Eli lyhykäisyydessään tämmöinen ongelma!
Hyper 7 autona ja hyper 21 boost motilla. Silloin kun soi kirkkaasti ylhäällä lämmöt n. 200 astetta. Alaruuvi pitäs olla kohdallaan, koska n.20sek tyhjäläynnin jälkeen tukehtuu, hekun virkaa toimittaa ossin R5! Missä vika?? Jos kiertää yläruuvia rikkaammalle, kone ei kierrä vaan röppää....??? Mitä ruuvia pitäs kiertää ja minne, alkaa hermot menemää ko ei saa lämpöjä kohallee!
kiitos osanottaneille.
Oisikohan mittarissa. Käyköhän se ees 200 asteess. Veikkaa että sammuisi jo
Olet vissiin aika reippaasti kerralla vääntänyt yläruuvia.
Laita se ekaks perussäätöön ja siitä pikkuhiljaa kiristämään.
Heh, Anna mennä vaan jos kulkee.
Tuleeko putkesta savua?
Voisi tkokeilla kylmempää tulppaa
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Heh, Anna mennä vaan jos kulkee.
Tuleeko putkesta savua?
Voisi tkokeilla kylmempää tulppaa
Juu on kokeiltu tulppia kaiken näköisiä ja kokosia. Kyllä, putkessa näkyy ketunhäntä. Ja uskoisin tämmöisen snap-on merkkisen mittarin, joka on maksanut vuonna kivi ja sakset 3000 markkaa, näyttävän oikein, mene ja tiedä sitten...
Koko ikäni olen pelannut mikroautoilla, crossiakin olen ajanut ja kisakuskina kelkkapiireissä pyörineenä, luulusin tietäväni kuinka paljon sitä ruuvia käännetään ja mihin... Muttä kaikesta huolimatta tämän koneen sielunelämään en pääse käsiksi!
laita kämmen pytynpäälle jos et pysty pitää ollenkaan kättä siinä sitten on liian piikillä.....
Lainaus käyttäjältä: "Jussi_"Olet vissiin aika reippaasti kerralla vääntänyt yläruuvia.
Laita se ekaks perussäätöön ja siitä pikkuhiljaa kiristämään.
Ja mitkäköhän ne teidän "perus" säädöt mahtaa olla?
Lainaus käyttäjältä: "kaide"laita kämmen pytynpäälle jos et pysty pitää ollenkaan kättä siinä sitten on liian piikillä.....
en todellakaan laita uudelleen! Liian piikilä, onko myynnis rc-suomi-rc sanakirjoa??? Kuten sanoin, yläruuvia kääntämällä rikkaammalle kone ei kierrä ku puolet siitä mitä pitäis, etc.
Kato vuotaako se kone. Mulla oli joskus lämmöt 160 ja pakoputkesta tuli savua niin ettei tahtonu nokkaansa pitemmälle nähdä. Syy oli siinä, että takakansi vuosi oikein urakalla. Nää 2t koneet on tarkkoja paineen suhteen.
Lainaus käyttäjältä: "Dustbin"Kato vuotaako se kone. Mulla oli joskus lämmöt 160 ja pakoputkesta tuli savua niin ettei tahtonu nokkaansa pitemmälle nähdä. Syy oli siinä, että takakansi vuosi oikein urakalla. Nää 2t koneet on tarkkoja paineen suhteen.
Empä usko et vuotaa. Siis ei sitä savua putkestä nyt ihan mahdottomasti tule, ihan normisti mun mielestä...
Lainaus käyttäjältä: "R6ukko"Lainaus käyttäjältä: "kaide"laita kämmen pytynpäälle jos et pysty pitää ollenkaan kättä siinä sitten on liian piikillä.....
en todellakaan laita uudelleen! Liian piikilä, onko myynnis rc-suomi-rc sanakirjoa??? Kuten sanoin, yläruuvia kääntämällä rikkaammalle kone ei kierrä ku puolet siitä mitä pitäis, etc.
siis liian laihalla yläpäästä.... tai alapäästä.....
väännä ylä pään sääto siihen tasalle että ruuvi ja runko on tasalla... ja alapäätä auki reilusti... josta alat kiristää alapäätä kunnes huomaat tasasemman käynnin ja ei tuu menovettä putkesta roiskumalla.... sitten siirryt yläpään säätöön...
Onko kaasari-kone liitos tiivistetty? imukaula-kaasari tiivistetty??
Lainaus käyttäjältä: "waltt"Onko kaasari-kone liitos tiivistetty? imukaula-kaasari tiivistetty??
ihan tehtaan jäljiltä se on. Mites tämä käytännössä tapahtuu? Siis mitä olette käyttäneet tiivistysaineena???
