Niin, kuten otsikossa luki moottorista kuuluu "sluurps" kun vauhtipyörää pyörittää tai vetää käynnistysnarusta.
Osaisitteko neuvoa minua?
Ai niin, moottori on aika jäykkä, vaikka olen tulpan irroittanut ja vedellut vetonarusta, silloin se pyörii mutta kuluu edelleen "sluurps".
Kiitos etukäteen.
Ehkä se imee sinne koneeseen jotain juttua, vaikkapa polttoaineen ja ilman seosta. Onko se sellainen ääni?
Edit: Vai vuotaako sieltä paineet pois?
Heh, nyt se mäntä pyöriii , vaikka eilen jumitti pahasti, mutta edelleen kuuluu "sluurps".
Yöllä oli vuotanu fuilia pois moottorista.
Juu, sellanen ääni.
Lainaus käyttäjältä: "Pahalainen"Niin, kuten otsikossa luki moottorista kuuluu "sluurps" kun vauhtipyörää pyörittää tai vetää käynnistysnarusta.
Osaisitteko neuvoa minua?
Ai niin, moottori on aika jäykkä, vaikka olen tulpan irroittanut ja vedellut vetonarusta, silloin se pyörii mutta kuluu edelleen "sluurps".
Kiitos etukäteen.
Jos se on uusi moottori, älä vetele siitä vetonarusta turhaan, ainakaan ilman että siellä on nitroa tai muuta voitelua sisällä. Kuluttaa sylinteriä turhaan.
Toiseksi, luulisin että tuo on juuri se ääni mitä pitääkin kuulua! Männän pitää olla sen verran tiukka sylinterissä että siinä ns. puristuksia kun mäntä liikkuu sylinterin sisällä vauhtipyörää pyöritettäessä. Tällöin muodostuva paine aiheuttaa ko. kuuluvan äänen kaasuttimessa (tai kannen päädyssä jos tulppa on pois) ja samalla tuntuu tiukalta. Jos ääntä ei kuulusi, moottori olisi auttamattomasti liian väljä.
Moottorissa saattaa olla myös ns. kuolonkohta jonka ylipääsy uudella ja kylmällä koneella voi tuntua ylivoimaiselta käsin pyöritettäessä. Näin sen pitääkin olla. Samalla voi kuulua omituinen naksahdus kun kiertokanki pyörähtää kuolonkohdan yli. Tämä kuuluu myös asiaan; kylmänä mäntä ei mahdu kokonaan sylinteriin (sylinteri laajenee oikeaan mittansa koneen lämmetessä) ja homma on suunniteltu niin että kiertokanki pääsee kuitenkin myös tällöin kiertämään koko matkan ympäri ja siitä tulee tuo kyseinen naksahdus -ääni. Jotenkin näin.
Eikö moottori toimi vai miksi kysyt?
Sillä kysyin kun eilen oli niin raskas vetää vetonarusta ja sitten tutkailin tuota niin huomasin äänen. Moottori on tasan vuoden vanha.
Olen aika aloittelija näissä hommissa.:D
Jumittuminen voi myös johtua ns. nestelukosta eli kone on täynnä nitroa, mutta jos olet irroittanut tulpan niin sitä se ei enää ole (valunut pois). Uusi kone on jäykkä ja se tuntuu jäykemmältä silloin kun siellä on nitroa, koska se "tiivistää" männän ja sylinterin välin ja painetta muodostuu enemmän kuin "kuivana". Kuuluu siis asiaan.
Vuoden vanha ei riitä kertomaan sen kuntoa; paljon sillä on ajettu? Uudenkin koneen saa pilalle päivässä ja vanha konekin oikein hoidettuna voi olla kuin uusi.
Joo, noin se on. Taisin hätäillä turhaan. :oops:
Ei haittaa, siksi on tämä forumi :D
Mulla oli joskus vanhalla koneella et oli raskas vetää ja sit saatto vähän jumiutua ja ku pari kertaa nykäs niin auto lähtikin käyntiin?? Aika jännä juttu, mutta kone ei ole käytössä vaan hommasin virimoottorin..
Lainaus käyttäjältä: "Poju12"Mulla oli joskus vanhalla koneella et oli raskas vetää ja sit saatto vähän jumiutua ja ku pari kertaa nykäs niin auto lähtikin käyntiin?? Aika jännä juttu, mutta kone ei ole käytössä vaan hommasin virimoottorin..
Niinhän ne uudet tekee monesti, kun laittaa hehkua. Mutta kun ne vähän väljistyy käytössä niin tuota ei enää ilmene.
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Lainaus käyttäjältä: "Poju12"Mulla oli joskus vanhalla koneella et oli raskas vetää ja sit saatto vähän jumiutua ja ku pari kertaa nykäs niin auto lähtikin käyntiin?? Aika jännä juttu, mutta kone ei ole käytössä vaan hommasin virimoottorin..
Niinhän ne uudet tekee monesti, kun laittaa hehkua. Mutta kun ne vähän väljistyy käytössä niin tuota ei enää ilmene.
Okei... Mitäs rotostart tekee siinä vaiheessa ku vetonarulla se on jäykkä?? Tuleeko siinä sit nestelukko ja hajottaako se mitään??
No jos nestelukossa olevaan konetta pyörität rotolla, niin roton moottori sanoo varmaan sopimuksen irti! :mrgreen:
Kannattaa avata tulppaa hitusen....
Kävin tänään ensimmäistä kertaa kokeilemassa hobaon (.21 hyper 8p) sisäänajoa, mutta moottori ei suostunut pyörimään.
Motti oli uutuuttaan niin tiukka, etten saanut sitä starttiboksilla (Hobaon, isommalla moottorilla) pyörimään juuri ollenkaan. Siinä kävi yleensä niin, että ensin sain sen pyörimään joten kuten (hyvin heikosti), mutta heti kun pysäytin boksin ja otin hehkun ja yritin uudestaan niin se oli jumissa. Tulppa oli auki 0.75 kierrosta ja yritinpä lämmittää moottoria auton puhaltimestakin tuloksetta, en sillä saanut mottia yhtään väljemmäksi. Painoin siis autoa kokeeksi jopa niin kovaa että starttiboksin vauhtipyörä pysähtyi.
Voitelua motissa oli Sidewinder 16% muodossa ja nestelukosta ei ollut kyse, sillä ilman tulppaa oli yhtä jäykkä (en tietenkään pitänyt ilman tulppaa/ilmansuodatinta kuin pienen hetken).
Olisiko jollakulla vielä vihjeitä millä aivan älyttömän tiukkaa moottoria saisi vähän löysemmäksi, että saisi edes pyöritettyä käyntiin jotta saisi sisäänajetuksi tai vaihtoehtoisesti tulee näyttämään miten homma hoituu? :) Eräs idea oli, että antaisin moottorin pyöriä hetken aikaa ilman hehkua jos sen kerran pyörimään saan.
Moottoria saa siis pyöriteltyä irti autosta käsillä juuri ja juuri kun tulppa on raollaan, hanskat kädessä vähän paremmin.
edit: viilausta
kuumailmapuhaltimella lämmität koneen lähes käyntilämpötilaan, niin johan rupee pyörimään.
Itsellä oli Sirion pannun kanssa samaa "vikaa". Otin tulpan kokonaan irti ja pidin puhdasta paperia huolellisesti kannen päällä, ettei löpö roisku. Sitten boksiin ja johan rullasi... (Tein siis ajoa pukin päällä ja varastohallin eteisessä - puhtaat olosuhteet.) Sitten tulppa kiinni, vauhtipyörä alakuoloon ja vrumm...
Parin tankillisen jälkeen alkaa jo helpottaa...
Lainaus käyttäjältä: "artell"Kävin tänään ensimmäistä kertaa kokeilemassa hobaon (.21 hyper 8p) sisäänajoa, mutta moottori ei suostunut pyörimään.
Motti oli uutuuttaan niin tiukka, etten saanut sitä starttiboksilla (Hobaon, isommalla moottorilla) pyörimään juuri ollenkaan. Siinä kävi yleensä niin, että ensin sain sen pyörimään joten kuten (hyvin heikosti), mutta heti kun pysäytin boksin ja otin hehkun ja yritin uudestaan niin se oli jumissa. Tulppa oli auki 0.75 kierrosta ja yritinpä lämmittää moottoria auton puhaltimestakin tuloksetta, en sillä saanut mottia yhtään väljemmäksi. Painoin siis autoa kokeeksi jopa niin kovaa että starttiboksin vauhtipyörä pysähtyi.
Voitelua motissa oli Sidewinder 16% muodossa ja nestelukosta ei ollut kyse, sillä ilman tulppaa oli yhtä jäykkä (en tietenkään pitänyt ilman tulppaa/ilmansuodatinta kuin pienen hetken).
Olisiko jollakulla vielä vihjeitä millä aivan älyttömän tiukkaa moottoria saisi vähän löysemmäksi, että saisi edes pyöritettyä käyntiin jotta saisi sisäänajetuksi tai vaihtoehtoisesti tulee näyttämään miten homma hoituu? :) Eräs idea oli, että antaisin moottorin pyöriä hetken aikaa ilman hehkua jos sen kerran pyörimään saan.
Moottoria saa siis pyöriteltyä irti autosta käsillä juuri ja juuri kun tulppa on raollaan, hanskat kädessä vähän paremmin.
edit: viilausta
Osuuhan vauhtipyörä starttiboksin pyörään nähden oikeaan kohtaan, ettei starttiboxin pyörä osu runkoon ym.
Tarkista myös että starttiboxin pyörä pyörii jo osuessaan vauhtipyörään.
Uudet moottorit ovat aina tiukkoja.
Sori, en tiedä starttibokseista paljoa mitään...
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Osuuhan vauhtipyörä starttiboksin pyörään nähden oikeaan kohtaan, ettei starttiboxin pyörä osu runkoon ym.
Tarkista myös että starttiboxin pyörä pyörii jo osuessaan vauhtipyörään.
Uudet moottorit ovat aina tiukkoja.
Sori, en tiedä starttibokseista paljoa mitään...
Joo kyllä nämä asiat oli kunnossa. Moottorin vauhtipyörä taisi jossain kohtaa osua jarrulevyn pulttiin mutta sen korjasin heti kun huomasin.
Lainaus käyttäjältä: "kallek"kuumailmapuhaltimella lämmität koneen lähes käyntilämpötilaan, niin johan rupee pyörimään.
tämä taitaa olla tässä välttämätöntä tai hiustenkuivaaja tmv. lämmitin
Itse asiassa moottorista pitääkin kuulua sluurps, näin minun savagessani ja otus:n mad forcessa.
Silloin kun kuuluu tuo ääni niin mäntä on alhaalla.