RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Mika R - 12.02.05 - klo: 11.10
-
Towerista saa tämän kuun lopun paikkeilla taas Ossin 4-tahtia, uusittua FS-26-SC II mallia. Eihän näitä juuri suomessa näe mutta esim. K VoneS:ään saa nelarikonversiota (aiemminhan vastaavan sai Kyoshon Superiin). Alla muutama kuva.
(http://www.kyosho.co.jp/web/products/car_bike/pureten_vone/common/4cycle/img/01.jpg)
(http://www.kyosho.co.jp/web/products/car_bike/pureten_vone/common/4cycle/img/02.jpg)
Tower linkki alla mutta ei mitään tietoja moottorista vielä
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJRW8&P=7
Tässä Tamiya F201 pohjalta tehty Nitroversio, jonka sarjatuotanto pääsee taas jatkamaan kun Tower jatkoi FS moottoreiden myyntiä. Auton ensimmäiset 100 kpl ovat valmistumassa ja sitä valmistaa jenkeissä Nolan Farmer of Farmer Plastics & Machining (FPM). Olisi itselläkin mahdollisuus tilata tämä, ja jos joku on kiinnostunut niin laittakaa YV:tä. Hintaa tulee varmaan kaikkineen reilusti 1000 euroa, joten halpaa lystiä tämä ei ole.
(http://www.formula1-rc.com/Portals/3/Images/Articles/207/Top.jpg)
-
Kyllä landmax:siin saa jo muunnos sarjan jolla saa kans ton 4-tahti koneen kiinni.
Mä kyllä oon kiinnostunut päivittään auton heti 4-tahti koneella kun on mahdollisuus.
-
Kyllä landmax:siin saa jo muunnos sarjan jolla saa kans ton 4-tahti koneen kiinni.
Mä kyllä oon kiinnostunut päivittään auton heti 4-tahti koneella kun on mahdollisuus.
Niin tai ainakin sai.. eipä taida kovin helpolla löytyä just mistään, Towerkaan ei sitä enään tuo. Mutta kerro jos löydät jostain, Ossin .40 nelari on jotain 320e Hobbypeoplesta jos kiinnostaa.
-
Onkoa utoon ja lentsikoihin eri nelarit? http://www.karkkainen.com/lelu/tuotteet.php?vaid=1913&tyyppi=19260&aid=66&laj= Onkohan toi mitään verrattuna osiin?
-
Onkoa utoon ja lentsikoihin eri nelarit? http://www.karkkainen.com/lelu/tuotteet.php?vaid=1913&tyyppi=19260&aid=66&laj= Onkohan toi mitään verrattuna osiin?
On niissä eroa, ainakin kampiakselin paksuudessa. Lentokonemallit ei sovi autojen vauhtipyöriin, kytkimiin jne.
-
Harmi, ois saanut halvalla..
-
Mites muuten näissä joissain nelareissa on kaasutin alaspäin?? Mikäs idea siinä on..
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBY57&P=0
Ajattelin että olis villi tehdä vaikka joku 1:8 kokoinen polttis jossa kuplan koppa päällä ja takaa löytyy tälläinen http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBY71&P=0
Mietin vain että toimisko tuollainen kone "väärinpäin" Eli kaasari yläpuolella...
Kuhan vaan kuutioin... Tuollaisiin koneisiin ei nyt opiskelijana ole varaa :mrgreen:
Ja näyttäs noita 2 ja nelitahtisia saavan jo ruiskulla varustettuina... Näin ne kehityypi, pienoismoottoritkin.. :wink:
-
Niin, nuo mainitsemasi ovat lähinnä lentsikkaosastoa, autojen nelareissa on ihan "normaalit " kaasarit.
-
mitä eroo on näillä nelitahti koneilla ja sit perus nitro moottoreilla?? oon kato vähän tietämätön asiasta :oops:
-
mitä eroo on näillä nelitahti koneilla ja sit perus nitro moottoreilla?? oon kato vähän tietämätön asiasta :oops:
4-tahti ja 2-tahti. Nelitahdissa on venttiilit, enemmän vääntöä mutta vähemmän kierroksia ja matalampi, hillitympi soundi. Ei pääse samoihin huippunopeuksiin kuin 2-tahdit, mutta auto kiihtyy paremmin koska jaksaa vääntää enemmän alemmilla kierroksilla. Polttoaine on samaa kamaa, tulpat nelareille erikseen. Nelari ei ole niin tarkka pakoputkesta mutta jonkinlainen viripilli on siinäkin eduksi. Nelari käy helpommin ja paremmin kuin 2-tahti eikä sammuile käytännössä koskaan.
-
Niin, nuo mainitsemasi ovat lähinnä lentsikkaosastoa, autojen nelareissa on ihan "normaalit " kaasarit.
Joo, tiedän, puhaltimella sais "ilmavolkkari" Jäähdytyksen mutta tuo kaasarihomma.... :? Toimis varmaan autokaasarilla? mutta tuo boxerikone kun se on "väärinpäin" Hölmön näköinen jos kaasari koneen alla...
Ja jos tuollaista olis tekemässä niin eihän sillä teholla ole paljoa tarvetta kun sellaista itse nippeli nippeliltä kasattua autoa ei uskalla kengittää ihan samalain kuin noita muita :mrgreen: Senverta näytösmielessä vois ajaa aidolla boxerisaundilla varustettuna pienen lenkin..
Nooh, koitetaan nyt aluksi tuo Alpha saada nippuun ja kadulle
:wink:
-
Jees, olet oikeassa, seksikkäitä nuo nelarit ovat kyllä. Olen nähnyt Wankel ym. virityksiä autoissa ja onpa niitä kuviä täällä forumillakin pyörinyt. Mukava ja kallis aihe projektiautoksi :D
-
Vääntöä varmaan on varsinkin kun katsoo "kellossa" olevien hammaspyörien ("Pinjonin") kokoa!
Toinen mikä pisti "silmään" tuossa "formulassa" on levyjarru, myös edessä vaikka auto on takavetoinen (Tai en ainakaan ymmärrä miten kardaani menisi moottorin "läpi").....
(http://www.formula1-rc.com/Portals/3/Images/Articles/207/Top.jpg)
-
näin on. nelareissa välitys on paljon pidempi kuin 2-tahdeissa eli kellon (pinjonin) ja päärattaan kokoero ei ole niin suuri kuin 2-tahdeissa kuten kuvasta näkyy. kyseinen auto on tosiaan 2x4 takaveto ja levyjarru edessä (!)
-
Joo, elämähän on kuulemma kallista... Taas pistin PTAhan rahaa palamaan markoissa sen verta että paree olla hiljaa noista nelarisuunnitemista :mrgreen: :mrgreen:
Mielenkiintoinen etujarru tuossa F1... Helppo ottaa Burnouttia jos saa lukittua jarrun vaikka painaisi kaasua :wink:
-
Näyttäis tossa formulassa olevan vetarit edessä.
Eli kai se nelivetoinen on?
-
Niin mutta pakkohan se on vetarit olla kun on keskellä diffin paikalla levyjarru että se pysähtyy.
-
Juuri näin, vetarit on mutta ei keskikardaania, takaveto
-
Ihme on, ettei OS tai muut valmistajat ole tehneet .40 - .60 kokoista nelaria 1/8-autoihin. Koetin etsiä, mutta vesiperä. Joku OS FS-52S olisi ihan passeli kone vaikka Losiin, mutta kuinkas käynnistys... Boksi ei käy, kytkimestä ei voi pyörittää, onnistuisikohan jostain välistä vauhtipyörältä.. Kun saisi koneen perään akselin ja siihen roton kiinni...
-
Nelarikone voi kyllä melko tuhnu autokäytössä,tai saahan sen kulkemaan himo väleillä sit?
-
No mutta nelareilla ajetaan käsittääkseni enemmän väännöllä, että niillä pystytään käyttämään niitä pidempiä välityksiä ilman että kiihtyvyys kärsiin niin paljoa.
Mutta kyllä tässä vielä kakstahtisessa pysytään :D
-
Ihme on, ettei OS tai muut valmistajat ole tehneet .40 - .60 kokoista nelaria 1/8-autoihin. Koetin etsiä, mutta vesiperä. Joku OS FS-52S olisi ihan passeli kone vaikka Losiin, mutta kuinkas käynnistys... Boksi ei käy, kytkimestä ei voi pyörittää, onnistuisikohan jostain välistä vauhtipyörältä.. Kun saisi koneen perään akselin ja siihen roton kiinni...
Onpas! OS FS-40-C oli autokäyttöön 1/8 autoihin, kyllä kai se vieläkin on. Katso www.os-engines.co.jp
Nelarit kestää paaaljon pidempiä välityksiä koska väännössä löytyy
-
Ei sitä siellä vain ole. On vain FS 26... ja se on liian pieni minulle. Kun olisikin FS 40...
-
http://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/air/single/sinindex.htm Joku FS 40 ainakin,näyttäs pahasti vaan lennokki koneelta?
-
Ei sitä siellä vain ole. On vain FS 26... ja se on liian pieni minulle. Kun olisikin FS 40...
Sitten ne on lopetettu ja tuo FS26-C on nyk. 30 eikö vain
Kato tää esim. http://www.rcuniverse.com/product_guide/engineprofile.cfm?engine_id=101
-
Millai muute noissa nelarinitro koneissä on toteutettu venttiilien ja nokka-akselin ym. voitelu??
Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen..
-
ihan samalla tavalla 2-tahtisessa
-
Ossin sivuilla ei ole autoon kuin se 26 versio ja tuo RC univer... linkin FS-40 C ei johtanut mihinkään. Painoin Buy IT nappia ostaakseni sen, niin missän ei ollut yhtään tarjolla, eli onko edes olemassa...
-
En sano että sitä olis enää mutta on ollut ollut satavarmasti, RC lehdissäkin on ollut juttua .40 T-Maxxistakin aikoinaan johon joku jenkkifirma (en muista nimeä enää) myy/myi konversiota. Ja Kyosho myi 4-stroke fitting kittiä LandMaxxiin tolle FS-40S-C(X) moottorille.
Varmaan lopetettu sitten.
-
On ollut, ja minulla on yksi ajamaton moottori nyt kiikarissa, jos vain päästään hinnasta sopimukseen.
-
Ja siihen sit taas ahdin :wink: :lol:
-
Sain sovittua kaupat koneesta. Kyseessä oli ajamaton OS-FS-40-CX, eli autokäyttöön tarkoitettu, vetostartilla varustettu moottori. Lisäksi moottorin mukana tulee joitakin uusia varaosia, kaksi sylinterin kantta, kolme vetostarttia, kaksi kytkinkelloa, kaksi kytkintä, kaksi vauhtipyörää, moottoripukit, kaksi pakoputkistoa, ilmanputsari, varatulppia ja pikku osia, kuten varaventtiilit ja jouset... Koko läjä lentorahteineen 162,-... :D Mielestäni ei paha. Mutta, pääasia että sellainen löytyi, kun teki mieli testata nelarimoottoria, pitäisi olla mäyrintään hyvä rankan alaväännön vuoksi.
-
halvalla sait!
mulla on noita ossin nelari F tulppia paketissaan vielä joten jos tarviit laita viestiä
-
Nonii yritäppäs saada videoo sillä remmiahtimella ja sen jälkeen nelarilla!
-
halvalla sait!
mulla on noita ossin nelari F tulppia paketissaan vielä joten jos tarviit laita viestiä
Minä soittelen, kun käyn sielläpäin. Käyn nykyään usein, kun vaihdoin työpaikkaa...
-
Tuo sopii, Lavangosta löytää kesän mittaan
-
Onko muuten tietoa, kuinkapaljon ko. moottorissa kulumiseen vaikuttaa käytetty nitro prosentti? Ohjekirjan mukaan kun siinä saa käyttää jopa 40% nitroseosta...
-
ei se tuo tehoihin muistaakseni hirveetä eroa, aloita vähemmällä ja huomioi öljyn osuus!
-
Meinasinkin käyttää tuota samaa kuin muissakin, eli 25% Sidewinderiä... En tosin ole siitä tarkastanut tuotä öljypitoisuutta, mutta muistelisin siinä riittävän.
-
Hitsi, eihän siinä ole kuin 12%. Pitänee yrittää jostain löytää rissaa tai sitten normaalia synt. 2-T öljyä lisää... Mistähän sitä rissaa saisi?
-
Eikös sabella oo sitä 20% Racea isolla öljymäärällä, muistaakseni laskeskelin
joskus et jos siihen lisää nitroo et saa 25% niin siinä on sama öljymäärä,
eli raakana tais olla 16% tai jotain sellasta +se on halvempaa ku 25% :shock:
-
Rissaa saa ihan rc-kaupan hyllyltä, näin ainakin kyöstillä.
-
Nelareista puheenollen, muistatteko vielä tämän Wankel moottorilla varustetun?
Olispa hienoa jos meidän Model messuilla olisi tällasia teoksia.
(http://www.snrt.net/wankel/m1.jpg)
(http://www.snrt.net/wankel/m2.jpg)
Näyttää olevan Kyosho Superten/TR-15 osia mm. diffit ja 2-nopeusloota.
-
Toi olis kyllä niin älyttömän makee laitos!!! damn..
Ja vain ahdin puuttuu!
Oon ajellu GT4:sessa tolla Mazda:n Renown laitteella ja se on niin helmi! :mrgreen:
-
No, nyt se moottori oli tullut kotiin, kun palasin äsken reissusta. Näyttää hienolta ja puristukset on kyllä tukevat. Pitänee hommata sille nopeasti auto, ja jos käyttäisi sitä losissakin hetkellisesti...
-
Puristukset on sellaset että vetarin naru on kovilla... luitko mun kommentit siitä kytkimestä; pitää olla painavat palat että ottaa alhaalta kiinni tai löysillä säädöillä. Ainakin näin oli SuperTenissä.
Hieno pata tosiaan! Odotan innolla mitä saat viritettyä.
Tulikos pakokäyrä mukana? Sitä voi olla hankalampi saada, kun Tower myy vain tuota .26 versiota (kahdenmallisia kylläkin).
Mulla on joku lehti vuodelta 2000 jossa on T-Maxxiin viritetty FS-40S-CX.
-
Juu, pakokäyrä tuli. Lisäksi tuli kaksi äänenvaimenninta, joista toinen on tarkoitettu infernoon... Lisäksi tuli paljon uutta varaosaa ja tarviketta, sekä kaksi täydellistä kytkintä vauhtipyörineen :) Ainoa, mitä puuttui, oli hehkutulppa... Enpä tänään käynyt sinulta hakemassa, kun ohi menin... Pitäsköhän ensi viikolla poiketa?
-
Miten ne niissä lehdissä kommentoi moottorista??
-
edit: Huomasin ed. kommenttisi osista; hienoa! Juu tule vaan jos Espoon Tuomarilan suunalla liikuskelet; tässähän on Sabe ja Hobby People ihan kulmilla kans.
--
No en nyt just vähään aikaan ole katsonut mutta se oli selvää että viripilli on plussa; siinä T-Maxxissa ei ollut ja pikkasen jäi tehot laihoiksi. Voin tuosta skannata sulle jossin välissä sivut.
Omasta kokemuksesta voin sanoa ettei 2-tahtipelillä ole jakoa kiihtyvyydessä ja tästä johtuen söheröisellä radalla nelari voi tuoda etua. Toisaalta nämä ei kierrä joten 2-nopeus on must jos meinaa saada huippunopeuttakin. Väännössähän löytyy joten ykkönen ja kakkonen voivat molemmat olla suht pitkiä verrattuna 2-tahtiseen.
-
Minä soittelen ensi viikolla. Minä tulen käymään jossain vaiheessa viikkoa meidän toimistolla siellä Espoossa hakemassa uusi läppäri. Toimistomme on siinä suht. lähellä, lähellä Ikeaa.
-
Sopii! Laitahan kuvia tänne ku ehdit!
-
No, oli taas niin kiire, etten ehtinyt käymään... Moottori on nyt kiinni autossa, pientä askaretta sen kanssa on ollut, että sen on saanut sopimaan sinne, mutta eiköhän se siitä. Toivoa on, että ensiviikolla saan savut moottorista. Vielä on miettimättä, kuinka kaasulinkin saan vedettyä toimivaksi, tässä kun on kaasutin moottorin takana... Jos ei muuten, niin vaijerilla. Kuvia pitää laittaa näytille, kunhan ehdin niitä ottaa.
-
Noh, pari kuvaa, kone on ulkomitoiltaan yllättävän pieni, kun kuitenkin iskutilavuutta on paljon = .40 Nyt tosin tuo vetostartti on poistettu ja tilalle tilattu starttiboksi. Moottorin mukana kun tuli konversio myös starttiboksille.
(http://img347.imageshack.us/img347/2563/300320066qq.jpg) (http://imageshack.us)
-
Tässä kuva kori päällä, niin pystyy paremmin hahmottamaan koneen "pienuuden"...
(http://img440.imageshack.us/img440/6813/300320060033fa.jpg) (http://imageshack.us)
-
Aijai, kohta pääset kuulemaan nelarin matalan möyrinnän. Kerro siten miten kulki!
-
Nyt vasta ymmärrän kuinka saat välitykset tarpeeks raskaaks,
kun pohdin ennemmin että mahtaako se 20hampanen pinioni
riittää, mutta kyllä kai se noilla monsterikumeilla :D
-
Onko tuo nelari kuinka tiukka? Millä tuota startataan?
-
Nyt tosin tuo vetostartti on poistettu ja tilalle tilattu starttiboksi.
Noin lukee tossa pari viestiä ylempänä.
-
Juu, se vetostartti oli aika syvältä. Moottori kun teki takapotkun, niin lähti sormesta nahat... Tuollaisen nelarin takapotku on vähän kovempi kuin 2T-koneen...
Ensiviikolla varmaan pääsen starttaamaan sen, kunhan kaikki paketit on tulleet. Ajamaan en vielä pääse hetkeen, riippuu miten nopeasti/hitaasti tuohon Hobaoon saa osia.
-
Noh, nyt on äänet kuunneltu :D
Ensimmäinen starttiboksi ei jaksanut nytkäyttääkään moottoria, toinen isolla moottorilla varustettu jaksaa juuri sen verran pyöräyttää, että kone tärähtää käyntiin. On jokseekin erillaiset äänet kuin kaksitahtisissa :mrgreen:
-
Noh, nyt on äänet kuunneltu :D
Ensimmäinen starttiboksi ei jaksanut nytkäyttääkään moottoria, toinen isolla moottorilla varustettu jaksaa juuri sen verran pyöräyttää, että kone tärähtää käyntiin. On jokseekin erillaiset äänet kuin kaksitahtisissa :mrgreen:
onks kuvei?
-
Noh, nyt on äänet kuunneltu :D
Ensimmäinen starttiboksi ei jaksanut nytkäyttääkään moottoria, toinen isolla moottorilla varustettu jaksaa juuri sen verran pyöräyttää, että kone tärähtää käyntiin. On jokseekin erillaiset äänet kuin kaksitahtisissa :mrgreen:
onks kuvei?
Mitään kuvei, ku viteoo :wink:
-
E oo... En ole vielä ajanut kuin minuutin verran. Pitää huomenna päivänvalossa jatkaa harrasteita. Onkohan nelarin säätämisessä mitään erityistä?
-
Ei..yksineulainen kaasari, helppo säätää. Kunhan maltat ajaa huolella sisään niin piristyy kummasti kun alat kiristää neulaa..
-
Juu, vielä savuttaa kuin sellutehdas ja liikkuu kuin aurinko. Nyt paikalla kevyt vauhtipyörä, saas händä, pitääkö vaihtaa painavampi tilalle, sellainenkin löytyy valmiiksi.
-
Se painavampi vauhtipyörä tuntuu paremmalta, ja käynnistäminenkin on helpompaa, starttiboksi jaksaa paremmin pyörittää moottorin käyntiin. Kone käynnistyy kyllä erittäin helposti. Kytkin vain aiheuttaa ongelmia. Siinä on sellainen perinteinen Kyoshon kytkin, joka löytyy esim. Mad Forcesta ja muista niistä halpis-kyoshoista. Nyt pitäisi löytyy paremmat kytkinpalat niiden kökköjen tilalle. Ne ei pidä kunnolla ja jäävät välillä jumiin --> kone stumppaa jarruttaessa. Myös moottorin ääniin on totuttelemista. Heti ei meinaa edes tajuta, että kone kiertää jo maksimissaan, nelarin matala mörinä hämää. Kunhan saan kytkimen iskuunsa, niin eiköhän se siitä. Jotkut alupalat löysillä jousilla olisi hyvät. Kytkimen pitäisi varmaa ottaa kiinni jo melkein 2-t moottorin tyhjäkäynnin tuntumassa.
-
Koita ottaa niitä kuvia ja videoo :D
-
En viitsi ennenkuin saan tuon toimimaan kunnolla. Tänään on sulanut jo kolme kytkintä... Yksi Kyoshon, yksi SPM ja yksi Team Losi, viimeinen oli jo valmiiksi aika kypsä. Pitää jostain saada siihen alupalat ja niihin varmaan lisää painoa, jotta tarttuu tarpeeksi matalilla kierroksilla. Säädötkin tosi rikkaalla, mutta sitä on turha säätää, ennenkuin kytkimet kestää. Kotimaisten firmojen nettisivuilla vain on aikas heikosti kytkinkäpäliä tarjolla, eikö niillä ole, vai eivätkö viitsi kertoa niistä asiakkaille?
-
Xray:lla on ainakin alu-kytkinpaloja, eli soitto tuonne ---> http://www.iso-hepa.com , niin homman pitäisi onnistua.
-
Onko tuossa wankel koneessa, jonka kuva edellisellä sivulla oli, niin kuinka paljon tehoa? yli 5hp? Siinä näkyy olevan myös joku jäähdytin.. Onko siitä lisää kuvia?
Onko joissakin RC-autoissa todella ahdin ??? :D:D:D
-
Kiitoksia vinkistä! Tilaus meni I-H:lle... Saas nähdä, milloin saa kytkimen. Nyt olen vain pari seuraavaa viikkoa aikas lailla ulkomailla, mutta jos joku kerkeäisi hakea ne, niin viikonloppuna voisi päästä testaamaan kunnolla.
Siinä Wankelissa on 1,27 hv...
-
Pitää jostain saada siihen alupalat ja niihin varmaan lisää painoa, jotta tarttuu tarpeeksi matalilla kierroksilla
Olisko tässä:
http://www.novarcproducts.com/clutchshoes.html
Noihin lisätään pikkuruuveja (kuvissa) painoksi :wink:
Ja täältä saa tilattua:
http://www.jp-nitroracing.com/
-
Lueskelin Jenkki-foorumilta eräästä hepusta, joka ajaa kisaa Revolla jossa on myös tuo Ossin nelari. Hänellä oli myös ongelmia kytkimen kanssa, palat suli tai luisti, mutta päätyi samaan ratkaisuun kuin minä, eli alupalat väärinpäin ja tarvittaessa lisäpainot paloihin. Ei minulla ikinä palat ole näin pahasti sulaneet, kolme kytkintä suli tankillisella, niin että kytkimestä savu nousi ja palat on ihan palaneet karrelle... Mutta, onneksi nuo alupalat väärinpäin kuulemma toimii. Komposiittipalat väärinpäin ei pitäneet edes ilman jousia...
Ääni on kyllä hauska, matala murina. Pitää vain rakennella jonkin sortin äänenvaimennin, niin saisi tuota meteliä vähän pienemmäksi ja samalla ääniä matalammaksi.
-
http://home.comcast.net/~dp250f/video/RevoThumper.wmv
Tuossa video, jossa Revossa samanlainen nelari... Kuski on vähän tumpelo, mutta äänistä erottaa nelarin aika hyvin ;-)
-
http://home.comcast.net/~dp250f/video/RevoThumper.wmv
Tuossa video, jossa Revossa samanlainen nelari... Kuski on vähän tumpelo, mutta äänistä erottaa nelarin aika hyvin ;-)
Aivan mahtavat soundit :D
Hyvin tosiaan erotti kilpakaverien äänistä nelarin.
-
Juu, ei mene sekaisin... Ja ihan hyvin 0,9hv kuljettaa tehokkaampia 2-t moottoreita vastaan... Vaikka, ei tuossa oikein päässyt vertailemaan, kun kuski kämmäsi aina kun tuli kunnon kisatilanne. Mutta, näytti se kiihtyvän ihan siinä missä 2-t moottoreillakin. Sain häneltä juuri äsken vinkkejä moottoria ja kytkintä varten.
-
Kiihtyä sen pitäs paremmin kuin 2-tahti (ja kiihtyykin ainakin ku touring autoja verrattiin), ongelma tulee huipuissa, siellä nelarin rajoite tulee vastaan.
-
Lueskelin Jenkki-foorumilta eräästä hepusta, joka ajaa kisaa Revolla jossa on myös tuo Ossin nelari. Hänellä oli myös ongelmia kytkimen kanssa, palat suli tai luisti, mutta päätyi samaan ratkaisuun kuin minä, eli alupalat väärinpäin ja tarvittaessa lisäpainot paloihin. Ei minulla ikinä palat ole näin pahasti sulaneet, kolme kytkintä suli tankillisella, niin että kytkimestä savu nousi ja palat on ihan palaneet karrelle... Mutta, onneksi nuo alupalat väärinpäin kuulemma toimii. Komposiittipalat väärinpäin ei pitäneet edes ilman jousia...
Ääni on kyllä hauska, matala murina. Pitää vain rakennella jonkin sortin äänenvaimennin, niin saisi tuota meteliä vähän pienemmäksi ja samalla ääniä matalammaksi.
Onkos mitään uutta tämän tiimoilta?
edit: Tosiaan, nyt pääs kuuntelee noi äänet, hyvin erottui muista.
-
Tulin eilen illalla Ruottista, kotona parikin postiosoituskorttia, eli kytkinpalat olisi postissa. Maanantaina saan ne sieltä, mutta lähden tiistaina taas Viroon ja keskiviikkona Ruotsiin, joten en varmaan ehdi kokeilla... Äänenvaimennin on tuossa villoja vailla, tarkoitus olisi vetää putki auton taakse, ehkä tuplilla...
Ossin moottorissa on nyt parempi kaasutin ja Perryn VS30 polttoainepumppu paineensäätimellä on postissa. Ne on kuulemma hyvinkin suositeltavat muutokset haettaessa hieman lisää tehoja moottoriin.
-
wau! 8)
kerro sitten taas kun homma etenee
-
Onko tuossa wankel koneessa, jonka kuva edellisellä sivulla oli, niin kuinka paljon tehoa? yli 5hp? Siinä näkyy olevan myös joku jäähdytin.. Onko siitä lisää kuvia?
Onko joissakin RC-autoissa todella ahdin ??? :D:D:D
Missä jäähdyttimen näit?Ja ahtimen saa reippaalla sadalla eurolla ;) Täytyykö ton nelarin polttoaineen seassa olla öljyä,vai kiertääkö öljy koneessa niinku normaalissa koneessa?
-
(http://www.snrt.net/wankel/m1.jpg)
Eikö tuossa vasemmalla ole aika selvästi jäähdytin?
-
Hupsis,näin vaan tän kuvan :oops:
(http://img347.imageshack.us/img347/2563/300320066qq.jpg)
-
No, nyt pääsin pikaisesti kokeilemaan uusia hiluja autoon. Eli kytkimeen sellaiset osat, että pitäs toimia, ja toimikin hienosti. I-H:lta X-Ray alu kytkinpalat väärinpäin pehmeillä jousilla, jota vielä hieman löysytin. Kytkinongelmat hävisi heti.
Perryn VS-30 polttoainepumppu/säädin toimi myös hienosti! Moottori meni säätöihinsä todella helposti ja nopeasti, apuna tietty myös HPI:n komposiittikaasutin, jonka muuten sain joskus aikoinaan sinulta Mika sen Epic 0.18 moottorin myötä :wink: Pumpusta on se hyvä puoli, että polttoainetta tulee tasaisella paineella kokoajan, eikä ole riippuvainen tankin paineesta. Etenkin nelarissa, missä kaasutin on ylhäällä, tuntui olevan pientä ongelmaa polttoaineen paineen kanssa ilman pumppua ja paineensäädintä.
Nyt alkoi auto kulkea ja kiihtyä, niinkuin odotinkin. Ääni vain hämää, tuntuu kuin moottori kävisi hieman korotettua tyhjäkäyntiä ja kuitenkin vauhtia on reilusti! Vielä kun ehdin rakennella vaimentajan ja putkiston, korjata iskarit yms, niin pääsee testailemaan moottoria kunnolla, nyt vain pikainen muutaman minuutin fiilistely...
-
Loistavaa!
Täytyy itsekin miettiä tuota sitten.
Toisaalta minulla on vielä pakissa sellainen eräänlainen kontrolloitu hehku jolla saa moottorille hehkuvirtaa riippuen kaasun asennosta (säädettävä); tällöin tyhjäkäynnillä ja alemmilla kierroksilla se hehkuttaa tulppaa jolloin "ylimääräinen" nitro palaa pois tehokkaammin ja kone lähtee pirteämmin. Ylemmillä kierroksilla se ei sitten hehkuta. Ainakin moisesta oli apua .26 nelarissa. Varmaan tuo 2-neulainen kaasari auttaa myös, joka pitää varmaan itsekin laittaa sitten, katsotaan.
-
http://www.julton.net/YSF120SCHtek.htm
Tuossa olisi 1.20 nelari autoon tai helikopteriin... ;) Ja moottori on valmiiksi ahdettu (0.9 bar jatkuva ahtopaine) ettei tartte mitään teeseitse viritelmiä...
Itselläni on saman firman Lennokkimoottoreita muutama. Kepittävät KAIKKI saman kokoluokan moottorit käyntivarmuudellaan ja tehoillaan...
-
Hieno!!Mistä olet hommannut?
-
RC Sabe on Yamadan virallinen suomen jälleenmyyjä (YS moottorit tilaus tavaraa). Tosin tuota 120 SCH moottoria ei enää valmisteta koska koptereiden rungot eivät kestäneet sitä... Jostakin ulkomailta saattaisi ehkä löytyä vielä...
http://www.hobbypit.com/eng/store/cat_detail.cfm?catid=41&manid=13&startrow=1
Tuo taitaa olla ainoita paikkoja missä näyttää vielä olevan ko moottoria... ja hintakin vain $547 ;)
-
Tosin tuota 120 SCH moottoria ei enää valmisteta koska koptereiden rungot eivät kestäneet sitä...
:shock: kuutiotuumat puhuvat asiaa :twisted:
-
OT:nä nuista vanteista/gummeista. Minkä kamppeen isommat pylpyrät käy noille hyperin hexeille? Ongelmia etunakkien kääntökulmien kanssa? Miten jaksaa suddaa vakio 4-porttisella? Tietoa? häh? :D Itsellä hyperi pelkästään piha/soriscrossauskäytössä ja ajattelin jotta paremmin kestää kaverien revojen ja savagejen beesissä... :shock:
Tuo nelari kiinnostaa kanssa, kun sopiva setti kytkimineen ja välityksineen Brutalesille löytyy niin laitatko koko listan muutoksista näkösälle??
Samppa
-
Ensiksikin, kyllä noita lennokin nelareita löytyy vaikka mitä, mutta niillä ei tee autokäytössä juurikaan mitään. Kytkimet ei käy, koko liian suuri, kiinnitykset väärät, kierroksia liian vähän... Ellei se heppu modaa niitä koneita, esim. kampuran osalta ja tuplasti kierroksia moottoriin.
Sitten muutoksista. Nuo on ihan normi Pro-Line 23mm Hexillä olevat 40-srj vanteet ja renkaat. Kääntökulmien kanssa ei ongelmia, mahtuu helposti kääntymään siinä missä M8-nakitkin... Tuosta vakio mosasti ei mitään tietoa ja sen kanssa sutimisesta, sellaista moottoria minulla ei ole koskaan ollut, mutta eiköhän se sudi siinä missä muutkin.
Välitykset riippuu ajopaikasta ja renkaista. Noilla monsun renkailla tuntuu Z15 kellokin olevan vähän turhan suuri, taas M8-renkailla tilanne on ihan toinen, tosin kokeilen huomenna niitäkin...
Ei minulla muita muutoksia ole välityksien lisäksi ole, kuin kytkin alupaloilla, palat väärin päin ja löysillä, venytetyillä jousilla. Polttiainapumppu, Perry VS-30. Moottorissa isokokoinen vauhtipyörä, muuten mikään startteri ei saa sitä käyntiin. Kytkinkelloja minulla on Z10/11/12/13/14/15/18/23...
-
Kirjoitanpa nyt tähän topicciin koska nelitahdista on tässäkin tapauksessa kyse .. Eli saapui valloista tuo LandMax 1 auto samalla FS-40S-C moottorilla kuin tuo Brutaleksen ja varta vasten tehdyllä konversio kitillä varustettuna.. Kunto hämmästyttävän hyvä, pikkasen korroosiota metallisosissa kuten vetareissa mutta muuten kunto erinomainen auton iän huomioon ottaen, kytkinkello ja rattaat täysin kunnossa, jopa flekti aivan iskussa ja korin kunto ihan ok. Moottoria en ehtinyt testaa muilta RC kiireiltä mutta pian pian.. vaikuttaa olevan hyvin puristuksiakin eikä ihan raato. Vetostarttia ei ole joka sopii minulle mainiosti. Iskarit tossa menee varmaan vaihtoon mutta katsotaan kunhan pientä kunnostusta on tehty. Postaan tänne myös muutaman kuvan sitten. Jos tällä kerkiäis Rally Game kisassa.
-
Mika arvaas mitä ollaan aamusella menossa hakemaan a-p:lta.
-
Onko sse nelarikoneen omistaja jo saanut niitä kuvia tai sitä videoo otettua? :D
-
termos
lueskelin tään nelarikeskustelun läpi ja huomasin tuolla alkupuolella juttua nelari fuileista ja rissan lisäämisestä.
kokemuksen rintaäänellä voin varoittaa, että älkää käyttäkö rissaa nelareissa, koska se palaa pakoventtiiliin kiinni ja aiheuttaa vuotoa ja muita ongelmia.
tyhmänä aloittelijana laitoin lennokkinelariin rissapitoista löpöä ja gallonan jälkeen pakoventtiilin varsi vääränä ja mustan karstan peitossa. tod. näk. karstan vuoksi vena kuumeni ja vääntyi tai lautasen väliin meni karstan pala.
2-tahtisessa rissa toimii, mutta nelarin pakokaasut on paljon kuumemmat, jolloin rissa palaa v-mäiseksi karstaksi. morganin cool poweria tankkiin, niin homma toimii.
-
Morganilla itsekin ajelin autonelareita aikoinaan, täytyy sillä ajaa kun tuli taas autonelarit ajankohtaiseksi, kiitos vinkistä!
-
termos
lueskelin tään nelarikeskustelun läpi ja huomasin tuolla alkupuolella juttua nelari fuileista ja rissan lisäämisestä.
kokemuksen rintaäänellä voin varoittaa, että älkää käyttäkö rissaa nelareissa, koska se palaa pakoventtiiliin kiinni ja aiheuttaa vuotoa ja muita ongelmia.
tyhmänä aloittelijana laitoin lennokkinelariin rissapitoista löpöä ja gallonan jälkeen pakoventtiilin varsi vääränä ja mustan karstan peitossa. tod. näk. karstan vuoksi vena kuumeni ja vääntyi tai lautasen väliin meni karstan pala.
2-tahtisessa rissa toimii, mutta nelarin pakokaasut on paljon kuumemmat, jolloin rissa palaa v-mäiseksi karstaksi. morganin cool poweria tankkiin, niin homma toimii.
Erittäin hyvä muistutus ja vinkki kun juuri tässä miettinyt millähän tuota omaa lähtisi sisään ajamaan kun sen aika koittaa.
-
Muistakaa, että O.S vaatii, että voiteluainetta pitää olla 18%... Itse ostin erityisesti nelareita varten tehtyä fuilia, 18% synteettistä voiteluainetta ja 20% nitroa. Tuolla ajelen sisäänajon ja ensimmäisen pätkän, sitten siirryn 30-40% fuiliin.
Videota en ole ottanut, ei ole ollut oikein aikaa. Autolla on ajeltu jonkin verran, ja nyt alkaa pelittää ihan kivasti. Kohta alkaa olla sisäänajo ajettu ja alan etsimään kierroksia koneeseen.
-
OS sanoo että voi käyttää regulaaria autopolttoainetta. No miten vain, ei tuo FS40 pyttysatsi ole hinnaltaan paha. Itse ajan Sidewinder 25% sen mitä ajan, joka ei ole paljon
-
Niinpä, eipä se fuilin määrä vaikuta paljoa muuhun kuin kulumiseen.
Nyt pääsin vähän jo kokeilemaan männän nousua. Ihan kivahan tuolla on pyöritellä, alan ihan odottaa radan kuivumista. Vähitellen alkaa auto olla jo valmis rataa verten, yksi iskarin varsi näköjään vain kiero.
Moottori on kyllä erittäin positiivinen ajossa. Vetoalue on hyvin tasainen ja voimaa ihan tyhjäkäynnistä asti, ja se tyhjäkäynti on matala 8) Pikaisten ajokokemusten mukaan polttoainettakaan ei ihan kauheasti kulu, joten sekin plussaa. Jostain pitää vain etsiä parempi ilmanpuhdistin, saman tapainen kuin 1/8 crossareissakin, niin ei tukkeentuisi niin nopeasti.