RC10.FI
Muut => Vapaa keskustelu => Aiheen aloitti: TeroK - 22.05.05 - klo: 17.01
-
Kimiltä hieno saavutus nousta keskimmäiselle korokkeelle Monte Carlossa. Hieno kilpailu, kokoajan kärjessä. Kämmäily(?) varikolla ei vaikuttanut onneksi ollenkaan negatiivisesti, ainoastaan positiivisesti. Heidfeldille ja Webberille myös kunniamaininta 2. ja kolmossijasta.
-
Todella hieno kisa oli,eikä pelkästään Kimin voiton takia vaan tapahtumia riitti muutenkin.
Monacossa on kisat yleensä armottoman tylsiä,mutta tänään näin ei ollut.
Kun Safety Car tuli radalle ja McLarenin pojat ei ottanut Kimiä varikolle,olin jo varma että voitto lipsahti Alonsolle,mutta pian aloinkin funtsia että jos se Kimi olisikin yhdellä pysähdyksellä.......ja niinhän se olikin.
Loppujenlopuksi Safety Car-episodi kääntyi Kimin eduksi huolimatta pienestä taktiikkasähläyksestä.
Kimi olisi itseasiassa vienyt kisan vaikka taktiikka olisikin käsittänyt kaksi pysähdystä,kiitos Kimin uskomattomien kierrosten Safety Carin lähdön jälkeen.
-Mestarillinen suoritus Kimiltä.Tämä ei ollut mikä tahansa voitto,vaan jotain paljon suurempaa,todellinen mestarin voitto.Kierrokset Safety Carin poistumisen jälkeen jotain todella uskomatonta! Paalu autolla,jossa oli bensat yhden pysähdyksen taktiikkaa varten on myös ihan tajuton juttu! Kimin Monaco-kypärä on sikahieno.Räikkä nousi legendaaristen Monaco-voittajien joukkoon,jossa olikin jo kaksi suomalaista.
-Pisteet Williamsseille palkintopallisijoituksista sekä Alonson ohittamisesta!
-Hieno kisa Montoyalta,harmi vaan ettei Monty kuitannut Alonsoa Williamsien tapaan.Jos Montoya saa pakettinsa toimimaan myös aika-ajoissa saavuttanee McLaren tällä kaudella ainakin yhden kaksoisvoiton.
-Renaulteilta meni renkaat,mikä onkin oikeastaan syy miksi ei vauhti riitä McLarenin haastamiseen.Alonson olisi kuulunut päästää Webber ohi shikaanin oikaisemisen jälkeen.Aika munaton esitys Rellulta loppujenlopuksi.Tällälailla jos Rellu jatkaa niin Kimi voittaa kuskien mestaruuden ja McLaren tallimestaruuden.
-Ferrarit yllättävän nopeita (Nopein kierros Schumille),mutta sijoitukset silti melko vaisuja.Schumacherille ei annettu rangaistusta keltaisen viivan leikkaamisesta,mutta sehän Schumacherin kohdalla ihan normaali käytäntö :roll:.Jos Ferrari saa autonsa/renkaansa toimimaan myös aika-ajoissa,tulee Schumi voittamaan kisan tai pari.
-Ei pärjännyt Red Bull vaikka oli Stormtrooperit varikkomiehinä,tuloksena kaksi keskeytystä.
-Villeneuve :lol: Peter Sauber tykkää!
-Trulli rikkoi autonsa ohitusyrityksessä,mutta yrittää pitää aina!
-Salo on n.100 kertaa parempi kommentaattori kuin JJ-Lehto,insider tietoa löytyi mukavasti.
Kokonaisuutena ehkä hienoin kisa(viikonloppu) mitä olen nähnyt.Tästä on Kimin hyvä lähteä Nürburgringiin Alonso-jahtiin!
Watch out Alonso,it's time for a new Iceman Age!!!!
-
Oletko harkinnut uraa F1 kommentaattorina JoonaH :D ?
-
Oletko harkinnut uraa F1 kommentaattorina JoonaH :D ?
No välillä kun kuuntelee noita selostajia niin tulee väkisinkin ajateltua että "Mitä ihmettä noi puusilmät hourii,mäkin tekisin ton homman paremmin!?!?" :mrgreen:
-
:P
-
Eikös viimevuoden kisa ollut mielenkiintoisempi, kun ei tahtonu autot kestää, pääsi Minardikin pisteille!! :mrgreen:
Se oli tässä kisassa positiivistä että Minardit lähti ennen Jordaneita!
Harmi etten nähnyt kisaa kuin alusta hiukan ja uusintana Kimin vikan kiekan :(
Hyvä KIMI!!
-
Eikös viimevuoden kisa ollut mielenkiintoisempi, kun ei tahtonu autot kestää, pääsi Minardikin pisteille!! :mrgreen:
Minardi saalisti viime vuoden ainoat pisteensä Indianapolisista,sen muistan ulkoa :wink:
Baumgartner oli Monacossa yhdeksäs viime vuonna.
-
HIENOA KIMI ! :mrgreen:
-
Meinaa mennä hermot ku kuuntelee selostajien juttui. Esim: Jordanin Karth.... (mikä lie) Kävi parikertaa varikolla ja selostajien mukaa vaihto renkaa(t) vaikka iha selvästi otti vaa irti ja katteli jotai, ja sit ku rupes selittää et rengas varat loppuu... Ja joka kisassa kaikkee tyhmää höpöttää, meinasin lähettää jo kritiikkii ku puhuu iha p****a :evil:
Mutta Kimille kovat onnittelut!
-
Nykyään F1 kisat ovat mielestäni äärimmäisen tylsiä. Kiinnostus lajin seuraamiseen alkaa kaikkoamaan kun kukaan ei nykyään enää yritä edes ohitusta eikä sää Mettekään koskaan suo huonoa säätä kisaan.
Veikkaan että muutaman vuoden päästä Formula 1:ten suosio on Euroopassa samaa luokkaa kuin mitä oli jääkiekkosarja NHL:n suosio Pohjois-Amerikassa toissa kaudella - Jopa koirakilpailut olivat enemmän ihmisten suosiossa.
F1:stä on mennyt siis mielestäni mielenkiinto täysin. Eihän viimekaudellakaan nähty kuin yksi kilpailu jossa kolaroitiin suhteellisen reilusti - nimittäin Belgian GP. Aika-ajoina voisi olla kiva ratkaisu sellainen että ajetaan noin 10 kierroksen minikisa ja lähtöruudut määräytyisivät sen mukaan. Niin nähtäisiin varmasti ohituksia ainakin ns. "aika-ajoissa".
Kun katselee vanhoja videoita 80- ja 90-luvuilta tuntuu että kolareita tuli joka kisassa reilusti enemmän kuin nykyään. Silloin nähtiin ehkä 3-5 kolaria per kisa. Nykyään nähdään ehkä yksi per kisa jos sitäkään. Sama koskee myös ohituksia. Nykyään juuri kukaan ei uskalla lähteä rohkeasti ohittamaan vaan tyytyvät vain ajelemaan letkassa. Näin ollen homma puuroutuu täysin ja ei sitä enää jaksa katsoa.
Toista se oli 90-luvun lopussa (ja sitä ennen) jolloin itse aloin seuraamaan Formuloita. Olihan silloin aikoinaa MTV3:lla parempi selostajakin.
-
Meinaa mennä hermot ku kuuntelee selostajien juttui. Esim: Jordanin Karth.... (mikä lie) Kävi parikertaa varikolla ja selostajien mukaa vaihto renkaa(t) vaikka iha selvästi otti vaa irti ja katteli jotai, ja sit ku rupes selittää et rengas varat loppuu... Ja joka kisassa kaikkee tyhmää höpöttää, meinasin lähettää jo kritiikkii ku puhuu iha p****a :evil:
Itseasiassa Karthikeyanin oikea eturengas vaihdettiin ensimmäisellä pysähdyksellä,eli ei ne selostajat siinä vaiheessa ihan pihalla olleet.
Enemmänkin ihmettelin sitä,kun (muistaakseni) Montoya ahdisteli toista Toyotaa,niin nämä selostajat hehkuttaa kahdesti kuinka "Montoya on ohittamaisillaan Massaa" :roll:
-
Nykyään F1 kisat ovat mielestäni äärimmäisen tylsiä.
Olen samaa mieltä. Katsokaapa joskus vaikkapa MotoGP -kisa, niin huomaatte minkälaista kisan pitäisi olla. :mrgreen:
-
Nykyään F1 kisat ovat mielestäni äärimmäisen tylsiä. Kiinnostus lajin seuraamiseen alkaa kaikkoamaan kun kukaan ei nykyään enää yritä edes ohitusta eikä sää Mettekään koskaan suo huonoa säätä kisaan.
Minä olen kyllä eri mieltä.Itse olen seurannut Formuloita kaudesta 2001 lähtien,ja minusta tämä kausi on ollut kauden 2003 kanssa tähän mennessä viihdyttävin mitä minä olen seurannut.Schumacher ja Ferrari eivät enään dominoi,vaan huipulla on kaksi nuorta kuljettajaa taistelemassa mestaruudesta.Uusi talli on noussut huipulle,eli Toyota.Red Bull väläyttelee aina välillä,ja on mielenkiintoista seurata josko Red Bull saalistaisi jopa palkintopallipaikan.Ja mitä noihin ohituksiin tulee,niin tänäänkin niitä nähtiin melkoisen paljon,kun ajattelee että Monaco on kyseessä.Vieläpä kärkitaistossakin.Ohitusten lisääntyminen verrattuna aiempiin vuosiin johtuunee näistä rengassäännöistä,eli kisan loppupuolella pääsevät renkaitaan säästäneet kuskit yrittämään ohitusta renkaansa loppuun kuluttaneista kuskeista.Tämä nähtiin tänään kun Williamsit ohittivat Alonson.Kauden aiemmissa kisoissa ei tosiaan olla ohituksilla mässäilty,mutta kyllä esim.Imolan kisa oli minusta mielenkiintoinen siitä huolimatta.Sää toisi tosiaan lisää mielenkiintoa kisoihin.
Veikkaan että muutaman vuoden päästä Formula 1:ten suosio on Euroopassa samaa luokkaa kuin mitä oli jääkiekkosarja NHL:n suosio Pohjois-Amerikassa toissa kaudella - Jopa koirakilpailut olivat enemmän ihmisten suosiossa.
No eiköhän Alonso ja Kimi pidä huolen ettei näin tapahdu.Espanjassakin on kova F1 buumi päällä,Suomessa se on aina ollutkin.
F1:stä on mennyt siis mielestäni mielenkiinto täysin. Eihän viimekaudellakaan nähty kuin yksi kilpailu jossa kolaroitiin suhteellisen reilusti - nimittäin Belgian GP. Aika-ajoina voisi olla kiva ratkaisu sellainen että ajetaan noin 10 kierroksen minikisa ja lähtöruudut määräytyisivät sen mukaan. Niin nähtäisiin varmasti ohituksia ainakin ns. "aika-ajoissa".
Myönnän,että minustakin kolarit lisäävät kisojen mielenkiintoa,mutta en minä ainakaan seuraa Formuloita nähdäkseni kolareita.Tuollaiset keinotekoiset minikisat sen sijaan kuuluvat minusta ihan jonnekkin muualle,kuin Formula-1:siin.
Kun katselee vanhoja videoita 80- ja 90-luvuilta tuntuu että kolareita tuli joka kisassa reilusti enemmän kuin nykyään. Silloin nähtiin ehkä 3-5 kolaria per kisa. Nykyään nähdään ehkä yksi per kisa jos sitäkään. Sama koskee myös ohituksia. Nykyään juuri kukaan ei uskalla lähteä rohkeasti ohittamaan vaan tyytyvät vain ajelemaan letkassa. Näin ollen homma puuroutuu täysin ja ei sitä enää jaksa katsoa.
Noihin kolareihin ja ohituksiin otinkin jo kantaa tuossa ylempänä...........Kuulostaa muuten siltä,että GP-2 olisi luokka sinulle.Siellä on ohituksia ja kolareita.
Toista se oli 90-luvun lopussa (ja sitä ennen) jolloin itse aloin seuraamaan Formuloita. Olihan silloin aikoinaa MTV3:lla parempi selostajakin.
Allekirjoitan tämän virkkeen,mutta parempaan suuntaan ollaan menossa koko ajan.Jotain pitää minustakin tehdä kyseisen prosessin nopeuttamiseksi,siispä tässä olisi minun ehdotukseni sääntömuutoksiin:
-Manuaalivaihteet takaisin
-Luistonesto huit hemmettiin
-Slicksit takaisin
-Automaattinen starttijärjestelmä pois
-Aika-ajot/viikonlopun kisa-aikataulut samanlaiseen kuosiin kuin vielä kaudella 2002
-Pisteytykset 10-6-4-3-2-1
-Muutoksia ratoihin,eli tiukemmat jarrutukset sekä pidemmät suorat.Mikki-Hiiri radat pois kisakalenterista
Siinähän ne.
-
-Salo on n.100 kertaa parempi kommentaattori kuin JJ-Lehto,insider tietoa löytyi mukavasti.
Tosta täysin eri mieltä J. J. on mielestäni huomattasti parempi kommentaattori, kun Salo vaikka kummatkin ovat hyviä.
-
Mun mielestä se on ihan sama kunhan Kimi voittaa :)
-
-Salo on n.100 kertaa parempi kommentaattori kuin JJ-Lehto,insider tietoa löytyi mukavasti.
Tosta täysin eri mieltä J. J. on mielestäni huomattasti parempi kommentaattori, kun Salo vaikka kummatkin ovat hyviä.
Lehto on sellainen hyssyttelijä,kun taas Salolta tulee suoraa tekstiä.Mielenkiintoista sisäpiiritietoa Salolta löytyi niin Ralfin,Villeneuven,Sauberin,Ferrarin ja monen muunkin kuskin/tallin asioihin liittyen.Salo oli myös kisatapahtumista paremmin perillä.Minusta Salo oli yksinkertaisesti jokaisella osa-alueella Lehtoa parempi.
-
Minä olen kyllä eri mieltä.Itse olen seurannut Formuloita kaudesta 2001 lähtien,ja minusta tämä kausi on ollut kauden 2003 kanssa tähän mennessä viihdyttävin mitä minä olen seurannut.
Itse seurasin jo kautta -98 ja mielestäni ajot olivat paljon jännittävämpiä ja tapahtumarikkaampia... Saattaa muuten johtua silloiseta pienestä iästäni :?, tai siitä, että selostajana oli Kyllönen :mrgreen: !
-
Minä olen kyllä eri mieltä.Itse olen seurannut Formuloita kaudesta 2001 lähtien,ja minusta tämä kausi on ollut kauden 2003 kanssa tähän mennessä viihdyttävin mitä minä olen seurannut.
Itse seurasin jo kautta -98 ja mielestäni ajot olivat paljon jännittävämpiä ja tapahtumarikkaampia... Saattaa muuten johtua silloiseta pienestä iästäni :?, tai siitä, että selostajana oli Kyllönen :mrgreen: !
Kyllä minäkin seurasin F1 kilpailuja satunnaisesti jo Häkkisen mestaruusvuosina,ja olihan ne jännittävämpiä.Mutta tämä kausi on ollut askel parempaan muutamien todella tylsien (poislukien -03) kausien jälkeen.
-
Hyvältä vaikuttaa Kimin meno!
Voitto kotiin taas, nii kaikki on hyvin :wink:
-
Tai siis vaikutti, katotaan nyt...
-
Nyt alkaa näyttää vahvasti siltä. että voitto tulee taas kotiin. Alonso sähläsi aika pahasti.
-
Aiai.... Eipä tämä päivä päättynytkään sitten niin hyvin... :|
-
Kellään ei ole näin huonoa tuuria....! ...Paitsi Kimillä.
:cry:
-
Huonompaa tuuria saa hakea! :cry: :cry: :cry: :cry:
-
Tätä ei voi tapahtua muille kuin Suomalaisille :cry:
-
Ja kyllä muuten ketuttaa katsoa tuota Alonson juhlintaa............ihan niinkuin olisi mukamas ansainnut voittonsa :evil:
-
Nämä nykyiset kilpailusäännöt renkaiden osalta on kyllä ihan hengenvaaralliset! Varsinkin kilpailun loppuvaiheessa joudutaan ajamaan todella pahasti kuluneilla renkailla, eikä siitä hyvää seuraa noin kovassa vauhdissa. Viimeistään jonkun kuljettajan kuoltua he toivottavasti tajuaisivat muuttaa sääntöjä......
-
Enää ei Kimiä onnitella :cry: ...
-
Nämä nykyiset kilpailusäännöt renkaiden osalta on kyllä ihan hengenvaaralliset! Varsinkin kilpailun loppuvaiheessa joudutaan ajamaan todella pahasti kuluneilla renkailla, eikä siitä hyvää seuraa noin kovassa vauhdissa. Viimeistään jonkun kuljettajan kuoltua he toivottavasti tajuaisivat muuttaa sääntöjä......
Jos edes silloinkaan...
-
olisivat pitäneet sen aika-ajo systeemin niinku alkukisoissa ja vaihtanu rengas säännön "normaaliksi"
-
Eikö semmoistakin huhua ole ollut, että kaikki ajaa saman rengasvalmistajan renkailla? Eli sitten suurin osa jää viimeisillä kierroksilla tien varteen kun rengas räjähtää...
-
Rengashan ei räjähtänyt. Siinä oli pitkään flatspot joka aiheutti voimakkaan ravistuksen joka taas puolestaan väsytti tukivarret jotka pettivät... Renkaanvaihdolla ongelma toki olisi poistunut, sitä en väitä.
-
No sitä mä siinä kuiteski hain...
-
Mutta eihän se Kimin syy ollukkaa...
-
Voe lol, mikä "kisa"! :lol:
-
Voi jumaliste mitä sählinkiä!
-
riittää lööppejä ens viikolla :roll:
-
Oli kyllä tapahtumarikas ja vauhdikas kisa! Harvoin näkee noin hyvää kilpailua :P :lol:
-
Harvinaisen suoraselkäistä toimintaa Micheliniltä, kun ajattelee tulevat korvausvaateet, amerikkalaisen yleisön asettamat paineet jne......
Olisivat muuten voineet kyllä "herätä" toimitettujen renkaiden osalta aikaisemmin......
Tärkeintä kuitenkin oli, ettei tullut ruumiita / loukkaantuneita (fyysisesti) !
Ei nuo kilpailevatkaan renkaat kovin vakuuttaneet.
Kuinkahan olisi niillekin käynyt todellisessa kisassa....?
Lupaavasti kahdeksankulmaisiahan niistäkin näytti tulleen....
Renkaiden kumin paksuus on todella ohut, kun vertaa esim. "siviilirenkaisiin".......
Yhdellä sormella vanteen sisältä, olen nostanut renkaan vanteineen ilmaan!
-
Miten se Michelin sai niin huonot renkaat toimitettua niille Indiin?
-
jooh kyllä tuli kohtalaisen aikasin vaihettua kanavaa :wink:
-
Tyhmintä tässä on se ettei jenkkiläiset tajunneet kuka oli syyllinen rahojensa menetykseen :? ...
-
Tyhmintä tässä on se ettei jenkkiläiset tajunneet kuka oli syyllinen rahojensa menetykseen :? ...
No kerros fiksu suomalainen, kuka se syyllinen sitten oli? Mulle on ainakin vielä hyvinkin epäselvää. :mrgreen:
-
Tylsä kisa oli, mutta jakso nuo Salon kommentit välillä naurattaa. :D
-
No kyllä mä ymmärrän sen pullojen heittelemisen (vaikka olihan se toki tyhmää) ja kaiken muunkin protestoinnin! Olis kyllä itelläki palanu pinna jos olis tommosesta SONNASTA joutunu maksamaan! Olis ny pitäny ennemmin jonku semmosen näytös kisan!
-
Tyhmintä tässä on se ettei jenkkiläiset tajunneet kuka oli syyllinen rahojensa menetykseen :? ...
No kerros fiksu suomalainen, kuka se syyllinen sitten oli? Mulle on ainakin vielä hyvinkin epäselvää. :mrgreen:
No oli se kuka vaan, viimeiseksi se on Ferrari, Minardi tai Jordan. Minusta päävastuussa tästä on Michelin.
-
viimeiseksi se on Ferrari, Minardi tai Jordan.
Tuohon voidaan lisätä vielä Bridgestone... Pääsyyllinen on mielestäni Michelin...
MTV3 Nettisivuilla: "Michelin ei pystynyt takaamaan tuotteitaan käyttäville talleille renkaidensa turvallisuutta Indianapolisissa ja lopulta itse kilpailussa ajoivat vain ne kuusi kuskia, joiden autojen alla pyörivät japanilaisvalmistaja Bridgestonen renkaat."
-
Sääntöjen mukaanhan nyt mentiin ja jos Michelin olisi tuonut toimivat renkaat ei koko juttua olisi käynyt. Mutta olisiko tässä kohtaa lajin kannalta ollut parempi, että säännöistä olisi pystytty joustamaan? FIA, Ferrari ja Bridgestone olisivat niin halutessaan toimillaan kukin voinut estää eilisen farssin.
- FIA määrittelemällä rangaistus rengastyypin vaihtamisesta
- Ferrari kannattamalla muiden tallien tavoin lisäshikaania
- Bridgestone kertomalla etukäteen radan uuden pinnan poikkeuksellisuudesta Michelinille.
Kenenkään tuosta kolmikosta ei tietenkään olisi tarvinut tehdä mitään noita myönnytyksiä, mutta oliko omista oikeuksista kiinni pitäminen tässä tapauksessa järkevää lajin kannalta ja pidemmällä tähtäimellä...
No tämän jälkeen Bridgestone on ainakin vahvoilla, jos FIA haluaa siirtyä vain yhteen rengastoimittajaan.
Kyllähän nämä taustakuviot ovat formuloissa sata kertaa kiinnostavampia, kuin radan tapahtumat. :mrgreen:
-
Loppujenlopuksi mulle jäi se kuva että nuo renkaan puhkeamiset on johtuneet jostain terävästä esineestä radalla (kanttari/kiinnike joista Salo puhui) ja ne on vaan sattuneet saman tallin autoille. Eli paljon mölyä tyhjästä...
-
Uskomatonta toimintaa oli kyllä. Huhupuheina kuulin että vuonna 1994 oltaisiin tehty kiireessä noita sikaaneja kisoja varten, mutta tänä viikonloppuna ei siihen sitten pystytty...
Eipähän tarvi jenkeissä sitte enää F1:llä ajella. Suht hankala varmaan paikallisille selostaa miksi tuommoinen pieni kallistettu mutka on niin kuluttava renkaille, kun juurikin tuolla Indianapolisissa pojat ajelee koko kisan semmosta ympyrää...
Vielä tuosta Mika Salosta. En ymmärrä miksi suomalaisille on niin vaikeata sietää asioista jotain tietävän henkilön suoria kommentteja. Omasta mielestä herra Salo sopii oikein hyvin tuonne kommentoimaan ja asiantuntemuskin on parempi kuin JJ:llä.
Ja jottei mene täysin OffTopiciksi, niin harmin paikka että jäi Kimiltä kisa ajamatta, koska voitto olis ollut käytännössä katsoen varma.. Mahto Räikkösen poikaa tosissaan harmittaa kun ei ees kommentteja jakanut 'kisan' jälkeen.
-
No kyllä mä ymmärrän sen pullojen heittelemisen (vaikka olihan se toki tyhmää) ja kaiken muunkin protestoinnin! Olis kyllä itelläki palanu pinna jos olis tommosesta SONNASTA joutunu maksamaan! Olis ny pitäny ennemmin jonku semmosen näytös kisan!
Totta, suoraa huijaustahan tuommoinen "kisa" on.
-
Tossahan olis voinu Dennis antaa Kimille luvan ajaa rauhallisesti kisan, että oltais saatu vähän Alonsoa kiinni. Ja sitähän se Alonsokin katsoi viel autosta että jäikö Kimi radalle?
-
Ja jottei mene täysin OffTopiciksi, niin harmin paikka että jäi Kimiltä kisa ajamatta, koska voitto olis ollut käytännössä katsoen varma.. Mahto Räikkösen poikaa tosissaan harmittaa kun ei ees kommentteja jakanut 'kisan' jälkeen.
Ja kaikista pahinta on että shumi nousi 3 pisteen päähän Räikkösestä "ihan ilmaiseksi".
-
Tossahan olis voinu Dennis antaa Kimille luvan ajaa rauhallisesti kisan, että oltais saatu vähän Alonsoa kiinni. Ja sitähän se Alonsokin katsoi viel autosta että jäikö Kimi radalle?
Rajotin päällä :mrgreen:
-
Voisko topckin nimeksi vaihtaa "F1" tai jotain sinne päin?
-
Joo voin sen tuosta vaihtaa. MINÄ KYSYN, miksi Ferrarin pitäisi joustaa, miksi Ferrarin pitäisi kärsiä siintä, että Bridgestonen renkaat kestävät ja Michelinin eivät. Michelin ei ole oppinut mitään viime vuodesta. Miksi Ferrarin pitäisi menettää pisteitä sen takia, että he tekivät joltain osin onnistuneen rengassopimuksen japanilaisen Bridgestone-rengastoimittajan kanssa? En tarkoita tällä sitä, että Ferrarin kuuluisi iloita huutelemalla varikolla:"Lällällää kannattiko ottaa Bridgestonet?!!". Minusta olisi ollut silti väärin, jos Michelin olisi saanut luvan rakentaa Ferrarin niin haluamatta shikaanin radan ovaaliosuudelle sillä rangaistuksella, että he menettäisivät kaikki pisteet. Myöskään FIA:n niskaan en p*skaa kaada, jos Michelinillä ei yksinkertaisesti voida tehdä vuodessa sen verran kehitystyötä, että turvallisuusaukot voidaan täyttää, niin ei heitä varten voi eikä saa rakentaa mitään sitä varten, että heidän renkaansa kestäisivät. Minä olen valmis kaatamaan loan ranskalaistoimittaja Michelinin niskaan. Michelin ohjasi F1:n niin sanotusti päin seinää. Itse en pitäisi ollenkaan varmana, että Michelin jatkaa enää pitkää aikaa F1:ssä. Tai jos kohta on ykkösiä missä jatkaa :( . Bernie Ecclestonen tekemä kova työ, että F1 saataisiin suosioon myös Amerikoissa, rusentui tähän. Veikkaisin, että paljon ei väkeä ole ensi vuonna Indianapolis Motor Speedwaylla. Ei herneitä.
Tero
-
Joo voin sen tuosta vaihtaa. MINÄ KYSYN, miksi Ferrarin pitäisi joustaa, miksi Ferrarin pitäisi kärsiä siintä, että Bridgestonen renkaat kestävät ja Michelinin eivät. Tero
Jean Todt:in mukaan Ferralilta ei edes kysytty shikaanista mitään. Mutta Todt sanoi haastattelussa ettei olisi kumminkaan suostunut. Mutta mistä sitä tietää
vaikka Ferrari lisi heittänyt hatusta tuon ettei oltu kysytty ettei saisi mitään syitä niskoille... Vaikka täällä ollaan hirveitä Räikkös faneja niin silti ymmärrän ettei Ferrari olisi suostunut shikaaniin, miettikää nyt kun eka on auto säädetty alkuperäseen rataan sopivaks, mutta sitten n. tunti ennen kisaa rakennetaankin shikaani jota ei pääse edes kokeilemaan ja pitäs sitten päästä arvioida mitä joutuu muuttamaan vai joutuuko muuttamaan ollenkaan.
-
Ferrari teki täysin oikein, eikä heillä ole mitään tekemistä asian kanssa.
Ainakaan he eivät todellakaan ole syyllisiä!!!
Ajatellaanpa rengas kauhua toisinpäin ferrarit, jordan ja minardi tallit eivät voi ajaa renkaillaan turvallisuus syistä, suostuisivatko (kaikki) michelin tallit lisä shikaaniin? En todellakaan usko, joku kieltäytyy aina!!
-
Mielestäni Michelin teki aivan oikein vetäytyessään kilpailusta. Jos heillä on vahva epäilys, ettei renkaat tule kestämään, on turha laittaa 14 kuljettajaa varaan - varsinkaan USA:ssa.
En myöskään ihmettele yhtään, että Michelin ei suostunut nopeusrajoituksiin ovaalimutkaan, ajattamaan autot varikon kautta tai muuta pelleilyä. Shikaanikin taisi olla vain viimeinen oljenkorsi saada autot ajamaan. Tätä ennen oli käsitelty runsaasti muita ehdotuksia. Lähinnähän ongelma oli siinä, että Michelin halusi tuoda talleille uudet kestävämmät renkaat ja kärsiä jonkun rangaistuksen tästä (jopa täysin pisteittä ajamisen). Tämä ei kuitenkaan missään muodossa FIA:lle kelvannut. Jos taas Michelin olisi FIA:n painostuksesta huolimatta vaihdattanut autoihin uudet renkaat, olisi rangaistukset luultavasti olleet useiden kilpailuiden mittaiset. Nyt tallit selvisivät ilmeisesti vain yhden kisan poissaololla.
Olen myös ihmetellyt sitä, miksi talleja tai Micheliniä syytetään sääntörikkomuksesta. Mielestäni ensin tulee turvallisuus, ja sitten vasta muut seikat. Eihän ennenkään mitään tallia ole syytetty, jos ne ovat jättäneet kisan väliin jonkun osan ollessa vaarallinen. Mm. siipien takia ollaan kisoja jätetty väliin. Nyt vain kyseinen osa sattui olemaan yhteinen 7 tallille. Mielestäni suurin vastuu asiasta lankeaa FIA:lle, joka esti kaikin keinoin kilpailun ajamisen. Olisiko esim. perjantaina Bridgestone tallit vastustaneet kovastikin ehdotusta, jossa Michelin vaihtaa rankaat kestävämpiin ja hitaampiin ja Michelin tallit lähtee kierroksen perässä. Olen melkoisen varma, että kyseinen ehdotus olisi mennyt läpi kaikkien tallien puolesta. Ferrarikin olisi luultavasti ottanut edelleenkin kaksoisvoiton.
Politiikka on vain niin ihanaa joskus :wink:
-
Samaa mieltä Herra numero yhdistelmän kanssa.
-
Samaa mieltä itsekin olen l150040 kanssa.
Bridgestone talleillehan tarjottiin "paalupaikkoja" jos Michelin renkaita käyttävät tallit saisi vaihtaa renkaat kestävempiin (Niihin jotka lennätettiin paikanpäälle).
Olisihan mielestäni Michelin talleille voinut laittaa jonkimoiset rangaistukset renkaiden vaihdosta jälkeenpäin (Mutta ei sentään kilpailukieltoa).
Näin järjellisesti ajatellen Michelin tallithan olisi voineet välttyä FIA:n "vihalta" ajamalla sen 10 kierrosta minkä Michelin vakuutti renkaansa estävän, sen jälkeen tulla renkaanvaihtoon ja ajaa taas 10 kierrosta ja autot "pilttuuseen" (Tällöin FIA ei olisi mielestäni voinut syyttää mistään ainakaan talleja).
FIA ei olisi silloin voinut syyttää mielestäni talleja mistään sääntörikkomuksesta, ja eihän tallit valmista renkaita niin miten tallit voisi vastata FIA:lle renkaidensa kestävyydestä.
Suoraan sanoen hölmöläisten tuouhua tuo joustamattomuus FIA:n puolesta koska tallit ja Michelin oli tuossa tilanteessa "puun ja kuoren välissä".
-
Eikös ne tallit ja kuskit kilpaile eikä renkaat?
Mielestäni on aivan tyhmää pyytää korvauksia Micheliiniltä jos FIA ei sallinut kilpailemista.
Onhan tietysti osasyy myös Micheliinillä, mutta FIA sen lopuksi sitten päätti.
Harmi ettei Amerikassa nähdä formuloita pariin vuoteen, jos enää koskaan :evil:
-
Tänä vuonna kaikki uudet "hidastus" säännöt on ollut aivan syvältä, paitsi moottori sääntö on hyvä. Onneksi aika-ajot muutettiin paremmiksi.
-
Minä olen kyllä muuten tykännyt uudesta rengassäännöstä. Se on tuonut yhden jännitysmomentin lisää. Muutamaan kertaan on jo osoittatunut, että kisan loppupuolellakin voi vielä tapahtua jotain.
-
Eikös ne tallit ja kuskit kilpaile eikä renkaat?
Mielestäni on aivan tyhmää pyytää korvauksia Micheliiniltä jos FIA ei sallinut kilpailemista.
Onhan tietysti osasyy myös Micheliinillä, mutta FIA sen lopuksi sitten päätti.
Harmi ettei Amerikassa nähdä formuloita pariin vuoteen, jos enää koskaan :evil:
FIA ei kieltänyt Michelin-talleja ajamasta,vaan Michelin.
Minusta ainoa oikea ratkaisu olisi ollut shikaanin rakentaminen radan loppuosalle,ja ajaa ihan normaali kisa.Näin kaikki olisivat olleet tyytyväisiä.FIA ei sitten tähän suostunut,ja se on mielestäni naurettava päätös,jolla vain ampuivat itseään jalkaan.FIA:n ehdotukset elikkäs se että Michelin-tallit olisivat ajaneet ovaaliosuuden/pääsuoran joko varikon kautta tai nopeusrajoitin päällä on kertakaikkisen älytön.Luuleeko ne idiootit tosiaan että F1-fanit olisivat tyytyneet katsomaan kun radalla ajaa 6 autoa kilpaa ja 14 cruisailee? Enpä usko.........jos ajetaan niin ajetaan täysillä.
Michelinin vikahan koko jupakka oli,mutta FIA olisi voinut estää sen.
Mitä Saloon tulee,niin toivon totisesti että hän korvaa JJ:n lopullisesti kommentaattorin paikalla.Salo on selostamon suola.
PS: Katsoin kisan loppuun kaikesta huolimatta.
-
Miettikää nyt jos Ferrareillakin olisi olu michelinit niin silloin olis minardit ja jordanit vetäny hirveetä kisaa voitosta xD Siinä olis ollu jo sitä jotain
-
Ei vaan sillon olis kaikki saanu laittaa ne toiset rankaat alle ilman mitään rangaistuksia ja radalle oltais rakennettu vieläpä se ylimääränen shikaani.
Ihan sama jos ajattelis että toi homma oiskin ollu toisinpäin, eli Bridgestonella olis ollu se ongelma.
Ferrarin mukaan koko ruletti menee.
Johan se on nähty aikasemminkin.
Ferrarissa kun oli siivekkeet 0,9 senttiä (Eli noissa piireissä ihan SIKANA liian isot) liian isot niin mitä tehtiin... Hylättiinkö koko suoritus??? No ei tietenkään.
-
Ei vaan sillon olis kaikki saanu laittaa ne toiset rankaat alle ilman mitään rangaistuksia ja radalle oltais rakennettu vieläpä se ylimääränen shikaani.
Ihan sama jos ajattelis että toi homma oiskin ollu toisinpäin, eli Bridgestonella olis ollu se ongelma.
Ferrarin mukaan koko ruletti menee.
Johan se on nähty aikasemminkin.
Ferrarissa kun oli siivekkeet 0,9 senttiä (Eli noissa piireissä ihan SIKANA liian isot) liian isot niin mitä tehtiin... Hylättiinkö koko suoritus??? No ei tietenkään.
AMEN.
Autourheilun kuninkuusluokkaa(no jaa) olisi huomattavasti mukavampaa seurata jos edes yritettäisiin salata tuota yhden tallin suosimista.
-
Todella hyvä kisa Kimiltä ja Alonsolta!
Olis ny Mclaren ollu fiksu eikä olis ottanu mitää uusia kone versioita vaan olis käyttänyt vanhoja... Kuten vanha sananlaskuki : Vanhassa vara parempi!
-
Todella hyvä kisa Kimiltä ja Alonsolta!
Olis ny Mclaren ollu fiksu eikä olis ottanu mitää uusia kone versioita vaan olis käyttänyt vanhoja... Kuten vanha sananlaskuki : Vanhassa vara parempi!
Taisit unohtaa miten Juan Pablo Montoyan kävi.........
-
Tuo uusi moottori,joka on 0,3sek nopeampi per kierros,sopii kuin nyrkki silmään Silverstonen radalle,ja moottorisäännöistä johtuen Kimi ei sitä sinne saa,toisin kuin Montoya.Tosin kun ajattelee miten Kimi murskasi Montyn Ranskan GP:n aika-ajoissa sekä kisassa,eipä taida uusi moottori Juania pelastaa :mrgreen:
Jos Kimin moottori ei olisi hajonnut perjantaina,olisi Kimi vienyt Alonsoa & kumppaneita kuin pässiä narussa.Kisan tulosta voisi kuitenkin luonnehtia torjuntavoitoksi,ja MM-taistelu jatkuu.
-
Todella hyvä kisa Kimiltä ja Alonsolta!
Olis ny Mclaren ollu fiksu eikä olis ottanu mitää uusia kone versioita vaan olis käyttänyt vanhoja... Kuten vanha sananlaskuki : Vanhassa vara parempi!
Taisit unohtaa miten Juan Pablo Montoyan kävi.........
Niinhän Sinervo kirjoitti että KIMILTÄ JA ALONSOLTA :wink:
-
Jos palataan vielä tuohon parin viikon takaiseen Indianapolisin kilpailuun ottaisin siihen vielä sen verran kantaa että...
Mielestäni Michelin teki täysin oikein kieltäessään talleilta kilpailemisen. Ei sitä nimitäin olisi kiva kenenkään joutua oikeuteen kuoleman tuottamuksesta ei varsinkaan Yhdysvalloissa. Sillä onhan joku mummokin saanut mikroaaltouunitehtaalta korvauksia oikeudessa kun mikron käyttöoppaassa ei ollut sanottu ettei kissaa saa laittaa mikroon... :lol:
Se mitä siihen shikaaniin tulee on sitten se että hätäisesti kyhätty shikaani saattaisi sekin olla jo itsessään turvallisuusriski... Sitä paitsi, mihin se shikaani olisi edes sijoitettu? Ennen ovaalimutkaa vai peräti siihen ovaaliin :?:
Ja täytyy muistaa että FIA:n ohella Ferrari oli myös hanakasti shikaanin vastustaja. Ja siinnä Ferrari teki mielestäni täysin oikein? Miksi heidän olisi pitänyt suostua shikaaniin jos Michelin tuo kisapaikalle vääränlaisia renkaita?
ja kuten lähetyksessä sanottiinkin se Michelinin renkaiden seos ei varsinaisesti ollut väärä, mutta renkaiden "seinäkumit" olivat liian pehmeät ja ne laajentuivat kovassa vauhdissa. Ja mikä tapahtuman teki vielä ihmeelliseksi on se ettei Michelin ollut oppinut viime vuodesta juuri mitään. Sillä viimekin vuonna nähtiin useita rengasrikkoja nimenomaan Michelin kuskeilla.
Itse pidän urheilukisoissa fiaskoista vaikkei ne tekisi hyvää lajin maineelle. Mutta sellaisia yllätyksellisiä kisoja on kiva seurata... Harmittaa vain että MTV3 ei näyttänyt ilmais lähetyksessä palkintojen jakoa. Tiedän kyllä mitä siinnä tapahtui :mrgreen: . Ferrari kuskit käveli pois ja Monteiro jäi yksi juhlimaan palkintokorokkeelle... :shock:
-
Ja täytyy muistaa että FIA:n ohella Ferrari oli myös hanakasti shikaanin vastustaja. Ja siinnä Ferrari teki mielestäni täysin oikein? Miksi heidän olisi pitänyt suostua shikaaniin jos Michelin tuo kisapaikalle vääränlaisia renkaita?
Ferrarin kantaa shikaanin rakentamiseen ei edes kysytty,kuten täältä (http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2005/06/375826) voit lukea :roll:
ja kuten lähetyksessä sanottiinkin se Michelinin renkaiden seos ei varsinaisesti ollut väärä, mutta renkaiden "seinäkumit" olivat liian pehmeät ja ne laajentuivat kovassa vauhdissa.
Niin,eli rengasseos oli liian pehmeä eli toisinsanoen ihan "varsinaisestikin" väärä Indyn radalle :lol:
-
..
-
ja kuten lähetyksessä sanottiinkin se Michelinin renkaiden seos ei varsinaisesti ollut väärä, mutta renkaiden "seinäkumit" olivat liian pehmeät ja ne laajentuivat kovassa vauhdissa.
Niin,eli rengasseos oli liian pehmeä eli toisinsanoen ihan "varsinaisestikin" väärä Indyn radalle :lol:
Kyllä ne renkaan seinämät on ihan jotain muuta kuin pelkkää kumia. Itse rengasseos ei vaikuta oleellisesti rungon jäykkyyteen, vaan rungon ominaisuuksiin vaikutetaan muilla keinoilla.
-
Ja täytyy muistaa että FIA:n ohella Ferrari oli myös hanakasti shikaanin vastustaja. Ja siinnä Ferrari teki mielestäni täysin oikein? Miksi heidän olisi pitänyt suostua shikaaniin jos Michelin tuo kisapaikalle vääränlaisia renkaita?
Ferrarin kantaa shikaanin rakentamiseen ei edes kysytty,kuten täältä (http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2005/06/375826) voit lukea :roll:
Ensinnäkin maikkarin uutiset kannattaa jättää omaan arvoonsa. ;)
Muualla maailmalla uutisoitiin tähän (http://www.theprancinghorse.co.uk/news/06_jun/2005/50.html) tyyliin.
"We were never involved with those discussions,” said Todt. “Never involved. We were never asked about that. Whether we would have agreed or not is another question, and I tell you right now, to be sincere, we would not have agreed, but we were never asked about that. But is it serious to decide to put in a chicane half an hour without nobody testing it? It’s ridiculous.”
Todt did say that Bernie Ecclestone had talked to him about “different proposals, including a chicane, but again, it’s a matter of the FIA, it’s not a matter of the commercial rights holder (Ecclestone’s position). And I said that for me it was up to the FIA to decide.”
Eli tuolla Todt haluaa vain sanoa, että mihinkään virallisiin keskusteiluihin asian teemoilta Ferrari ei ryhtynyt. Bernie kävi kuitenkin juttelemassa asiasta ja Todt epäilemättä kertoi oman kantansa hyvin yksiselitteisesti.
-
ja kuten lähetyksessä sanottiinkin se Michelinin renkaiden seos ei varsinaisesti ollut väärä, mutta renkaiden "seinäkumit" olivat liian pehmeät ja ne laajentuivat kovassa vauhdissa.
Niin,eli rengasseos oli liian pehmeä eli toisinsanoen ihan "varsinaisestikin" väärä Indyn radalle :lol:
Kyllä ne renkaan seinämät on ihan jotain muuta kuin pelkkää kumia. Itse rengasseos ei vaikuta oleellisesti rungon jäykkyyteen, vaan rungon ominaisuuksiin vaikutetaan muilla keinoilla.
Niin tai näin,Michelinin/tallien puoleltakin kerrottiin,että kovemmilla rengasseoksilla olisi saatu kisa vietyä läpi.
-
Niin tai näin,Michelinin/tallien puoleltakin kerrottiin,että kovemmilla rengasseoksilla olisi saatu kisa vietyä läpi.
Suurelle yleisölle on vaan aika paljon helpompaa puhua rengasseoksista. ;)
-
Niin tai näin,Michelinin/tallien puoleltakin kerrottiin,että kovemmilla rengasseoksilla olisi saatu kisa vietyä läpi.
Suurelle yleisölle on vaan aika paljon helpompaa puhua rengasseoksista. ;)
Niinpä kai :mrgreen:
-
http://www.mclaren.co.uk/bobmckenzie/
Tonne vaan äänestämään,niin joutuu ukko pitämään viimevuotisen lupauksensa :mrgreen:
-
Niin siis toi ukkoko juoksee alasti silverstonessa Jos...????
-
Niin siis toi ukkoko juoksee alasti silverstonessa Jos...????
¨
Tuo "ukko"(joku McKenzie) teki McLarenin kanssa sopimuksen että hän juoksee Silverstonen nakuna ilman vaatteita jos McLaren ei voita yhtään osakilpailua. Tämä diili tehtiin viime vuonna. Ja Kimihän voitti Belgian osakilpailun.Ja tämä "ukko" oli joku toimittaja...
Ja tuolla siis kysytään muiden mielipidettä asiasta.
EDIT. Tämä on pisin viesti minkä olen täälä kirjoittanut :mrgreen: 8) :wink:
-
Elikkä tossa ei oo mitään järkee laittaa tonne mitään. Vai ymmärsinkö oikein ?
-
Elikkä tossa ei oo mitään järkee laittaa tonne mitään. Vai ymmärsinkö oikein ?
Sitten voi laittaa kun ei laita sähköpostiosotetta mut toi on aikas tyhmä juttu mun mielestä...
-
Tuo "ukko"(joku McKenzie) teki McLarenin kanssa sopimuksen että hän juoksee Silverstonen nakuna ilman vaatteita jos McLaren ei voita yhtään osakilpailua. Tämä diili tehtiin viime vuonna. Ja Kimihän voitti Belgian osakilpailun.Ja tämä "ukko" oli joku toimittaja...
Ei se ihan noin ollut. "Ukko" lupasi McLarenin surkean alkukauden jälkeen juosta Silverstonen radan alasti ympäri jos McLaren voittaa yhdenkin kisan 2004 ja Kimi voitti Belgiassa.
-
Hmm...
Ruuvi huonosti kinni ---> keskeytys...
Kokki tippu ---> kuolema...
Ei McLarenilla hyvin mee :roll:
Toivotaan parempaa tuuria tälläkertaa!
Tietääkö joku millä aineella noi autot kulkee ja mitä öljyjä niissä käytetään?
-
Voiskohan tämä Räikkösen keskeytys tuuri olla jotain sabotaasia? Miksi esim. Montoyalla ei ole mennyt moottori rikki (tai jokin öljypumppu). Mitäs mieltä te ootte?
-
Onnea Kimi!
Nyt hajosi Montoyan kone!
Niin onko jollakin tietoa käytettävistä polttoainesta ja öljyistä?
-
Onnea Kimi!
Nyt hajosi Montoyan kone!
Niin onko jollakin tietoa käytettävistä polttoainesta ja öljyistä?
Mutta vasta ekaa kertaa tänä kautena. Onnea Kimi!
-
Toivotaan että Kimi sais pidettyä ton linjan.
Samoin Alonso, eli alussa auto rikki ja sitten sinne perälle ilman pisteitä :mrgreen:
-
Onnea Kimi!
Nyt hajosi Montoyan kone!
Niin onko jollakin tietoa käytettävistä polttoainesta ja öljyistä?
Sieltä ei kyllä hajonnu kone vaan vetoakseli ;)
-
En osaa enää yhtikäs mitään... :oops:
Ensin kirjotin tohon et on Elokuun eka, ja sit muistinkin et oli vast vika heinäkuuta.
Sama juttu tuon vetarin kanssa, mutta pääaisa oli se, että edes jotakin hajosi Montoyalta, eli ihan vikaan ei mennyt... :mrgreen: