oon täs taas kun kesä tulos alkanu havittelee rc autoo ja kattellu tota Savage 3.5 RTR ja kun ei mitää kokemusta tollasesta vehkeestä nii mitä pitäs tietää? ja jos nyt saan rahotuksen kuntoo ja haen nii mitä kaikkee tarvis varautuu ostamaan?
Se sinun pitäisi tietää, että auto on erittäin hyvä laatuinen. ja tarvitset Polttoainetta ja paristoja. :P
entäs mites noita tulppia ja ilmanputsarin suodattimia kannattaa ostaa meneeks niit alus paljon? ja entäs käyttöön otto tarviiks tietää jotain kikkoja vai saakos tosta ceedeestä mikä siin mukana nii kaiken tarvittavan tiedot et pääsis kii toho touhuu?
ja tarkoitus olis ajella tol autol maankaatopaikalla ja hiekka alustalla ja mökillä mettässä ja vähä ois tarkotus pientä ilmaa hakee auton alle sit ku osaa vähä sil ajaa...
Noo, Voit ostaa, vaikka toisen puolen taskut tayteen suodattimia ja toisen puolen taskut täyteen tulppia. Kai tiedät, että se pitää sisään ajaa.
Ei tulppia niin montaa tarvita :roll:
Jos menee kokoajan tulppia niin autossa on jotain vikaa.
Sisäänajoon kannattaa varata pari tulppaa koska konetta joutuu käyttämään rikkaalla ja se "syö" tulppia (Niinkuin sisäänajossa moottorista irtoavat metallitkin).
Mikään ei "ketuta" niin kuin että ajot loppuu vain tulpan takia alkuunsa...
Suodattimista vielä, jos ajat pölyisellä tai muuten "likaisissa" oloissa niin viimeistään tunnin ajon jälkeen vaihda ilmanputsari puhtaaseen (Varo myös ettei kaasuttimeen pääse roskaa vaihdon yhteydessä).
Myös polttoaineen suodatin on suositeltava, yksikin roska kaasuttimessa saa säädöt "sekaisin" ja koneen säätäminen / käyttö on hankalaa (Vaikka et roskia "kaataiskaan" tankiin niitä tuppaa menemään varsinkin likaisen / kuraisen tankin suuaukosta tankkia avattaessa).
Eiks se ilmanpuhdistin kannattais puhdistaa eikä vaihtaa. BENSALLA lähtee
puhtaaks (mä ainaki teen nii :lol: )
voi sen pestäkkin..mut ei kannata aina vaan pelkästään pestä..vaan välillä vaihtaa myös...
Oma Savage25RTR on pari viikkoa vanha, sisäänajettu, ei vielä lopullisesti säädöissään (lämpöhaasteiden vuoksi odotan kylmien tulppien toimitusta). Tässä uuden käyttäjän näkökulmasta omia kokemuksia/vinkkejä.
- Mukana tullut DVD (v2) on hyvä, ja sitä kannattaa seurata.
- Kone lähtee uutenakin hyvin käyntiin tehdasasetuksista. Jos (kun) tulee ongelmia seuraa ensin DVD:n ohjeita, jos nekään ei toimi lue tästä foorumista apua.
- Älä hätäile sisäänajon, säätämisen tai käynnistyskertojen välisen putsauksen kanssa. Varaudu henkisesti siihen että sisäänajo/säätö voi viedä paljon kalenteriaikaa (viikkoja?) ja että kaikkea ei voi tehdä putkeen kertaheitolla.
- Hanki lämpömittari ja seuraa lämpöjä säätöjen aikana.
- Hanki ilmanputsareiden ja varatulppien lisäksi myös kylmä tulppa tai pari (ainakin 25 kone käy kuumana nyt kesällä).
- Lataa aina kaikki akut jokaista ajokertaa varten. Mikään ei ole niin lannistavaa kuin huomata että ajo jää lyhyeen tai ei voi edes alkaa sähköjen loppumisen vuoksi. (Hehku, vastaanotin, lähetin, roto pitää kaikki saada riittävästi sähköä.)
- Lue/selaile Savage * (ainakin Savage 3.0) topikit tästä foorumista. Opettele (jos et vielä osaa) käyttämään hakutoimintoa. Kaikki on jo kysytty ja selitetty vähintään kerran.
Yleisesti ottaen Savage (tai polttis yleensä) ei ehkä ole "paras" mahdollinen eka auto. Kun sen kuitenkin hankkii :wink: niin on hyväksyttävä että varsinkin alussa voi joutua lukemaan paljon enemmän kuin ajamaan. Kun auton saa käyntiin niin sitten alkaa bensaläträäminen ja puhdistusrumba joka vie itse ajoon suhteellisen paljon aikaa. Sitten tulee mekaanikkona toimiminen kun tekee jotain typeryyksiä ja joutuu korjaushommiin tai säätöhimmiin. Varmista siis että sinulla on hyvä varikkopiste jossa voi levitellä osia. Tän jälkeen huomaa myös että olisihan se SS malli pitänyt ostaa heti kättelyssä koska RTR:ssä on tehty kompromisseja ja sitten alkaa loputon viritysosien selailu. :|
Oikealla asenteella myös Savage on hyvä eka auto, eli jos tämä ei pelota niin olet tehnyt hyvän valinnan, onneksi olkoon!
juu kiitoksia kaikille vinkeistä ja jos nyt hyvin käy nii perjantaina käyn hakee auton ittelle... jos noita vaan on tual hobbylinnas. tarvii kyl sinnekin soittaa ennen ku lähtee hakee ei viitti turhaa tonne vantaalle ajaa. ja sit viikonlopun vois uhraa tohon sisään ajoon ihan.
No sepä on kiva homma, taas uus harrastaja suomessa :D
on täs joo hetken aikaa kiinnostus noussu rc autoja kohtaan. ensin oon miettiny et ostas sähkö auton mut nyt alkanu tuntuu et haluis ostaa polttis auton. pääsis sit muutakin tekee sen kans ku ajaa ku kaikki säätäminen ja teknisten vempeleiden kans väsääminen kiinnostanu aina. ja kaippa tollasen kanssa alkuun pääsee ku vaa opettelee et mitä kaikkee sille tarvii sit tehä.
nyt sit kävikin nii ettei tota savage 3,5 rtr ookkaan hobbylinnas joten joutuu ostaa jos vaan saan huomiseks rahat kasaa nii HPI Savage 25 RTR Updated onkos tuo millane peli onko vaikee alottelinjan autoks? mut kyl jos saan rahat nii ton pistän tulee ja sit alkaakin opettelu, säätäminen ja väsääminen... mut kaippa siit jotain saa aikaseks ku ainaki kiinnostus ja fiilis löytyy ettei niitä tartte ettii mistää... ku on jo.
Soon tosi hyvä peli. Ei ole mikään vaikeakaan.
Joo, voin suositella. Pääsee ainakin nopeasti ajamaan, mikä itellä oli tärkeä kriteeri valinnassa.
kiva tietää nyt vaan odottelen sit huomista et saa rahat ja sit tilais ton perjantaiks nii pääsis sisään ajaa tota ja jos kaikki menee putkee ja koko viikonlopun toho sisään ajoo käytän nii jos ens viikol pääsis jo ajaa tol
mites se muuten et luin täält foorumilt et kannattas 2 tankii vaa tyhjä käyntii vetää. sit 2-3 tankkii ajelis puolel kaasul ja aina tankin välis antaa jäähtyy.
ja taas ton ohjeis lukee et 1 tankki tyhjäkäyntii ja sit vois pari tankillistä ajella varovaisel kaasul ja pysähdellä ain välii sil et sais lämpökäsittelyy
on tääki en saa ees unta ku mietin et jos pe pääsis kokeilee sisään ajoo autosta ja et ees näkis millane se on luonnos ku koskaa nähny ees... no jos hetken viel kattelis kuvii ja opettelis ulkoo mitää osii tos autos ees on.
2 tankkia pukilla renkaat ilmassa(tyhjäkäyntiä),sit esim 1 tankki vielä samoilla säädöillä puolella kaasulla,sitten 1 tankki jolloin voit jo kiihdyttää kaasun kokonaan auki(tosin ei se mee mihkään koska niin rikkaalla).sit säätämään(ekaks yläneula--->sit alaneula).
noin se menee dvd ohjeiden mukaan(dvd tulee mukana,kannattaa katsoa ensin)
itel on ollu nyt viikon toi savage25 ja ihan sika hyvä se on..tosin ite vaihdan roto startin veto starttiin jossain vaiheessa.ite olen ostin jo alussa muutamia optio ja viriosia(alupilli,3vaihteinen loota,hpi racing air filter,nivelletyt vetarit joka paikkaan,dirt bonz reankaat/Q6 vanteet.)
vakiona pääse hyvin alkuun mut suosittelen jotain muuta ilmanputsaria kuin sitä mikä vakiona siin on :?
nonii nyt on sit savage 25 tilattu ja pitäs olla huomen täällä... toivottavasti on nii vois viikonlopun uhraa tolle. otin samal sit lämpömittarin ja parit tulpat mukaa.
Kai tilasit myös Hehkun, roton akun ja laturin rotolle ja hehkulle?
niin... :mrgreen:
Ota samalla vetari, jos sattuu sillein että palaa pinna roton kanssa :mrgreen:
Ja sitten tietenkin bensaa. Monet suosittelee että alusta lähtien käyttää vain yhtä laatua moottorin eliniän aikana. Vaihtoehdot lienevät 16%, 20% ja 25% nitroa. Tätä voisi varmaan vanhat konkarit kommentoida, onko tuossa suosituksessa mitään järkeä? Entä sitten nuo bensat joissa on niin paljon öljyä että ei tarvita erillistä jälkihoitoa moottorille. Onko se vain markkinointihöpinää?
Pakkimoduli ja tuplalevyjarru sekä se iso ilmanputsari ovat mun hankintalistalla tarvittavina päivityksinä. Ilmanputsariöljy on välttämätön hankinta heti alusta lähtien. Ilmanputsareista lisää http://rc10.fi/viewtopic.php?t=11888.
En vielä ymmärrä miksi kaikki valittavat rotoa. Mulla se on toiminut kuin unelma. Pari kertaa olen nestelukon kokenut, mutta kyllä nekin saa purettua DVD:n ohjeiden mukaan.
Rotosta vielä, riski lienee että sillä voi rikkoa yksisuuntalaakerin? Ajattelin itse hankkia varustelaatikkoon varalaakerin, jos tuo roto/laakeri on niin huono yhdistelmä kuin väitetään. Tosin toistaiseksi roton kanssa ei ongelmia (kop, kop).
16% side winder on hyvä.
Minullakin Morgan SideWinder 16%, eka gallona lähes tyhjä. Tuon valinta oli tosin sattuma, sillä Hobbylinnassa ei ollut vaihtoehtoa kun siellä kävin. Ajattelin kuitenkin pysyä tuossa, niin ei tule ainakaan turhan takia vaihdettua polttonestettä jos siitä jotain hyötyä on moottorillekin että pysyy samassa koko ajan.
Se on erittäin susittu polttoaine. Itse ainakin vaihdan polttoainetta side winderiin, kun saan tuon koneen vaihdettua.
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Kai tilasit myös Hehkun, roton akun ja laturin rotolle ja hehkulle?
joo otin sen starttipaketin... ja otin tota sidewinder 20% nitroo. toivotaa et huomen tulee toi vehje nyt mut ei kyl pitkä matka pitäs sillä olla et ihme jos ei tuu huomen.
Ja sit seuraa se tuskainen odotus että hehkun hidaslaturi tekisi työnsä :?
Tuohon hehkun lataukseen pitäisi kyllä saada joku muu ratkaisu kehitettyä. 15h voi joskus tuntua ikuisuudelta...
Saako mistään halpaa ohjelmoitavaa delta-v pikalaturia jossa saisi mielellään olla lisäksi purkutoimintokin, ja mikä se on? Sopivalla värkillä tuon hehkun lataus ei olisi ku 15min juttu. Kaikki löytämäni laturit noilla ominaisuuksilla on 200€ tuntumassa :(
Miten estätte hehkun akun tyhjentymisen kesken taistelun? Onko teillä varahehku, lataatteko sen aina ennen jokaista ajoa, vai käytättekö pikalaturia? Mulla loppui kerran hehkusta akku kesken ajosession enkä halua sitä uudestaan kokea. Nyt sitten latailen sitä lähes joka ajon jälkeen jotta tuo ei toistuisi.
Nojoo, tää menee nyt ohi topikin. Hengessä mukana, pidän peukkuja että saat auton sisäänajettua heti ekan viikonlopun aikana ilman turhia katkoja sähköjen loppumisen vuoksi.
nyt jo kävi eka moka ennen ku ees auto tullu... huomasin et unohdin ostaa ilmanputsarii öljyyy. no tarvii huomen hakee jostain paikallisesta liikkeestä vaikka crossi pyörien putsarien öljyy kaippa sekin saman asian ajaa ja saa ainaki isommis pullois ei tarvii sit varmaa koskaa ostaa sitä lisää jos vaik 1L ostas sitä
ruoka öljyä.
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"ruoka öljyä.
ai ruokaöljykin kelpaa no sepä hyvä sitähän tuol kaapis on
Äipän rypsiöljyä menet sinne putsariin tunkemaan, niin voitkin ton suodatinöljyn sijasta ostaa uuden koneen.
Jose ei kannata jakaa tommosia täysin älyttömiä "neuvoja"...
Ruoka öljy... Ruokaöljy ei todellakaan ole mitenkään hyvä vaihtari roskien suodattamiseen! Ihme touhua. Mikäli itse pihistelee/säästää väärässä paikassa, niin ei kannata neuvoa sitä muille.
Tuo krossipyörien öljy on hommaan oikea tavara!
hmm... no tarvii kattoo mitä sitä huomen keksii sit. ku jotain siihe tarvii kuitenkin laittaa. mites ku joku joskus puhunu dieselist et sekin kävis
Lainaus käyttäjältä: "esco"hmm... no tarvii kattoo mitä sitä huomen keksii sit. ku jotain siihe tarvii kuitenkin laittaa. mites ku joku joskus puhunu dieselist et sekin kävis
Kaskun ei bensa..... :lol:
En suosittele käytettävän mitään muuta kuin putsariöljyä, siinä on tuo "tarttuvuus" aivan eri luokkaa kuin muissa öljyissä (Se suodatinöljy on kuin liisteriä).
Aijjaa. kait se pitää vaihtaa oljyä. Onko jotain perusteluja, miksi ruoka oljy ei kelpaa? Vai siksi, että se ei ole tarpeeksi kallista.
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"Aijjaa. kait se pitää vaihtaa oljyä. Onko jotain perusteluja, miksi ruoka oljy ei kelpaa? Vai siksi, että se ei ole tarpeeksi kallista.
Lues toi mun edellinen viesti......
Siksi että siintä menee kuulemma roskia läpi. Jaahas
no joo se on kyl varmaa totta et se tarvii sen sitko aineen siihe öljyy et se ees pysyy missää
Sekin olisi tietysti ihan kiva jos se kaasari saisi sitä ilmaa :mrgreen: