RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Niko - 14.02.05 - klo: 00.07

Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Niko - 14.02.05 - klo: 00.07
Kuvia Nürbergin messuilta:

http://nurnberg.canalblog.com/
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 02.02.06 - klo: 18.56
Lienee aika nostaa tämä aihe ylös,täällä kuvia -06 vuoden messuista:
http://www.radiocontrol.gr/home2.htm
Mielenkiintoisia laitteita:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.radiocontrol.gr%2Fimages%2Fnurnberg02020669.JPG&hash=ee1b4e1af6d5c0dd02220640c1a2fa2902efdee7)
Serpentin F1

(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.radiocontrol.gr%2Fimages%2Fnurnberg02020670.JPG&hash=c5a9c2ac0e91b19be1d523ba95c5087261afc79e)
Nelariko?

(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.radiocontrol.gr%2Fimages%2Fnurnberg0202066.JPG&hash=841eb08af209d96b882e6411ffb121a336a70a46)
Tamiyan rallicrossi.

(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.radiocontrol.gr%2Fimages%2Fnurnberg02020666.JPG&hash=782e3d6823288afb2e05485521bf93de6dac7696)
Xray minitrukki

Prkl kun ei näy sitä HoBaon Truggya!!!
*Haluu nähdä*
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: rc-apina - 02.02.06 - klo: 20.05
paljonkohan tollasella minitrukilla on hintaa 8)
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: waltt - 02.02.06 - klo: 21.17
Toi Tamiya vois olla aika veikeä peli pihaleikkeihin...
Onkos siinä ralliauton kori?
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: tapsa92 - 02.02.06 - klo: 23.19
Lainaus käyttäjältä: "waltt"Toi Tamiya vois olla aika veikeä peli pihaleikkeihin...
Samaa mieltä :)
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: HVoltage - 03.02.06 - klo: 08.04
Lainaus käyttäjältä: "Joona H"
Prkl kun ei näy sitä HoBaon Truggya!!!
*Haluu nähdä*

Tässähän tää sitten on...  neo-buggyn sivuilta--->(Katso Hobao Truggy topic)
http://rc10.fi/viewtopic.php?p=157165#157165
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 03.02.06 - klo: 08.11
Olit 60sek nopeampi kuin minä tuolla H8 aiheessa  :)
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 03.02.06 - klo: 17.54
Lisää kuvia Serpent F180:stä:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.radiocontrol.gr%2Fimages%2Fnurnberg03020626.JPG&hash=b4e8b3aa3d31b9a7a817dd236a57dbfdd9f2812b)

(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.radiocontrol.gr%2Fimages%2Fnurnberg03020621.JPG&hash=44985cf96373fa4ddc883cc98df5e7651fdc50bb)

(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.radiocontrol.gr%2Fimages%2Fnurnberg03020629.JPG&hash=d84c6870501e897b7a04cff47a14caf8ae133cd4)

Mahtava laite!
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: tapsa92 - 03.02.06 - klo: 18.17
Mitä scaalaa toi serpent on?
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 03.02.06 - klo: 18.20
Eiköhän se ole 1:8.
Tuolla linkissä on tonneittain kuvia messuilta:
http://www.bb-hardware.com/modules/xgallery/view_album.php?set_albumName=nurnberg06&page=3
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: JupeR - 03.02.06 - klo: 18.43
Näyttääpäs tämä (http://www.bb-hardware.com/modules/xgallery/view_photo.php?set_albumName=nurnberg06&id=jamara_4) kivalta :)
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joonas.O - 03.02.06 - klo: 18.48
No huh huh varmaan aika kiva peli....
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 03.02.06 - klo: 20.10
Tässä tämä Thunder Tigerin Formula-1,josta 4chassis joskus kertoikin:
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bb-hardware.com%2Fmodules%2Fxgallery%2Fcache%2Falbums%2Fnurnberg06%2FThunderTiger_1.jpg&hash=2ab214f56eaf6745d3e8f07d59caf4bc42d7267a)
Mä ottaisin tuon Serpentin mielummin :mrgreen:
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: JupeR - 03.02.06 - klo: 20.26
Joo, serpentissä oli sitä jotain 8)
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 03.02.06 - klo: 20.30
Huomaako kukaan mitä kaikkea on muuttunut edellisestä MTA-4:sta?
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bb-hardware.com%2Fmodules%2Fxgallery%2Fcache%2Falbums%2Fnurnberg06%2FThunderTiger_4.jpg&hash=e4e1cf9e119ede4e33d922ea965330c429432dc5)
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: JupeR - 03.02.06 - klo: 20.33
Moottori, renkaat ja joku jota en huomaa.. :?
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: jake_ - 03.02.06 - klo: 20.53
Kyllä ois tommonen serpentin ykkönen aika hieno ...
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Mika R - 03.02.06 - klo: 20.53
Lainaus käyttäjältä: "Joona H"Tässä tämä Thunder Tigerin Formula-1,josta 4chassis joskus kertoikin:
Mä ottaisin tuon Serpentin mielummin :mrgreen:

Joo, ei vakuuta kuten ei minua muutenkaan yleisesti ottaen. Se kuva jonka joskus näin oli onnistuneempi auton kannalta.

Toi Serpent on sen sijaan aika huima!!! rocks
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: jeejee - 03.02.06 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: "Joona H"Huomaako kukaan mitä kaikkea on muuttunut edellisestä MTA-4:sta?

Renkaat motti pakoputki (edellisessä tuli tosta reijästä alaspäin savut mikä tossa on vielä :mrgreen: )  ei oikeen nää mutta ehkä toi spurrin kiinnitys eikä oo enään vetostartti mahiksii tossa motissa. En oo noista varma.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 03.02.06 - klo: 21.18
Tässä mitä minä itse huomasin:
-Moottori on sivupuhalteinen (eli pakokäyräkin on eri)
-Ei enää vetostarttia,pelkkä Roto
-Renkaat
-Metallinen spur-gear ilman muovisuojaa
-Jarrulevyjä näyttäis olevan kaksi
-Etupuskuri on kulmikas
-Kori
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: JK Nitro - 03.02.06 - klo: 22.39
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"

pakoputki (edellisessä tuli tosta reijästä alaspäin savut mikä tossa on vielä :mrgreen: )

Kyllä veljen .21 MTA 4:sen orkkispilli on ihan samanlainen, eli savut takaa ulos. Tosin tuo toinen reikä sivussa mahdollistaa erilaisten pillien käytön, kuten velikin teki.

Typo: seirä ---) reikä, häh miten noin voi kämmätä?

Edit tarkemman katselmuksen jälkeen todettua: pilli näyttää samalta kuin entinenkin, mutta vanha puhalsi kaasut koneen takaa alaspäin, mutta toi puhaltaa koneen takaa taaksepäin.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: jeejee - 04.02.06 - klo: 18.53
Ainiin olikin nyt muistan mutta eikö se pilli ollut kuiteskin erinlainen että oli sellanen normi "nysä" putki siitä pillistä ja siitä sellanen "räkäletku" tonne auton alle.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: JK Nitro - 04.02.06 - klo: 19.18
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"Ainiin olikin nyt muistan mutta eikö se pilli ollut kuiteskin erinlainen että oli sellanen normi "nysä" putki siitä pillistä ja siitä sellanen "räkäletku" tonne auton alle.

Naulan kantaan, ameriikanlehdessä taannoin sanottiin helpoimman virityksen tohon MTA4/MGT autoon olevan juuri tuon räkäletkun pois ottaminen.

Huomasko väki tuon erikoisen takapuskurin? Siinä on keulintapyörä samassa, ihan kätevä, tosin ei kovin kaunis kattella.
Mahtavatko nuo piggybagit noissa iskareissa vieläkään olla toimivat, kun eivät olleet päivitetyssä SE 4.60:ssakaan, ihme juttu tuokin, turhaa painoa vaan.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: jannu - 05.02.06 - klo: 11.01
Mikäs juttu moissa Serpenteissä on kun nuo takapään jouset on vaakasuunnassa? Miten tommonen jousitus pelittää?
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: JupeR - 05.02.06 - klo: 11.12
Etu jousetki oli, kuin myös revossa :wink:
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: TTKoo - 05.02.06 - klo: 11.15
Lainaus käyttäjältä: "jannu"Mikäs juttu moissa Serpenteissä on kun nuo takapään jouset on vaakasuunnassa? Miten tommonen jousitus pelittää?
"Formula 1 tekniikkaa!"
- Jousittamaton massa saadaan pienemmäksi!
- Formuloissakin ilmavastusta haittaavat rungon osat on pyritty saamaan katteiden sisälle, missä se vain on mahdollista, ja sääntöjenmukaista. (pyörät eivät saa olla katteiden sisällä)
- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Catiska - 05.02.06 - klo: 17.58
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "jannu"Mikäs juttu moissa Serpenteissä on kun nuo takapään jouset on vaakasuunnassa? Miten tommonen jousitus pelittää?
"Formula 1 tekniikkaa!"
- Jousittamaton massa saadaan pienemmäksi!
- Formuloissakin ilmavastusta haittaavat rungon osat on pyritty saamaan katteiden sisälle, missä se vain on mahdollista, ja sääntöjenmukaista. (pyörät eivät saa olla katteiden sisällä)
- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....

Juu, ilmanvastus pienenee, mutta sillä ei näissä härpäkkeissä ole merkitystä. Jousittamaton massa pienenee... Kuinkas tuon perustelet? Normaalissa jousituksessa jousittamatonta massaa on puoliksi tukivarret, puoliksi vetarit ja pyörän napa laakereineen ja renkaat vanteineen yms. Lisäksi tulee iskunvaimentimen varsi, alasilmukka, mäntä ja puolet jousesta sekä jousilautanen. Revossa nuo kaikki samat lisättynä jousituksen tangolla ja sillä L-linkulla, eli mielestäni jousittamatonta massaa enemmän. Progressiivisuudessakaan ei eroja, riippuen halutusta suunnittelusta.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: TTKoo - 05.02.06 - klo: 23.40
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "jannu"Mikäs juttu moissa Serpenteissä on kun nuo takapään jouset on vaakasuunnassa? Miten tommonen jousitus pelittää?
"Formula 1 tekniikkaa!"
- Jousittamaton massa saadaan pienemmäksi!
- Formuloissakin ilmavastusta haittaavat rungon osat on pyritty saamaan katteiden sisälle, missä se vain on mahdollista, ja sääntöjenmukaista. (pyörät eivät saa olla katteiden sisällä)
- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....

Juu, ilmanvastus pienenee, mutta sillä ei näissä härpäkkeissä ole merkitystä. Jousittamaton massa pienenee... Kuinkas tuon perustelet? ................................... Revossa nuo kaikki samat lisättynä jousituksen tangolla ja sillä L-linkulla, eli mielestäni jousittamatonta massaa enemmän. Progressiivisuudessakaan ei eroja, riippuen halutusta suunnittelusta.
Tapaus REVOa en tunne (  :?:  ), joten en siihen kantaa ottanutkaan.
Formulatyyppisissä kyllä tukivarsirakenteet kevenevät kummasti, kun ne muuttuvat VAIN varsiksi. Paljon tavaraa siirtyy jousitetun massan "puolelle".
Näemmä pikkuautofoorumilla ei passaa edes vihjata oikeisiin autoihin päinkään....  :wink:
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Joona H - 06.02.06 - klo: 15.09
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bb-hardware.com%2Fmodules%2Fxgallery%2Fcache%2Falbums%2Fnurnberg06%2Fschumacher_11.jpg&hash=2bf737cffef923d9306939e0131021308a1600be)

Schumacherin Havoc sekä uusi minikokoinen nitrotrukki.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Catiska - 12.02.06 - klo: 13.41
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "jannu"Mikäs juttu moissa Serpenteissä on kun nuo takapään jouset on vaakasuunnassa? Miten tommonen jousitus pelittää?
"Formula 1 tekniikkaa!"
- Jousittamaton massa saadaan pienemmäksi!
- Formuloissakin ilmavastusta haittaavat rungon osat on pyritty saamaan katteiden sisälle, missä se vain on mahdollista, ja sääntöjenmukaista. (pyörät eivät saa olla katteiden sisällä)
- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....