Lainaus käyttäjältä: "R6ukko"Lainaus käyttäjältä: "waltt"Onko kaasari-kone liitos tiivistetty? imukaula-kaasari tiivistetty??
ihan tehtaan jäljiltä se on. Mites tämä käytännössä tapahtuu? Siis mitä olette käyttäneet tiivistysaineena???
imukaula ja kaasari on tiivistetty nippusiteellä tiukaksi!
Lainaus käyttäjältä: "R6ukko"Empä usko et vuotaa.
No minäpä uskon.. Otappa kone auki ja katot kaikki O-renkaat ja pistät vielä silikonia niin että varmasti on tiivis. Tuskin siitä nyt ainakaan haittaa on. Luultavasti vuoto on takakannessa tai pakoputken tiivisteessä. Ainakin tuo lämpeneminen viittaisi siihen.
Lainaus käyttäjältä: "Dustbin"Lainaus käyttäjältä: "R6ukko"Empä usko et vuotaa.
No minäpä uskon.. Otappa kone auki ja katot kaikki O-renkaat ja pistät vielä silikonia niin että varmasti on tiivis. Tuskin siitä nyt ainakaan haittaa on. Luultavasti vuoto on takakannessa tai pakoputken tiivisteessä. Ainakin tuo lämpeneminen viittaisi siihen.
Ok, täytyypi testailla vielä. En usko, et se pakoaukon juuresta vuotaa, koska ei ole mitään "palojälkiä" jne... Katotaa nyt näillä eväillä etteen päin ja palaillaa, jos aihetta on.
Lainaus käyttäjältä: "R6ukko"Lainaus käyttäjältä: "Jussi_"Olet vissiin aika reippaasti kerralla vääntänyt yläruuvia.
Laita se ekaks perussäätöön ja siitä pikkuhiljaa kiristämään.
Ja mitkäköhän ne teidän "perus" säädöt mahtaa olla?
http://www.hobao.fi/dynpics/pictures/engine/hobao/hyperkaasari.jpg
Tossa on hyvillä kuvilla.
Nämä moottoriongelmat kismittävät, niin omat kuin toistenkin. Jos ei mitään vuotoja löydy tai muuta vikaan, niin itse kokeilisin ensin säätää yläpään kohdilleen. Tuon koneen säädöt voivat myös olla reilusti pielessä eli esimerkiksi pääneula reilusti liian laihalla ja alaneula reilusti liikaa auki. Eli toisen neulan täysin väärää asentoa korjataan toisella neulalla. Tällöin vain joko yläpää tai alapää toimii, mutta ei koko kierrosalue.
Vetäseppäs alhaalta kiinni oikein kunnolla ja ylhäältä auki. Koita saada auton kulkemaan hyvin lujaa. Antaa sammua tyhjäkäynnillä, ja kun olet saanut yläpään kohdilleen, niin yläpäähän koskematta laitat alapään kuntoon. Ja sitten hienosäädöt sen jälkeen. Ennen tähän rumbaan ryhtymistä katso vielä, että tyhjäkäyntiasetus on noin 1 mm kurkku auki tai mitä nyt sille koneelle suositellaan.
Ei näilläkään ohjeilla välttämättä konetta kuntoon saa, mutta ei rikkikään. Ja kokeile kaverin mittarilla sitä lämpöä kanssa vertailun vuoksi.
ihme kone jos toimii vielä 200 asteessa :shock:
ootko ihan varma että mittari näyttää 200C eikä 200F
ja ei kai sillä ole mitään väliä mitä se mittari näyttää, jos kone käy hyvin. mutta jos se ei käy normaalisti, niin silloin tietysti...
Kyllä kaverillanikin kävi hyperi rtr mittarin mukaan yli 210 astetta. Moottori toimi ihan hyvin, mutta tulppa kärähti ja leikki loppu siihe..
lämpömittarina oli hpi.n mittari,, eikös sen pitäisi olla ihan luotettava kapine?
Kyllä sen hpi:n mittarin pitäs toimii yhtä hyvin kuin muutkin mittarit :wink: .
Lainaus käyttäjältä: "KertM5"ihme kone jos toimii vielä 200 asteessa :shock:
ootko ihan varma että mittari näyttää 200C eikä 200F
ja ei kai sillä ole mitään väliä mitä se mittari näyttää, jos kone käy hyvin. mutta jos se ei käy normaalisti, niin silloin tietysti...
Samaa mieltä, näyttää saletisti Fahrenheiteja. Mittaa ihan kokeeks "kuume" kainalostas. Jos näyttää yli 50 pikaisesti tohtoriin :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "anssi"Samaa mieltä, näyttää saletisti Fahrenheiteja. Mittaa ihan kokeeks "kuume" kainalostas. Jos näyttää yli 50 pikaisesti tohtoriin
200 °F ~ 93 °C
Jos kainalossa tosiaan on 50 °F(n. 10 °C) tai alle, niin taitaapi olla ruumishuone oikeampi paikka..
:mrgreen:
Mun täytyy hyperin omistajana kanssa tunnustaa että lämmöt on oikeasti VAHINGOSSA käynyt 160-180 , en muista tarkkaan kumpi oli mutta paljon ja sitten se sammui pienen kiihdyttelyn jälkeen, mutta auto toimii vieläkin. :roll:
Äkkiseltään tulisi mieleen mittarin kalibrointi, jos se on terveellään niin sit se voi näyttää ihan mitä sattuu.
LainaaHyper 7 autona ja hyper 21 boost motilla. Silloin kun soi kirkkaasti ylhäällä lämmöt n. 200 astetta. Alaruuvi pitäs olla kohdallaan, koska n.20sek tyhjäläynnin jälkeen tukehtuu, hekun virkaa toimittaa ossin R5! Missä vika?? Jos kiertää yläruuvia rikkaammalle, kone ei kierrä vaan röppää....??? Mitä ruuvia pitäs kiertää ja minne, alkaa hermot menemää ko ei saa lämpöjä kohallee!
jos ei syö tulppia ja putkesta tulee savua niin ei ole mitään ongelmaa. käytä konetta silleen ku se käy hyvin ja ottaa huiput. ja heitä se mittari...
Lainaus käyttäjältä: "Dustbin"Lainaus käyttäjältä: "R6ukko"Empä usko et vuotaa.
No minäpä uskon.. Otappa kone auki ja katot kaikki O-renkaat ja pistät vielä silikonia niin että varmasti on tiivis. Tuskin siitä nyt ainakaan haittaa on. Luultavasti vuoto on takakannessa tai pakoputken tiivisteessä. Ainakin tuo lämpeneminen viittaisi siihen.
tai kaasarin haitarikumissa :)
Uskokaa jo, ei se mittarissa/mittaajassa se vika ole! Eile saatii lämmöt jo peräti näinkin alas, kuin 140 astetta, mut sit se auto hajos muuten...
jos joskus ostan polttisauton, niin en varmasti osta kallista lämpömittaria!
jos kone käy hyvin eikä syö tulppia, niin antaa mennä vaa...kunnes joku hajoo..
Lainaus käyttäjältä: "Jomppis"Lainaus käyttäjältä: "anssi"Samaa mieltä, näyttää saletisti Fahrenheiteja. Mittaa ihan kokeeks "kuume" kainalostas. Jos näyttää yli 50 pikaisesti tohtoriin
200 °F ~ 93 °C
Jos kainalossa tosiaan on 50 °F(n. 10 °C) tai alle, niin taitaapi olla ruumishuone oikeampi paikka..
:mrgreen:
Nyt missasit pointin, tarkoitin vaan että kuumelukema saattais paljastaa miten mittari toimii
Lainaus käyttäjältä: "anssi"Lainaus käyttäjältä: "Jomppis"Lainaus käyttäjältä: "anssi"Samaa mieltä, näyttää saletisti Fahrenheiteja. Mittaa ihan kokeeks "kuume" kainalostas. Jos näyttää yli 50 pikaisesti tohtoriin
200 °F ~ 93 °C
Jos kainalossa tosiaan on 50 °F(n. 10 °C) tai alle, niin taitaapi olla ruumishuone oikeampi paikka..
:mrgreen:
Nyt missasit pointin, tarkoitin vaan että kuumelukema saattais paljastaa miten mittari toimii
Yksi hyvin oleellinen asia on jäänyt sanomatta. Eli kone ei kuku kunnolla ja se elää syömällä erimerkkisiä hehkuja.
Lainaus käyttäjältä: "anssi"Nyt missasit pointin, tarkoitin vaan että kuumelukema saattais paljastaa miten mittari toimii
Kyllä pointti havaittiin, mutta oli vaan pakko päästä kuittaamaan.. :lol:
Lähinnä ideanani olikin laittaa tuo 200 °F celsiusasteina jos kaikilla ei ole tietoa suuruusluokasta.
ei oo ihme jos tulpat kärähtelee kun on noi lämmöt metässä.
LainaaJos kiertää yläruuvia rikkaammalle, kone ei kierrä
ei toi kone hirveest kuulukkaa kiertää.. :mrgreen: