Tänne sitten keskustelua kaikista sähköautoluokkien kisasäännöistä ja sallituista osista! Itselläkin olisi heti kysymys! Mistä löytyy kaikkien rc krossin
luokkien säänöt jotka ovat suomenkielliset? Entä mistä löytyy listat sallituista akuista ja muista sellaisista?
Lainaakisa säännöt
Yhdys sana virhe
asiaan, eiköhän ne löydy sellaisesta opuksesta kuin AKK-Motorsport Moottoriurheilun sääntökirja -05 parhaiten
Mulla on tollainen AKK:n opus :lol: .
`
http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Pienois.htm
Moniko lankaisilla yleensä ajetaan takapotku krossin viriluokkaa ja minkälaiset harjattomat ovat sallittuja?
Lainaus käyttäjältä: "juge2"Moniko lankaisilla yleensä ajetaan takapotku krossin viriluokkaa ja minkälaiset harjattomat ovat sallittuja?
Harjattomien koneiden speksit löytyy täältä (Liite 2) (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=14437).
Ongelma on se että en ymmärrä noista mitään. :mrgreen:
Miten on, pärjäävätkö harjattomat harjallisille?
Harjattomat on voimakkaampia ja tehokkaampia. 8)
No onkos sulla harjatonta. Epäilen että ei ole joten olet varmaan kuulopuheiden varassa. Olen kuullut juttua että mutkista lähdöt on harjallisella nopeempia joten ei se harjaton aina varmaan paras ole.
Että kertokaapa joku expertti että onko takapotku krossin viriluokasa mitään jakoja harjattomalla? (Sellaset joilla ei ole kokemusta älkööt vaivautuko)
No vaikka harjatonta mulla ei olekkaan niin kyllä mä ny sen verran tiiän että ne on tehokkaampia.En noista kisoissa lähtö jutuista paljoo tiiä koska en kisaile mutta kysyit kummat on tehokkaampia. :wink:
Nykyiset nykyisten kilpailusääntöjen mukaiset hiilettömät koneet vastaavat noin 10t hiilellisten tehoa eli ei ole jakoa kisan kärjessä käytettäville 7-8t koneille touringissa. Crossissa puolestaan teholla ei ole niin suurta merkitystä. Takavedossa tuntuu yleensä olevan liikaakin tehoa joten siihen se soveltuu kuten uskoisin myös nelivetocrossiin. Yksi miinus tulee kuitenkin suuremmasta painosta mikä väkisinkin vaikuttaa crossarin ajo-ominaisuuksiin heikentävästi.
joo missä oli se sivu mistä näki mikkä moottorit on sallittuja.
Lainaus käyttäjältä: "juge2"No onkos sulla harjatonta. Epäilen että ei ole joten olet varmaan kuulopuheiden varassa. Olen kuullut juttua että mutkista lähdöt on harjallisella nopeempia joten ei se harjaton aina varmaan paras ole.
Että kertokaapa joku expertti että onko takapotku krossin viriluokasa mitään jakoja harjattomalla? (Sellaset joilla ei ole kokemusta älkööt vaivautuko)
Kuulopuheita sinullakin :lol:
Minulla on kokemusta molemmista. Harjattomista puhuttaessa yleistetään turhan paljon. On harjattomia, joissa on vähemmän tehoa kuin vaikkapa 17-lankaisessa harjallisessa moottorissa. Sitten on harjattomia, joissa on tehoa paljon enemmän kuin vaikkapa 7-lankaisessa harjallisessa. Joten, ei harjaton ole avain onneen, etenkin kisoissa, joissa säännöillä yritetään pitää eri moottorityypit tasaväkisinä, mutta säännöt on vielä lapsen kengissä.
Tuosta takapotku crossarin tehoasiasta tulikin ylempänä viisas kommentti.
Eikä turistissakaan liika teho ole hyväksi. Mitkään voimansiirron osat ei kestä ja auto menee mahdottomaksi hallita, etenkin sisäkaudella. Asfaltilla on sitten joskus hauska leikkiä tehoilla, ajaa nelipyörä sladissa renkaat savuten 8)
Mutta näin yleisesti ottaen harjattomat on tehokkaampia. :|
Kyllä, kisakuskeilta kuulee kaikkee. :mrgreen: Mutta tarkotus ois itelläkin käydä krossia ajamassa ihan kisoissa asti.
Montakos kidettä pitää olla kilpailuissa itellä?
Riippuu vähän kisoista.. Mutta ainakin kolme paria :wink:
4 vaaditaan sääntöjen mukaan.
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"Lainaakisa säännöt
Yhdys sana virhe
asiaan, eiköhän ne löydy sellaisesta opuksesta kuin AKK-Motorsport Moottoriurheilun sääntökirja -05 parhaiten
Nämä jutut saa ainakin minut nauramaan,voi hurja että on taas täällä näitä äidinkielen opettjia taas. Vaikka minun äidinlieli ei ole suomi niin ymmärsin mitä kaveri tarkoitti.
Jos meinaat kisailla niin ymmärrän puheistasi että olet tulossa ihan kisamaan asti näillä akku autoilla, silloin luulen että et pääse kisoihin noilla hiilettömällä koneilla ajamaan koska silloin kuullut viriluokkaan mihin taas sinä et (luultavasti) pääse.
Kesällä huomattiin että turhan monella virikuskeilla oli ihan liian tehokkaat koneet kiinni ja jopa minä todella hiljaisella stanu moottorilla voitin monet viri kuskit.
Jerzi
Hiilettömät kuulema jää todella pahasti hiilelliselle ainakin tuolla tuoring puolella (lainattu mitä jonni sanoi viime viikonloppuna minulle).
Viriluokkaan pääsee ajamaan kaikki jotka omaavat lisenssin ja ilmoittautuvat mukaan kisaan. Ei siinä kummempaa vaadita. Eri juttu tosiaan on kannattaako viriä mennä ajamaan jos ei taidot anna myötä. Stanulla saa varmasti hyvää tulosta aikaiseksi varmalla ajolla.
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"Viriluokkaan pääsee ajamaan kaikki jotka omaavat lisenssin ja ilmoittautuvat mukaan kisaan. Ei siinä kummempaa vaadita. Eri juttu tosiaan on kannattaako viriä mennä ajamaan jos ei taidot anna myötä. Stanulla saa varmasti hyvää tulosta aikaiseksi varmalla ajolla.
MIlloin muuten tuo sääntö on muuttunut.
Kuvittelin että pisteitä pitää kerätä niin kuin ennenkin.
Jerzi
Ei oo ainakaan kymmeneen vuoteen enää ollut vakioluokassa nousupisteitä millä noustaan viriin.
Aivan sen ajan olen taas ajannut tuota polttista ja ei mikään ihme että on mennyt ohi.
Mikä järki muuten tuossa on ja miksi se muutettiin.
Stanu on minun mielestä stanu niin kauan kuin hän pystyy todistamaan että on tasokas kuski.
Jerzi