RC10.FI

Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: MarGox - 04.07.05 - klo: 16.21

Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 04.07.05 - klo: 16.21
Harjoittelen moottorin säätämistä tuollaisella vähän ajetulla Kyosho GX-R.21 moottorilla joka toimii joko 1/4 tankillisen tai jopa puolikkaan tankillisen ajan. Sitten se sammuupi eikä lähe käyntiin kuin vasta jäähdyttyään. Morgan CoolPower SideWinder 16% -sinistä.

Mitä mä teen jotta sillä voi ajaa tuntikaupalla kun "lennossa" sen vain tankkaa? (-niinkuin tuolla toisella samanmoisella)

Pääruuvia olen väännellyt (1,5kier.-3kier.auki) eikä se ole auttanut kuin korkeintaan käyntiin lähtöön hieman ja tyhjäkäynnillä käynnissä pysymiseen. Tyhjäkäynti on ok. Moottori toimii sen ajan kun toimii -Loistavasti.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Moottori kun tuli minulle, oli pääruuvi noin 1,5 kierrosta auki ja kone tuntui todella paljon tehokkaammalta kuin toinen vastaava (pääruuvi 2,5 kier.auki). Silloinkaan sillä ei voinut ajaa kuin 0,5 tankillisen kerrallaan. Muuhun en ole koskenut kuin pääruuviin ja nykyään se ei edes käy jos se on vain 1,5kier. auki.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Jose.92 - 04.07.05 - klo: 16.26
Käykö moottori kuumana ja onko tankissa kaikki nippelit oikein
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: PJ - 04.07.05 - klo: 16.29
Jos kone on väljä, se lämmettyään väljenee lisää eikä sen takia pysy käynnissä. Tuommoista ei voi säädöillä korjata. :|
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 04.07.05 - klo: 16.33
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Käykö moottori kuumana ja onko tankissa kaikki nippelit oikein

Tankissa nippelit ON oikein. Käy kuumana, kyllä maar siinä sormeni tänään poltin (kyllä, jäi kahden jäähdytysrivan jälkeä sormeen). Liian kuumanako - sitä en tiedä, ei o mittaria - ja mitäs jos kävisikin -sekö voisi aiheuttaa moisen sammumisen?

Lainaus käyttäjältä: "PJ"
Jos kone on väljä, se lämmettyään väljenee lisää eikä sen takia pysy käynnissä. Tuommoista ei voi säädöillä korjata.
Koneen ostin noin gallonan ajettuna (MCPSW16%). . myyjän mukaan.. -eli ei PITÄISI olla väljä - ja mistäs minä sen väljäksi voisin todeta kun se toimii ok (sen hetken kun toimii) ja lähtee aika mainiosti käyntiin, kylmänä?
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 04.07.05 - klo: 16.43
kuule,se voi olla väljä vaikka ekan tankin jälkeen :? eli kokeile seuraavaa.ota kone irti,laita se pöydälle,pidä toisella kädellä sitä paikoillaan ja samalla yritä pyörittää yhdellä sormella vauhtipyörää.jos ei ole väljä niin pitäis tuntu HUOMATTAVA vastus yläkuolo kohdassa.tai jos veto starttia vetäessä ei ole juuri vastusta niin sanoisin että se on väljä!

jos ei ole väljä niin säädä neulat ohjearvoihin...tai ainakin alaneulaa voisit avata anakin puolikierrosta ja säätää sen uudelleen.lämmöt sais olla max.130'c noin....että jos käy sika kuumana niin voi myös sammuilla sen vuoks..ja tuo etä kun ei lähde lämpimänä käymään niin viittais pahasti kyllä väljyyteen.että siihen ei sitten auta kuin uus mäntä ja sylkkäputki.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 04.07.05 - klo: 16.51
Lainaus käyttäjältä: "racer"
..ota kone irti,laita se pöydälle,pidä toisella kädellä sitä paikoillaan ja samalla yritä pyörittää yhdellä sormella vauhtipyörää.jos ei ole väljä niin pitäis tuntu HUOMATTAVA vastus yläkuolo kohdassa.tai jos veto starttia vetäessä ei ole juuri vastusta niin sanoisin että se on väljä!..."
-ei ole väljä siis.

Lainaus käyttäjältä: "racer"
jos ei ole väljä niin säädä neulat ohjearvoihin...
-tarvinnee koettaa, kun löytyy jostain ohje-arvot - 2,5 pääneulaa auki . . .hmmm..
Lainaus käyttäjältä: "racer"
..ainakin alaneulaa voisit avata anakin puolikierrosta ja säätää sen uudelleen..
-tuota voisi seuraavana kokeilla.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: l150040 - 04.07.05 - klo: 17.43
Ongelmasi viittaa siihen, että tankissa ei ole painetta. Eli veikkaan, että sinulla vuotaa tankki tai letkut jostain kohtaa. Tuolla polttoainetankin paineistamisella pyritään juuri, siihen, että polttoaineseos pysyisi oleellisesti saman koko tankillisen ajan. Nyt ilmeisesti moottorisi on säädetty suurin piirtein tankkitäynnätilanteessa, jolloin puolen tankin jälkeen seos on jo muuttunut niin paljon, ettei kone enää käy.

Toki ylikuumeneminenkin voi aiheuttaa kuvaamiasi oireita. Uskoisi kuitenkin, että oireet tulisivat jo aikaisemmin.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 04.07.05 - klo: 18.54
Näkyvää polttoaine vuotoa ei ainakaan ole missään . .
Moottori tosiaan ON säädetty tankkitäynnätilanteessa. Ainoa mahdollinen "vuotokohta" nähdäkseni olisi tankin korkki, jonka kaivan syyniin . . Ihmetyttää toki se jotta toinen moottori kyllä käy ja kukkuu . . .

Voisikohan moinen johtua "vanhasta" polttoaineesta? Talven yli gallonan tonkassa viileässäpimeässä säilytettynä 16%CoolPoweria noin litran verran. Uutta kun en vielä ole "raaskinut" avata. (..tosin kone taisi noin temppuilla jo minulle saapuessaan, ja silloin oli Tuoretta ainetta..)

Tuon moottorin sammumisen jälkeen ei näy ilmakuplituksia letkuissa.

. .Avasin alaneulaa 0,5 kiekkaa ja koeajossa akut loppuivat (lähti kyllä lämpimänä pintakaasulla käyntiin hienosti). . avasin vielä vartin ja jatkan seuraavalla kerralla . .

Jossain vaiheessa vaihan taasen konetta ja jatkan muuta testiä sillä - alkaa kytkinkello olla TAAS finitossa - seuraava onkin Fioroni kuulilla.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 04.07.05 - klo: 19.04
Vaihdas polttoaine parempaan. Koekemuksia on.
Toisaalta mä kyllä ajelen 25% seoksella, enkä tiedä miltä kaikilta valmistajilta saa 16%.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Jose.92 - 04.07.05 - klo: 19.38
Kuules Hoke. Se 16 prossanen winderi on hyvää ainetta ja jotkut han sanovat että Ei kannata vaihtaa polttoainetta jos on ajanut jo jonkin aikaa toisella aineella ja olen siinä samaa mieltä.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 04.07.05 - klo: 19.45
kuules jose :mrgreen: tuskin siitä on vaaraa jos ainetta vaihtaa eri %:seen.ainoo vaan et säädöt saa tehä uudestaan/uusiks...ite vaihoin 16%swinderin 20%winderiin ja seuraavaks 25%swinderia...että en itse usko sen "rasittavan" konetta jos vaan säätää sen oikein
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 04.07.05 - klo: 19.51
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Kuules Hoke. Se 16 prossanen winderi on hyvää ainetta ja jotkut han sanovat että Ei kannata vaihtaa polttoainetta jos on ajanut jo jonkin aikaa toisella aineella ja olen siinä samaa mieltä.


Eipäs lähdetä tälle linjalle yhtään.

Ei tulla sanomaan KUULES.

KUULES ITE. Eikös tuolla ylempänä mainita Cool Power???????
Kyllä.
Mainitaan.

Winderistä en oo mitään sanonu ja siitä mulla ei oo kokemuksia.
Ja muutenkin ollaan aina pahasti metsässä kun mennään siihen että on jotkut sanonu.

Minä sanon että vaihda se polttoaine parempaan niin toimii ja se on fakta, ei mikään jotkut sanoo. Kokemusta on erittäin monesta eri polttoaineesta ja tiedän kyllä varmasti paremmin kuin esim sinä. Mitään ongelmia ei tule jos vaihtaa parempaan, päinvastoin.
On se kumma kun kisaajat on tässä vaihdellu polttoaineita ja hakenu parasta itselleen, mut joku on kuullu sanottavan ettei kannata vaihtaa.  :lol:

Just...
Onnea valitsemallasi tiellä... 8)

[Lisäys]Sori jos on hieman hyökkäävää, mutta jos joku sanoo KUULES niin se on erittäin loukkaavaa varsinkin kun se tulee 15 vuotta nuoremmalta, vähemmän asioista tietävältä ja kokemattomammalta.[/Lisäys]
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 04.07.05 - klo: 19.53
amen!hoken neuvoja kuunnelleena ja niillä selvinneenä tässä seison :wink:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Jose.92 - 04.07.05 - klo: 21.37
Kyselin Hobbylinnasta tuota polttoaineen vaihtamista ja he sanoivat että eivät suosittele. No eipä tästä enenpään.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Yippo - 04.07.05 - klo: 21.48
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Ainoa mahdollinen "vuotokohta" nähdäkseni olisi tankin korkki, jonka kaivan syyniin .


Mulla vuoti suht uuden auton tankki nimenomaan korkista ja sitä pahensi vielä se että korin reuna saattoi nostaa tankin korkkia. Kävi välillä todella laihalla ja kuumana. Toinen mistä mulla vuoti oli moottorin ja käyrän välinen liitos.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 04.07.05 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: "Jose.92"
Kyselin Hobbylinnasta tuota polttoaineen vaihtamista ja he sanoivat että eivät suosittele. No eipä tästä enenpään.


Huhhuijakkaa...
No sitten ei varmaan kannata vaihtaa koskaan moottoriakaan parempaan jos paremman haluaa...

CoolPower on yksi huonoimmista polttoaineista autokäyttöön jota olen kokeillut. Liian vähän rissaa (tais olla jopa kokonaan ilman rissaa).
Lämmöt nousee, tyhjäkäynti puuttuu, tehot putoaa, ym.

Tietysti ei kannata vaihtaa polttoainetta jos ei ole aavistustakaan koneen säädöistä saati mistään muustakaan.
Koeta nyt vaan uskoa että jos tuon polttoaineen vaihtaa PAREMPAAN niin kone toimii paremmin, helpompi säätää, potkua tulee lisää ja konekin säilyy pidempään.

Ihan sama se on minulle jos ei uskota järkipuhetta... eipähän ole mun kone kyseessä.

Toivottavasti MarGox huomaa kumpaa kannattaa uskoa... Minua jolla on kokemusta ja erittäin monen kisaajan kokemukset tukevat minua, tai kuulopuheiden perusteella neuvovaa kaveria jolla ei näytä olevan kovin kummosta kokemusta ainakaan polttomoottoreista.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: HelpDesk - 04.07.05 - klo: 22.43
Ja jos uutta bensaa etsiskelee. Niin Model Techiness tai jotain sinnne päin ...Qvik fire... on todella hyvä. 10% nitroo käytän madissa ja megassa. Ei ongelmia... :wink:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 04.07.05 - klo: 22.59
Model Technics on hyvää löpöä, mutta ainakin 25 prossanen tarvitsee hieman lisää rissaa. En sitten osaa sanoa mitkä rissa arvot noissa pienempiprossasissa on.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: solar4 - 04.07.05 - klo: 23.00
Niin siis Cool Power ja Sidewinderhän on ihan eri fuileja.. Coolpower on lennokkikäyttöön tarkoitettua missä on öljyä kuin saharassa hiekkaa, Sidewinderissä on öljyä 12% ja se on synteettisen ja rissan seosta. Tarkkaa seosta ei Morgan ilmoita.

Model Technicsin Qwickfire (olkoon kirjoitusasu mikä tahansa) on aika pitkälti Coolpowerin kaltaista, öljyä on enemmän kuin tarpeeksi. Jollekkin pienelle Puretenin tms moottorille voi olla ihan "jees" tavaraa, mutta isommat motit puutuvat suuresta öljymäärästä..
Modelin Dynaglossa taas öljyä taitaa olla alle 10 pinnan. Itekkin taannoin Modelilla ajaessa lisäsin Dynaglohon aina desin rissaa per kannu jolloin päästiin sinne ~12% öljymääriin.
Otsikko: Re: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: PJ - 04.07.05 - klo: 23.05
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Harjoittelen moottorin säätämistä tuollaisella vähän ajetulla Kyosho GX-R.21 moottorilla joka toimii joko 1/4 tankillisen tai jopa puolikkaan tankillisen ajan. Sitten se sammuupi eikä lähe käyntiin kuin vasta jäähdyttyään. Morgan CoolPower SideWinder16% -sinistä.

Eikös tuon mukaan tuo ole sidewinderiä?! :shock:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 04.07.05 - klo: 23.13
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Voisikohan moinen johtua "vanhasta" polttoaineesta? Talven yli gallonan tonkassa viileässäpimeässä säilytettynä 16%CoolPoweria noin litran verran. Uutta kun en vielä ole "raaskinut" avata. (..tosin kone taisi noin temppuilla jo minulle saapuessaan, ja silloin oli Tuoretta ainetta..)


Tuossa lukee että CoolPower...  :shock:
No nyt mä oon jo ihan sekasin.
Muistaakseni winderi on punasta ja cooli vihreetä.


Ahaa... nyt selvis kun vähän nettiä selailin. Taitaa olla Atalasta ostettu, kun siellä on vähän mielenkiintosesti noin polttoaineet merkitty.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: PJ - 04.07.05 - klo: 23.21
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"

Tuossa lukee että CoolPower...  :shock:
No nyt mä oon jo ihan sekasin.
Muistaakseni winderi on punasta ja cooli vihreetä.


Ahaa... nyt selvis kun vähän nettiä selailin. Taitaa olla Atalasta ostettu, kun siellä on vähän mielenkiintosesti noin polttoaineet merkitty.

Taitaa olla tämän "välikohtauksen" syynä pahat väärinkäsitykset... Aika harhaanjohtavasti (paremminkin virheellisesti?) ainakin Atala ja Jr-Hobby nimeävät nuo polttoaineet. :?
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: l150040 - 05.07.05 - klo: 08.48
Tulikin jo mainittua, että CoolPower ja SideWinder ovat eri aineita. Cool Power on lähinnä lennokkipolttoainetta, joten sitä ei oikein kannata käyttää autoissa. SideWinder oli ennen sinistä ja nykyään se taitaa sitten olla punaista. SideWinder on omien testien mukaan ihan pätevää ainetta. Kyllähän tätäkin jotkut huippukuskit käyttää, joten ihan surkeatakaan tämä tuskin on senkään takia. Eli en usko sen olevan syynä tähän ongelmaan, jos aine on hyvin säilytettyä ja ehtaa tavaraa.

Jos Model Technicsin aineita haluaa käyttää, niin kannattaa pysytellä DynaGlowssa, johon on lisätty Jonkin verran rissaa (10% on yleensä liian vähän). Qwikfiren pitäisi olla erityisesti suunniteltu vetokäynnisteisiin sportti-koneisiin luotettavaksi polttoaineeksi, jolla moottori lähtee helposti käyntiin ja on helposti säädettävä. En kuitenkaan ole tällä aineella saanut yhtäkään moottoria toimimaan todella kunnolla. Aina on parempia tuloksia tullut muilla aineilla.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: solar4 - 05.07.05 - klo: 09.26
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
SideWinder oli ennen sinistä ja nykyään se taitaa sitten olla punaista.

Sidewinder on "värikoodattua", 16% on sinistä ja 20% sekä 25% on punaista.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: l150040 - 05.07.05 - klo: 09.51
Tämä selittäneekin sen, miksi minulla on ollut molemman värisiä ;-) Aikoinaan ajoin TP-10 autollani 16% sinisellä Sidewinderillä ja nykyään käytän 25% punaista.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 05.07.05 - klo: 11.47
Polttoainetta en vaihda. Tuolla nyt kesä ´04 on tullut ajettua ja hienosti on toiminut. MorganFuel SideWinder 16% on aine ja jossain vaiheessa gallonan kylkeen lätkäistyssä lisämerkissä luki jotta coolpower 16% (nyt siinä lukee jotta; race blend 16% / 12%%oil - gal). On oikein World Championship Fuelia, nääs ;) (02-04) Ja kyllä, sinistä - nämähän on "värikoodattuja" ja itselleni on kerrottu jotta tällaseen kyoshon perusmoottoriin ei sitä punasta 25% kannata laittaa . . ?? Olen kyllä nähnyt miltei lennosta nuo aineet vaihdettavan, eikä siinä kummempia, entiset huolella pois ja uuttapunasta tillalle, kone käyntiin ja jo hyrisi - hieman jopa iloisemmin, etten sanoisi. Ei siinä paljoa tarvinnut ruuveja prukailla sen jälkeen.

Muuten, tässä uusimmassa tonkassa ei sitä coolpoweria lue missää.

No, kuitenkin - alkuperäisestä aiheesta vielä että tuota; tänään / huomenissa joudan jatkamaan vuodon etsimistä, . .

(toivoisin jotta menette offtopicoijat vaikka saunan taakse hoitamaan tuon aloittamanne otsaanlyöntikilpailun loppuun - JOS NIIN kova tarve on sille että NIMENOMAAN se omaviesti tulee NÄHDYKSI - lohdutuksen sana; luen kyllä kaikki ja otan ne huomioon.. itse parhaaksi näkemässäni järjestykesssä - kiitos.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Polttoaineesta keskustelun aikana käytin nimiä (tähän saakka):
-Morgan CoolPower SideWinder 16% -sinistä
-(MCPSW16%)
-16%CoolPoweria
- näin siis kronologisessa järjestyksessä. Siksi erehdyin lopummassa käyttämään ainoastaan 16%CoolPoweria -nimitystä, kun OLETIN jotta vastaajat ovat tutustuneet topiciin alusta saakka ja ovat jo perillä "ajatuksen juoksustani" -tällaista on olla aloittelija :)

-mybad- ja pahoitteluni.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: jeejee - 05.07.05 - klo: 16.11
Tää ei kuulu tänne mutta mulla tuli propleema, auto käy hyvin tyhjäkäyntiä ja toimii hyvin kun ajaa varmaan 10m niin sitten auto sanoo että boo ja sammuu. Missä vika? Lämmöt on 140 asteen molemmin puolin. Löbö on heli cool powerii jossa on pikkulen liraus rissaa lisätty. Autosta tulee tyhjäkäynnilä vähän savuu ja kun painaa kaasun pohjaan niin tulee tuutin täydeltä. Kiskoin vielä ryypynkin irti ettei sieltä saa ilmaa.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 05.07.05 - klo: 18.20
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
. .Avasin alaneulaa 0,5 kiekkaa ja koeajossa akut loppuivat (lähti kyllä lämpimänä pintakaasulla käyntiin hienosti). . avasin vielä vartin ja jatkan seuraavalla kerralla . .

Jossain vaiheessa vaihan taasen konetta ja jatkan muuta testiä sillä - alkaa kytkinkello olla TAAS finitossa - seuraava onkin Fioroni kuulilla.


Vuotoa letkuissa / tankissa ei havaittu.
Em. säätelyn jälkeen kone lähti jees käyntiin, sieti pintakaasulla ajelun mutta äkillisessä kiihdytyksessä sammui noin 5metrin kiihdytyksen jälkeen. Auto pukille ja käyntiin. Lämmöt käteen tunnustellen ok ja tuumasin kierrättää pukilla tankin tyhjäks. Kierroksia runsaasti koneeseen - Kone sammu täydestä käynnistä ja tuntuu AIKA jumiintuneelta :) Kytkinkellosta neulalaakeristo aivan päreinä ->laakereissa ei muuta jäljellä kuin helmet. Muovinen pääratas hieman . . hmmm -vuollun näköinen . .

Koneen vaihto - joten nämä testit eivät mahdollisesti jatku tuolla toisella moottorilla -se on se varmanpäälle kone. Uuden moottorin kera jo uhkaamani Fioronin kytkinkello/kuulalaakerein, uusi muovinen pääratas ja baanalle. Sitten taas kun on aikaa. Tarkoitus oli laittaa Kyoshon alkuperäinen kytkinkello kuulalaakerein mutta kuulalaakerit eivät sovi sen kellon kanssa.

Tuolla "hiljentyneellä" testimoottorilla alkanee purkutestailu. Tällaista on olla aloittelija :)

Tilauslistalle varaosahyllyyn:
- metallinen pääratas
- Fioroni kytkinkello
- kytkinpalat

ps. tämä on sellainen päiväkirjan tapainen jollekin jolle en suosittele samoja virheitä tehtäväksi.

...alkaa menemään jutut ristiin: http://rc10.fi/viewtopic.php?t=12311
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 05.07.05 - klo: 18.46
MINUSTA päälle 140'c lämmöt on aikas lailla liikaa :shock: ainakin useimmille koneille on..
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 05.07.05 - klo: 21.01
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
..Auto pukille ja käyntiin. Lämmöt käteen tunnustellen ok ja tuumasin kierrättää pukilla tankin tyhjäks. Kierroksia runsaasti koneeseen - Kone sammu täydestä käynnistä ja tuntuu AIKA jumiintuneelta..


**LISÄTTY: ..kiertokanki = entinen . . -saakohan pelkkää kiertokankea mistään?

- voe helekkari -
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: jeejee - 06.07.05 - klo: 08.14
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Tää ei kuulu tänne mutta mulla tuli propleema, auto käy hyvin tyhjäkäyntiä ja toimii hyvin kun ajaa varmaan 10m niin sitten auto sanoo että boo ja sammuu. Missä vika? Lämmöt on 140 asteen molemmin puolin. Löbö on heli cool powerii jossa on pikkulen liraus rissaa lisätty. Autosta tulee tyhjäkäynnilä vähän savuu ja kun painaa kaasun pohjaan niin tulee tuutin täydeltä. Kiskoin vielä ryypynkin irti ettei sieltä saa ilmaa.


Osaako kukaan vastata tohon :?:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: l150040 - 06.07.05 - klo: 08.37
Kyllä noi lämmöt on liian korkeat. Lämmöt pitäisi saada putoamaan ainakin 120 asteen alle, jos ei vielä alemmaksikin. Eli aloita kääntämällä sitä pääneulaa auki.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: jeejee - 06.07.05 - klo: 08.38
Määkin avaan neulaa ja testaan... Ois kylmempi tulppa niin vois testata. puhun omista ongelmistani.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: l150040 - 06.07.05 - klo: 08.41
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
**LISÄTTY: ..kiertokanki = entinen . . -saakohan pelkkää kiertokankea mistään?


Saa, mutta tuohon koneeseen ei kyoshon hinnoilla vvarmaankaan kannata sitä lähteä ostamaan. Melkein samalla hinnalla saa uusia saman tasoisia koneitakin (ei Kyosho). Tietenkin jos jostain löytyy halvalla sylinteriltään loppuunajettu vastaava kone, niin siitähän voi osan ottaakin.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 06.07.05 - klo: 11.22
Lainaus käyttäjältä: "l150040"

. . koneeseen ei kyoshon hinnoilla vvarmaankaan kannata sitä lähteä ostamaan. . .


Voisikohan näistä jutuistani päätellä miksi se hajosi ja mitä tein väärin??
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: l150040 - 06.07.05 - klo: 11.49
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Em. säätelyn jälkeen kone lähti jees käyntiin, sieti pintakaasulla ajelun mutta äkillisessä kiihdytyksessä sammui noin 5metrin kiihdytyksen jälkeen.


Tämä kuulostaa siltä, että pääneula on ollut liian laihalla ja alaneula liian rikkaalla. Eli käy pienillä kierroksilla nätisti, mutta kun siirrytään pelkän pääneulan vaikutusalueelle seos on liian laiha. Kun auto on pukilla, niin vastus on niin pieni, että moottori jaksaa kuitenkin käydä sammumatta. Tällaisessa tilanteessa voitelu on ainakin liian vähäistä ja lämpöjen pitäisi nousta melkoisesti jonkun ajan päästä.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 06.07.05 - klo: 11.51
ettei ois ollu kone liian laihalla jostain päästä---->ei voitelua/jäähdytystä---->konerikko.enkä nyt ehkä paljoo kierroksia huudattelis pukin päällä,koska sillon se saa vähempi jäähdytystä kun itse ajossa.

ois kannattanu laittaa ylä/ala neula tehdasasetuksiin ja alkaa alusta...näin olisi ehkä tältä vältytty :? ja neulojahan ei kannata kiinnipäin vedellä kuin se 1/8 kierros kerrallaa jasiinä välissä tietty testi ottaa..mutta oletan sinun tienneen tuon..

ei muuta kuin uutta konetta,kuten ari-pee sanoi niin en lähtis kyöstin hinnoilla korjailee.. :shock:

edit:äääh...ari-pee ehti ensteks :wink:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 06.07.05 - klo: 13.01
Noni, päätelmät tehty ja toinen samanlainen kone odottaa . . .

Kysymys kuuluu; Mitä tästä opimme?? (vastaus on klassinen eikä sovellu kaikenikäisten silmille - joten en sitä kirjoita alkuperäisessä asussaan..)
Emme sitten yhtään mitään.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 06.07.05 - klo: 13.22
luulis nyt että ostat lämpömittarin ja pidät konetta edes vähän rikkaammalla.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 06.07.05 - klo: 15.14
Lainaus käyttäjältä: "racer"
luulis nyt että ostat lämpömittarin ja pidät konetta edes vähän rikkaammalla.

Niinhän sitä luulis. En osta.
Tuo toinen moottori on "varmanpäälle" säädöissä - ja sitä en sen enempiä ropaile. . . ainakaan ihan heti.

Joskus sitten ostan sen oikean moottorin . . iha varmaan!

...rakas joulupukki, . . .

;)
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: jeejee - 06.07.05 - klo: 15.35
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Tää ei kuulu tänne mutta mulla tuli propleema, auto käy hyvin tyhjäkäyntiä ja toimii hyvin kun ajaa varmaan 10m niin sitten auto sanoo että boo ja sammuu. Missä vika? Lämmöt on 140 asteen molemmin puolin. Löbö on heli cool powerii jossa on pikkulen liraus rissaa lisätty. Autosta tulee tyhjäkäynnilä vähän savuu ja kun painaa kaasun pohjaan niin tulee tuutin täydeltä. Kiskoin vielä ryypynkin irti ettei sieltä saa ilmaa.


Nyt joku auttaa kun toi on vissiin selvä? Väännänkö vielä rikkaammalle, pääneula on jotain 4 kiekka auki ja löböö ruikkii välillä putkesta.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 06.07.05 - klo: 16.01
Nyt neuvoisin että kone valmistajan antamiin alkusäätöihin.
(?alaneulaa 0,3 - 0,4mm sisään ja pääneulaa 2,5 - 3 kierrosta auki? -siinä lähtökohta?)

Ensiksi tosin: Polttoaineen vaihtaisin myös autokäyttöön tarkoitettuun - vaikka MorganFuelin Sidewinder 16% (sininen).

Moottorin merki ja malli? (nin tietävät osaavat jatkaa)

Eriasia kannattaako minua kuunnella :P
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 06.07.05 - klo: 20.07
margox...otappa huomioon sen varman päälle konees kans että säädöt on täysin riippuvaisia kelistä....että ihan varmasti ruuvailet jatkossa jos polttiksella ajat :mrgreen:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 06.07.05 - klo: 20.10
Lainaus käyttäjältä: "racer"
margox...otappa huomioon sen varman päälle konees kans että säädöt on täysin riippuvaisia kelistä....että ihan varmasti ruuvailet jatkossa jos polttiksella ajat :mrgreen:

Jep, mäpä otan ;)
Itte asiassa kelinhän voi valita missä ajaa. Tosin, tuo varmanpäälle motti toimii samoilla säädöillä kyllä kesäkelillä kuin kesäkelillä. On se NIIN varmanpäälle motti.
..ja tottakai ruuvailen - vaikkei tarviskan ;)

- eihän sitä voi oppia jos ei opettele -
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: jeejee - 06.07.05 - klo: 20.10
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
Nyt neuvoisin että kone valmistajan antamiin alkusäätöihin.
(?alaneulaa 0,3 - 0,4mm sisään ja pääneulaa 2,5 - 3 kierrosta auki? -siinä lähtökohta?)

Ensiksi tosin: Polttoaineen vaihtaisin myös autokäyttöön tarkoitettuun - vaikka MorganFuelin Sidewinder 16% (sininen).

Moottorin merki ja malli? (nin tietävät osaavat jatkaa)

Eriasia kannattaako minua kuunnella :P


Puol vuotta toiminyt tolla löböllä ja enään ei toimi. :S Moottori on se alkuperäinen os, harvoilla on siitäkin kokemuksia. Paljon rikkaammalle ei viittis enään kääntää mutta vissiin pakko kääntää  kerta noin kovat lämmötkin..
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 07.07.05 - klo: 07.59
lämmöt sinne 120'c korville niin hyvin mennee...eli jos 140'c on nyt,niin saat aukoo pääneulaa aika paljon :? ehkä jopa kylmempää tulppaa :shock:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: jeejee - 07.07.05 - klo: 08.12
En varmaan aja ennenku hommaan kylmemmän tulpan, pääneula on jo yli 4 kiekkaa auki ja tulppa infinity medium. Talvella toimi hyvin mutta nyt kuumemmala vaatii kylmempää tulppaa.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 07.07.05 - klo: 17.41
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "MarGox"
**LISÄTTY: ..kiertokanki = entinen . . -saakohan pelkkää kiertokankea mistään?


Saa, mutta tuohon koneeseen ei kyoshon hinnoilla vvarmaankaan kannata sitä lähteä ostamaan. Melkein samalla hinnalla saa uusia saman tasoisia koneitakin (ei Kyosho). Tietenkin jos jostain löytyy halvalla sylinteriltään loppuunajettu vastaava kone, niin siitähän voi osan ottaakin.

Onko 18€ Liian paha hinta moisesta? - siihen hintaan sen saisi.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: l150040 - 07.07.05 - klo: 17.51
Minä sekoilin. Ajattelin kokoajan jostain syystä kampiakselia. Eli siitä vain . Ostamisen edellytyksenä kannattaa kuitenkin pitää, että koneesta ei todellakaan ole muutakin rikki.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: MarGox - 07.07.05 - klo: 17.57
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Minä sekoilin. Ajattelin kokoajan jostain syystä kampiakselia. Eli siitä vain . Ostamisen edellytyksenä kannattaa kuitenkin pitää, että koneesta ei todellakaan ole muutakin rikki.

Kiitos, minä jo luulin . . saavani HALAVALLA :) -painelempa tallinperälle aukomaan koko moottorin samantieän.
Lisätty: Juuei, siis ei ollut muuta rikki. Kiertokangen alakiinnitys "reiästä" pala pois ja sekin tallella.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: HelpDesk - 07.07.05 - klo: 18.38
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
En varmaan aja ennenku hommaan kylmemmän tulpan, pääneula on jo yli 4 kiekkaa auki ja tulppa infinity medium. Talvella toimi hyvin mutta nyt kuumemmala vaatii kylmempää tulppaa.


Itellä on Hot tulppa ja ajan kesällä eikä motti edes keitä. Ja käynistyy hyvin  :mrgreen:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 07.07.05 - klo: 18.41
Ja varmasti ampuu pirteesti...  :?

Ja kohta tulee varmasti perään selityksiä että kyl se kulkee niin hyvin ku tolla koneella vaan voi...  :?

Just... :|
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 07.07.05 - klo: 19.30
itel oli  savagessa pitkään vakio(medium) tulppa..kunnes laitoin(yleensä sain) medium coldin niin johan muuttu meininki....ei niinkään lämmöt tippunu...tai tulihan ne noin 10astetta alas...mutta kiihtyvyys on ihan eriluokkaa ja ainakin mulla lähtee paremmin käyntiin..ennen lämmöt n.125'c-nyt n.115'c


en tajuu miks esim hpi laittaa tehtaalla koneisiin medium tulpan,kun ohjeissa sanotaan että pitäs aina tulpaksi laittaa med cold tulppa :? tai ainakin mulla oli tehtaalla lykätty semmotti tulppa...
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 07.07.05 - klo: 19.35
Koneen mukana tulee aina "sisäänajotulppa". Siis tulppa jolla kone toimii ollessaan rikkaalla niinkuin sisäänajossa kuuluu. Sisäänajon jälkeen vaihdetaan aina tulppa ja yleensä se kannattaa aina vaihtaa kylmempään.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 07.07.05 - klo: 19.36
paljon lämpömittarilla on yleensä hintaa?
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 07.07.05 - klo: 19.38
Halpoja ja hyviä löytyy hintaluokkaa 35€. Siitä toki hinnakkaampia jamyös halvempia löytyy. Vilase JP-Nitroracing sivuja.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 07.07.05 - klo: 19.38
olikohan pomppulinnassa jotain 30egee hpin mittari.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 07.07.05 - klo: 19.49
täytyy kattoa sit sellasta kun rahaa on  :roll:  eli ei ihan lähiaikoina kun viimisetkin pennit menee viri sarjaan  :mrgreen:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 08.07.05 - klo: 23.16
Gurut auttakaa! mikä säätö on pielessä kun auto laskee kierrokset huonosti   :?  eli kun ottaa kaasun pois niin kestää hetki kun menee takas tyhjäkäynnille .. niin ja sellasta että kuuluuko auton savuttaa tyhjäkäynnillä? mulla auto savuttaa aina,oli kuinka paljon kaasua tahansa :) en viitti vaan pistää hirveen laihalle kun ei ole lämpömittaria  :roll:  pistin tänne kun kerran liittyy ajokäyntiin  :roll:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.05 - klo: 00.14
Se on pikkusen rikkaalla.
Kierrokset varmaan laskee silleen röpöttelemällä, eikä nopeesti.

Käännät pikkusen alaneulaa kiinni.

Missäs lämmöt on?
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 09.07.05 - klo: 00.17
just silleen röpöttelemällä :) koitin korjata pistäällä rikkaammalle (luulin että menee laihalle ja alkaa kiertämään) ja lämmöistä ei  ole tietoa kun mittari uupuu (toistaiseksi) mutta vesi tippa testin mukaan on  melko kylmä :)
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.05 - klo: 00.18
Niinkuin sanoin niin piikimmälle sitä konetta sekä alhaalta että ylhäältä.
Toi on täysin tuttua joka sisäänajon jälkeen.

Hommaa lämpömittari niin saat oneen varmasti kunnon säätöön ja säästät pitkät pennit.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 09.07.05 - klo: 00.20
juu kattelen just sellasta ;) pistin osto ilmotuksenkin tässä välillä.... mutta pistäiskö joku linkkiä että misää on halvittam mittarit? mut ei mitään bilteman löyly mittareita...
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: JK Nitro - 09.07.05 - klo: 00.36
http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=HPIL2HSD20&searchlink=yes&search=LäMPö&page=1

Toi on mulla ja toimii hyvin ja on vissiin halvimmasta päästä.Tinkiäkin voi jotain pois.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Tomsson - 09.07.05 - klo: 00.40
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
juu kattelen just sellasta ;) pistin osto ilmotuksenkin tässä välillä.... mutta pistäiskö joku linkkiä että misää on halvittam mittarit? mut ei mitään bilteman löyly mittareita...

Sori offtopic, mutta Juuzmo, tule nyt ihmeessä joku ilta radalle autosi kera. Kun nyt sattumalta asut yhdellä niistä harvoista paikkakunnista Suomessa, joilla rata on. Saat varmasti kilokaupalla enemmän tietoa ja vinkkejä eikä tarvitse täältä keräillä ja odottaa tiedon tippaa sillon ja toista tällön. Olettaen että siellä on joku paikalla auttamassa.
Emme me purematta niele  :wink:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 09.07.05 - klo: 00.55
juu pistin yv:tä ettei topic veny turhaan... ja olisko jr-hobbyssä mittareita? kun tilaan nyt muutakin osaa sieltä joku päivä...
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.05 - klo: 02.21
Tässä on erittäin toimivaksi ja tarkaksi todettu yksilö naurettavan halvalla:
http://www.jp-nitroracing.com/index2_new.php?category=L%E4mp%F6mittarit&ryhma=PE-1
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 09.07.05 - klo: 12.57
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Niinkuin sanoin niin piikimmälle sitä konetta sekä alhaalta että ylhäältä.
Toi on täysin tuttua joka sisäänajon jälkeen.

Hommaa lämpömittari niin saat oneen varmasti kunnon säätöön ja säästät pitkät pennit.

nyt menee vaikeaksi... toiselta foorumilta kyselin ja sanottiin että alaneula rikkaammalle  :shock:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 09.07.05 - klo: 21.12
No jos kone käy tyhjää korkealta ja kone käy läpättäen suht kauan niin kone on liian piikillä alhaalta, mutta jos taas esim pitkän suoran jälkeen kaasusta päästettyä kierrokset laskevat viiveellä pienen "jokelluksen" säestämänä niin on hieman rikas.

Jos se on liian piikillä niin noi tyhjäkäynti kierrokset ei yleensä meinaa laskea ollenkaan, ja kun painaa jarrua niin kierrokset putoo mut heti kun päästää jarrun irti niin kierrokset laskee taas ja alkaa se lärpätys.

Tuohon on erittäin helppo homma... Kokeile ensin piikimmälle noin 10 minsan käännöllä, ja jos kone muuttuu pahemmaksi niin käännä takas ja sit taas 10 minsaa rikkaammalle.

Muistaakseni vaan mainitsit että ei käy kuumana (vai olikohan se taas joku toinen) joten käy siis rikkaalla.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 10.07.05 - klo: 02.28
En tarkastti tiedä kun mittari on vasta tulossa renkaiden kera JR-hobbystä... (onko ihan toimiva sellanen infrapuna mittari? 38€ oli hintaa  :roll: )
ja pistin konetta alhaalta rikkaammalle ja ylhäätä laihemmalle niin toimii paljon paremmin  8)  vaikuttaako alaneula lämpöihin paljonkin?
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 10.07.05 - klo: 11.14
Ei vaikuta yhtäpaljon kuin yläneula. Tietysti riippuu aina siitä kuinka pahasti se on pielessä.

Infrapunamittarillahan ne lämmöt mitataankin. Painetaan siis koneen kanteen suunnattuna suoraan tulppaan. Siis suoraan koneen yläpuolelta, tulpan juuresta.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 10.07.05 - klo: 15.08
eli suoraan ylhäältä päin osotetaan tulppaa? haittaako jos se mittari ottaa kiinni kanteen?
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 10.07.05 - klo: 15.14
Suoraan ylhäältä ja pitääkin ottaa kanteen. Pidä nappia pohjassa ja katsele lukemaa sihdaten tarkasti sinne tulpan juureen.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 10.07.05 - klo: 15.42
eli tulee väärin jos osuu tulpan kärkeen?
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: *HOKE* - 10.07.05 - klo: 15.45
??
Et pysty osumaan tulpan kärkeen.

Niinkuin jo sanoin niin ruoraan päältä, kanteen kiinni ja suunnattuna tulppaan.
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 10.07.05 - klo: 19.05
selvä  :D en ole katsos ennen pelannut näitten mittarien kanssa  :roll:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Hotti - 10.07.05 - klo: 19.24
Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo"
eli tulee väärin jos osuu tulpan kärkeen?


väkivallalla saat osumaan tulppaan :mrgreen: on siinä varmaan ohjeet mukana.....onko se nyt niin vaikee uskoa hokea :wink:
Otsikko: Ajokäyntiongelma.
Kirjoitti: Juuzmo - 10.07.05 - klo: 19.27
uskon uskon..oli vaan epäselvää mulle 1 homma.
Otsikko: .. jatkuu . . . .
Kirjoitti: MarGox - 14.07.05 - klo: 20.59
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
...Eli veikkaan, että sinulla vuotaa tankki tai letkut jostain kohtaa....

Juu, .. Tankissa ei ollut vuotoa mutta tankki-kaasari letkussa oli todellahieno vuoto. Löytyihän se ja samalla vaihdettu kaikki letkut (letkua on hyvä olla varalla - huomaan).
Nyt on toinen moottori ja toinen "penkissä" kasattavana. Luulin jo saaneeni säätöihin tämän "varman päälle" moottorin kun jo tankilisen sillä tuhosin, mutta. . . Nyt se lähtee Todella hyvin käyntiin - käy muutaman sekunnin ja sammuu - tai vaihtoehtoisesti pääneulan kääntelyn jälkeen se ei siedä kaasua yhtään . . ? Ja tarkasteltuani tuo paineletku täyttyy polttoaineesta . . sekä letkustoon ilmestyy ilmakuplia . .
(sivuiltasi on jo ohjeet printattu, ja ratkonta jatkuu . . mutta tälläkertaa hajosi vetokäynnistin..) -seuraavaksi vaihdetaan koko moottori taas, ja jatketaan siitä . . Se toinen motti onkin aivan eri säädöissä ja on todellakin erimoottori vaikka onkin samanlainen.

Todella suuri edistysaskel minulle on se, jotta moottori lähtee "kertalinttuusta" käyntiin. (tai lähti, kunnes vetokäynnistin jumahti)

- Tätä voi jo sanoa harrastukseksi -