elikkäs olisin alkamas harrastaa RC autoja ja siis kumpi niinku kannattaaas hommata sähkö vaiko polttis ja mitä kaikkia säätöjä pitäis tehdä polltiksess ku joku sano tuol et polttiksia saa olla jatkuvasti olla säätämäs. kuinka polttis kestää vettä(en tarkota polttiksen nakkaamista järveen :D ) vaan siis lätäkköjen yli ajamista ja kuinka ne kestävät ja entä kuinka helpolla ne menevät hajalle ja kestääkö polttis taikka sähkis talvella ajoa ja paljonko tuollasisen sähkiksen huippunopes on uutena? kysyy eräs tyhmä :oops:
ja sitten kun olen nähnyt netissä niit radio laitteit nii mitä ku niis jossain on digittalinen näyttö niin mitä siit näkyy nopeus vai vai mitä
Itselläni on aina ollut ainoastaan sähkö-touring auto ja voin sanoa, että jos et ole ennen ajanut kuin nikoilla, niin tällainen auto jopa vakio moottorilla ja huonoimmilla osilla tuntuu sinusta todella nopealta ja tehokkaalta. 1:10 Sähkö touring autot kulkevat yleensä sisäradoilla siinä 50km/h paikkeilla riippuen radan pääsuoran pituudesta, mutta joku täällä kertoi, että jenkeissä kyseinen auto on saatu kulkemaan ulkona 92km/h.
Polttomoottoriautoista en sitten tiedäkkään muutakuin, että ne ovat tietenkin paljon tehokkaampia ja aloittelijalle ei välttämättä se paras vaihtoehto.
Itse suunnittelen pysyväni vielä aika kauan sähkötouringin kimpussa ja mielenkiinto on nyt parin vuoden jälkeenkin vielä noususuunnassa! :D
Mieti missä aiot ajaa, koska polttiksilla ei käytännössä ole paikkaa ajaa sisällä, mutta sähköautoilla voi ajaa sisällä ja ulkona. Käy katsomassa kerhotoimintaa ja/tai kisoja. Siellä näkee koko homman ja kyselemällä saa arvokkaita neuvoja - säästät rahaa(jos nyt tässä harrastuksessa voi tätä sanaa käyttää). Lisäksi varmaan koet sen tunteen mikä on juuri sinulle se oikea autotyyppi aloittaa loistava harrastus!
kyll varmaan ulkona alan mut asun kyll sellasess kyläs jossa ei oo edes kauppaaa lähin kauppa on 15 kilsan pääs toisess kyläs ja seki pieni sellainen :P et aika kauas pitäää mennä jos kisoja katsomaan menee :roll:
Ja niistä näytöistä harvemmin näkyy nopeus, niistä näät kaikki säädöt ja kuinka paljon pattereissa on virtaa ym ym ym...
Lainaus käyttäjältä: "Swifty"Itselläni on aina ollut ainoastaan sähkö-touring auto ja voin sanoa, että jos et ole ennen ajanut kuin nikoilla, niin tällainen auto jopa vakio moottorilla ja huonoimmilla osilla tuntuu sinusta todella nopealta ja tehokkaalta. 1:10 Sähkö touring autot kulkevat yleensä sisäradoilla siinä 50km/h paikkeilla riippuen radan pääsuoran pituudesta, mutta joku täällä kertoi, että jenkeissä kyseinen auto on saatu kulkemaan ulkona 92km/h.
Polttomoottoriautoista en sitten tiedäkkään muutakuin, että ne ovat tietenkin paljon tehokkaampia ja aloittelijalle ei välttämättä se paras vaihtoehto.
Itse suunnittelen pysyväni vielä aika kauan sähkötouringin kimpussa ja mielenkiinto on nyt parin vuoden jälkeenkin vielä noususuunnassa! :D
Tämähän ei aina ole näin...
miten niin,saanko kysyä :?:
Tätä MarkusH ei tarkottanut varmaan mutta esim harjaton sähkö mootori voi olla tehokkaampi kun polttomottori.
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"Tätä MarkusH ei tarkottanut varmaan mutta esim harjaton sähkö mootori voi olla tehokkaampi kun polttomottori.
Jep.
voihan se olla hyvinkin mahdollista :)
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_83&products_id=941 Carson stormracer rtr 4wd kannattaasko tuo kyseinen polttis ostaa ku aattelin et ku kyl varmaan enemmän ulkona ajelen nii polttiksen ostas ja tuo olis valmiiks koottu ja tulis kaikki rattiradiot mukana ym. onks kellään kokemusta et kannattaako tuota ostaa :roll:
Lainaus käyttäjältä: "p33tuz"http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_83&products_id=941 Carson stormracer rtr 4wd kannattaasko tuo kyseinen polttis ostaa ku aattelin et ku kyl varmaan enemmän ulkona ajelen nii polttiksen ostas ja tuo olis valmiiks koottu ja tulis kaikki rattiradiot mukana ym. onks kellään kokemusta et kannattaako tuota ostaa :roll:
Älä nyt ihmeessä polttista vain tuosta syystä osta....
Kyllä sähköilläkin ulkona ajetaan!
Usko pois, sähköauto olisi paljon parempi vaihtoehto alottelijalle!
EDIT: Valmiiksi koottu auto ei aina ole kaikkein paras vaihtoehto...
Jos kokoaisit auton alusta lähtien itse, osaisit myös paremmin etsiä/korjata vikoja joita ajon aikana syntyy....
kyllä ekaksi autoksi kannattaa hankkia sähköauto.vaikka asso b3 tai joku vastaava tai vaikka touring auto :roll:
Mutta polttiksessa on taas kiehtovaa päästä etsimään vikaa miksei kone esim. käy. Jos ajat vaikka viisi vuotta sähköllä, ja sitten siirryt polttikseen, ostat auton ja rupeat ajamaan, kone sammuileekin koko ajan eikä se käy ollenkaan, noh, onko siinä vaiheessa sähköautolla ajamisesta ollut hyötyä? Miten sä muka sähköautolla ajamisen jälkeen tiedät miten polttiksen moottorin neuloja esmin pitää säättää, että saat auton käymään hyvin ja pysymään käynnissä?
Eli perjaatteessa sähkö autolla ajamisesta ei ole hyötyä polttikseen siirryttäessä muutakun että pystyt hallitsemaan autoa.
Ja tuo on totta tietenkin, että jos auto ei toimi niin kiinnostus voi hävitä, mutta ihan sama juttu voi käydä siinäkin vaiheessa kun siirryt sähköstä polttikseen...
P.S. Eikä sitten tarvitse mitään hirveetä kommentia pistää tekstistäni koska tämä on vain minun mielipide...
mua vaan se ku oon kuullu et niis sähkiksis se akku menee niin nopeaa ja ku ne polttikset saa tankattua samantien ja sähkikseen ainoa vaihtoehto on taas ostaa useampi akku jos haluu ajaa piteempään (anteeksi kaikille jos olen väärässä :| )
Lainaus käyttäjältä: "p33tuz"mua vaan se ku oon kuullu et niis sähkiksis se akku menee niin nopeaa ja ku ne polttikset saa tankattua samantien ja sähkikseen ainoa vaihtoehto on taas ostaa useampi akku jos haluu ajaa piteempään (anteeksi kaikille jos olen väärässä :| )
Se on totta, akulla ajat noin 5min hyvin, mutta sitten akku hiipuu eikä jaksa enään mennä kunnolla, polttiksella voit ajaa loppuun asti kunnolla.
niin ja sitten vain tankata ja jatkaa matkaa :P
Ajamisen jälkeen olisi hyvä antaa koneen hieman jäähtyä ennen uutta tankillista... (polttiksissa)
Lainaus käyttäjältä: "waltt"Ajamisen jälkeen olisi hyvä antaa koneen hieman jäähtyä ennen uutta tankillista... (polttiksissa)
Niin, ja kyllä sähkömoottorinki pitää antaa jäähtyy :wink:
Lainaus käyttäjältä: "waltt"Ajamisen jälkeen olisi hyvä antaa koneen hieman jäähtyä ennen uutta tankillista... (polttiksissa)
Jos asia on näin niin silloin ei moottorin säädöt ole kohdallaan, kyllä polttiksella voi pärräillä tunnista toiseen ilman sen suurenpia taukoja.
Tietysti on hyvä tankkauksien yhteydessä tarkistaa moottorin lämpö ja tarvittaessa suorittaa toimenpiteet sen mukaan...
mä oon kuullu että se polttiksen nitro vai mitä se on niin se maksaa aika paljon ?
mitä se maksaa litra? tai mikä on se yleisin määrä paljonko sitä myydään purkissa/kanisterissa?
Lainaus käyttäjältä: "virittelijä"mä oon kuullu että se polttiksen nitro vai mitä se on niin se maksaa aika paljon ?
mitä se maksaa litra? tai mikä on se yleisin määrä paljonko sitä myydään purkissa/kanisterissa?
Polttoaine Tornado(16% nitro) 5l 48 €
Polttoaine Tornado(16% nitro) 1l 11 €
Polttoaine Sidewinder(16% nitro) 3,8l 33 €
tollasii hintoi löyty rc-pisteeltä
Lainaus käyttäjältä: "p33tuz"http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_83&products_id=941 Carson stormracer rtr 4wd kannattaasko tuo kyseinen polttis ostaa ku aattelin et ku kyl varmaan enemmän ulkona ajelen nii polttiksen ostas ja tuo olis valmiiks koottu ja tulis kaikki rattiradiot mukana ym. onks kellään kokemusta et kannattaako tuota ostaa :roll:
p33tuz kiinnostaisko tämmönen vai onks hinta liikaa ku kyl se kulkee yli 120.
Ja sit siinä ois 3 vaihettakin. :mrgreen: :mrgreen:
Ups unohtu linkki. No pitää pistää:
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_82&products_id=956
Eiköhän tuo kulje ihan tarpeeksi aloittelialle... http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_83&products_id=941&language=FI
Muita mahdollisia voisi olla HPI Nitro mt2, Savage... ym.
Ja kyllä säköautoilla voi ajaa kauan putkeen jos on esim 4 akkua ja 2 laturia..
Antaa vain moottorin vähän jäähtyä ajojen välisä...
Itse kyllä siirryin suoraan pottikseen nikkojen jälkeen. Polttis on kallis, mutta se maksaa kyllä itsensä takaisin, kun vertaa sähköön. Kannattaa ostaa käytetty ekana, niin et pety niin paljoakaan jos harrastus ei kiinnosta ja voit myydä samantien.
Riippuu siitä minkälainen persoona olet, eli jaksatko perehtyä polttikseen ja rauhassa sisäänajaa ja kasata/korjata jne. vai haluatko vain mahdollisimman nopeasti revittelemään. Itse hankin heti Savage -kitin, ja kyllä kannatti. Kasaaminenkin oli hauskaa ja kun sain moottorin pärisemään niin voi että! Olipas se mukavaa saada itsekasaama polttis käyntiin. Muutenkin olen kärsivällinen ja ns. tee-se-itse -tyyppi. Tietokoneetkin jne. on itsekasattuja ja kaikki rikki menevä yritetään ensin korjata itse. :shock:
Elikkä tämän (tylsän) jaarittelun pointti on se, että mieti mitä itse siltä haluat ja millainen olet. :mrgreen: :wink:
Lainaus käyttäjältä: "Sinervo"Lainaus käyttäjältä: "virittelijä"mä oon kuullu että se polttiksen nitro vai mitä se on niin se maksaa aika paljon ?
mitä se maksaa litra? tai mikä on se yleisin määrä paljonko sitä myydään purkissa/kanisterissa?
