Eli meillä on pojalleni (5v) hankittu Marui Shogun, jota huvikseni näpräilen aina silloin tällöin. Talvikauden riemuksi tein moottorirempan jossa vaihdoin laitteessa olevan Kyoshon 22-lankaisen moottorin liukulaakerit kuuliin, uudet hiilen yms. Laiskuuttani en kuitenkaan sorvannut kollektoria vaan sorvissa pyyhkäisin liukupinnat kirkkaiksi tonnisella vesihiomapaperilla. Moottorin päädyn modasin ruuvikiinnikkeiseksi metalliklipsien sijaan. Sisäänajoksi hiilille ajelin moottorilla noin neljä akullista pienillä kierroksilla pöydällä ilman autoa. Mutta...
nyt kun laitteella on ajeltu noin kuusi akullista, niin hiilet ovat kuluneet loppuun :shock:. Eli luullakseni asiaan voi olla ainakin kaksi syytä: Kollektori ei ole tarpeeksi tasainen vaan se on hionut hiilet loppuun, tai että ennakot ovat väärin. Kaikten tämän tarinoinnin jälkeen kysyisinkin että mikä mielestänne on ilmiöön syynä? Miten voin testata onko ennakko väärin? Ja että voiko kollektorin vesihiomapaperikäsittely aiheuttaa hiilien kulumisen? Tai onko mielestänne mitään muuta mikä voisi aiheuttaa ilmiön (talviajo?).
Niin ja kriitikoille tiedoksi että ymmärrän ettei moiset modaamiset ja laakeri-investoinnit ole kannattavia vanhalle moottorille, mutta haluan vain saada iselleni jotain näpertelyä :P
T. Grit
Veikkaisin väärää ennakkoa ja mahdollisesti hieman liian pehmeitä hiiliä...
Hiilien tyyppi on 'CS powermax silver'. Ymmärtääkseni näiden pitäisi kestää pihasudittelussa aika hyvin.
Pistin kollektorin sorvaukseen ihan varmuuden vuoksi. Katsotaan miten käy.
Miten todeta että ennakko on väärin ilman että täytyy polttaa vielä yhdet hiilet loppuun?
Tsekkaapa se koneen ennakko:
http://www.misbehavin-rc.com/pit-lane/motor-timing/g-motor-timing.asp
ja kerro sitten lisää tuloksia sekä kerrot millä tavalla ne hiilet sitten ovat 'loppu' ?
EDIT: Niin, kerroit vaihtaneesi kuulalaakerit koneeseen? Voi olla mahdollista, että ankkurin ja kannun välillä on nyt liikaa välystä, joka aiheuttaa ankkurin elämisen ajossa. Ohjeet sivun alareunassa:
http://www.rccaraction.com/rc/articles/dialin_stock.asp
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Tsekkaapa se koneen ennakko:
http://www.misbehavin-rc.com/pit-lane/motor-timing/g-motor-timing.asp
ja kerro sitten lisää tuloksia sekä kerrot millä tavalla ne hiilet sitten ovat 'loppu' ?
EDIT: Niin, kerroit vaihtaneesi kuulalaakerit koneeseen? Voi olla mahdollista, että ankkurin ja kannun välillä on nyt liikaa välystä, joka aiheuttaa ankkurin elämisen ajossa. Ohjeet sivun alareunassa:
http://www.rccaraction.com/rc/articles/dialin_stock.asp
Kiitos hyvistä kommenteista!
Koska koneen pääty oli ennen kiinni metalliklipseillä, niin ennakkosäätöasteikkoa ei koneessa ole. Koitan tulkita käyttämäni ennakon linkissä olevien ohjeiden perusteella.
Laittelin koneeseen nähdäkseni riittävän määrän prikkoja niin että ankkurin eläminen olisi niin vähäistä kuin mahdollista. Tarkastan varmuuden vuoksi senkin.
Hiilien loppumisella tarkoitan että ne ovat kuluneet niin lyhyiksi ettei jousien liikevaravara riitä pitämään niitä kiinni kunnolla kollektorissa.
PS. Nyt on ainakin kollektori sorvattu peiliksi.
Lainaus käyttäjältä: "grit"
Koska koneen pääty oli ennen kiinni metalliklipseillä, niin ennakkosäätöasteikkoa ei koneessa ole. Koitan tulkita käyttämäni ennakon linkissä olevien ohjeiden perusteella.
0 ennakon koneeseen saa laittamalla päädyssä olevan ruuvin samaan tasoon kannussa olevien kiinnitysruuvinreikien kanssa... (Ruuvinreijät kannun etuosassa...) Jos et tajunnut mitä tarkoitin niin voin koittaa selvittää kuvan kanssa :wink:
Ennakon säätämisestä ja paljon muustakin RC-autoiluun liittyvästä asiasta löytyy tietoa täältä (http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/)...
Kiitos vastanneille. Eli saamieni vinkkien ja linkkien pohjalta ajattelin pitää 22-lankaisen koneen ennakon noin 7mm:ssä.
Kollektori on nyt sorvattu, joten onkohan muuta tehtävissä kuin laittaa kone tulille ja katsoa jatkuuko ongelma. Ensin pitää varmaan hommata uudet hiilet.
Jotain sinulla on ollut pahasti pielessä, koska kyseiset hiilet kestää 10 ja 12 lankaisissa kisakoneissa rajuilla ennakoilla kymmeniä akullisia. Suosittelisin aloittamaan noin 4 mm ennakolla se on hyvä lähtökohta, jos haluaa kollektorin ja hiilien kestävän pitkään. Suorituskykyyn ei ole merkittävää vaikutusta. Sitten varmista vielä kerran, että kyseessä on todellakin ennakko, eikä negatiivinen ennakko. Lisäksi varmista, että olet kytkenyt johdot oikein päin. Jos kone pyörii tällöin väärään suuntaan, käännä päätyä 180 astetta ympäri.