RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Max - 30.01.24 - klo: 03.33
-
Luokkayhteyshenkilön tervehdys
Vuosi 2024 tulee olemaan minulle toinen vuosi luokkayhteyshenkilönä. Ensimmäisestä vuodesta on opittu ja vaikka ulkoisetkin vaikeudet kuten sää koettelivat sarjaa, kausi saatiin silti hyvin ajettua läpi. Tavoite vuodelle 2024 on parantaa kisoja harrastajille kustannusten ja kisojen laadun myötä ja sitä kautta saada harrastamista mukavemmaksi. Edellisen vuoden tehdyt muutokset finaalikaavioon ja kiinteiden numeroiden käyttöönotto on saanut pääosin positiivista palautetta, joten näkisin että suunta on ollut oikea.
Max Mört
Sääntömuutokset vuodelle 2024
Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.
Ykstyyppirenkaan mallin vaihto
Uusi ykstyyppirengas valittiin edelliselle kaudelle vuoden 2022 testien perusteella Jukka Häkämiehen johdolla. Valittu rengas valitaan ikään kuin 1+1 periaatteella eli lähtökohtaisesti valittu rengas on käytössä 2 vuoden ajan. Viime vuoden valittu rengas ei täyttänyt odotuksia saatika vaatimuksia. Tämän seurauksena tein päätöksen kilpailuttaa renkaat uudestaan viime kesänä ja nyt vuoden 2024 renkaaksi on valittu huomattavasti kestävämpi rengas. Tulen liittämään ketjun ensimmäiseen viestiin testauksen kokonaisvaltaisen raportin, jonka olen toimittanut lajiryhmälle sekä rengastestauksien datan, jotta kaikki pystyvät näkemään testauksen kulun.
Valittu ykstyyppirengas:
- Merkki: TPro
- Malli: Sniper ZR T3 Soft
- Tuotekoodi: TP3313ZR03T3
- Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
Kiinteän aikataulun käyttö
Tämä sääntömuutos koskee pääosin järjestäjiä, mutta tavoite on luoda jokaiseen kisaan entistä johdonmukaisempi ja yhtenäinen aikataulu. Tämä helpottaa etenkin kuljettajien matkansuunnittelua ja vähentää järjestäjältäkin paineita aikataulun julkaisussa ennen kilpailua. Viime kesänä tämän laitoin aluilleen, mutta selkeästi pohja tarvitsi vielä hieman viilausta ja täydennystä poikkeustilanteiden huomioon ottamiseen.
Kilpailut
Kilpailukalenteriin on tullut vuodelle 2024 totuttuun neljään kisaan yksi kisa lisää. Tein tämän päätöksen, koska viime kesänä aluille yritettyyn Finnish Openiin oli erittäin vaikea saada mukaan järjestäjia ja kuljettajia. Kuitenkin kisaintoa monilla on, joten nyt Finnish Openeiksi suunnitellut lisäkisat ovat siirtyneet kokonaisuudessaan hieman pidempään SM-sarjaan
Kilpailukalenteri:
- 25.5. Hyvinkää (Hyvinkään Urheiluautoilijat)
- 15.6. Turku (Turun Urheiluautoilijat)
- 29.6. Vaasa (Vaasan Urheiluautoilijat)
- 13.7. Nokia (Pirkanmaan RC-Autoilijat)
- 17.8. Helsinki (Fullspeed RC)
Sarjasäännöt
M8 SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
M8E SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
Kuljettajanumerot M8 SM
1 Pekko Iivonen
2 Kasper Haahti
3 Tomi Salonen
4 Jamiel Gabrielsson
5 Ilari Langenoja
6 Joona Lempiäinen
7 Kristian Ullakko
8 Niko Saarinen
9 Tom Thusberg
10 Jarno Kokkonen
11 Heikki Valtonen
12 Kimmo Sukanen
13 Max Mört
14 Lauri Ruotsalainen
15 Mikko Maula
16 Niilo Laurila
17 Juha Sallmen
18 Juuso Teuronen
19 Arttu Syrjänen
20 Jani Mäkinen
21 Ari Heinonen
22 Jukka Kankaanpää
23 Riku Laukkanen
24 Kari-Heikki Salonen
25 Janne Maula
26 Joona Haatanen
27 Hannes Kainulainen
28 Janne Luotonen
Kuljettajanumerot M8E SM
1 Tomi Salonen
2 Pekko Iivonen
3 Mikko Luopajärvi
4 Oiva Metsola
5 Kristian Ullakko
6 Tomi Mairue
7 Ilari Lamminsivu
8 Jani Hovi
9 Jarno Siltanen
10 Joonas Kekkonen
11 Max Mört
12 Lauri Uotila
13 Mika Kaitamo
14 Kai Jämsä
15 Leevi Martikainen
16 Ilmari Ullakko
17 Tony Nyman
18 Kalle Järvinen
19 Toni Montonen
20 Tomi Pohjamo
21 Marko Tetri
22 Jussi Rinne
23 Eemeli Suomalainen
24 Matias Jäntti
25 Emil Haahti
26 Tomi Laaksonen
27 Jimi Lehmus
28 Aki Kari
29 Jarmo Halme
30 Sammy Pajalin
31 Tommi Tirroniemi
32 Ari-Pekka Kyykkä
33 Martti Honkasalo
34 Juho Koskivuo
35 Akseli Syrjänen
36 Aapo Koro
37 Hannes Kainulainen
38 Kalle Kyyrö
39 Vesa Joutsa
40 Ville Hyppönen
41 Oliver Kuuse
42 Janne Koivisto
43 Teo Kauppinen
44 Teppo Kauppinen
45 Oskari Mäki
46 Iisakki Helander
-
UUSI YKSTYYPPIRENGAS
Kesällä 2023 tehtiin rengaskilpailutus SM-sarjan ykstyyppirenkaasta. Testeihin valittiin renkaita, joita maahantuojilla oli halukkuus sekä mahdollisuus toimittaa. Kokonaisvaltaisen raportti on .pdf tiedostona liitteessä.
Alustusta testeistä
Tein luokkayhteyshenkilönä kartoitusta renkaista joita testeihin lähtökohtaisesti otettaisiin mukaan sillä perusteella, että testeissä olisi mukana mahdollisimman montaa eri vaihtoehtoa, joissa kulutus olisi vähäistä. Edellisissä rengasvalinnoissa ongelmana oli, että valittiin testien paras, mutta koska testattavat renkaat olivat kaikki kulutukseltaan heikkoja oli näin myös luonnollisesti tämä valittu rengas.
Rengastesteistä tiedotettiin RC10.fi foorumilla ja otin kaikkiin minun tiedossa oleviin suomalaisiin RC-renkaiden maahantuojiin myös henkilökohtaisesti yhteyttä. Oma tavoitteeni on ollut lähtökohtaisesti tuottaa mahdollisimman läpinäkyvä testausprosessi ja siitä myös mielelläni kuulen parannusehdotuksia mikäli parannuskohteita löytyy.
Valittu rengas
Valitun renkaan kulutuskestävyys oli testatuista renkaista omaa luokkaansa, ja kontrolloiduissa testiolosuhteissa verrattuna vuoden 2023 ykstyyppirenkaaseen kestävyys oli noin kolminkertainen. Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli. Olen itse suhteellisen optimistinen nykyisestä rengasvalinnasta ja uskon sekä toivon, että myös harrastuskustannuksia voidaan vihdoin saada oikeasti kuriin.
Valittu ykstyyppirengas:
- Merkki: TPro
- Malli: Sniper ZR T3 Soft
- Tuotekoodi: TP3313ZR03T3
- Maahantuoja: Hobbyfactory Oy
-
Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli.
Onko kyse tästä samasta TPRosta? Tuo näyttää olevan Taiwanilainen firma.
Company Name SPEEDMASTER Hobby Co., LTD.
Brand Name TPRO Racing
TEL +886-3-538-7638
FAX +886-3-538-7328
Address No.42, Ruiguang St., Xiangshan Dist., Hsinchu City 300, Taiwan (R.O.C.)
E-mail sales@sworkz.com.tw
Establish 2005, April
http://www.tproracing.com/about-us (http://www.tproracing.com/about-us)
-
Renkaan valmistajan TPro:n toiminta on päätoimisesti Euroopassa, jonka toivon estävän samankaltaisia saatavuusongelmia kuin edellisellä kaudella renkaiden kanssa oli.
Onko kyse tästä samasta TPRosta? Tuo näyttää olevan Taiwanilainen firma.
Company Name SPEEDMASTER Hobby Co., LTD.
Brand Name TPRO Racing
TEL +886-3-538-7638
FAX +886-3-538-7328
Address No.42, Ruiguang St., Xiangshan Dist., Hsinchu City 300, Taiwan (R.O.C.)
E-mail sales@sworkz.com.tw
Establish 2005, April
http://www.tproracing.com/about-us (http://www.tproracing.com/about-us)
Joo hyvä tarkennus, renkaat tuotetaan edelleen Taiwanissa, mutta nykyään TPro on siis toiminnaltaan Itävaltalaisen MW RC Productsing alla, joka pyörittää myös Sworkzin toimintaa. Se miksi tämä saattaa hyödyttää meitä on, että yrityksellä on varastoa Euroopassa josta hätätilanteessa voidaan renkaita toimittaa.
Tavoite pitkällä tähtäimellä on maailman vallitsevasta tilasta johtuen ollut se, että saataisiin ykstyyppituotteet EU:n alueelta tuotettuna. Valitettavasti ainakin tällä hetkellä syyt miksi EU alueella sijaitsevat valmistajat eivät ole olleet testeissä vaihtoehtoina on niiden selkeästi korkeampi hinta. Seuraaviin rengastesteihin pyrin tekemään taustatyötä suoraan valmistajien kanssa, jotta tätäkin vaihtoehtoa voidaan pitää yllä. Viime kesä paljasti selkeästi, että vähintään Eurooppaan keskitetty jakelu on välttämätöntä. Aikaisempina vuosina ollut HB rengas, jonka kanssa kaikki sujui ongelmitta, on myös tuotettu Taiwanissa ja Neidhartin toiminta Euroopassa.
-
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.
-Juha
-
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.
-Juha
Moi.
Nopea katselmus hotelli tilanteeseen Vaasassa antoi vesiperän. Kalevan kisojen samanaikaisuus ilmeisesti syynä.
Mikä mahdollisuus kisa järjestäjällä muuttaa päivää, jos nyt jo tiedetään majoitus ongelmat?
-Tomi Salonen
-
Tiedoksi kaikille kuljettajille. Suuren majoituskysynnän vuoksi Vaasan osakilpailun 29.6 majoitus kannattaa varata jo nyt varmuuden maksimoimiseksi.
-Juha
Moi.
Nopea katselmus hotelli tilanteeseen Vaasassa antoi vesiperän. Kalevan kisojen samanaikaisuus ilmeisesti syynä.
Mikä mahdollisuus kisa järjestäjällä muuttaa päivää, jos nyt jo tiedetään majoitus ongelmat?
-Tomi Salonen
Jahka kisakalenteri julkaistaan, näette ettei vapaita viikonloppuja juurikaan ole mm. kansainvälisten kisojen vuoksi. Vaihto muiden kanssa on tietenkin mahdollista mutta järjestäjät ovat naulanneet omat paikoilleen. Tuon ajankohdan kanssa kävi valitettava lapsus, kun teimme kalenteria AKK:n kokouksessa joulukuun alussa.
-Juha
-
Ilmeisesti toinen sokos hotelleista eli Royal on varattu tuohon Kalevan kisoihin. Toinen Sokos hotelleista näyttää vielä vapaita huoneita ja hotellivälitys-sivustoilta löytyi ainakin omenahotellia ja paikallisia pienempiä hotelleja vapaana. Jos tämä näyttäytyy esteelliseksi ongelmaksi tehdään kalenteriin tarvittavat muutokset, mutta tällä hetkellä ainakin huoneita on vielä vapaana ja on myös mahdollista, että huoneita vapautuu Sokoksen Royalista kesällä.
Tässä alla muutamia hotelleja mitä nopealla googlauksella löysin:
Hotellit:
https://www.sokoshotels.fi/hotellit/vaasa/original-sokos-hotel-vaakuna (https://www.sokoshotels.fi/hotellit/vaasa/original-sokos-hotel-vaakuna)
https://www.omenahotels.com/fi/booking/#/order?hotelcode=VSA2&sdate=2024-06-28&edate=2024-06-29&adultCount=1&childCount=0&roomcount=1&vouchercode= (https://www.omenahotels.com/fi/booking/#/order?hotelcode=VSA2&sdate=2024-06-28&edate=2024-06-29&adultCount=1&childCount=0&roomcount=1&vouchercode=)
Muut:
https://www.guestreservations.com/westbay-inn/booking (https://www.guestreservations.com/westbay-inn/booking)
https://echostel.booking.site/fi (https://echostel.booking.site/fi)
-
Tuomariston puheenjohtajakoulutus
Tuomariston puheenjohtaja on SM-kisoissa aina välttämätön pesti ja tämän koulutuksen käyneitä ei koskaan ole ollut liikaa. Koulutuksen käymisestä ei ole koskaan ainakaan mitään haittaa ja tuomariston puheenjohtajana toimiminen mahdollistaa SM-kisojen pitämisen myös jatkossa.
Esittely koulutuksesta ja tarkemmat tiedot:
https: //www.autourheilu.fi/uutiset/pienoisautoilun-tuomariston-puheenjohtajien-koulutus-ilmoittaudu-mukaan/
(http://https: //www.autourheilu.fi/uutiset/pienoisautoilun-tuomariston-puheenjohtajien-koulutus-ilmoittaudu-mukaan/)
Ilmoittautuminen KITI:n kautta täältä:
https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Examination/EventEdit.aspx?id=11389&edit=0 (https://akk.autourheilu.fi/Kiti/Examination/EventEdit.aspx?id=11389&edit=0)
-
Sarjasäännöt kaudelle 2024 julkistettu
Viralliset SM-sarjasäännöt on nyt julkaistu. Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on finaalijaon merkkaus sääntöihin vajailla kuskimäärillä, ratavaatimusten ylöskirjaus suoraan sarjasääntöihin, M8 luokkaan Last Chance -finaalin lisäys ja Shakedown-harjoituksen poisto sekä tietenkin tälle kaudelle muuttunut ykstyyppirengas.
M8 SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
M8E SM-sarjasäännöt vuodelle 2024:
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf (https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/2024_m8e_sm-sarjasaannot_julkaistu_09042024.pdf)
-
Rengasinfo M8 | M8E SM 2024
Tälle kaudelle siis SM-sarjan renkaat ovat vaihtuneet. Rengas on TPro Sniper ZR T3. Hintaa rengasparille on myös onnistuneesti saatu laskettua aikaisemmasta 27,50€ nykyiseen 24,90€, jolloin setille jää noin 50€ hintaa. Ainakin viime kesän testien myötä rengas on myös huomattavasti kestävämpi edelliseen verrattuna, joten kaikki onnistumisen mahdollisuudet harrastajien kulujen laskemiseen on olemassa.
Rengasvaihdoksen myötä on otettu taas käyttöön sääntö, jossa renkaat on tuotava katsastukseen avaamattomissa pusseissa. Nämä renkaat ovat sinetöidyissä pusseissa ja rengas on suhteellisen kova, jolloin pehmeämmästä renkaasta voisi teoriassa saada kilpailullisen edun. Renkaan kovuutta voi olla vaikea tunnistaa, ellei renkaat ole vielä alkuperäisessä pakkauksessa. Renkaiden muokkaus tai käsittely on edelleen kielletty poislukien nappuloiden poisleikkaaminen. Näihin sääntöihin ei siis muutoksia, mutta suosittelen kaikkien käymään sarjasäännöt renkaiden osalta läpi muistin virkistykseksi.
Renkaiden palautekysely 2024
Haluaisin jälleen kuljettajilta mahdollisimman paljon palautetta uusista renkaista. Tämä on erityisen tärkeää, jotta ei jäisi itselleni epäselväksi yleinen mielipide renkaista. Viimekesän renkaan kuluman ja saatavuuden kanssa tulleilta ongelmilta halutaan välttyä täysin tulevaisuudessa ja tämän eteen ollaan nyt yritetty tehdä parempaa työtä, toivotaan sen nyt kantavan hedelmää.
Renkaiden palautekysely 2024:
https://forms.gle/CN2tLSFgyFmRKbvt8
-
M8 | M8E SM I, Hyvinkää
Kausi on nyt saatu avattua ja vaikka sade hieman kisojen loppuhuipennusta häiritsikin, saatiin päivän aikana ajettua kunnolla kisaa. Ainakin omalta osaltani henkilökohtaisesti pitää antaa Hyvinkään porukoille hyvää palautetta kisan järjestelyistä ja läpiviennistä. Niin kuin viime kaudella muodostui tavaksi, haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.
Hyvinkään palautekysely:
https://forms.gle/RzrcCUwGjLh1goRV7
M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024
Päällisin puolin suullinen palaute oli Hyvinkäällä renkaista hyvää. Itse ajoin molemmissa luokissa yhdellä rengassetillä, joten ainakaan omalta osalta ei kuluman kanssa ollut ongelmia. Kaksi tapausta tuli itselleni esiin, jossa yhdestä renkaasta oli ensimmäisellä ajokerralla lähtenyt suhteellisen laajalta alueelta liimaukset irti. Olemme jo maahantuojan kanssa laittaneet tästä palautetta valmistajalle, mutta jos sinulla oli vastaavia ongelmia kannattaa ne mainita palautteessa, jotta ongelman laajuutta pystytään määrittämään. Varotoimena suosittelen tarkastamaan, että rengas on varmasti liimattu ulkolaidasta ennen kun lähtee ajamaan. Näitä tapauksia toistaiseksi on tiedossa ainoastaan nuo kaksi rengasta noin 300:sta Hyvinkäällä käytetystä renkaasta, joten en mieltäisi ongelmaa vielä laajaksi, mutta tulemme pitämään tilannetta tarkasti silmällä.
Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5