MITEN OLIS??????
8.00 - 8.15 OHJAAJAKOKOUS
8.20 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 1
8.30 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 2
8.40 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 3
8.50 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 4
9.00 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 5
9.10 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 6
9.20 ERÄHARJOITUS 2 ERÄ 1
9.30 ERÄHARJOITUS 2 ERÄ 2
9.40 ERÄHARJOITUS 2 ERÄ 3
9.50 ERÄHARJOITUS 2 ERÄ 4
10.00 ERÄHARJOITUS 2 ERÄ 5
10.10 ERÄHARJOITUS 2 ERÄ 6
10.20 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 1
10.35 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 2
10.50 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 3
11.05 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 4
11.20 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 5
11.35 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 6
12.00 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 1
12.15 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 2
12.30 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 3
12.45 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 4
13.00 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 5
13.15 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 6
13.40 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 1
13.55 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 2
14.10 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 3
14.25 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 4
14.40 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 5
14.55 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 6
15.40 1/16 A FINAALI 10 min
16.00 1/16 B FINAALI 10 min
16.20 1/8 A FIN 10 min
16.40 1/8 B FIN 10 min
17.00 1/4 A FIN 15 min
17.25 1/4 B FIN 15 min
17.50 1/2 A FIN 20 min
18.20 1/2 B FIN 20 min
19.10 FINAALI 45 MIN
Ennen 21.00
Eräharjoitus olis 7min. 3 min riittää varmaan erän vaihtoon.
Harjoituksien kiteet vois olla ilmoitustaululla, niin ei tarvitse ilmoittautua ennen ekaa treeniä.
JQ mites ilmotautuminen ? klo7.30-8.00 kerkiääkö kaikki?
Joo, mun mielestä HYVÄ ASIA! Mutta Tapani Kurvinen sanoi että kisat pitäis ajaa 8-21. Tosin 7.30 aloitus vois olla hyvä. MUTTA 2 TREENIÄ JA 3 ALKUERÄÄ!!!!!! ok?
7.30-8 ei ajeta, vai ilmotautuminen. ...mitä mieltä valvoja on? (tony)
Ihmettelin vaan alkuun tuota ajajakokouksen paikkaa aikataulussa, yleensä kun ajajakokous on eräharjoitusten jälkeen. Oliko sulla JQ joku hyvä syy tohon ajajakokouksen paikkaan?
Ilmoittautuminen voi mielestäni kestää aivan hyvin klo 9.00 asti, niin ei kenelläkään tule hätää sen kanssa.
Jos eräharjoituksista halutaan tulokset ilmoitustaululle niin tod.näk tuo 10min on liian vähän erien välillä. Sama asia koskee eräharjoituskierrosten väliä, siinä ei ainakaan kokonaistuloksia saa tehtyä. Nämä asiat voi Nappe varmistaa.
Lisäksi tokan eräharjoituksen ja ekan kisaerän väliin täytyy jättää vähintään sama väli kuin alkueräkierrosten välillä on.
Tuohon aikatauluun kun laittaa yht 30 - 50 min välejä oikeisiin paikkoihin niin ollaan lähellä totuutta lopetusajan suhteen (jos ei tule ongelmia laskennan kanssa).
Teen aikataulun parhaaksi näkemälläni tavalla. Toivottavasti aikatauluista ei enään paljoa keskusteltaisi täällä.
Puhun tietysti täysin omasta näkökulmastani, mutta mukavaa olisi että myös aloittelijat (1/16) pääsisivät ajamaan 15 minuutin kisan. Se oli ehdottomasti Lavangon kisan kohokohta :)
Mukana ollaan tietysti, oli sitten kaavio minkälainen tahansa!
SaiKart: Kunhan laitat siihen 3 alkuerää, ja 15min alemmat finaalit, 20min semit, ja 45min A-finaali niin on varmaan hyvä. Ei vapaata treeniä, vaan eräharjoitus
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Harjoituksien kiteet vois olla ilmoitustaululla, niin ei tarvitse ilmoittautua ennen ekaa treeniä.
Aikaisemmin taajuudet olivat julkisesti näkyvillä, mutta kummasti alkoivat radiohäiriöt lisääntyä. Lopputuloksena oli, että päätettiin (KULJETTAJIEN VAATIMUKSESTA) pitää taajuudet ehdottomasti salaisina. Mielestäni tämä on hyvä käytäntö varsinkin kun osallistujamäärät ovat kasvaneet.
Lainaus käyttäjältä: "AssoRacing"Nyt ei kannata jättää ilmoittautumista viimeiseen päivään ;)
HUOM. Osallistujarajoitus 60 kuljettajaa. 61. ja seuraavat kuljettajat joutuvat varalle, jos tulee perutuksi, niin ilmoittaumisjärjestyksessä pääsee mukaan.
Kysymys:
Missä vaiheessa kilpailut menevät 2-päiväisiksi?
Jos sähköpostilla ilmotttautuneita on esim. 80, niin jätetäänkö siitä 20 kuskia suoraan pois, vai ruvetaanko miettimään 2-päiväisiä?
Jos laji jatkaa yhtä nopeata kasvamista kuin viime vuonna ja tänä vuonna, niin ensi vuonna on 60-75 kuskia/kisa. Ainakin.
Tappi: TREENEISSÄ kiteet näkyvissä, ja radiosäilö käyttöön. En usko et tänäpäivänä tapahtuu enää sellaista.
Tarkoitat siis eri kiteitä treeniin ja kisaan, muutenhan kisassa käytettävät kiteet on kaikkien tiedossa. En edes viitsi ajatella kidehässäkkää. 100% varmasti usealla on väärä kide alkuerässä.
Ja toiseksi yksissäkin erälistoissa on ihan tarpeeksi tekemistä.
En usko, että häiriköintiä ei tapahtuisi nykyään kun vielä muutama vuosi sitten se oli ongelma kilpailijoiden mielestä. Eikä radiosäilö mitään auta, monilla on vararadioita omassa säilössä.
Voi voimasana et pitää tehdä asiat vaikeiksi. Ilmeisesti et halua uutta aikataulua. Ei sitten. Tapetaan sit tää luokka nyt kun tulee paljon uusia kuskeja. Ajetaan niin lyhyet kisat ja laitetaan osallistumisrajoitus niin ei varmasti kiinnosta enää ens vuonna
Ehdotan että siirretään tämä kehittämiskeskustelu kilpailijoiden kanavalle omaan aiheeseensa eikä täällä kisakutsun seassa kinastella asiasta enää. Sinänsä kilpailuformaatin kehittäminen on varmasti hyvä asia, mutta siitä kinasteleminen ei mielestäni kuulu kisakutsun alle.
Ajattelin voivani kysyä tätä uudelleen:
Mikä on osallistujaraja että kisat muuttuu kaksipäiväisiksi?
Tai toisin, mikä on ko. raja että ajetaan kahta eri sarjaa kahtena peräkkäisenä päivänä?
Tämä ainakin muuttaisi tilanteen aloittaville kannustavammaksi mutta vaatii järjestäjältä pitkäjänteisyyttä ja aikaa.
Kisoja selvästikkin kaivataan koska tämä Hobao Cup on yllättänyt suosiollaan.
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Voi voimasana et pitää tehdä asiat vaikeiksi. Ilmeisesti et halua uutta aikataulua. Ei sitten. Tapetaan sit tää luokka nyt kun tulee paljon uusia kuskeja. Ajetaan niin lyhyet kisat ja laitetaan osallistumisrajoitus niin ei varmasti kiinnosta enää ens vuonna
Aikataulu on pakko muuttaa, mutta on otettava huomioon myös resurssit. Ja toi viimeinen lause on sun ihan oma kehitelmä, aianakaan mä en ole kannattanut osallistumisrajoitusta tai lyhyitä kisoja, viime kisatkin kesti 8.00 - 20.00 eli ei kovin lyhyet olleet.
Mutta asiaan:
JQ.n aikataulu on ihan hyvä, mutta pari muutosta mielestäni olisi paikallaan.
1. Ensimmäinen eräharjoittelu on vapaaehtoinen, toinen eräharjoittelu on pakollinen
2. Ilmoittautuminen 7.45-9.00, eli jos haluaa ajaa ekassaa eräharjoittelussa on ilmoittauduttava ennen sitä, tarkemmin ennen kuin oma erä ajaa (muuten ei ole taajuus tiedossa). Koska 1. eräharjoitus on vapaaehtoinen saattaa tulla nostajista pulaa, mutta se on vaan siedettävä.
Tämä järjestely siksi, ettei ilmoittautumisten kanssa tule kiire, 60 ilmoittautujaa vie kuitenkin vähintään 30-40 min aikaa, ehkä enemmänkin.
Ensi kaudelle pitää kehittää sujuva ennakkoilmoittautumissysteemi eli maksut pankkiin ja taajuus sähköpostiin. Nyt ei onnistu ainakaan Vantaan kisassa kun ei ole sopivaa tiliä. Jos esim. Ulvilan kisassa on mahdollista käyttää niin suosittelen!
Ajajakokous eräharjoitusten väliin, eli 1. eräharjoitus alkaa 8.00.
3. Osallitumisrajoituksia ei pidä ottaa käyttöön, mieluummin vaikka yksi alkueräkierros pois.
4. Kisojen kaksipäiväisyys
Polttiscrossissa ajetaan SM vain yhdessä luokassa, junioriluokka on täysin epävirallinen "lisäluokka". Eli vaikka Junioriluokka ajettaisiin lauantaina niin todennäköisesti samat kuskit ajaisivat myös SM kisaa sunnuntaina.
Jos SM osa halutaan kaksipäiväiseksi niin lauantaina ajetaan alkuerät ja sunnuntaina nousufinaalit.
+ kumpikaan päivä ei veny liian pitkäksi
+ enenmmän alkueriä
+ enemmän "kelivaraa"
- yöpyminen maksaa
- onko yleensä kiinnostusta 2 päiväiseen kisaan? Aikaisemmin, kun ajettiin kerrasta poikki SM, kisa oli kaksipäiväinen ja osallistujia vähemmän kuin yksipäiväisissä sarjakisoissa
- suostuvatko kisan järjestäjät?
Koska kyse on SM sarjasta, muutokset pitää saada pikaisesti myös sarjasääntöihin!
Laittakaahan kommentteja!
Ulvilan SM ilmoittautuminen tulee AKK:n Kiti palveluun ja siellä on kohta johon ilmoittautumisen yhteydessä voi kirjoittaa käytössä olevat kiteet.
http://kiti.akk-motorsport.fi/asp/system/empty.asp?P=1&VID=default&SID=631973183735916&A=closeall,open:kiti:competition_findform,set:session.thisid:,set:session.menutabid:competitions,set:buffer.menutabid:competitions&S=1&C=80138
Vaatii voimassa olevan lisenssin että pääsee kirjautumaan sisään, joten ne joilla ei ole lisenssiä hankkii sen tai ilmoittaa minulle ennen kisa ilmoittautumisen määrä aikaa jotta voin lisätä ne Kitiin. Koska paikan päällä ilmoittautuminen laittaa häntäpään erälistat uusiksi, joka tuottaa taas ylimääräistä työtä Fagerille. Vielä ei oteta ilmoittautumisia vastaan.
Kaksi päiväiset kisat OK kuten Tappi jo edellä mainitsi, kustannukset vaan kasvaa huomattavasti kun pitää majoittaa hotellissa valvoja ja osa toimitsijoista. Tosin Buffetti, sauna ym... tulot tasoittaisi sitä.
T:Rami
Mitä vaatimuksia rata-alueelta vaaditaan että kisa voisi olla lauantaina ja sunnuntaina?
T:Rami
Rata-alueen vaatimukset ei muutu vaikka kisat olisi kaksipäiväisiä. Camping mahdollisuus tietysti on extra palvelua..
No hyvä, meille mahtuu 300kpl asuntoautoja / vaunuja sekä alueella omat vesi wc:t miehille ja naisille sekä sauna. Ulvila voisi olla valmis kaksi päiväisiin kisoihin. Mutta katsotaan onko kilpailijoilla halukkuutta tulla näin kauas pohjoiseen.
T:Rami
Lainaus käyttäjältä: "Rph"No hyvä, meille mahtuu 300kpl asuntoautoja / vaunuja sekä alueella omat vesi wc:t miehille ja naisille sekä sauna. Ulvila voisi olla valmis kaksi päiväisiin kisoihin. Mutta katsotaan onko kilpailijoilla halukkuutta tulla näin kauas pohjoiseen.
T:Rami
Juuri näiden asioiden varjolla Ulvila voisi olla hyvä koekaniini tähän tarkoitukseen, teillä on siihen hyvät resurssit.Juuri mainitsemasi majoitus mahdollisuudet, wc:t, ja ennen kaikkea ainakin kuvien perusteella hyvä, uusi ja hieno rata.
LainaaMutta katsotaan onko kilpailijoilla halukkuutta tulla näin kauas pohjoiseen.
Tähänkin olisi kaksipäiväisissä kisoissa puolensa,ei tarvitsisi matkustaa "muutaman" tankillisen takia.Saataisiin ajaa Lauantaina alkueriä oikeen urakalla ja Sunnuntainakin päästäisiin jo hyvissä ajoin kotimatkalle.
Sit sais ajaa jokainen vapaata harjoittelua 8.00 -> 10.00
Eräharjottelua 2 kierrosta. 11.00 -> 13.00
Sit vois ajaa vaikka 5-6 alkueräkierrosta 14.00 -> 20.00
Sunnuntaina sit vois ajaa nousufinaalit (1/16, 1/8, 1/4) hieman pidemmällä kaavalla. Muuten jää päivä liian lyhyeksi. Vaikka 20-25min nousufinaalit?
Entä jos alotetaan klo 6.00? Tai klo 5 niin kerkee pitkänmatkalaisetkin ajoissa kotiin.
Ja ei tullut mieleen että pitkältä tullessa on aika aikanen herätys jos meinaa paikalle ehtiä. :?
Ja mitähän tuosta tykkäis radan läheisyydessä asuvat kun pärräys alkais klo:5.00
Ja jos nyt ajatellaan että voihan sinne radalle mennä edellisenä iltana ja yöpyä jossain niin otetaampas huomioon että joillain voi olla perjantaina iltavuoro...
Tappihan puhuu asiaa! Toivottavasti mun tekemä aikataulu Tapin tekemillä muutoksilla otettaisiin käyttöön, edes testiin. Luulen että se vois toimia hyvin. Kyllä 60 kuskilla voidaan ajaa 2 treeniä ja 3 alkuerää.
Osallistumisrajoitusta ei minunkaan mielestä pidä olla.
TREENIT POIS! Esim ensimmäisessä alkuerässä pidempi lämmittely jossa tarkistetaan et kaikki toimii, tai vaihtoehtoisesti lyhyt erätreenikierros.
Esim Ruotsin 1 päiväsissä kisoissa ei ajeta treeniä ollenkaan et ehtii ajaa alkuerät. Kisaahan me ajetaan. Treenata voi muualla! Niin, ja kisaaminenhan on parasta treeniä
JQ:n aikataulua voidaan Imatralla kokeilla seuraavin muutoksin: klo 8-9 vapaa harjoitus ja ilmoittautuminen. Klo 9 ohjaajakokous, 9.20 eräharjoitus 1 -> JQ:n aikataulun mukaan. Paitsi 1/16- ja 1/8-finaalit 15 min.
MUTTA, koska A-finaali pääsee alkamaan vasta klo 19.30, eli kisa ohi n. klo 20.20. Koska ajamisen on loputtava klo 21 (alueen lupaehtojen mukaan), niin pelivaraa jää vain n. 40min. Otetaanko se riski, että A-finaalia joudutaan mahdollisten myöhästymisien takia lyhentämään?
Jos kisoihin on tulossa yli 60 kuljettajaa, silloin alkueriä on pakko ajaa vain 2. Lisäksi 63. kuljettaja tuo tullessaan 1/32-finaalin.
HALOO!
Voitko kertoa miksi 1 tunti turhaa vapaata harjoittelua? Aloittakaa tunti aikaisemmin niin on 1 tunti 40min ylimääräistä aikaa.
Epäselvyyksien välttämiseksi tässä ALUSTAVA Imatran aikataulu. Mutta omana mielipiteenä sanon, että tiukka tulee tekemään.
8.00 – 9.00 VAPAA HARJOITUS JA ILMOITTAUTUMINEN
9.00 - 9.15 OHJAAJAKOKOUS
9.20 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 1
9.30 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 2
9.40 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 3
9.50 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 4
10.00 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 5
10.10 ERÄHARJOITUS 1 ERÄ 6
10.20 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 1
10.35 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 2
10.50 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 3
11.05 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 4
11.20 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 5
11.35 ALKUERÄKIERROS 1 ERÄ 6
12.00 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 1
12.15 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 2
12.30 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 3
12.45 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 4
13.00 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 5
13.15 ALKUERÄKIERROS 2 ERÄ 6
13.40 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 1
13.55 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 2
14.10 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 3
14.25 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 4
14.40 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 5
14.55 ALKUERÄKIERROS 3 ERÄ 6
15.40 1/16 A FINAALI 15 min
16.05 1/16 B FINAALI 15 min
16.30 1/8 A FIN 15 min
16.55 1/8 B FIN 15 min
17.20 1/4 A FIN 15 min
17.45 1/4 B FIN 15 min
18.10 1/2 A FIN 20 min
18.40 1/2 B FIN 20 min
19.30 FINAALI 45 MIN
Finaaleitten välejä voidaan supistaa, jos kuskit suostuvat ja kierroslaskenta valmiina. Eli kun kaikki valmista, finaalit voisivat alkaa etuajassa.
Lainaus käyttäjältä: "JQ"HALOO!
Voitko kertoa miksi 1 tunti turhaa vapaata harjoittelua? Aloittakaa tunti aikaisemmin niin on 1 tunti 40min ylimääräistä aikaa.
josee, lahjattomien pitää päästä reenaa :shock:
No eikö se ole sit sama ajaa se yks reeni kelloa vastaan?
Sama juttu, mutta otetaan aika siitä.
Tai sit niin, että ensimmäinen alkuerä olisi 'vapaaehtoinen', eli sen jälkeen voi vielä ilmoittautua.
Jos haluaisi ajaa ekassa alkuerässä, niin silloin olisi ilmoittauduttava etukäteen.
Hmm, tai.. en tiiä sit..
Minulla on vastaus noihin aika tauluihin. Lyhennetään pääfinaalia vaikka 10-15 min ja semifinaali 5-10 mini ja 1 kpl erä treeni niin säästyy vähän aikaa. Kyllä tuo finaali kuin on 30min pitkä niin luulis tuo voittajan olevan jo selvillä. Tällä säästyy jopa löpöä.....
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"Minulla on vastaus noihin aika tauluihin. Lyhennetään pääfinaalia vaikka 10-15 min ja semifinaali 5-10 mini ja 1 kpl erä treeni niin säästyy vähän aikaa. Kyllä tuo finaali kuin on 30min pitkä niin luulis tuo voittajan olevan jo selvillä. Tällä säästyy jopa löpöä.....
Jerzi
löpö on halpaa :mrgreen: , kunhan vaan pääsis A-finaaliin :cry:
Finaaleita ei ainakaan lyhennetä. eikö imatran aikataulu ollutkin ihan toimiva?
Joo hyvin toimi kun piti uusia nousu... :wink:
Ei ollu pätkääkän aikaa mekata.
Lainaus käyttäjältä: "JQ"Finaaleita ei ainakaan lyhennetä. eikö imatran aikataulu ollutkin ihan toimiva?
Minun mielestän finaalit on just hyvin nyt, silloinhan se kilvan ajo "vasta" alkaa, ja silloinhan yleensä menee kaikki pieleen jos on mennäkseen ;). (Ainakin allekirjoittaneella)
Mielummin tinkisin vapaasta treenistä tai alkueristä jos jostain. Mielummin treenistä koska alkuerä on parempaa "treeniä"
Ajetaan 1 alkuerä kierros ja sitten 2 tunnin finaali ja 1 tunnin semit, niin silloin saadaan hauskaa :wink:
Jerzi
heh heh.. hyvä jerry :mrgreen: ....Toi nykyinen kaavio on toimiva mikä oli meidäkin kisoissa :wink:
Olisiko mitenkään mahdollista että ensi kaudeksi otettaisiin käytöön samantyylinen autojen numerointi kuin touring puolellakin (FTT-Sarja)
Tämä vähentäisi myös sitä kuuluisaa "sähläystä" autojen ja merkintöjen kanssa. Tämä kun olisi mukava lisä personal ponderien lisäksi.
Lisäksi katsojaystävällisyys kasvaisi koska auton numeromerkinnästä voi ihan oikeasti todeta kuka sitä piiskaa pitkin rataa ;).
Kannatan ei tarvitsi leikkiä niiden numerotarrojen kanssa koko ajan. Tehkääpä siitä ehdotus lajityöryhmälle, kokous elokuussa.
Sehän tarkottaa sillon sitä että tulee käyttöön vähintään kaks numeroiset tarrat jotka ovat suuria. Vaikee saada mahtumaan moottorin ja tankin aukkojen väliin... Muutenkin jos ajatellaan niin noi tarrat menee todella nopeesti loppuun. Ja joutuisko jokainen sitten tulostamaan ite ne tarrat autoonsa???
Jos noin niin en kannata pätkääkään.
Korkeintaan jos jokaisessa kisassa jaetaan numerotarrat ennen eriä niin sit menis läpi.
Mut miettikää oikeesti joku numero 100, kuinka noi mahdutat koriin?
No jos koko kauden on sama ni eiköhän sen vois vaikka maalata koriin ;)
Kannatan myös.
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Olisiko mitenkään mahdollista että ensi kaudeksi otettaisiin käytöön samantyylinen autojen numerointi kuin touring puolellakin (FTT-Sarja)
Tämä vähentäisi myös sitä kuuluisaa "sähläystä" autojen ja merkintöjen kanssa. Tämä kun olisi mukava lisä personal ponderien lisäksi.
Lisäksi katsojaystävällisyys kasvaisi koska auton numeromerkinnästä voi ihan oikeasti todeta kuka sitä piiskaa pitkin rataa ;).
No ei mitään kiinteitä numeroita. Arvaappa miten numerot näkyy kun piiskaat autoas kostealla saviradalla.. :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "AssoRacing"Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Olisiko mitenkään mahdollista että ensi kaudeksi otettaisiin käytöön samantyylinen autojen numerointi kuin touring puolellakin (FTT-Sarja)
Tämä vähentäisi myös sitä kuuluisaa "sähläystä" autojen ja merkintöjen kanssa. Tämä kun olisi mukava lisä personal ponderien lisäksi.
Lisäksi katsojaystävällisyys kasvaisi koska auton numeromerkinnästä voi ihan oikeasti todeta kuka sitä piiskaa pitkin rataa ;).
No ei mitään kiinteitä numeroita. Arvaappa miten numerot näkyy kun piiskaat autoas kostealla saviradalla.. :mrgreen:
No eikös niille numeroille 1-10 käy myös niin? Tällä kaudella kurakelikisoja, odotas lasken 1, 2, hetkinen ei yhtään?!? :wink: :wink: :mrgreen: 8) :lol:
Lainaus käyttäjältä: "solar4"No jos koko kauden on sama ni eiköhän sen vois vaikka maalata koriin ;)
Kannatan myös.
kannatetaan
En kannata... Tulee ruma kori jos siihen maalaa numerot.
Ja edelleenkin joudutaan menemään erittäin pitkälle numeroissa jolloin numeroista siis pahimmillaan tulee kolminumeroiset.
Ne pitäsi olla todella suurella maatattu että näkyis, ja sillon ne sit tosiaan ois rumat.
Itse kannattaisin tuota, vaikka oma numero tekisikin tiukkaa mahduttaa autoon.
Vois jo numerosta vähän päätellä kuinka nopeita muut ovat, että tietäisi antaa tilaa ja muutenkin helpottaisi ajamista kun numerot pysyisivät samoina. Helpottaisi nopeiden kuskien autojen tunnistusta, kun melko samannäköisiä koreja tuntuu riittävän.
Itse kannatan myös "kiinteitä" numeroita, mutta käntöpuolena on se miten nykyinen tapa auttaa finaalien "grid" lähdöissä. Monelta jäisi muuten unohduksiin lähtönumero, ja onhan se helpompi sijoittautua mekkaajankin radalle katsomalla naapurin auton numeroa, radoilla kun noi numeroinnit ei aina ole niin selkeitä.
Numerointi voisi mielestäni tapahtua edellisen vuoden sijoituksien perusteella. Helpottaisi varmaan myös kisajärjestäjiä alkuerien laatimisessa. Mutta suurimpana hyötynä tosiaan lisäämään mielenkiintoa katsojille.
Mitenkäs tämän kiinteänumerisuuden kanssa on? Voisko siitä modet laittaa vaikka äänestyksen tjms.
\ Jeppe
Ei mitään kiinteitä numeroita ne on ihan hanurista. Mekkari ei ikinä tiedä mistä ruudusta lähtee.
mä kannatan kiinteitä....
Ei missään nimessä kiinteitä numeroita.
Mä en halua autostani mitään mustavalkosta.
Sellanen siitä tulee jos maalataan 2 numeroinen numero kolmelle kyljelle.
Ja johan se nähtiin lavangon päätöskisassa mikä sekoilu siitä tuli että oli kiintee numero.
Vähän edes tolkkua taas... Ei siis missään nimessä kiinteetä numeroa.
Vain ja ainoastaan kilpailukohtainen kiinteä numero menis meikäläiselle läpi, mutta ei koko vuoden samaa numeroa... ei tod. EI EI...
Kiinteä sopii mulle aivan mainiosti, jopa paremmin kuin vaihtuva niin eipä tuu sekoilua sen suhteen
Kiinteet numerot.
Kaikis muissakin SM-luokis on kiinteet numerot, niin miksei polttiscrossissa?
Kyl mä kovasti ihmettelen jos vielä mennään irtoilevilla irtolapuilla.
Matias: Eikö se siellä polttisturistikisassa nähty mitä niistä kiinteistä numeroista seuraa. Mekkarilla ei mitään hajua mistä ruudusta pitäisi lähteä... :)
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"Kyl mä kovasti ihmettelen jos vielä mennään irtoilevilla irtolapuilla.
Jos on niin kädetön ettei osaa vaikkapa peukalolla pyyhkästä suurimpia sontie tarran kohdalta pois niin on parempi jättää koko harrastus.
EI missään nimessä kiinteitä numeroita jotka peittää yli 60% koko auton korista... On sit niin mielenkiintosen näkösiä autoja radalla kun kaikilla menee mustavalkoset numeroautot radalla
Kuka sanoo että ne tarrat pitää pitää kiinni muulloin kuin kisoissa?? Voihan ne olla samat lappuset kun ennenkin mutta numero olis aina sama. Vai miten?
mä haluun kiinteet mulla olis jo parit mageet fontit odottaa maalausta...
Niin mutta jos joku ei halua
Käsittääkseni Turistipuolella ei ainakaan saisi käyttää mitään omia fontteja, vaan järjestäjä jakaa valmiit numerot joita tulee käyttää.
mä maalaan sit kymmenen korii itelle!
Mutta just siinä se on...
Jos olis kiinteet numerot niin mä jättäsin tarrat kokonaan ja maalaisit mulle koriin numerot... Ainut vaan että just se homma pissii... 60% auton pinnasta on tämän jälkeen mustavalkosten numeroiden peitossa ja autosta tulee hemmetin ruma.
Ne pienet yksinumeroisetkin tarrat jo näyttää hieman hömöltä korissa vaikka ovatkin liimattuna ikkunoihin.
Samalla fontilla numerot auton maalattaville pinnoille niin eihän siinä ole enää mitään pintaa jäljellä itse maalauksille.
Ja sitäpaitsi nämä kiinteet numerot olisivan VAIN ja ainoastaan SM kisoissa käytössä, eli oma koppa taas niihin vaivaseen neljään SM kisaan...
EI EI EI EI EI EIIIII.
Ei missään nimessä... EI!!!
On se nyt kumma kun kaikkialla muuallakin homma hoituu ilman kiinteitä tarroja mutta suomessa halutaan neljässä kisassa ajaa kiinteillä yli puolet autosta peittävillä numeroilla.
Herätys.
Ja vielä hälytys päälle.
Voihan ALIENIT mä sanon.
En minäkään näe tuossa kauheasti lisäarvoa. Monille, jotka teettävät korinsa maalauksen muilla korvausta vastaan, tulee vielä lisäkustannuksia ylimääräisestä työstä. Muillekin uusi kori maksaa 25-30 euroa. Jos kuulostaa vähältä, niin 60 harrastajaa joutuu yhteensä hassaamaan 1500-1800 euroa + maalaukset.
Lainaus käyttäjältä: "Jonni"Käsittääkseni Turistipuolella ei ainakaan saisi käyttää mitään omia fontteja, vaan järjestäjä jakaa valmiit numerot joita tulee käyttää.
Just näin, tarroilla vaan
Tarrat tai maalaus... Tilanne on edelleen se sama että 60% korin pinnasta on valkomustaa.
Aivan järkyttävän näköstä.
Eikä yhtään mitään tolkkua muutenkaan NELJÄN kisan takia.
Johan se sekoilu nähtiin jo viimekesän lopussa kun kiinteillä numeroilla ajettiin... Vaikka ilmotti mekkarille ennen ajoon lähtöä mistä ruudusta starttaa niin silti oli kauhee härdelli ihmettelemässä mikäs se ruutu nyt sit olikaan... Ja vaikka kuinka huidoin ja huusin niin ei mekkari vaan kuule sanaakaan.
Nyt jo niin monella alkaa olla personalponderit että koko homma helpottu erittäin paljon... Ei siis ole mikään ongelma pitää huoli siitä että on korissa oikea tarra ennen erän alkua...
Ja mietitäänpäs nyt missä tilanteessa tarra edes pitää vaihtaa...
Ennen finaaleita mahdollisesti, ellei käy tuuri, mahdollisen nousun jälkeen... (siinä ehtii vallan mainiosti ottaa uuden numeron kun vie ensin autonsa katsastukseen ja hakee ne tarrat). Jos siis nousee niin kai jokainen muistaa sen että silloin ei mene nostamaan vaan auto katsastukseen, tarrat samalla mukaan ja mahdollisesti mekkaamaan jos on mekattavaa.
Ei vaan oo niin vaikeeta.
Lavangon kisassa finaalin aikana sai muutenkin kuulla rutkutusta katsojilta siitä ettei ollut mitään käryäkään mikä ihmeen erä on edes menossa ja kuka on kenties startannut paalulta yms... Näitä valituksia kuuli kokoajan ja lähes kaikilta kun finaalissa olikin porukkaa ties millä numeroilla ajamassa.
Normaalisti edes näkee sen että tossa menee auto numerolla yks, eli se on startannu paalulta ja saattaa siis olla ehkä kova ehdokas voittajaks. (Näin siis ajattelivat ihan ihmiset jotka eivät itse ole harrastajia)
Eli yleisön takia myös nämä vaihdettavat tarrat ovat fiksummat.
Ja jos nyt siis on niin että on kiintee numero niin ymmärtääkseni jokaisen kisan alussa EI jaeta uusia tarroja vaan jokainen on itse vastuussa uusista tarroista mikäli vanhat on menny entisiks...
No onko jokaisella mahdollisuus näitä tarroja itse tehdä? Ei...
Joo nyt moni ajattelee että "hitto minä voin vaikka tulostella sitten ne tarrat jollekkin jos ei ite pysty" No minkäs sekoilun se sitten aiheuttaakaan.
Idea ei vaan todellakaan ole hyvä tässä lajissa.
Korkeintaan mikäli jokaisessa neljässä osakilpailussa ne numerot jaetaan ilmoittautumisen yhteydessä niin minä sulatan sen jotenkuten...
Muuten ei pieneen mieleeni vaan millään mahdu miksi ihmeessä pitäs olla kiinteet numerot.
Ps: ja nyt tuli sekin mieleen että olen höyrynnyt tässä nyt kaksinumeroisista tarroista... Ei se ole kaukana että jollain onkin jo kolminumeroinen luku korissa... Se siitä maalauksesta kun korista näkyy numeroiden alta ehkä jostain raosta muutakin väriä kuin mustaa ja valkosta.
PPs: Juu... viestin pituus ei varmasti vaikutakkaan asiaan, muutenkuin että saanpahan sanottua lähes kaiken mitä mielessä on tästä järkyttävästä ideasta.
No jaa.. yleisöä kiinnostaa kuka johtaa kuulutusten mukaan, esim. "ykkösenä auto numero 46, Valentino Rossi" jne.. Ei yleisöllä ole oikein pääsyä noille tulosruuduille vai onko?
Sehän olisi hienoa että autot ja kuskit opitaan tuntemaan numeron mukaan. Eihän niitä oikein muuten opikaan tuntemaan.. Aina kun näkee auton 46 tietää että ai niin, toi on se nopea kuski. Kaikilla ei ole autossa nimeä ja monesti se mahtuu vielä huonommin kuin numero saatika näkyy.
No, tämä ei ole minulle mikään issue, kuinka vain. Yhtä nopea se auto on.
Miksei muuten järjestäjä voisi jakaa tarrat? Se pitää ilmoittaa järjestäjälle kuin kidekin ja jos ei ole pitää sellanen, 2 tai 3 numeroinen, keksiä itse (siis joka ei ole käytössä).....
Vähän niinku lätkässä, Sundin haluu olla 13 (epäonni) ja Jagr 68 (tsekkoslovakian miehitysvuosi) ja Gretzky 99 (sopparin loppumisvuosi)
Jos valmiit numerot jaetaan tarroilla, ei tämä olisi minusta ylitsepääsemätön juttu. Viisaammat päättäköön.
Niin kyllä tuo touringissa käytetty numerotarra on niin iso että hädin tuskin tunnistaa mihin autoon se on liimattu, sen verran se peittää.
:mrgreen:
Nuo numerot on muuten isommat kuin yhdessäkään krossikisassa suomessa käytetty.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.rc-racing.info%2FJeppe%2FRC10%2Fnumerotarra.jpg&hash=d3c1f23002083c5a74bd80d1f5214769183173ea)
Jos molempaan poskeen liimataan tarra tuolla tavalla niin ei se nyt suuri vahinko koritaideteokselle ole. Tuulilasiin tarran laittaminen on mielestäni kyllä aika turha, eihän sitä ole touringeissakaan tuulilasissa. Ja jos se siihen nyt välttämättä halutaan niin se voisi olla kokoa mikä on vastaavasti mattoautoissa...
Öh... Väärin.
Katsomalla kuvia minkälaiset tarrat oli Lavangon viimesessä kisassa niin huomaa kyllä että isot on. Tai ainakin oli...
No oli asia miten tahansa niin en ymmärrä miksi poiketa tyylistä mitä lähes kaikkialla muualla käytetään.
Ja edelleen vain ja ainoastaan neljän kisan takia.
Lainaus käyttäjältä: "HVoltage"Nuo numerot on muuten isommat kuin yhdessäkään krossikisassa suomessa käytetty.
Itse itseäni lainaten... viimekaudella käytety tarrat oli varmaankin pinta-alaltaan samat ellei jopa isommat...
Lavangon kisassa oli jo yksi numero saman kokonen kuin tuo mikä kuvassasi on... Ja niitä oli kaksi rinnakkain, eli järkyn kokoset.
Mutta pakkohan niitten on isot ollakkin että havaitsee numeron edes jotenkin 5 minuutin ajon jälkeen kun kaikki sonta on päälle lentänyt.
No mutta kuten sanoin niin miksi ihmeessä poiketa neljässä kisassa muualla käytettävästä tavasta.
Äänestys pystyyn!
Jeppe, mikä toi auto on kuvassa kun ei millään erota...haha
Jatketaan pojjaat vääntöä täällä (http://rc10.fi/viewtopic.php?p=163693) - ja tällä kertaa saa äänestää!
SM-Sarjan johtajalle keltainen liivi tjsp päälle kisojen ajaksi, yleisö katsoo korokkeelle niin näkee kuka on päällikkö talossa.
Tämä laji kun ei oikein ole yleisölaji, niin jotain kehitystä asiaan?
Kilpailun järjestäjänä (touringpuolelta) en kannata mitään henkilökohtaisia numeroita. Paljon selvempää on normaali eräkohtainen numerointi, se on kansainvälinen tapa ja esim. ajanotto-ohjelmat on suunniteltu toimimaan "normaalilla" systeemillä joka on pro.
..
Erityisesti sen takia että on nousufinaalit, jossa kolme jamppaa aina nousee seuraavaan finaaliin. Ihan senkin takia että tietää mistä ruudusta lähtee on hyvä olla eräkohtaiset numerot. Ja silloin tietää myös kuka on noussut edellisestä finaalista.
Onko sillä tiedolla mitään merkitystä kuka on noussut mistäkin finaalista?? Tuskin.
Mukavampaa se on tietää ketä siellä ajaa.
Nimenomaan sillä tiedolla on hyvinkin paljon merkitystä varsinkin katsojien kannalta että ovat edes olevinaan tietosia miten homma kulkee.
Ja nimenomaan koska nousun jälkeen aina on jonkinsortin kiirettä kuskilla auton mekkaamisen kanssa ja vielä pitäs mekkari/mekkarit saada hommattua, jotka ei todellakaan ole jokaisessa erässä samat niin olis todellakin selkeyden takia järkevintä että on eräkohtaiset numerot.
Nyt on jo turistipuolen kuskeiltakin tullut kommenttia että eräkohtainen numerointi olisi parempi.
Ja varsinkin haluan edelleen painottaa sitä että on vain 4 SM kilpailua joissa näitä kiinteitä numeroita käytettäisiin sotkemassa niin kuljettajien, mekkareiden ja mahdollisten katsojien tietoisuuden mistä ruudusta kukin lähtee, ja kuinka on kelläkin mennyt.
On huomattavasti helpompaa jokaisen katsoa nousuissa autoa joka lähtee numerolla 10 liikkeelle ja todeta että tolla meni ainakin edellinen erä hyvin... katsellaampas kuinka sillä nyt menee. Jos onkin samalla nousseella kuskilla vaikkapa numero 20 niin ainoastaan että muistaa auton värityksen (mikäli siis aikasemmin on kyseistä autoa seurannut) tai numeron, voi olla kärryillä että kyseinen kuski on noussut. Olettaen siis että on tässä vaiheessa vieläpä tietoinen kuinka M-8 luokassa kuviot menee.
Tilanne on kuitenkin se että ylivoimaisesti suurin osa krossikuskeista kannattaa kiinteitä numeroita, olit hoke mitä mieltä tahansa.
Köyrästäänpäs vähän pilkkua...
Mistäs se tiedetään että edes suurin osa kannattaa kiinteetä numeroa??
Äänestyksestäkö?
Onko kaikki vastannu?
Vai onkohan ollu vaan erittäin pieni määrä krossaajia jotka on vastannu? :wink:
Okei, vastanneista siis. Eihän se tosin ole kaikki kilpailijat.
Lapuista jauhettu jo sen verran että seuraava aihe. :wink:
Nostajat. Suomen finaaleissahan on monesti pulaa nostajista, vaikka säännöt edellyttää ja velvoittaa pudonneet nostamaan. Tästä kuitenkin muodostuu käsitys että vastuu on ryhmällä ja yksittäinen pudonnut kisaaja pääsee "livahtamaan".
Mitä jos homma hoidetaan niin että jokaisella finaalissa ajavalla pitää olla oma nostaja jos meinaa ajaa. Ei jää epäselvyyttä kenellekkään. Mielipiteitä
Toinen asia koskien aikataulua. Onko 10 min alkuerien alkamisväli liian lyhyt? Eli vaihtoon jää 2 min. Ehkä saataisiin jokainen kisat vedettyä läpi päivässä.
Molemmat ideat Indoor Hollandista ja siellä homma toimi ainakin hienosti.
Eikös säännöt velvoita ainoastaan edellisessä erässä pudonneita nostamaan, ei kaikkia aikaisemmissakin erissä tippuneita.
Lainaus käyttäjältä: "copter"Eikös säännöt velvoita ainoastaan edellisessä erässä pudonneita nostamaan, ei kaikkia aikaisemmissakin erissä tippuneita.
Näin taitaa olla. Eli semien (5+5kpl) pudonneet kuskit. Monesti vaan muistuu kuulutukset: Kaikki kykenevät nostamaan!!! Nostajaaat!! Eikö nyt saada tätä finaalia ajattue kun ei ole nostajia! Nostajaaaat!!! :mrgreen:
Tiedän kyllä tilanteen. Tämä oli kieltämättä ongelma kesällä niissä kisoissa joissa itsekin olin. Vaikka nyt hieman meneekin offtopikin puolelle, niin mielestäni säännöt tällä hetkellä kuitenkin "varmistavat" tarvittavan määrän nostajia, tällä hetkellä kuitenkin tämän säännön valvominen ei käytännössä toteudu.
Omasta mielestäni sääntöjen muuttaminen on liike väärään suuntaan nostajien kohdalla, koska esittämäsi "omat nostajat mukaan finaaleihin" mielestäni suorastaan vihjaisee näille laiskoille luistajille että hommasta pystyy kieltäytymään jos vaan "uskaltaa".
Toinen harkitsemisen arvoinen muutos sääntöihin taikka yleiseen käytäntöön voisi olla se, että katsastuksesta ei luovutettaisi autoa takaisin pudonneelle kuskille taikka sen mekaanikolle ennen seuraavan erän (sen joka siis pitää nostaa) päättymistä. Tällöin se pikainen poistuminen kisapaikalta kiukkupäissään ei olisi mahdollista kun kalusto olisi "kanissa" nostovuoron päättymiseen saakka.
Totta...
Ihmetyttääkin miten ihmeessä homma on aina niin vaikeeta.
Myös monesti on kuulutettu joitain henkilöitä nimeltä nostamaan, kun on edellisestä erästä pudonnut... turhaan.
Tällaisessa tilanteessa pitäisi olla kanttia yksinkertasesti pistää kilpailukieltoa päälle jos jättää nostamisen useiden kuulutuksienkin jälkeen.
Jokaisellahan on vastuu olla radalla nostamassa kun se tilanne on, tai sitten joku toinen on hänen velvoittamanaan nostamassa hänen puolesta.
Hollannin nostosysteemi oli mielenkiintoisesti toteutettu ja se toimi puhtaasti.
Epäilyttää vaan että kyseinen touhu toimisi täällä meillä, koska nyt jo on oman ajamisen, nostamisen, kaverin mekkaamisen ja oman auton mekkaamisen kanssa välillä niin tuskaa että ehtii sen hoitamaan.
Siihen sotkuun päälle se että hommaa jonkun itselleen nostajaksi ja mekkariksi että pääsee ajamaan.
Joskus kun on joutunu mekkariakin itselleen etsiä niin saati nostajaa.
Hollannissahan homma oli helppo koska koko suomen porukka oli ns. yhtä tiimiä ja kaikki autto toisiaan sen minkä pysty.
Suomessahan mekkareina on yleisimmin puhtaasti kisakaveri jolla motivaatio auttamiseen ei välttämättä ole ihan paras mahdollinen, varsinkaan jos on ite jo pudonnut.
Okei järjestelykysymyshän tuokin toki on.
Uskoisin vaan että jos oikeasti SM kisoissa rangaistaisiin kunnolla tuosta omasta nostovuoron laiminlyönnistä niin loppus aika nopeesti se kuuluttelu. Eli muutaman nimeltäkuulutuksen jälkeen jos ei edelleenkään löydy ketään kyseisen henkilön nostopaikalta niin kylmänviileesti seuraavasta osakilpailusta pihalle. Tai mikäli tämä tapahtuu esim. alkuerien aikana niin kylmästi kyseisestä kilpailusta pihalle. Se ei auta mitään että rangaisuksena on parhaan alkuerätuloksen mitätöinti, jos muutenkin menee jo reisille, tai sillä ei ole ihmeempää merkitystä sijoituksen kannalta.
Nimenhuuto vaan ja kättä ylös sieltä nostopaikalta kun oma / kaverin nimi huudetaan. Jos ei joku oo paikalla/edustettuna, niin nimi ylös ja tuloksen hylkäys tai muuta mukavaa. Ihan tarpeeksi rangaistusta olisi laittaa tuloslistan perään nimilista keneltä on nostotoimi jääny hoitamatta. Samat nimet jos alkaa siellä esiintyä, niin jokainen järkevä varmaan tajuaa mitä se omalle "maineelle" tekee.
Myös tuo kilpailukielto tai pellolleheitto olisi hyvä tehokeino. Enemmän jöötä vaan sinne tuomarointiin. No guts, no glory. 8)
Tästä tulikin mieleen että muutamat varmaan muistaa kuinka joku kuljettaja protestoi juuri tästä asiasta Salon HoBao kupissa...
Hän jätti siis tarkoituksella jokaisen erän nostamatta, eikä hommannut ketään tilalleen.
Jälkeenpäin meni itse tekemään protestin että saa rangaistuksen... Joo paras alkuerätulos hylätään... Asia ei millään tasolla kyseistä kuljettajaa haitannut tietystä syystä joten vaati rajumpaa tuomiota...
Näinkin siis voi tehdä hyvin helposti jos ainoastaan paras alkuerätulos hylätään...
Eli jos on ajanut kaikki erät suht tasaisella tuloksalla niin ei sillä ole yhtään mitään merkitystä jos se hivenen muita aikoja parempi aika otetaan pois, kun edelleen sijoitus on täysin sama.
No mitäs sitä sitten putoomisenkaan jälkeen menee nostamaan kun ei mitään rangaistusta saa...
Tän on näköjään moni huomannut ja aina on ollut ongelmana se että siinä itse pää tapahtumassa, eli itse finaalissa ei ole tarpeeksi nostajia.
Joo ikäväähän se on patsastella koko finaali nostamassa varsinkin kun itse tippui niin karvaasti, mutta se on tän lajin luonne, ja jos ei kelpaa niin siirtykööt vaikka pitsin nypläykseen.
Ei ole vaikeaa sopia kaverin kanssa esim vaihdosta jossain välissä... Sen verran kisahenkeä pitäs kaikilta löytyä.
Tuosta nostamisesta on vielä pakko sanoa sen verran, että vapaaehtoisena nostaminen on ihan kivaa puuhaa jos sattuu olemaan hyvä keli kuten esim. Imatralla viime kesänä. Silloin teknisten murheiden takia kisa oli paha pettymys tuloksena viimeinen nousufinaali ja siinä keskeytys ensimmäisen 5 kierroksen aikana jos muistan oikein. Keli oli loistava ja nostin tietysti oman vuoroni, mutta kun jatkossa alettiin huutamaan vapaaehtoisia, niin nostin kaikissa muissakin joissa nostajista oli pulaa (olisinkohan yhen jättänyt välistä) ja taisin nostaa jotain 3-4 erää vapaaehtoisena.
Kuten sanoin niin keli oli hyvä ja homma oli varsin mukavaa. Kuitenkin huomattavasti tähän vapaaehtoiseen hommaan ryhtymiseen tarvittavaa motivaatiota laskee se, kun jonkun kuskin mekaanikko (isä) tulee naama punaisena huutamaan "V*itun i*iootti hanki silmät!". Tämä siis tilanteessa missä pojan auto on yli 10m päässä omasta nostopaikasta nurmikon keskellä josta sitä ei edes näy nostopaikalle, 5 autoa ajanut ohitse ja niistä 2 kaatunut ja juuri nostettu omasta toimesta. Ilma täynnä pölyä ja näkyvyys nolla kahta metriä pidemmälle. Eli siis ei hirveästi tarvitse ihmetellä jos vapaaehtoisia nostajia ei hirveästi aina löydy kun "palkitaan" tuolla tavalla. :|
Ikävän totta. Tässä tapauksessa tiedän että tästä mitä nyt sanon ei ole kysymys, mutta toivottavasti ei kellään tule olemaankaan.
Eli lähtee nostamaan vapaaehtoisena, tekee kuitenkin hommaa vain "toisella kädellä" ja sitten kun joku hieman älähtää toiminnan vetelyydestä, niin toteaa vain "hei mä olin vapaaehtoinen, älä urputa". Eli kun siellä on nostamassa pakotettuna tai vapaaehtoisena, niin täys yritys.
Ja tästä tulikin mieleen ongelma: Pakotetaan ne semissä pudonneet ja muutenkin kettuuntuneet kuljettajat nostamaan 45min finaalia, eivätkä he sitten kiukussaan tee hommaa ollenkaan kunnolla. "Mitä väliä tällä enää on, mä tipuin jo."
Eräväleistä:
1. Suomen kisoissa on kierroslaskennassa yleensä tasan 1 henkilö. 10 min lähtövälillä tulee kiire
2. Esim. Lavangosta: lämmittely 3 min, ensimmäisen ja viimeisen lähtijän ero voi olla jopa 35 sek, ajetaan 5 min ja viimeinen lähtee viimeiselle kierroksella ajassa 4.59 ja siihen se viimeinen kierros päälle 45 sek, eli jos tämä oli myös viimeinen lähtijä aikaa on kulunut noin 9 min. Eli käytännössä vaihtoaikaa alle 1 min.
Nostamisesta: tuomaroinnin pitäisi tietysti olla tiukempaa, säännöt antavat mahdollisuuden hylätä parhaan erän siihen asti ajetuista kun laiminlyönti tapahtui, eli jos ei nosta yhdessäkään erässä ei saa tulosta ollenkaan. Finaalin nostamattomuuteen taas voidaan soveltaa pykälää "epäurheilijamainen käytös", josta voi saada koviakin rangaistuksia.
Mutta: mistä yleensä saa tuomarit? PM kisoihin on nyt etsitty pari kuukautta tuomareita ja yhtään ei ole vielä löytynyt. Sama tilanne on yleensä myös SM kisoissa ja lopulta tuomareiksi joutuvat henkilöt, jotka eivät käytännössä voi hommaa syystä tai toisesta kunnolla hoitaa.
En tunne tarkemmin mitä vaatimuksia toimitsijalisenssin puolesta tuomareilla pitää olla. En nyt ole PA puolella niinkään perehtynyt lisenssien kiemuroihin, mutta käsitykseni asiasta on se, ettei ensimmäisellä PA/III lisenssillä voi hoitaa juurikaan mitään virkaa. Tai ainakin näin minun on annettu ymmärtää kun olen muutamaan paikkaan apuani tarjonnut.
Sitten kun miettii että pitäisi saada nostettua II lisenssi, niin eipä ole mitään referenssejä korotusta varten kun III tasolla ei hommia löydy.
Nämä siis vain omia kokemuksiani, joku varmasti osaa sanoa tarkemmin asiasta.