Ostin tuossa toissapäivänä uuden moottorin(10x2).Kun ajoin sisäänajoa (tai miksikä sitä sanotaan)moottori kuumeni niin että pääty suli!!Ratas ei ollut liian tiukalla välitykset oikeet ja ajoin TODELLA HILJAA!Eli mikä mättää?Meinataan lähettää moottori takas eihän tämä oo normaalia!No oli se moottori kyllä aikas halpa...
Olisiko ollut ennakot reilusti myöhäisellä? Se ainakin kuumentaa moottoria kovasti.
Sisäänajoa ei sitten tehdä ajamalla vaan niin että moottori pyörii vapaana. En kyllä usko, että siitä olisi sulaminen johtunut vaan jostain muusta. Millä tavalla pääty suli irti? Yleensä päädyt on ruuveilla kiinni kannussa.
Saatko otettua kuvia moottorista?
Itsellänikin on käynyt joskus noin eli moottorin muovinen pääty suli hiilikanavien alta, mutta silloin mulla oli aivan liian pitkät välitykset sekä kaksi 3ah:n akkua rinnan.
Jos kerran sun välitykset on / oli OK, niin jää vain muutama syy. Joko ajoitukset oli aivan päin mäntyä, hiilet huonosti (tämän olisit todennäköisesti huomannut ja eliminoitunut oikeassa sisäänajossa eli ilman kuormaa 3 -4 kennolla) tai valmistevirhe.
Tuo vajaalla kaasulla kuormittaminen, hiilien huono sopivuus kollektoriin ( sisäänajon tehtävä hioa hiilet sopiviksi kollektoriin) sekä vähäinen ilmavirta jäähdytyksessä ovat varmaankin edes auttaneet moottorin ylikuumenemiseen.
Kun moottorissa on ne kaksi rautaa,joiden sisällä hiilet ovat,pääty on sulanut niin että toinen niistä raudoista on siirtynyt niin paljon pois että hiilet eivät enää ota kollektoriin...Jos tosta sai selvää... :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"Sisäänajoa ei sitten tehdä ajamalla vaan niin että moottori pyörii vapaana. En kyllä usko, että siitä olisi sulaminen johtunut vaan jostain muusta. Millä tavalla pääty suli irti? Yleensä päädyt on ruuveilla kiinni kannussa.
Saatko otettua kuvia moottorista?
Hä? OHO ajetaankö lelu autotkin sisään?? (siis sähköautot) :mrgreen:
mikä vika on moottorissa. Vaihdoin toisenlaisen kannun ja nyt säädin vain piipittää eikä moottori lähde pyörimään?
ankkuri on matrix 12*3 ja kannu reedy fury
No nyt sain moottorin pyöriin toinen hiili oli rikki!
mutta nyt on semmoinen ongelma eli moottori ottaa niin pirusti häiriöitä kun ajaa auton noin kymmenen metrin päähän eikä kulje enää mihinkään ja ohjauskin rupee tökkiin!.
Kanto matka on vastarilla ja ohjaimella vähintäänkin riittävä ( ainakin edellisessä autossa oli) kun autoa pitää kädessä niin siinä toimii tosi hyvin!
Lainaus käyttäjältä: "ely"No nyt sain moottorin pyöriin toinen hiili oli rikki!
mutta nyt on semmoinen ongelma eli moottori ottaa niin pirusti häiriöitä kun ajaa auton noin kymmenen metrin päähän eikä kulje enää mihinkään ja ohjauskin rupee tökkiin!.
Kanto matka on vastarilla ja ohjaimella vähintäänkin riittävä ( ainakin edellisessä autossa oli) kun autoa pitää kädessä niin siinä toimii tosi hyvin!
oletko juottanut kolme häiriön poistajaa koneeseen?
kaksi kappaletta sellaisia jossa on numero 104 ja ovat peessin värisiä. plus napaan ja siitä kannun ruuvin alle toinen pää ja miinus napaan samallalailla. mites se kolmas tulisi?
Lainaus käyttäjältä: "ely"kaksi kappaletta sellaisia jossa on numero 104 ja ovat peessin värisiä. plus napaan ja siitä kannun ruuvin alle toinen pää ja miinus napaan samallalailla. mites se kolmas tulisi?
Napojen väliin.
siis ei ollenkaan kaannuun kiinni vaan pelkkää + ja - napaan.
Jep.
Siis ne kaksi muuta kuitenkin noin, miten kerroit ne laittaneesi.
Yksi sitten vielä napojen väliin.
no nyt laitoin ne noin mutta ei se kyllä auttanut! missähän ihmeessä se vika on. :( :( :( :( :(
Kun käytät moottoria esim. kädessä, kipinöivätkö hiilet kovinkin?
Jos kipinöivät, niin yksi "HYVÄ" häiriölähde.
Onko kollektori muuten kovinkin tummunut?
LainaaNo nyt sain moottorin pyöriin toinen hiili oli rikki!
mutta nyt on semmoinen ongelma eli moottori ottaa niin pirusti häiriöitä kun ajaa auton noin kymmenen metrin päähän eikä kulje enää mihinkään ja ohjauskin rupee tökkiin!.
Kanto matka on vastarilla ja ohjaimella vähintäänkin riittävä ( ainakin edellisessä autossa oli) kun autoa pitää kädessä niin siinä toimii tosi hyvin!
Hieman ihmetyttää tuo, että kymmenen metrin päässä lakkaa kulkemasta kokonaan. ( ohjaimessa täydet "patterit"? )
Antennijohto ehjä? (vastari on siis siirretty toisesta autosta?
Ettei vaan rikkoontunut antennijohto silloin....? ( venytetty? )
Mitä tarkoittaa: "
Moottori ottaa häiriöitä?"
kollektori on uusi ja hiilet samoin.
ohjaimessa on uudet patterit, eli auto rupee nykiin niin pirusti.
Itselläni oli aikoinaan samankaltaisia ongelmia että häiriöt alkoivat n.10-15m päässä lähettimestä.
Silloin syynä oli Mtroniks 'epätempo' tempo nopeudensäädin.
nopari toimi hyvin edellisessä autossa se on corallyn vanha mms säädin.
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJNG4&P=7 Onko konkat mukana?
Nuitako ne konkat on ja mikä tuo mukana tuleva mötykkä on?
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXPM62&P=7
Lainaus käyttäjältä: "juge2"http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXJNG4&P=7 Onko konkat mukana?
FEATURES:
...
Three hard wired surface mount capacitors
...
eli on kiinteät, ei tarvitse juottaa erikseen niitä.
vika olikin vastarissa!!!!!! jippiiiiiii!!!!! onnex oli vaihto vastari!
No nyt olis tälläinen vika. Eli moottori ei lähde pyöriin vinkuu vain???
onko vika siis noparissa vai vastarissa. Sen verran moottori pyörii kun painaa kaasun pohjaan ja kädellä auttaa niin lähtee hiljaa pyöriin.
Kiitos vastauksesta.
Joko sulla on tyhjä akku, tai noparissa jotain häikkää... Kantaako hiilet? Missä kunnossa kollektori?
Lainaus käyttäjältä: "ely"No nyt olis tälläinen vika. Eli moottori ei lähde pyöriin vinkuu vain???
onko vika siis noparissa vai vastarissa. Sen verran moottori pyörii kun painaa kaasun pohjaan ja kädellä auttaa niin lähtee hiljaa pyöriin.
Kiitos vastauksesta.
Kannattaa tosissaan katsoa että hiilet ottaa kiinni kollektoriin ja onko kollektori hyvässä kunnossa. Kannattaa kokeilla myös ohjelmoida nopari uudelleen (jos on sellainen nopari jonka pystyy ohjelmoimaan).
Kollektori on uusi ja kokeilin toisella kannullakin tuon voisi vielä tarkistaa että hiilet otaa kunolla kiinni. Noparia ei pysty ohjelmoimaan, mutta siinä on yksi säätö ruuvi mitähän siitä tapahtuu? ( vanha corallyn mms säädin)
Noh...nyt minulla on tuommonen ongelma, että vähän matkan päässä auto alkaa nykimään. Vastari on uusi, eli siitä ei ainakaan ole kiinni. Vika on moottorissa tai noparissa, sillä auto(t) käyttäytyy samalla tavalla, kun kokeilin eri autossa eri vastarilla. Miten tuon moottorin kipinöinnin saa loppumaan? Ku täyden kaasun pistän, ni valot syttyy kannun sisälle.
onko moottorissa kolme häiriön poistajaa. Se ainakin vaikutaa kipinöintiin ja se kans onko hiilet kulunut tasaisesti.
Lainaus käyttäjältä: "Futaba"Noh...nyt minulla on tuommonen ongelma, että vähän matkan päässä auto alkaa nykimään. Vastari on uusi, eli siitä ei ainakaan ole kiinni. Vika on moottorissa tai noparissa, sillä auto(t) käyttäytyy samalla tavalla, kun kokeilin eri autossa eri vastarilla. Miten tuon moottorin kipinöinnin saa loppumaan? Ku täyden kaasun pistän, ni valot syttyy kannun sisälle.
