RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: japa - 23.06.05 - klo: 12.33

Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: japa - 23.06.05 - klo: 12.33
Mikä on kun kone ylikuumenee ja johdot sulaa irti? Välityksiä ja ennakkoa on  vaihdeltu mutta aina sama lopputulos. Kone on Peak Vantage V2 12X1.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jussi_ - 23.06.05 - klo: 12.39
Mitä pinjoneita olet kokeillu? Isoratas on vakio, vai?
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: japa - 23.06.05 - klo: 12.42
22 ja 24 ja spurri on ollu 72 ja 69. Auto on TC3.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jussi_ - 23.06.05 - klo: 12.49
Mulla on spurri 72. pinjoni on nytte 18, ja silläkin kuumenee niin että makkaran vois paistaa koneen päällä :)

Kokeile vielä vähempi piikkisiä pinioneita esim. 18-20.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: japa - 23.06.05 - klo: 12.55
eikö siinä sitte lopu jo vauhti kesken?

Edit: Pitää kokeilla 26/100 jos se vähä auttais.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: TTKoo - 23.06.05 - klo: 13.01
Tietämättä millä radalla, tai ajopaikassa ajat, niin tulee kuitenkin mieleen jo se:
- onko välitys jo liiankin lyhyt, eli "huutaako" moottori täysillä kuinkakin pitkän aikaa yhteen menoon...
- onko ajoaikasi kuinkakin pitkä yhteen menoon....paljonkin yli sen 5min. ajan....
- jäähdytätkö moottorin kunnolla akullisten välissä....

Sitten, sulla on ilmeisesti tinattu johdot moottorin napoihin, ja kunnon tinalla....
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: l150040 - 23.06.05 - klo: 13.02
Tullahan sinä menet aivan väärään suuntaan. Pinjonin ja isorattaan suhdetta pitää kasvattaa, jotta moottorin kuorma ja lämmöntuotto vähenee. Sitä paitsi 100 isoratasta et saa mahtumaan TC3:een. 12-lankainen kone kuljettaa auto varmasti riittävästi. Lisäksi nopeus voi jopa lisääntyä, jos se nyt on aivan liian kovilla.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jussi_ - 23.06.05 - klo: 13.03
Jos laitat 20 piikkisen pinionin ja ennakko melkeen täysille, niin kyllä vahdin pitäisi piisata. Riippu tietty missä ajat...
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: TTKoo - 23.06.05 - klo: 13.17
Mikähän on "ennakko täysillä"?
Yritän olla ajattelematta mikä se on, kun nyt ei kaiketi puhuta kisalähdöstä.

Ehdotetuista välityksistä tulee mieleen kerhomme mattorata, kokolailla pieni, jolla silläkään ei käytetä noin tiheää välitystä, kuin on ehdotettu!

Laitapa todellakin "riittävän suuri" pinioni, ja opettele kaasunkäyttötapa sellaiseksi, ettet heti vedä "liipasinta pohjaan" laakista. Sikäli, jos et jo tee/osaa niin.....
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Mr Cale - 23.06.05 - klo: 13.17
Välityksesi ei ainakaan ole mikään ylettömän pitkä, joten vika on jossain muualla. Pisin välitys, mitä ilmoittamillasi rattailla saa on 24/69, jolloin välityssuhteeksi tulee n. 7.2. Tommosta välitystä käytetään huoletta mm. Kuusankosken radan kokoisilla radoilla.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: japa - 23.06.05 - klo: 16.16
Ajelen parkkipaikalla. johdot pysy toisella yrityksellä paikallaan 22/72 välityksellä ja nolla ennakolla. Akkujen välissä moottori kyllä jäähtyy koska ajan yhden akun/ajokerta. Tinannut olen ammatikseni ja tinat sun muut on varmasti laadukkaita. Pitää juhannuksen jälkeen kokeilla vielä 26/72 välitystä. Jos ei muu auta niin noparista rajoitin päälle.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jukka - 23.06.05 - klo: 20.35
26/72 menee kyllä väärään suuntaan jos meinaat lämpöjä saada kuriin. Yks vaihtoehto on viritellä moottorille tuuletin joka saa virran vastarin BAT-liittimestä. Näitä on aina silloin tällöin näkynyt sälleillä autoissaan.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Teemus. - 23.06.05 - klo: 20.46
kuinka kuumana sähkömoottori saa olla?? oon vasta aloittelija ni enn tiiä mitää siitä. moottori on kumminkin yhden akun(2200mah) ajon jälkeen niin kuuma että siihen ei paljain käsin koskis.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jukka - 23.06.05 - klo: 21.03
Sitten se on liian kuuma. Kyllä moottorin pitää voida koskea paljain käsin ajon jälkeen. Muuten moottorin elinikä saattaa jäädä hyvinkin lyhyeksi, koska kuumuus polttaa hiilet nopeasti ja vaurioittaa muutenkin moottoria.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: TTKoo - 23.06.05 - klo: 22.03
Lainaus käyttäjältä: "japa"
Ajelen parkkipaikalla..........
....
....
 Pitää juhannuksen jälkeen kokeilla vielä 26/72 välitystä. Jos ei muu auta niin noparista rajoitin päälle.


Parkkipaikalla ajeluun on todella vaikea antaa oikeaa välitystä, koska ajella voi niin monella tapaa.....
MUTTA tuo virranrajoittimen kytkentä on kyllä aika välttämätön juttu!

Tuuletinkaan ei ko. ajelussa ole hullumpi ajatus, koska ajoaika saattaa "venähtää" huomaamattaan todella pitkäksikin.....

Uteliaisuuttani kysyn: "Minkä merkkinen nopari sulla on?"
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Teemus. - 23.06.05 - klo: 22.26
kävimpä tuolla äskettäin tunti sitte ajelemassa ni huomasin et yhtäkkii ei moottori pöyrinytkään.putsasin auton ja menin sisään ja huomasin että moottoriin menevä keltainen johto oli moottorista irti. se on varmaan irtonu ku on osuunut oksaan,kiveen;TAI moottori oli LIIAN KUUMA ja se on sulanut irti. juotin sen kolvin avulla kiinni ja nyt taas toimii. mitä teen että moottori ei kuumene niin paljon!?! auto on tuo T4 jossa vakio-motti.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jasu92 - 23.06.05 - klo: 22.43
Jos kone on MVP niin kuumeneminen on sille ominaisuus ;)
Kuten on varmaan jo todettu voisit katsoa välityksiin...
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: TTKoo - 23.06.05 - klo: 23.04
Katsopa, pyörivätkö kaikki pyörät herkästi.
Siis silloin kun moottori ei ole kiinni.

Olisiko mahdollista, että olisivat laakerit jääneet puhdistamatta...... ( ? )

Ja ne välitykset, ajotapa, -aika jne......

Onkos moottori huollettu koskakin?
Hiilet loppu?
Kollektori tummunut sorvauskuntoon?

"Vakiomotti" ei ole kaikkein edullisin ajaa pihasudittelussa. Siinä on suuri ennakko!
Mieluimmin "kevytvirimoottori" pienellä ennakolla.........
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: japa - 25.06.05 - klo: 15.47
Nopari on GM V12XC.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Teemus. - 25.06.05 - klo: 21.41
no nii...  ...saakos sähköautoon mennä vettä ?? :oops: tänään ajelin ulkona ja ajoin pari kertaa märällä nurmikolla josta vettä sitten roiskui autooooon... siihen tulio vähän ajan päästä häiriöitä ja lopuksi se meni vaa täyttä vauhtia(tuli joku häiriö vedestä johtuen) nyt minä kuivatin auton ja laitoin akun kii ni se vaa lähtee pyörii täyttä vauhtii vaikka virta olis off:illa . moottori kerkes pyörii n.15 sek. ja sit tuli noparista hirveet savut.....vielä haisee..mitä mä nyt teen?? onko nopari rikki?? sen led valo kyllä toimi. vastatkaa nopeasti!!!!!1 :oops:  :roll:
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jasu92 - 25.06.05 - klo: 22.24
Heh heh, ei saa, taitaapi olla kärähtänyt, mutta toisaalta mullekkin kävi samoin ja nopari on vielä ihan täysin kunnossa :shock: 8)

Minkä merkkinen ja minkä mallinen se on?
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Teemus. - 25.06.05 - klo: 22.42
LRP "super reverse DIGITAL" tommonen yksinkertanen diginopari en tiedä mikä rajoitus tos on.
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: TTKoo - 26.06.05 - klo: 10.50
Lainaus käyttäjältä: "teemus."
LRP "super reverse DIGITAL" tommonen yksinkertanen diginopari en tiedä mikä rajoitus tos on.

Mainos: 14t ylöspäin....
TTKoo: ´17t ylöspäin....ja sama kaikille merkeille, n. 3t enemmän, kuin suositus....
Otsikko: Kone ylikuumenee
Kirjoitti: Jrx - 14.07.05 - klo: 11.55
Onko tätä ehdotettu, että pinjoni olisi liian tiukasti spurria vasten?