaivata ketään.
Lähtötilanteeni on seuraavanlainen:
LRP Fusion 17x2
Hudy 12x2
Matrix T1 12x1
Eli nuo koneet löytyvät kokonaisina ja tarkoitus olisi tuon Fusion-ankkurin ympärille rakentaa toimiva kokonaisuus käyttäen noiden muiden koneiden osia. Kannattaako vai onko parempi tilata suosiolla Corallyn Black -moottori? Hinta vaan on aika hirvittävä.
LRP Fusion on jo itsessään hyvä moottoria, varsinkin jos se on Phase 4. Eli jos tuo LRP:n kannu on Phase 4 ja hyvässä kunnossa, niin en lähtisi välttämättä tekemään mitään. Todennäköisesti tuo on kuitenkin se musta Phase 2, koska tietääkseni Phase 4:sta ei ole 17-lankaista mallia. Tämäkään ei ole mikään huonomoottori, jos se vain on muuten kunnossa. Muussa tapauksessa vaihtaisin tuon ankkurin Matrixin kannuun, jos se on hyvässä kunnossa.
Tuli testattua noita eri vaihtoehtoja ja ylivoimaisesti paras oli Hudy kannu + Hydy pääty + LRP Fusion Phase2 17x2 ankkuri -yhdistelmä, ennakkoa 9mm.
Tällä yhdistelmällä saavutin räjähtävän kiihtyvyyden ja todella hyvän nopeuden. Kierrosaika tuolla LRP:n omalla kannulla ja päädyllä oli 12.066 ja tuolla hyväksi todetulla yhdistelmällä 11.245. Säädin kyllä itse autoakin hieman, mutta erot tehoissa oli huomattavat.
Nuo Hudyn koneet on tietääkseni Team Orionin käsialaa. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Tuo Hudyn kannu perustuu vanhaan Orionin Chrome-kannuun mutta hyvä se on edelleenkin. Uudempi Core/V2-kannu lienee kuitenkin vieläkin parempi?
Hudylla on myös olemassa toi sama Core/v2 kannu uusimmissa koneissaan.
Chrome kannu on nimensä mukaan kiiltävä ja Core/v2 kannu on musta.
Siis miten toi sorvaus oikein onnistuu?`Pitääkö aina kisan jälkeen otta kone auki ja sorvata sitä vähän isommaksi ja pitääks silloin vaihtaa myös ankkuri :?: Ja onko noi hiilet sitte vaikee asentaa jos pitää en oikeen tienny ennen että sähkömoottoreita voi sorvata :oops:
Lainaus käyttäjältä: "tf2"Siis miten toi sorvaus oikein onnistuu?`Pitääkö aina kisan jälkeen otta kone auki ja sorvata sitä vähän isommaksi ja pitääks silloin vaihtaa myös ankkuri :?: Ja onko noi hiilet sitte vaikee asentaa jos pitää en oikeen tienny ennen että sähkömoottoreita voi sorvata :oops:
Moottorista sorvataan ankkurin kollektori. (Sorvauksen yhteydessä on myös hyvä tarkistaa hiilien kunto, eli puhdistaa tai tarvittaessa vaihtaa kokonaan.)
Loppujen lopuksi tulee edullisemmaksi sorvata ennemmin usein kuin liian harvoin.
Ankkurin vaihtotarve tulee pakollisena esiin viimeistään kollektoripinnan loputtua...
Hiilien vaihto on hyvin yksinkertainan operaatio. Tinaat vain hiilen johtimen pään moottorin päätyyn hiilikanavan viereen. (Sen jälkeen hiili kanavaan ja jousi paikoilleen...)