Moottori pitää aina sorvauksen (myös uusi kone) jälkeen sisäänajaa.
Lainaus Ari-Pekan nettisivuilta
LainaaJos kollektori on huollon aikana sorvattu tai hiilet on vaihdettu, niin moottori on aina ajettava sisään. Uutena hiilten pinta ei ole aivan tasainen ja hiilten ja kollektorin välinen kosketus ei ole aivan täydellinen. Eli käytännössä vain hyvin pieni osa hiilestä on kontaktissa kollektoriin. Jos nyt lähdettäisiin moottorilla ajamaan täysillä, niin kaikki virta kulkisi näiden pienien alueiden kautta aiheuttaen suurta kipinöintiä ja kollektorin palamista. Näiden syiden takia sisäänajo on siis hyvä suorittaa. Tämän suorittamiseen on melkoisen monta hyväksi havaittua tapaa. Pääsääntönä on kuitenkin käyttää moottoria jonkun aikaa alhaisella jännitteellä ilman kuormaa. Jotkut suosivat myös vaiheittaista sisäänajoa, jossa jännitettä nostetaan pikkuhiljaa. Eli sisäänajon voi suorittaa esim. aluksi kahdella kennolla kolmen minutin ajan ja sitten kolmella kennolla kahden minutin ajan. Käytännössä tämä onnistuu ottamalla akkupaketti käteen ja pitämällä minutti kerrallaan akkupaketin vierekkäisiä kennoja kytkettynä moottoriin. Kolmen kennon sisäänajoa varten tarvitaan ainakin yksi johto, jotta virtaa saadaan otettua molemmista kolmen kennon sarjasta yhden minutin ajan. Kun kaikki kolme paria ja molemmat kolmen kennon sarjat on käyty läpi, niin sisäänajo on suoritettu. Näin akkuakin on purettu tasaisesti, joten sekään ei kärsi sisäänajosta. Hiilten sovittumista voi kiihdyttää tätä varten myytävillä aineilla, jotka pehmentävät hiiliä sisäänajoa varten
Moottori on jo pari kuukautta ollu ajossa...ei ennen ollu tätä vikaa. Voiko hiilet olla mahdollisesti jo niin kuluneet, ettei ota tarpeeksi kiinni kollektoriin?
Sun täytyy vaan kattoo että ottaako hiilet kiinni kollektoriin. Muuten se ei selviä.
Oletko tehnyt moottorille jotain vai alkoiko kipinöinti yht`äkkiä?
Vika löytyi! huomasin että napojen välissä oleva konkka kuumeni ja otin sen pois niin johan rupes pelittään!!
Haittaako jos moottorin johdot laittaa noparin johtoihin kiinni väärinpäin??
Pahimmassa tapauksessa voi nopari mennä rikki.
Lainaus käyttäjältä: "tumppi91"Haittaako jos moottorin johdot laittaa noparin johtoihin kiinni väärinpäin??
Jos johdot liittää moottoriin väärin päin, niin ainoa haitta on se, että moottori pyörii väärinpäin. Olettaen siis, että meinaat, että noparin pluss-johto liitetään moottorin miinusnapan ja miinus moottorin plussnapaan. Ei se mitään noparia riko. Oikosulkuun kytkeminen, tahallaan tai vahingossa, on sitten täysin eri asia.
Kyllä kauppiaat on mua varottanu, että eka pitäisi kokeilla varovasti onko johdot oikein päin, ja hobbypeoplessa sanottiin, että on mahdollista, että nopari menee rikki, jos siinä ei ole jotain oikosulkujutskaa.
Kumpi on plus punanen vai musta? :oops:
Useinmiten
+ punainen
- musta/sininen
Riippuu siitä, minkä väriset johdot on nopariin juottanut :wink:
En o juottanu ne oli vakiona
:lol:
Moi
onko tavallista että moottorista tulee eteenpäin vaihteella hieman kipinöitä jos ei osaatteko sanoa mikä on vikana. :wink:
Onko moottori kovin vanha tai ihan uus? Voi olla että hiilet ei ota tarpeeks hyvin kiinni kollektoriin.
Oletko sisäänajanut motin? Jos et niin kyllä kipinöitä luulisi lentävän..
Sisään ajo tais jäädä vähän niukaks mut kyl se on jotenki. :wink: