RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: nyki - 21.07.05 - klo: 09.35

Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: nyki - 21.07.05 - klo: 09.35
Tuossa suunnittelu ja pohtimis kopissa istuessani mietin että miksiköhän ei ole kehitetty rc-autoa jossa on etuveto?

Moottori ja paino tulisi tietysti sijoittaa etupäähän mutta takarenkaat voisi kuitenkin hoitaa ohjausta. Täten esim kiihdytyksessä saadaan lisää painoa takarenkaille ja siispä myös parempi pito ohjaukseen.

Sähköautossa tällainen modifikaatio lienee helppo, moottorin napaisuus väärin päin ja ohjaus käänteiseksi. Itselläni on polttis joten en ihan heti keksi miten koneen saisi pyörimään toiseen suuntaan joten itse en ole kokeillut...


Mitäs te muut tuumitte ideasta?
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: jeejee - 21.07.05 - klo: 09.38
Esim kyosholla on yks sähkis etuvetonen, kamulla on sellanen. Sittten oli joku "minikuupperi" joka on etuvetonen. Voihan vaikka diffin kääntää toisinpäin niin silloin kääntyy ajosuunta.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: waltt - 21.07.05 - klo: 10.13
Tamiyalla on etuvetoinen mini (http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_80&products_id=687), ei ole pahan hintainenkaan...
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Fat Boy - 21.07.05 - klo: 10.28
Takapyöräohjaus kuulostaa hauskalta.. Voipi olla aika villi ajaa.. Eikö tuo ole helpoin kokeilla sähkiksellä peruuttamalla.. Etuveto menee kyllä, mutta kannattaa pitää se ohjauskin etupyörillä..
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Juuzmo - 21.07.05 - klo: 13.53
auto meni vahingossa etuvedoksi kun takapäästä napsahti kardaani poikki,niin auto vaan suti eikä lähtenyt paljoon mihinkään  :roll:  ei edes asfaltilla...
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Catiska - 21.07.05 - klo: 14.03
Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti. Siinä syy, miksei etuvetoisia RC-autoja ole, eikä muutenkaan kilpa-autopuolella ellei säännöt siihen jossain luokassa ohjaa, tai on kyse pienitehoisista autoista...
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Juuzmo - 21.07.05 - klo: 14.07
Lainaus käyttäjältä: "brutales"Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti. Siinä syy, miksei etuvetoisia RC-autoja ole, eikä muutenkaan kilpa-autopuolella ellei säännöt siihen jossain luokassa ohjaa, tai on kyse pienitehoisista autoista...
Autojen painoon verrattuna niissä on melko paljon tehoa ;)
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Catiska - 21.07.05 - klo: 14.37
No, ei nyt ainakaan yleensä RC-autossa nyt niin älytöntä teho/painosuhdetta ole. Välitykset on vain hitaat. Esim. omassani Asso TC4 touring-autossa tavallisella harjallisella kisakoneella tehoa noin 0,3 hv ja painoa 1,5 kg, eli 5kg/hv. Esim. BMW:n 5-sarjan dieselissä 5,8 kg/hv... Tuo minun Assoni nykyinen kone antaa saman tapaisen tehopainosuhteen kuin mitä on tehokkaassa urheiluautossa.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: plissken_s - 21.07.05 - klo: 17.46
Jaa, että ei yleensä ole kovia teho/painosuhteita vai? Entäs Krossarit sitten? Kireä (ei edes välttämättä) kisamoottori autoon ja päästään aika lähelle maagista kilo per hevosvoima tulosta.. Ja sellasta saa hakea jonkin aikaa 1:1 autoista.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: waltt - 21.07.05 - klo: 17.59
Lainaus käyttäjältä: "plissken_s"Jaa, että ei yleensä ole kovia teho/painosuhteita vai? Entäs Krossarit sitten? Kireä (ei edes välttämättä) kisamoottori autoon ja päästään aika lähelle maagista kilo per hevosvoima tulosta.. Ja sellasta saa hakea jonkin aikaa 1:1 autoista.
Kiihdytysautossa/moottoripyörässä voi olla jopa kovempia teho/painosuhteita...
On nämä rc-autot/moottorit todella ihmeellisen tehokkaita...
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: jarkkom - 21.07.05 - klo: 18.31
Ei ne hevosvoimat pelkästään koko totuutta kerro. Voi sitten jo vähän miettiä pidemmälle ja arvella mistä saattaisi johtua että sähkö- ja polttisturisti saa sen huippukireän 1/8 krossarin menon näyttämään todella hitaalta vaikka teho/painosuhde olisikin se maaginen 1hv/1kg...
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: plissken_s - 21.07.05 - klo: 19.55
Eiköhän se kysymys ollut lähinnä "(teoreettinen) suorituskyky paperilla" tyylistä........
Löytyyhän vaikka jostain jätekasoja tasoittavasta dieselhirmusta älyttömästi hevosia (ja painoa kans, mutta tämä vain kärjistettynä esimerkkinä) mutta huippuja se ottaakin reippaat 20km/h.. Siinä näyttää jo kisakireä krossarikin formulalta rinnalla.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Mika R - 21.07.05 - klo: 21.05
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"Ei ne hevosvoimat pelkästään koko totuutta kerro. Voi sitten jo vähän miettiä pidemmälle ja arvella mistä saattaisi johtua että sähkö- ja polttisturisti saa sen huippukireän 1/8 krossarin menon näyttämään todella hitaalta vaikka teho/painosuhde olisikin se maaginen 1hv/1kg...

