Muutenpahan vain ajattelin kysästä että paljonko nopeimmat kulkee? :|
Jos en iha väärin oo ymmärtäny ni 1/8 krossi autot menee joku 80-100kmh.Ja joskus tuli guinesin ennätys ohjelmassa sähköauto 96 kmh.
Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"juu mut toi 101.86 on uusin mitä on tehty
Toi ennätys saattaa olla nopein sääntöjen mukaisella sähkötouringautolla ajettu, mutta ei lähelläkään nopeinta RC-autolla ajettua.
(https://rc10.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fpopularmechanics.com%2Fpopmech%2Fauto3%2F0102AUMSWFALEADA.jpg&hash=307bf6a98131ed98567f1c4d6e947b029cf83468)
Kuvassa (mahdollisesti) sähköautojen tämän hetken nopeusennätyksen haltija, Asso RC10L3.
Nopeus: 111 MPH = 178,5 km/hNopeus saavutettiin hiilettömällä koneella ja 24 kennosella akulla. Tehoa n. 1500W.
lähde (http://popularmechanics.com/popmech/auto3/0102AUMSWFAM.html)
Todennäköisesti 1/8 ratapolttiksilla pääsee vielä lujempaa.
viskama-a tuolla on kuva miten kennot on kiinnitetty.
Olen varmaan joskus ennenkin pastettanut tämän linkin, mut..
http://videos.radiocontrolzone.com/200+mph_nitro_cwh.zip
Onko sitten miten paljon rc-auto, en tiedä mutta lujaa se menee, 320km/h :shock:
Lainaus käyttäjältä: "Tomsson"Olen varmaan joskus ennenkin pastettanut tämän linkin, mut..
http://videos.radiocontrolzone.com/200+mph_nitro_cwh.zip
Onko sitten miten paljon rc-auto, en tiedä mutta lujaa se menee, 320km/h :shock:
millä ohjelmalla toi toimii :?
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
millä ohjelmalla toi toimii :?
:?: Winzipillä..
Vai meinaatko videota? Ihan Winun Mediaplayerillä
Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"mikä on hiiletön kone? :oops:
Hiiletön kone on nykyaikainen tapa toteuttaa sähkömoottori. Käytössä se on ollut teollisuuden isoissa moottoreissa jo iät ja ajat, rc-vempeleissä vasta lähinnä lentokoneissa, edullisen teho/paino -suhteensa ansiosta.
Hiilettömässä koneessa magneetit ja käämit ovat vaihtaneet paikkaa: ankkurissa on kestomagneetti ja moottorin rungossa on lankakäämit. Perinteisessä hiilimoottorissa hiilet jakavat virran vuorotellen jokaiselle kolmesta käämikimpusta kollektorin kolmen kupariliuskan kautta. Hiilettömässä moottorissa nopeudensäädin huolehtii elektronisesti käämikimppujen saaman virran jaksottamisesta.
Etuja ovat hiilettömyys (hiiliä ei travitse vaihtaa, koska niitä ei ole, eikä myöskään mitään sorvattavaa ole), suuri teho, keveys ja pitkä kestoikä, koska ainoat kuluvat osat ovat laakerit.
Huonoja puolia ovat hinta (varsinkin nopeudensäätimet ovat kalliita), joka tosin on laskemassa, ja se, että moottoreille ei ole (vielä) mitään luokituksia rc-autokäytössä. Perinteisten moottoreiden ja hiilien valmistajat tietenkin eivät ole innoissaan... Mutta varmaa on, että tulossa ovat.
Myös autoihin tullee muutoksia hiilettömien myötä, koska nykyiset voimansiirrot ovat suuremmille tehoille alimittaisia.
iis kui lujaa inferno 7.5 sporrt menee ws7??
se riippuu niin monesta asiasta. eikä sillä ole mitään väliä. mm. välitys on tärkeä.
lavangossa huippunopeudeksi on mitattu noin 60km/h.
Mutta eihän ne siellä pääse vielä taysiin tehoisiin.Olen kuullut,että ne kulkee noin 100 kmh.
onko sillä jotain väliä että paljonko se huippunopeus on? vai meinaatko ajaa sen kanssa alastarolla :lol:
Ei sillä, mutta Kiihdytteli yks paivä,(vielä ku oli kuiva maa) oikein piikeillä säädöillä tossa tiellä,ni olis iha mukava tietää kui nopeest se auto menee.Siis krossisssa tarvitaan voimaa e ei nopeutta.
Noh..paljos noi mini-z värkit kulkee ihan vakiona? Entäs piristettynä?
Mini-Z kulkee suunnilleen paria kymppiä vakiona isoimmalla pinjonilla. Viritetyt zetat taas voi kulkea päälle neljää kymmppiä.
No katsoin tuolta erään ruotsalaisen sivulta kuinka he olivat itse käämineet huippukireän koneen zetaan ja vaihdellut vielä fetitkin ja laittanut vielä turbon siihen avustamaan. Sitten vain 16:nen pinjoni kiinni ja vauhtia 57 Km/h :lol:
Sitten siinä oli vielä videokin missä ajoivat kyseisellä zetalla 1/10 autoille tarkoitetulla radalla 1/10 autojen kanssa kilpaa ja napsivat aika kepeästi 1/10 autoja nopeammin. Mutta tuokin ehkä johtui siitä että auto on pienempi eli silloin ketterämpi noita isoja autoja..
Mutta jos tuon oman zetan semmoseks tarpeeksi kulkevaksi laittais = x-speed kiinni, tarpeeksi nopea. Mutta jos sitä joskus innostuisi tilaamaan Matrixin Käsinkäämitun koneen ja turbon niin vois vähän kokeilla.. :lol:
RC-Poika: Laittaisitko linkin tonne sivustolle?
vielä niistä "hiilettömistä" eli "harjattomista" eli "l.r.k" mootoreista että niissä pyörii vain ulko kuori ekä sisä puoli eli akseli on rugossa kiinni. aika kätsyä, autoissa voi tulla kiinitys ogelmaksi kun ulkokehä pyörii :?
(menee aikalailla sähkö puolelle vaikaa onhan tää vapaa keskustelu....)
RC-Poika: Pakokaasuahtimen käyttäminen sähkömoottorikäyttöisessä pienoisautossa...hmmm... Voitko selvittää kuinka laitat sähkömoottoriseen Mini-Z:aan turbon? :P
Turbo? eh... sähkö autossa`? yhtälö eiiii toimi..
Tuo zetan turbo on terminä harhaanjohtava, mutta sitä ne maailmalla ulkoisista feteistä/fettien vaihdosta käyttävät. Ahtamisen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, paitsi ehkä sen osalta että moottorille saadaan menemään aiempaa enemmän virtaa, jos nyt jonkin selityksen moiselle nimitykselle haluaa keksiä.
Eikö noi hiilettömät moottorit toimi nykyisillä tehonsäätimillä ?
Hiiletönkonen tarvitsee oman säätimensä.
Claustro, No heti jos löydän sen, sillä juuri kun meinasin laittaa sivun BookMarkkeihin kaatui IE.. :cry: Sen jälkeen vaihdoin heti uuteen Netscapeen..
Mutta vähän vastaava systeemi on http://www.geekjoan.com :issa
jossa auto menee vähän hitaampaa mutta kuiteskin!
Tuolta geekjoan:ista valitsette sen uusimmasta ajokerrasta olevan kuva/videosarjan.
Niin ja se nimitys "Turbo" on todellakin vain nimitys ulkoiselle fettisarjalle, josta ClodZ kertoi aikaisemmassa viestissä..
Tuli vaan mieleen ,että mitä mun pitäis tehä kun mulla on auto inferno 7.5 sportti ja siinä on hobaon2.7hp kone. Autoni kiihtyy kyllä ihan mukavasti ,mutta nopeutta saisi olla enemmän en ole aivan varma mitä mun kannattais tehä vai pitäisikö vain vaihtaa välityksiä?
Välit uusiksi niin alkais kulkemaankin.
Vaihda bensa,tulppa,pilli,välitys etc.....Tai muuten vaan piikimmälle.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"vielä niistä "hiilettömistä" eli "harjattomista" eli "l.r.k" mootoreista että niissä pyörii vain ulko kuori ekä sisä puoli eli akseli on rugossa kiinni. aika kätsyä, autoissa voi tulla kiinitys ogelmaksi kun ulkokehä pyörii :?
Tässä nyt pääsi kirjoittajan ajatukset hieman karkaamaan hakoteille.
1) Perinteisessäkin moottorissa ulkokehä pyörii jos akseli lukitaan kiinteästi kiinni.
2) Hiilettömän moottorin toiminta on vain siten käänteinen että moottorin roottorin pyörimisen aikaansaava pyörivä magneettikenttä muodostetaan staattorissa ulkokehällä, eikä moottorin keskellä roottorissa.
Tässä on pari eroa "normaalin" ja "harjatoman" sähkö motin välillä:
1. Halkaisia on harjattomalla suurempi.
2. Vääntö, harjaton vääntää parammin.(luulo)
3. Kieros luku, harjaton taitaa jäädä toiseksi.
Pitää vähän kommentoida kirjoittaja T:n lausuntoa harjattoman ja
perinteisen välillä. Itse omistan Novakin harjattoman ss5800 moottorin ja se on ulkomitoiltaan lähes vastaava 540 kannun kanssa ainoa ero on moottorin pituus, Novakin harjaton on hieman
pitempi.Mitä tulee vääntöön niin ainakin Novakin kone vääntää yhtä
paljon kuin perinteinen 10 lankanen kone.Kierrosluku jos vertailupohjana pidetään moottorin pyörintänopeutta per voltti niin
ss5800 moottori antaa kierroksia 5800rpm/v kun perinteinen 10 lankanen
moottori tuottaa noin 5400rpm/v.