RC10.FI
Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: 41287710 - 26.08.05 - klo: 12.25
-
mulla on kaikki servot 10kilosia ja silti tuntuu että tuo jarrun ja kaasun servo on paljon laiskempi kun nuo muut. voiko servon voimakkuuksia säätää jostain??
-
Ei voi säätää :| .
-
Ei voi säätää :| .
paitsi nopeuksia. ohjaimesta jos siiinä on sellainen toiminto
-
No mulla on sellainen ohjain, jossa on toi nopea radiokontakti säätö :wink: . Mutta se vaatii nopeita sormien liikkeitä :) .
-
Mutta sekään nopeuden säätö ei voi luonnollisesti nopeuttaa enempää kuin servo pystyy.
Eli käytännössä käytetään vain hidastamaan servon nopeutta.
-
Useimmissa tietokoneradioissa on ABS-toiminto, joka pulssittaa servolle lähetettävää signaalia, ja siten heikentää servon vääntöä.
-
ABS pätkittää servon toimintoa ja käytetään jarruissa. Tämäkään ei periaatteessa vähennä servon voimaa vaan pelkästään pätkii, mikä kyllä käytännössä tuntuu siltä että ei olis tehoa.
Itsellä noissa isoissa bensa-autoissa olen testaillut ja käytän joskus myös näitä radiosta saatavia säätöjä.
-
ABS pätkittää servon toimintoa ja käytetään jarruissa. Tämäkään ei periaatteessa vähennä servon voimaa vaan pelkästään pätkii, mikä kyllä käytännössä tuntuu siltä että ei olis tehoa.
Itsellä noissa isoissa bensa-autoissa olen testaillut ja käytän joskus myös näitä radiosta saatavia säätöjä.
mulla on just se ongelma auton jarruissa tuossa genesis 46 ssa että autossa on todella huonot jarrut.. olen säätänyt vaikka miten jotenkin tuntuu että jarrun servo ei ole yhtä voimakas kuin muut vaikka kaikki on 10 kg servoja..
-
Useimmissa tietokoneradioissa on ABS-toiminto, joka pulssittaa servolle lähetettävää signaalia, ja siten heikentää servon vääntöä.
En suosittele polttisautossa käytettäväksi. Jatkuva nopea edestakainen liike (jota ABS-toiminto juuri tekee) ei ole servolle hyväksi. Kuluminen on moninkertaista tätä käytettäessä.
-
mulla on just se ongelma auton jarruissa tuossa genesis 46 ssa että autossa on todella huonot jarrut.. olen säätänyt vaikka miten jotenkin tuntuu että jarrun servo ei ole yhtä voimakas kuin muut vaikka kaikki on 10 kg servoja..
Muista, että Cen on todella painava auto, jossa on painoonsa nähden alamittaiset servot. Eli, säätämällä ongelma tuskin poistuu, kannattaisi vaihtaa kaikki servot kunnollisiin. Jarruongelma voi olla myös suunnitteluongelma.
-
Saathan sinä servoihin enemmän voimaa ja nopeutta jos nostat jännitettä. Kestävyydestä ei sitten enää kannatakkaan niin puhua :roll:
-
Saathan sinä servoihin enemmän voimaa ja nopeutta jos nostat jännitettä. Kestävyydestä ei sitten enää kannatakkaan niin puhua :roll:
6 voltin akku mulla on siinä. paljon nuo servot yleensä kestää jännitettä..??
-
mulla on just se ongelma auton jarruissa tuossa genesis 46 ssa että autossa on todella huonot jarrut.. olen säätänyt vaikka miten jotenkin tuntuu että jarrun servo ei ole yhtä voimakas kuin muut vaikka kaikki on 10 kg servoja..
Muista, että Cen on todella painava auto, jossa on painoonsa nähden alamittaiset servot. Eli, säätämällä ongelma tuskin poistuu, kannattaisi vaihtaa kaikki servot kunnollisiin. Jarruongelma voi olla myös suunnitteluongelma.
minkälaisia servoja suosittelisit??
-
Itse suosin tällaista: HITEC HS-945MG 8.8kg/cm vääntö 4,8v jännitteellä vielä siedettävällä nopeudella. Ohjaukseen vielä reilusti nopeampi ja vääntävämpi, mutta se vaatii kaksi servoa, yhdestä servosta ei saa riittävästi molempia.
-
Ite hankkisin bluebirdin :wink: .
-
Noista Bluebird servoista ei juurikaan hyvää ole kuulunut, lukekaa vaikka Cen topiceista...
Servoja kun etsit, niin vertailukohtana voi olla vaikka LST. Siinä on jarrulle ja kaasulle, sekä pakille 5 kg servot, ilmeisesti painoeron takia riittää. Ohjaukselle Losissa on 19 kg/ 0,13 sek, eli siinä on suuri ero Cenin autoon, niin voimassa kuin nopeudessakin. Tästä päätellen Ceniin voisi olla jarrulle sopiva 8 - 10 kg ja ohjaukseen pitäisi saada 20 - 30 kg/0,1 - 0,15 sek. Yhdellä servolla ei millään saa tuota ohjausta hoidettua, mutta kahdella onnistuu jo.