Sä olet Jarkko nähnyt liian hitaita krossareita  :wink:
Pääsetkös 1-vaihteisella turistilla muka kovempaa? Näköharha pienemmästä koosta johtuen.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: nyki - 22.07.05 - klo: 07.53
Noniin no niin... aihe lähti hieman käsistä...

Mutta:

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti.

TC4:n painojakauma taitaa olla aika keskellä autoa vai? Ideaa jota tuolla pohdintakopissa mietin perustui juuri siihen että takavetoauto jossa on paino enimmäkseen takapyörillä muutetaan etuvetoiseksi muuttamalla vetosuuntaa. Etupyörät jotka nyt siis ovat takapyörät hoitaisi ohjausta. Kiihdytyksissä paino siirtyy taka-akselille ja ohjaus paranee vai?

Onhan se selkeästi ero 1:1 autoissakin että etuveto lähtee puskemaan ja takavedossa perä irtoaa liukkaalla. Ja kun rc-autoilu (krossi siis) enimmäkseen on liukkaalla ajoa juuri sen hauskuuden takia niin olettaa saattaa että etuveto autolla ei samaa iloa saa kun se puskee. Toisaalta eikö 1:1 etuvetoautolla pääse mutkista nopeammalla vauhdilla kuin takavetoisilla?

Tietysti voi miettiä mitä sitten tapahtuukaan kun ajetaan hyppyristä ilmaan ja kaikki paino on etupäässä... Taitaa tulla aikas kovaa nokka edellä maahan.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: jarkkom - 22.07.05 - klo: 08.35
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Sä olet Jarkko nähnyt liian hitaita krossareita  :wink:
Pääsetkös 1-vaihteisella turistilla muka kovempaa? Näköharha pienemmästä koosta johtuen.

13. ja 14. päivä elokuuta on kisat hyvinkään baanalla, sinne vaan toteemaan asia.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Mika R - 22.07.05 - klo: 08.50
Kiitos kutsusta. (Mutta ne on kaikki vaihteellisia..ei voi verrata suoraan) Onhan mullakin ollut .21 lohkolla (15RX) varustettu Turisti 1/9 (SuperTen) ja se liikkui aika kivasti siellä pääsuoralla, muistatkin sen ehkä Tattarilta joskus
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: jarkkom - 22.07.05 - klo: 09.02
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Kiitos kutsusta. (Mutta ne on kaikki vaihteellisia..ei voi verrata suoraan) Onhan mullakin ollut .21 lohkolla (15RX) varustettu Turisti 1/9 (SuperTen) ja se liikkui aika kivasti siellä pääsuoralla, muistatkin sen ehkä Tattarilta joskus

Menee nyt jo OT:ksi, mutta 14. pvä ajetaan pelkästään sähköillä (infot kisakutsuissa) ja niissä on vain yksi kiinteä välitys. Ehkäpä tänä vuonna päästään 1/10 polttiksella hitusen kovempaa kuin sähköillä; kehitystä polttisturisteissa on tapahtunut ja mutkanopeudet siten saatu kasvamaan.

Lavangon kisoissa tutka mittasi jonkun 60km/h vauhdin pääsuoran päästä? Ei näin... ulkoradalla sähköturisti stanukoneellakin taitaa kelata ton verran vauhtia ;)
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Fat Boy - 22.07.05 - klo: 10.08
Lainaus käyttäjältä: "nyki"Noniin no niin... aihe lähti hieman käsistä...

Mutta:

Lainaus käyttäjältä: "brutales"Minulla alkoi Asson TC4:n takadiffi luistamaan, eli oli lähes etuvetoinen. Puski mutkissa älyttömästi, eikä kiihtynyt kummoisesti.

TC4:n painojakauma taitaa olla aika keskellä autoa vai? Ideaa jota tuolla pohdintakopissa mietin perustui juuri siihen että takavetoauto jossa on paino enimmäkseen takapyörillä muutetaan etuvetoiseksi muuttamalla vetosuuntaa. Etupyörät jotka nyt siis ovat takapyörät hoitaisi ohjausta. Kiihdytyksissä paino siirtyy taka-akselille ja ohjaus paranee vai?

Onhan se selkeästi ero 1:1 autoissakin että etuveto lähtee puskemaan ja takavedossa perä irtoaa liukkaalla. Ja kun rc-autoilu (krossi siis) enimmäkseen on liukkaalla ajoa juuri sen hauskuuden takia niin olettaa saattaa että etuveto autolla ei samaa iloa saa kun se puskee. Toisaalta eikö 1:1 etuvetoautolla pääse mutkista nopeammalla vauhdilla kuin takavetoisilla?

Tietysti voi miettiä mitä sitten tapahtuukaan kun ajetaan hyppyristä ilmaan ja kaikki paino on etupäässä... Taitaa tulla aikas kovaa nokka edellä maahan.

Kiihdytys tapahtuu pääosin suoran alkupäässä.. Mihin siis sitä ohjauksen parantunutta pitoa tarvitsee.. Kiihdytyspito lienee tärkeämpää.

Lisäksi, usko vaan, että takapyöräohjaus on kelvoton, jos yrität ajaa vähänkään kovempaa.

Jos siitä olis hyötyä, niin se luultavimmin olisi käytössä, muuallakin kuin trukeissa (siis lastaustrukeissa, 1:1)

Kokemuksesta voin kertoa, että takapyöräohjattu trukki on aivan tolkuton ajettava liukkaalla. Jos luisuun lähtee, on sen korvaaminen liki mahdotonta.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: p.p92 - 22.07.05 - klo: 14.17
Esim puimurit ja jotkut etu teräiset ruohon leikkurithan toimivat tuolla menetelmällä että taka pyörät kääntää ja etupyörät vaetää.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Juuzmo - 22.07.05 - klo: 14.27
Lainaus käyttäjältä: "p.p92"Esim puimurit ja jotkut etu teräiset ruohon leikkurithan toimivat tuolla menetelmällä että taka pyörät kääntää ja etupyörät vaetää.
meillä on etuteränen ruohonleikkuri mut se on takavetonen :D
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Mika R - 22.07.05 - klo: 14.29
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"Kiitos kutsusta. (Mutta ne on kaikki vaihteellisia..ei voi verrata suoraan) Onhan mullakin ollut .21 lohkolla (15RX) varustettu Turisti 1/9 (SuperTen) ja se liikkui aika kivasti siellä pääsuoralla, muistatkin sen ehkä Tattarilta joskus

Menee nyt jo OT:ksi, mutta 14. pvä ajetaan pelkästään sähköillä (infot kisakutsuissa) ja niissä on vain yksi kiinteä välitys. Ehkäpä tänä vuonna päästään 1/10 polttiksella hitusen kovempaa kuin sähköillä; kehitystä polttisturisteissa on tapahtunut ja mutkanopeudet siten saatu kasvamaan.

Lavangon kisoissa tutka mittasi jonkun 60km/h vauhdin pääsuoran päästä? Ei näin... ulkoradalla sähköturisti stanukoneellakin taitaa kelata ton verran vauhtia ;)

Jep, mut sähkis on sähkis
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: p.p92 - 22.07.05 - klo: 14.31
Joo niitä on etu ja takavetosii. Meillä on tommonen ja se on etu veto. http://www.maskinparken.se/AnnonsBilder/vikingklippare.jpg
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: nyki - 22.07.05 - klo: 16.08
Ok, ok... Täytynee heiluttaa valkoista lippua. Aika tyrmäys tuli idealle mutta synnyttipähän edes jotain keskusteluu...
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: p.p92 - 22.07.05 - klo: 18.58
Kyllä se hyvin ruohon leikkuris toimii :mrgreen:
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: tux10 - 22.07.05 - klo: 21.27
Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: jeejee - 23.07.05 - klo: 08.40
Lainaus käyttäjältä: "tux10"Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:


Mun kaverilla se on volvon korilla ja nyrkin kokonen motti ja kulkee kävelyvauhtii. Joku Kyosho se on..
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: rs tuning - 23.07.05 - klo: 13.16
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Lainaus käyttäjältä: "tux10"Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:

Mun kaverilla se on volvon korilla ja nyrkin kokonen motti ja kulkee kävelyvauhtii. Joku Kyosho se on..
Mun kaverilla oli noin 12-13vuotta sitte Kyoshon MAXUM FF krossari
joka oli etuveto ja suti aivan sairaasti kokoajan vaikka oli stanukone!
Rakenteeltaan oli ihan omanlainen ei ollu mikään "köyhänmiehen" neliveto
josta poistettu osia, konekin oli etuakselin takapuolella jne.
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: Juuzmo - 20.08.05 - klo: 01.04
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"
Lainaus käyttäjältä: "tux10"Kyosoholla on josku 1997-1999 ollut myynnissä joku pureten sarjan auto!
Autossa oli minin kori ja etuveto... :P Takaulostulot ja kaikki oli ja ihan hyvän näköinen peli!  :mrgreen:


Mun kaverilla se on volvon korilla ja nyrkin kokonen motti ja kulkee kävelyvauhtii. Joku Kyosho se on..
Nyrkin kokonen motti  :roll:  eihän se ole edes mikään pieni silloin  :mrgreen:
Otsikko: Etuvetoinen auto?
Kirjoitti: jeejee - 20.08.05 - klo: 08.09
Jep, en tiiä mikä käämitys mutta ainakin 2-3 kertaa isompi kun esim pta:n vakio.