Polttoaine Tornado(16% nitro) 5l 48 €
Polttoaine Tornado(16% nitro) 1l 11 €
Polttoaine Sidewinder(16% nitro) 3,8l 33 €
tollasii hintoi löyty rc-pisteeltä
COOL POWER 10% 1GALLONA(3,8l) 23€
COOL POWER HELI 15% 1GALLONA(3,8l) 25€
COOL POWER 30% 1GALLONA (3,8l) 43€ tos ois kyl niin tujuu
-
Ja sähköauton saa aika edullisesti, jopa sellaisen joka kestää ja kulkee kovaa!
Polttiksesta saa taas maksaa aika paljon että saa kestävän ja joka kulkisi kovaa...
Ensimmäiseksi autoksi suosittelisin ehdottomasti sähköa!
Reijo puhui asiaa kannattaa tosiaan listata esim miinukset ja plussat ite olen harrastanut 7vuotta ja yhtäkään polttista ei ole ollut niitten likaisuuden takia, äänen takia osalti, kun Savagekin piti viripillillä sellasta roikinaan, ettei se enään mukavaa ollu kuunnella (ainakaan mielestäni), bensan hinta ja esim säätämisen takia serkulla ei mikään muu auto pelannu kunnolla kun Hyper 7 8port.
-Tosiaan itsestään selvyys ei todellakaan ole, että polttis on aina tehokkaampi kyllä tuollainen iso harjaton liikuttaa esim Hyperiä nopeammin, kun muistaakseni 25- kone.
-Sähkön ja polttiksen käyttäytyminenkin on hyvin erilaista sähkön vääntö keskittyy aikalailla koko kierrosluku alueelle (varsinkin harjattomissa koneissa). Viritettyjen polttiksien vääntö taas on hyvin pienellä alueella koko kierrosalueeseen verrattuna. Tehoa voi kyllä olla enemmän, mutta esim 1hp teho sähkökoneessa pesee aikalailla isommatkin polttiskoneet. (jos joku tietää miten ne suunnilleen vastaavat toisiaan esim kiihdytyksessä saa kertoa vaikka suoraanhan niitä ei täysin voi verrata)
-Itellä ollut helpon huollon takiakkin sähköautoja. Varsinkin uudet harjattomat koneet eivät tarvi käytännössä mitään huoltoa, lukuuottamatta 2-4vuoden välein vaihettavat laakerit tai useemmin. Nitrokone on siinä ajassa luultavasti jo aika huonossa kunnossa jos ei entinen jos sitä ei huolla.
-Akkujen kesto on taas sellainen asia, että siitä ollaan monta mieltä GP3300 akku kestää 15t koneella esim noin 40min ajoa. Se alkaa kyllä riittämään jo ja laturi lataa 40min täyteen uudestaan. Kukaanhan ei tietysti estä ostamasta toista akkua. Ja aivan toinen luku on sitten Lipo akut Hermanni tietää paljon noista lipoista auto puolella, mutta esim 10 000-20 000mha akkuja voi tehdä suunnilleen samanpainoisiksi kun nykyisiä nimh akkuja, jopa kevyemmiksi. Niillä ajaa jo 15t koneella tunteja :D Harjattomat toki vievät sitten watti määrästään riippuen reilummin virtaa, toki myös saman tehoisia ja tehottomampiakin harjattomia on, kun esim 15t harjallinen.
-Polttiksen säätöjen haku asiasta. Tottahan se on ettei sähkö autoista saa mitään neuvoja polttiksen säätöjen tekoon, mutta kukaanhan ei edes pakota vaihtamaan polttikseen ollenkaan jos ei halua. Nykyiset harjattomat pesevät jo polttikset jos vaan haluaa kerran sijottaa siihen koneeseen/akkuun/nopariin..
Tosiaan listaile hyviä ja huonoja puolia tee päätös sitten omien halujen mukaan. Ite en polttiksia solvaa, mutta ite en vaan sellasta hanki.. Serkun vehkeillä tullu ajettua niin paljon, että sain niistä jo tarpeekseni..