Juu, ilmanvastus pienenee, mutta sillä ei näissä härpäkkeissä ole merkitystä. Jousittamaton massa pienenee... Kuinkas tuon perustelet? ................................... Revossa nuo kaikki samat lisättynä jousituksen tangolla ja sillä L-linkulla, eli mielestäni jousittamatonta massaa enemmän. Progressiivisuudessakaan ei eroja, riippuen halutusta suunnittelusta.
Tapaus REVOa en tunne (  :?:  ), joten en siihen kantaa ottanutkaan.
Formulatyyppisissä kyllä tukivarsirakenteet kevenevät kummasti, kun ne muuttuvat VAIN varsiksi. Paljon tavaraa siirtyy jousitetun massan "puolelle".
Näemmä pikkuautofoorumilla ei passaa edes vihjata oikeisiin autoihin päinkään....  :wink:

Perustelehan, kuinka jousittamaton massa muuttuu "tangoiksi" Kyllä edelleenkin iskarin varsi yms. on jousittamatonta massaa, ja lisäksi tulee se tanko ja linkku. Lisäksi vastuksiksi tulee linkun laakeroinnista johtua kitka. Mietihän, mitkä kaikki osat siinä on jousittamatonta massaa oikeasti, älä vain tuijota mainoslauseisiin. Jousittamatonta massaa on kaikki sellaiset osat, jotka liikkuu tukivartta heilutettaessa silloin kun korin liike estetään. Monet näistä osista on sen laisia, että ne liikkuu vain esim. toisesta päästä, jolloin jousittamattoman massan määrä on laskettava suhteista. Mutte, kuitenkin tuossa mainitsemassasi tyypissä on jousittamatonta massaa enemmän kuin perinteisessä, formuloissa käytön syy on ilmanvastus, RC-autoissa mainosmiehet.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: jerzirccar1 - 12.02.06 - klo: 15.48
- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....[/quote]

V ja L = rocker arm.
Jerzi
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Hermanni - 12.02.06 - klo: 16.16
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "jannu"Mikäs juttu moissa Serpenteissä on kun nuo takapään jouset on vaakasuunnassa? Miten tommonen jousitus pelittää?
"Formula 1 tekniikkaa!"
- Jousittamaton massa saadaan pienemmäksi!
- Formuloissakin ilmavastusta haittaavat rungon osat on pyritty saamaan katteiden sisälle, missä se vain on mahdollista, ja sääntöjenmukaista. (pyörät eivät saa olla katteiden sisällä)
- Toimii V-vipujen välityksellä, vai pitäisikö ilmaista peräti L-vipujen....

Juu, ilmanvastus pienenee, mutta sillä ei näissä härpäkkeissä ole merkitystä. Jousittamaton massa pienenee... Kuinkas tuon perustelet? ................................... Revossa nuo kaikki samat lisättynä jousituksen tangolla ja sillä L-linkulla, eli mielestäni jousittamatonta massaa enemmän. Progressiivisuudessakaan ei eroja, riippuen halutusta suunnittelusta.
Tapaus REVOa en tunne (  :?:  ), joten en siihen kantaa ottanutkaan.
Formulatyyppisissä kyllä tukivarsirakenteet kevenevät kummasti, kun ne muuttuvat VAIN varsiksi. Paljon tavaraa siirtyy jousitetun massan "puolelle".
Näemmä pikkuautofoorumilla ei passaa edes vihjata oikeisiin autoihin päinkään....  :wink:

Perustelehan, kuinka jousittamaton massa muuttuu "tangoiksi" Kyllä edelleenkin iskarin varsi yms. on jousittamatonta massaa, ja lisäksi tulee se tanko ja linkku. Lisäksi vastuksiksi tulee linkun laakeroinnista johtua kitka. Mietihän, mitkä kaikki osat siinä on jousittamatonta massaa oikeasti, älä vain tuijota mainoslauseisiin. Jousittamatonta massaa on kaikki sellaiset osat, jotka liikkuu tukivartta heilutettaessa silloin kun korin liike estetään. Monet näistä osista on sen laisia, että ne liikkuu vain esim. toisesta päästä, jolloin jousittamattoman massan määrä on laskettava suhteista. Mutte, kuitenkin tuossa mainitsemassasi tyypissä on jousittamatonta massaa enemmän kuin perinteisessä, formuloissa käytön syy on ilmanvastus, RC-autoissa mainosmiehet.
Totta, vaikka liike muunnetaan sivuttaiseksi on se jousittamatonta silti, tukivarsissa, vetoakseleissa ja raidetangoissa tilanne onkin toinen, periaatteessahan puolet on jousittamatonta massaa.....
Rockerissahan ei voida laskea koko painoa jousittamattomaksi, vertaan periaatetta tukivarsissa (Koko rockerhan ei liiku periaatteessa, vaan kiertyy).
Vertaan nyt hivenen Revoon.....
Mutta mikä Push Rodissa (Yksi alu Push Rod painaa 7,75g) ja Rockerissa menetetään sitä takasin saadaan iskun vaimentimen varren painosäästässä (Vertaa Savagen iskunvaimentimen mittaa Revon vastaavaan, kummassakin suurinpiirtein samat joustovarat).
Myöskin muoviset vetoakselit painavat noin puolet vastaavista teräksisistä ja ovat silti vahvemmat (Kokemusta kummistakin, siksi omassa paluu muovisiin).
Sekä pivot toteutus on kevyempi verrattuna perinteiseen C pala toteutukseen, jäähän koko ns C pala pinneineen ja pultteineen pois (Tosin 2kpl alu pivot ball:ia ainaa 9,5g).
Revon jousitus ratkaisuun suurin etu on säädettävä progressiisisuus, niin suureen progressiivisuuteen ei perintisellä ns pysytyjousi ratkaisulla päästä.
P3 Rockereilla esim ensimmäiset 3cm on kuin ei jousia tuskin olisi, loppupäässä saakin painaa kunnolla etta auton saa pohjattua.
Long Travel rockerit on taas liki progressiiviitomat, auto painuu liki alusta loppuun yhtä pehmeästi (Normaali ratkaisussa täytyisi jousi iskunvaimennin elementti kääntää jo "negatiiviseen" kulmaan, siis auton keskilinjasta ulospäin!).
Sitten vähän tuon rockerin toimintaperiaatteesta (Meni tovi ennenkuin itsekkin ymmärsin jotenkuten), rockerissa pystytään "pelaamaan" kolmella eri osa alueella jousitusgeometriassa (Neljäs on vielä push rodin alapää tukivarressa).
Vipuvarren pituudella laakerointipisteestä niin sisäänmenevässä (Nimitän nyt vaikka siksi push rodin päätä) varressa kuin ulosmenevässä (Tarkoitan iskunvaimentimen päätä), sekä näiden suhteellisella kulmalla laakerointipisteestä (Joka määrää taas progressiivisuuden).
Mutta ainakin kulman suurentaminen vähentää progressiivisuutta ja päin vastoin (Periaattessa 90 asteen rockerin kulma on neutraali ja vastaa iskunvaimentimen perinteistä asentoa normaalitoteutuksessa).
Eli voidaan puhua L kulmista tai V kulmista, näiden erona on vain progressiivisuuden määrä.
Otsikko: Nürbergin messut
Kirjoitti: Catiska - 12.02.06 - klo: 20.15
Niin, tuota tarkoitin, ettei jousittamaton massa muutu tankojen avulla jousitetuksi. Progressiivisuutta saadaan tuolla rakenteella lisää, ja varmaan riippuu autosta, tarviiko sitä vai ei. Omissani en perinteisilläkään konsteilla käytä maksimi progressiivisuutta, tekee mielestäni ajon levottomaksi. Mutta, joku toinen auto voi hyötyäkin siitä.